Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum
Az erősítő áttekintése nagyobb feladat, abba egyelőre nem tudok belefogni, a clip amit elsőre kiszúrtam.
A clip csak akkor érzékeny a tranzisztor feszültségtűrésére, ha előfordulhat, hogy LED nélkül is áram alá helyezed. Ebben az esetben viszont vagy a féltápot is el kell tudja viselni, vagy Zener-t ültetsz a clip csatlakozó forrasztási oldalára.
Szia! A clip áramkört nézd át! Az elkó a bázisra megy, a diódát nem 22 k, hanem 22 Ω követi és a többi ellenállás akár 10 % tűrésű is lehet, semmi szükség ilyen pontosságra.
Egy újabb ellenőrzést kérnék, ha lehetne.
![]() A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2018
Üdvözletem!
Volt egy kis szabadidőm, aztán gondoltam összetákolok már valami szoba erősítőt sub-ládához! A "váz" egy szürke színű fiók volt, alján farost lemezzel, azt kiütöttem kalapáccsal, volt egy nagy méretű bordám, aztán innentől már jött magától az egész. Van benne egy itt a cikkek közt megtalálható koppanásgátló-hangszóró védelem, egy reloop által tervezett clip áramkör, ami tökéletesen teszi a dolgát elsőre. 2x50V ról megy 2*12700µF pufferrel. Elején a hűtőborda található, 3db LED-el, egy a bekapcsolt állapot, második a HSZ-védelem, harmadik pedig a clip. Hátuljára kapott egy PC táp csatit, kapcsolóval együtt, egy RCA csatlakozót bemenetnek és egy hangszóró kimenetet, illetve egy potmétert, melyet csavarhúzóval lehet állítani. Leírás szerint 200W 4Ohm-on. Az erősítő rajza is innen származik a fórumról! Jöjjenek a képek. ![]()
Van egy gyanúm, csak olyan mélységében nem értek hozzá, hogy pontosan alá tudjam támasztani, de megírom.
Kb egy évvel ezelőtt bosch platinum prémium gyertyákat vettem benne (pusztán jóndulatból meg mert minőséget akartam), amit akkor minden katalógus ajánlottnak írt (azóta már kivették). Namost állítólag ennek a gyertyának nagyon erős áram kellett, ezért is volt magyarázat arra hogy magas fordulaton néha meg-meg torpant, aminek hátterében a szikrakésést gyanítottuk. Valamilyen szinten igazolást is nyert ez, hiszen sima egyszerű mezei denso gyertyával nem produkálta a hibát. Nade, most jön az elméleti feltételezésem. Az ECU folyamatosan tanul, állít, finomhagol. Mi van akkor ha a platina gyertyákhoz állítódott a befecskendezés és a dúcsítási arány? És mi van akkor ha ezekhez az új gyertyákhoz már régen nem az az érték kell, ergo túldúsít emiatt, ami persze a katalizátorban jelentkezik pluszban. Fogyasztás emelkedést nem vettem észre, ugyan tök más időjárás volt az elmúlt hónapban, de szerintem nem fogyaszt kiugróan többet. Ez most télen szinte 75% város 8,4l/100km. Az is alátámasztja mindezt, hogy a gyertya csere után két héttel jelentkezett a károsanyagkibocsátás jelzés. És úgy tanultam mindig ott kell keresni a problémát először amihez nyúlva volt, mert nagyobb az esély hogy el lett baltázva valami minthogy egy tök másik alkatrész csak úgy elromlik. Az clip-el az adaptív adatokat nulláztam, utána rázkódosan is indult és újra fogja tanulni a dolgokat, csak nem tudom a fojtószelepen kívül még mi az amit ilyenkor nulláz a cucc. VIM: Egy kocsi előéletét sohasem lehet tudni biztosan. Azonban ez a kocsi kolleganőmé volt, akit minden nap láttam az elmúlt 10 évben jönni vele dolgozni, ismertem jól, vigyázott rá mint a szeme fényére, neve volt, garázsban tartotta stb. Aztán előjött nála a trafó gond, cserben is hagyta és megingott a bizalmba benne, meg már 10 éves elmúlt, kellett az új, ő dolga, én persze csak örültem neki. A szerviz ahova járatták és akihez, az másik kolleganőm tesója, szóval két forrásból is meg tudom erősíteni hogy a kocsi rendeltetés szerűen volt használva, mindent megkapott amit kell. Persze ez sem 100%, de egy vadidegentől véve és ahhoz viszonyítva lényegesen jobb alap. A leírás szerint a hátsó lambda szonda értéke fix kell hogy legyen. Csatolok képernyőt. A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2018
Sziasztok!
Korábban írtam már torpanásos gondról egy kevesett futott Clio 2-vel kapcsolatban. Akkor végülis az egy éves bosch platinum gyertyák densora való cseréjével megoldódott a gond, azonban ezekkel a gyertyákkal két hét múlva környezetvédelmi lámpa felvillanása és DF106-os katalizátor hiba (elm nevén P0420) jött elő. Először töröltem, majd két hétig semmi, viszont újra előjött. Néztem élő adatokat, ezekről csatolom a képernyőképeket. Ez a gyári clip szoftver. Elvoltam emisszió mérésen, 0,5 CO-t mértek fordulaton, alapjáraton azonban 0,3 alá ment. 0,3 alatt kell lennie. Lambdta tartotta az 1-et. Tavaly augusztusban műszakiztam ugyanott, akkor minden rendben volt. Katalizátor cserével riogatnak, de az értékek alapján ez más lesz. A gyertya okozhatja? Valaki esetleg lát furcsát a grafikonokban? Köszi előre is!
Üdv, reloop!
Most találtam meg a clip áramkörödet, vissza kerestem az első közzétételig. Érthető a grafikon és minden egyéb más is. Kiszámoltam az ellenállásokat, de szkóp hiányában nem tudok torzítást mérni. A következőre gondoltam, hogy az működhet-e, hogy terhelt állapotban mérem a tápfeszt, mikor már torznak hallom mennyire esik a feszültség, majd ennek az értékéhez számítom az ellenállásokat. Ez idáig oké is gondolom, de próbaképp esetleg ha teszek egy ellenállást a - tápra amin annyi fesz. esik a -50V-ról, mint a teljes terhelt állapot és még mondjuk 2-3V ot leveszek belőle és ha itt világít elvileg élesben is működnie kéne a dolognak. Jól sejtem, vagy butaságot írok? ![]()
Sziasztok! Szia Reloop! Segítségedet szeretném kérni. Most készül 2 darab apex b500 as panel. A tápfeszültségem +-100V üresjáratban, ami 4 ohm esetén fog rogyni szerintem. Maga a kapcsolási rajzában a bemeneten lévő ldr (limiter rész), ha kötnék oda egy ledet akkor ugye lenne clip, de szeretném a te általad használt egy tranyos clip áramkört használni. Kérdésem az lenne, hogy milyen tranzisztort ajánlasz ekkora tápra, és ugye az ellenállás értékek. Tudom, hogy rengetegszer meg volt itt vitatva, hogy mit és hogyan kell, de nem szeretnék hibázni. Nagyon sokat segítenél ha kiszámolnád nekem az ellenállás értékeket amik szükségesek, hogy jól működjön a clip rész is. (A védelem pedig a skori féle koppanásgátló)
Tisztelt Feri
Igazad van azzal kapcsolatban hogy ha egy 4 colos lengőn átengedünk 7-800 wattnyi teljesítményt,akkor egy korom csomót kapunk végeredményként. Ez biztos. De azért azzal valami nem klappol hogy egy TDA 7294 ami szerinted 20 wattos,simán elég egy ilyen kaliberű hangszóróhoz. Én személyesen hajtottam 4 darab RCF L15554K-t (szintén 4 colos lengővel) CROWN DC300-as véggel. Ami gyárilag 2x150 wattos és meg is van annyi. Diszkóztunk vele mély ládákat hajtott,és hidd el egy hangszóró vagy erősítőnk sem halt meg soha. Pedig küldtük neki rendesen,több órás intenzív munkára gondolj. Ezen még clip jelzés sem volt. Tehát olyan 70 wattot kaphatott egy egy hangszóró. Ez hányszorosa a 15-nek? Tiszteletben tartom a szaktudásod meg biztosan elég komoly tapasztalatod van,egy volt hangszórószervizes nem csap hasára és mond valamit. Én azt tudom mondani amit láttam meg hallottam. Üdv Laci
Sziasztok!
Autós fórumokon már több helyen is kérdeztem, egyelőre tanácstalan mindenki, autószerelők is, így Tőletek is szeretném megkérdezni, hogy mi a véleményetek, remélem jó helyen. Adott egy 2003-as 1.4 16V Renault Clio2. Előzményei, hogy 14 éves koráig évi 1000km-t mentek vele, aztán átvettem és én már rendesen használom, most van benne 35ezer km. A hiba a következő. Magas terhelésen (értem ezalatt a padlógázt pl), elkezd dadogni és 4000-nél tovább nem pörög. Ha finoman nyomom a gázt, finoman normálsian gyorsítok, akkor minden rendben, max egy pici torpanást lehet érezni. Kiolvastuk és az alábbi három hibakódot dobta: DF024 járműsebesség érzékelő köre DF135 fékpedál érzékelő köre DF235 s.szab./s.hat.automatika. Sebességmérőm jó, fékek, abs jó, tempomat nincs is a kocsiban. A clip szoftverrel végeztem néhány mérést, ezekről küldöm a képeket. Meg tudnátok nézni, hogy láttok-e valami rendellenest ezekben az adatokban? Esetleg kizárható az elektronikai hiba és valami mechanikus lesz? Köszönöm előre is! kep1 kep2 kep3 kep4 kep5 kep6 kep7 kep8 kep9 A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2018
Szia! Eljutottam arra a szintre, hogy az erősítő kimenetén nincs dc fesz, de valamiert hangot nem tudok kicsikarni belole. Egy vegtranyo is ludas volt a feltapert a kimeneten. Ki kellett cserelnem nehany diodat, tranzisztort, opampokkal kinlodom cserelgetem de hang valamiert most sem jon ki. Annyit mutat, hogy amikor megfogom a bemenetet kb felig kitekert potival, akkor felvillan a clipp led, vilagit vagy 5 masodpercig es ennyi. Mit gondolsz/gondoltok mi lehet a problema?
Ui. A dual opampon a kettes részén valamiert meg a rossz oldalon még mindig -7.7->-9.4V kozott valtozik. Tapokat lemertem minden okes.
Sziasztok! Megint a peavey ügy érdekében kérdezősködöm. Mai nap már kész volt működött rendesen. Teljesen kitekert bemeneti potinal, sub erősitőnek használva viszonylag nagy gain nel hajtva, az történt hogy a telefonom lezartam, és ugy akkor "pukkant egyet", bizony ez az erősítő ismételt halálát okozta. Erről volt szó. Most ujra féltáp van a kimeneten, méghozzá pozitiv. clip led persze nem alszik ki.. nem tudom mi lehet, esetleg valami ötlet? Az egyik pnp tranyo atment rovidbe, pontosabban a q8 .
huh megnyugodtam
![]() (nekem fehér a felirat rajta). A 1050-ben hol tudod kikapcsolni, vagy állítani a limitert? Gondolom a hangerőszabályzó panelen a 2 db kis kék heli-poti lenne az? Multkor azt állítottam és a clip led is "megjavult".
Sziasztok!
Mindenkinek köszönöm a válaszokat! (Fetes végfok használtan miért nem jó? Rossz a hangja? vagy romlik a teljesítménye a fetnek?) Hát sejtettem, hogy a siva, vagy a castone-t mondjátok ![]() Zeck erősítő pindurit drágább kategória (nem sokkal) Végül (ne kövezzetek meg) T-amp 1050-et vettem használtan. Meghajtani a helyszinen nem tudtuk, csak "halkabban, hogy szól-e). Az eladó megengedte, hogy levegyük a tetejét (nem egyszer lett megbontva pár csavar menete megszakadt...) a felső Fetek cserélve, forrasztva nem voltak viszonylag ép volt minden. Ami feltűnt, hogy csutka gázon megy a venti illetve 2db "plusz" ellenállás lóg az egyik oldalon. Jobban megnézve csak cserélve voltak nagyobb teljesítményűre. Másnap meghajtottam itthon, szerintem jó lesz, bár az egyik oldali clip led nem villogott (még ha a másik csatorna már már világított) Oszcilloszkóppal megmértem a ki és bemeneti jeleket a limitert?! kellett beállítani ez után jó lett. Mit érdemes még leellenőrizni egy ilyen végfokon?
TDA 7294 az én elgondolásom szerint:
1U magas, a teljes építési belmagasság 40mm. Ebbe belefért a táp, a végfok, a hűtőborda, a ventillátorok... Táp: +/-40.5V, aktív hűtés, clip detektor. Ma már nem csinálnám meg ![]() Itt már gondolkoznom kellett a földelést illetően.. A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2018
Sziasztok!
VF2 nyugalmi áram állítás A végfokok a végleges hűtőbordára szerelve, hűtőborda hideg, bemenet testre kötve, kimenet lebeg, hűtőborda hideg, beállítottam 40mA-t. Majd 2db 4,7Ohm-os 50W-os ellenállást sorbakötöttem, ez volt a terhelés, kimenetre ráforrasztottam és a laptopomról adtam neki jelet, a hangerőt pedig felcsavartam éppen addig, hgoy a clip LED még ne világítson. Így járattam amíg a hűtőborda kb. 40-42 fokos nem lett, majd újra mértem és beállítottam 80mA nyugalmi áramot. Az áramot mindig a digitális multiméteremmel mértem 200mA-es méréshatárral a + tápágban. Értelemszerűen a "bemelegítés" alatt mindig direkbe forrasztottam neki a tápot. A kérdés, hogy jól állítottam be? Ha jól tudom üzemmeleg állapotban kell nyugalmi áramot állítani.
A Skori féle táblázatban átlagold ki a Zener értékét!
A belinkelt Reflex erősítő védelmet célszerű elkerülnöd, erről már írtunk több ízben. clip-hez ezt ajánlom, hogy kicsit haza is beszéljek ![]()
Köszönöm!
Erre gondolsz? 50 vagy 30V-ra méretezzem? Ezekhez van a táblázatban megadva érték pl a zénernél. Vagy egy UPC1237 egyszerűbb volna? A tiédben tetszik a kétszínű állapotjelző LED. Vagy maradjak ennél? Ebben a LED-ek nem kétszínűek. A mostani erősítőmben ez van. Ha ennél maradnék meg is oldanám, hogy kétszínű legyen és a clip LED bemenetét pedig közösíteném, hogy egy LED mindkét végfok torzítását jelezze.
Köszönöm a segítséget. Amit jelöltél az egy signal és clip indicator ami jelenleg nincs összeköttetésben ( a testet leszámítva) az erősítővel, és alap R,C elemek vannak csak beültetve az indikátorba. A forrasztáshoz nem használtam folyasztószert és denszesszel átmostam az egész panelt. Cseréltem elsőre puffert, nem változott semmi. Cseréltem IC-t rendbe jött a cucc. A kérdés az lenne a továbbiakban, hogy vajon rossz e az IC amit kivettem? Hogy tudnám kideríteni? Mérés? Tesztáramkör? Továbbá, hogy miként lehet ezt a brumm jelenséget okozni a panelen?
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2017
Értem, akkor mindenképp be kellene szereznem beforrasztható sma aljzatot, az antennákon SMA Female van, akkor gondolom SMA Male-t kell keresnem és nem RP-t.
Nem lesz egyszerű ezt a nyákra eszkábálni megfelelő helyzetbe, gondolom a műanyag burkolaton kellene elhelyeznem és vékony coax kábellel megtoldani: Bővebben: SMA Male Plug beforrasztható Talán praktikusabb lehet egy ilyet venni elvágni a kábelt adott hosszon ahol nyák-ra forrasztható: Bővebben: SMA Male To SMA Female RG141 Extension Cable Persze a toldókábel hossza is beleszámít állóhullámokba stb ![]() 466Mhz-hez még elfér a fix negyed hullám és házilag sem nagy meló de 144Mhz-hez hatalmas fix rudat kellene cipelnem ha nem teleszkópos, vagy létezik valami kisebb hullám mint a negyed ami jól használható még? A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2017
Annyibol erdekes szamomra az eset, hogy +/-41v uresjarati tapfesszel hajtottam evekig 7294-et es volt hogy 4 ohm-os hangfalat hajtottam vele. Igaz, 2001-ben vasarolt 7294, lehet szamit valamit. De a lenyeg hogy a clip visszejelzes (kulon epitett) villogott gazdagon. De nem korlatozott semmire sem a 7294. Pc hutoborda volt az ic-ken, kozte szilikonpaszta es csillamlap. A bordakat 8cm-es ventillatorok fujtak. Birta.
Sziasztok!
Adott egy dB Technologies Opera sub 12 mélyláda. Az erősítője két féle tápfeszültségről jár a kivezérlés függvényében (ha jól tudom h-osztályú). A tünet az volt ,hogy nagyon kis bemenő jeltől elkezdett clip-elni és aktiválódott a védelem. Rövid mérések után észrevehető volt ,hogy a magasabbik + előjelű feszültséget nem kapja meg az őt kapcsoló fettől bár a drain-en ott ül szépen a +HV . Át mérve minden alkatrésze jó az ezt érintő áramköri résznek ellenben mégsem történik semmi. A negatív tápfeszt kapcsoló fet gate és source lábán szépen látszik egy pillanatra a kialakuló magasabb feszültség de a pozitív feszültséget kapcsoló fet gate és source lábánál mintha odaszögelték volna az alacsony fél tápfeszt. Kivettem és megmértem d7 ,d10, zd1 , zd3-at mind jónak látszott. Mos1 -hez építettem egy egyszerű tesztert ami szerint jónak tűnt az alkatrész. Kicseréltem : C16 , c12 , c14-et. R21 , r22 tökéletes 47ohm. A kimenet és zd3-c16 közt nincs szakadás . Mégsem történik semmi . Valakinek lenne ötlete ,hogy merre kereshetném a hibát? Előre is köszönöm. Üdv : Dávid
Na akkor most keress egy mikrokapcsolót, és forraszd sorba a tekerccsel és forraszd rá a tápfeszültségre. Aztán teszteld nyomkodva sokszor. Aztán teszteld úgy is, hogy mikrokacsoló nélkül direktben ráforrasztod a feszkót a tekercsre, nézd meg meddig tart behúzva.
Ugye nem ilyen kínai krokodilcsipeszes drótokat használsz? Azt mellőzd az előzőekben leírtak szerint. Azzal jártam már én is úgy, hogy hol vezetett, hol nem. Lehúzva a csipeszről a szigetelést, láttam, hogy nincs hozzáforrasztva a drót a csipeszekhez, csak sajtolva, de az sem bombabiztos. Szóval ha olyat használsz, lehet az etet. A két/négy csipesz sajtolásnál (és a fogak bizonytalan érintkezésénél is) simán lehet olyan kontaktellenállás, hogy hol megy, hol nem a reléd... Ha két ilyen drótot használsz az összesen maximum 8db kontaktellenállás közbeiktatását jelenti a tekerccsel... A probléma egyébként orvosolható ha a vezetékeket a csipeszekhez forrasztod... A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2017
Köszönöm a gondolat indítókat!
Végek kollektorai rendben el vannak szigetelve, ellenőriztem. Telepközép szépen beáll. 100 Ohm-okat betettem a végek B-E átmeneteinek helyére. A mért B-E feszültségek: Q1:0,55V; Q3:-0,60V; Q2:0,55V; Q4:-0,64V. (Ez teljesen letekert munkapont állító trimmer mellett.) Oszcilláció nincs, szkóppal megnéztem. A végek bázisán ~80Vpp clip határig szépen kivezérelhető, a szinuszjel szép. Több, mint valószínű, hogy egymásba nyitnak túlzottan az új végek. Mit javasolsz?
Pl. ennek a listának az első két helyén.
Az első felhasználás előtt a vezetékre tettem egy szoros huzal hurkot, hogy a szálak szétágazása ne "rohanjon" el egyből a kábel másik végéig. A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2017
Akár wiki-n is megkeresed az elem típusát: Bővebben: Link
Ebay link is segít: Link De ha sürgősen itthon kellene és jársz Pesten, akkor van pár nélkülözhető darabom.
Sziasztok, újabb fejlemények a bajommal:
Most a bal oldal tökéletes, de menet közben a jobb oldalon kigyulladt a clip led alacsony hangerőnél. Ennek ellenére szólt a jobb oldal is, csak minimálisan halkabban. Lekapcsoltam, de a clip nem aludt el, csak jó későn. Ez még érthető is. Mindent ki/bemenetet lehúztam róla, csak tápot kapott, de bekapcsolás után ismét világított a clip. Elkezdtem mozgatni a vezetékeket, és a lágyindító felé matatva a clip elkezdett vibrálni. Nem látok semmi rendellenességet a lágyindító részénél, sajna a relé tetejét nem tudtam levenni. Addig kocogtattam, mozgattam mindent, hogy most stabil az állapota. Visszacsavarozva a jobb clip nagyon halványan világít (sötétben látni csak), de tökéletesen szól a jobb oldal. Talán kicsit nagyobb alapzaja van, mint a balnak. Az előzőleg hibás bal oldal most meg tökéletes. Találtam benne még egy utólag ráépített panelt, aminél a zöld és kék vezeték elmegy a semmibe. A lágyindítón van még egy ventilátor fordulat szabályzó, előre egy potival kivezetve. Két kérdésem lenne: 1. Mi okozhatja, hogy a jobb oldali clip led halványan világít (talán hamarabb ki is villan terhelésen) 2. Mi lehet a "FIX" feliratú panel?
Sziasztok! Terveztem 2db NYÁK-ot. Mielőtt maratnám. Valaki le tudná nekem ellenőrizni a terveket, hogy megfelelőek-e és az alkatrészek is jók-e?
Mellékeltem a lay fáljt és a kapcsolási rajzokat amiről a tervet készítettem. A ventilátoros hőfok-szabályzásnál azért található másik tranzisztor, mert 2db ventilátort szeretnék meghajtani ezért erősebb tranyó kellett. Az erősítő amihez szeretném a clip áramkört az +-38V DC-ről üzemel. Előre is köszönöm a segítségeket. A hozzászólás módosítva: Okt 7, 2017
Sokkal inkább ilyenre.:
DIP8 clip / ITC-8A... IC clip datasheet / size.: 1Mb Csak épp nem tudom ki az az eszement aki ennyi pízt kiadna érte mert én nem, az biztos... (Meg azt sem értem miért kerül 10x annyiba mint a SOP8 hoz való). De lehet, hogy a SOP16 -os jó lenne, még nem tudom, majd meglátom ha maszekban nem tudom megoldani, lehet bekockáztatok egyet... |
Bejelentkezés
Hirdetés |