Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Skoda Octavia elektromos probléma
Lapozás: OK   197 / 197
(#) VIM válasza Takee939 hozzászólására (») Aug 24, 2025 /
 
Szia! Annyira nem ismerem a Skoda motorokat felépítésileg de szerintem a tűzfal felől a motorblokkon van felfogatva. Ha fűthető akkor vezeték is csatlakozik a szelephez. Nekem a Seaton (60 ezer kilóméterenként kellene cserélni de nálam) 260 ezernél lett kicserélve fagyásból eredő csődugulás miatt. Bővebben: Link Ami a légszűrőtől megy lefelé vastag cső (kb. 2.5cm átmérőjű) az abba csatlakozik.
(#) Takee939 válasza VIM hozzászólására (») Aug 24, 2025 /
 
Rendben, köszi, megnézem majd ott
(#) gery512 válasza xxxyyy hozzászólására (») Aug 25, 2025 /
 
Helló!
A probléma továbbra is fennáll.
Közben az egyik cimborám elvitte kölcsön mászkálósnak, mert kidöglött alóla mind a 3 Opelje
Egyelőre élünk a problémával.
A beázást nem zárom ki. Ennyi idősen már simán lehetnek bajok a modulok szigetelésével is.
Ha esetleg nem óhajtja megvenni a cimborám és visszakapom a táltost akkor lehet megkereslek egy fojtószelep keresztcsere próbára.
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2025
(#) xxxyyy válasza gery512 hozzászólására (») Aug 25, 2025 /
 
Szia,
Az ajánlatom továbbra is áll, keress meg majd p.ü.
Neten olvastam, hogy már jártak pórul utángyártott fojtószeleppel.
A beázás vélelmezése az én általam felvetett problémámra vonatkozott.
(#) VIM válasza gery512 hozzászólására (») Aug 25, 2025 /
 
Szia! Visszalapozgattam a témával kapcsolatban de nem jöttem rá, hogy milyen probléma áll még fenn az AKL-s kocsinál? Ha a fojtószeleppel lenne a probléma ami nálam is hasonló tüneteket produkált mielőtt le lett cserélve, annak motorjának a hibájáról a képeket fel is raktam. A leállások menet közben szinte minden alkalommal a tengelykapcsoló kinyomásakor következett be amikor a fojtószelepnek alapjáratra kellett volna szabályozni de ezt nem tudta a motorjának hibája miatt. Annyira elvolt kopva a szénkefe és a kommutátor, hogy bizonytalan volt a forgása és nem tudta a pillangószelepet a megfelelő helyzetben tartani az alapjárathoz. Erre hibára csak annyit lehet átmeneti megoldásként tenni, hogy a bowden köpenyén van egy váll rész és azt kell az alapálláshoz képest hátrább beakasztani a villába. Ez azzal jár, hogy az alapjárat mindig magasabb lesz de a motor nem fog leállni, mert a pillangó szelep nem tud levágódni nullára és a motorja szinte ki lesz iktatva az alapjárati fordulat szabályzásból.
Most látom, hogy ezeket a képeket már mutattam Neked.
(#) VIM válasza xxxyyy hozzászólására (») Aug 25, 2025 /
 
Szia! Eredetit már nem gyártanak, kizártnak tartom. Mindent kiszerveztek a gyártók,még egy ilyen összetettebb alkatrész darabjait is más-más fogja gyártani pl. a motorját vagy az ellenálláspályáját vagy a házat stb. Ez pl. nem egy "rossz" darab és az ára sem rossz de kapható száz körüli áron is. Az a kérdés, hogy hány kilómétert lehet vele megtenni zavarmentesen és azt visszaosztva meg az eltelt időt, lehet dönteni a megfelelő darab kiválasztásáról.
(#) VIM hozzászólása Szept 24, 2025 /
 

Hűtőventilátor vezérlő

Sziasztok! Egy kis megerősítésre vagy útbaigazításra kérném fel az autóvillamosságban járatosakat. A kocsi VAG csoportbéli Seat Leon 1.4 16V (manuális klímával). A hűtő ventilátorok közül csak a kisebb kapcsol be de az teljes fordulaton. Nem tudom, hogy mióta nem megy a nagyobb ventilátor de ez most derült ki a klíma kuplung cseréjét követően, hogy csak az egyik ventilátor megy. Azt jól gondolom e, hogy a vezérlő-ben a két relé az külön-külön kapcsolja a ventilátorokat amiket a hűtőbe csavart kettős hőfokkapcsoló kapcsol. Azt akarom kideríteni, hogy miért nem működik a nagy ventilátor. A motorját kipróbáltam és az rendben működik ha 12 volttal megtáplálom. Ezek szerint ha a nagy ventilátor motorja jó (de csatlakoztatva nem kapcsolódik) ennek ellenére csak a kisebbik működik akkor feltételezhetően a vezérlő nagyobbik ventilátorához tartozó relé lehet hibás? A csatlakozások, biztosítékok, vezetékek rendben vannak. Holnap azt tervezem, hogy a hőfokkapcsolóról megpróbálom lehúzni a csatlakozót és azon keresztül direktbe megtáplálom a két sebességet és akkor kiderül, hogy a relének van e baja. Állítólag be szokott égni az érintkezője. A kapcsoló és a csatlakozója nagyon rossz helyen van, nehezen hozzáférhető úgy, hogy ki lehessen oldani a reteszt.
Minden segítséget előre is köszönök!
(#) VIM válasza VIM hozzászólására (») Szept 25, 2025 /
 
Ma folytattam a "hibakeresést". Sikerült levennem a radiátorban lévő kettős hőfokkapcsolóról a csatlakozót és próbáltam szimulálni a hőmérsékletek által működtetett kapcsolókat egy átkötéssel a stekkerben. Csak a magas fordulatot lehetett az átkötéssel szimulálni az alacsonyat nem. Ez kizárja a hőfokkapcsoló hibát de azt még nem tudom, hogy a vezérlő az hogyan vagy mikor engedélyezi az alacsony fordulatot. A "klímavezérlő" vagy másképpen hűtőventilátor vezérlő a benne lévő két relé az kapcsolja a hozzájuk rendelt motorokat. Ez most azért érdekes a számomra, mert amint említettem eddig csak az egyik a kisebbik ventilátor ment de az is nagy fordulaton. A motor még a hiba keresése óta nem volt beindítva, hogy legalább felmelegedve "szóra lehessen bírni" a vezérlőt, hogy mikor hajlandó kapcsolni a ventilátorokat DE több ezzel a vezérlővel kapcsolatos videó azt mutatja, hogy normál esetben a hőfokkapcsolóban kieszközölt rövid zárral kapcsolni kellene tudni mindkét sebességet. Még az van hátra, hogy próbaúton felmelegíteni a motort, hogy akkor hogyan viselkedik és figyelni a ventilátorokat. Az is bemutatásra került a videókban, hogy ha bekapcsolják a klímát akkor azonnal indul a két ventilátor alacsony fordulaton ... hát majd meglátom.
Addig is ha volna valakinek ezzel kapcsolatosan tapasztalata vagy építő jellegű észrevétele azt szívesen fogadnám, hogy kiderüljön a vezérlőről, hogy jó vagy nem.
Bővebben: Link Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2025
(#) VIM válasza VIM hozzászólására (») Szept 27, 2025 / 2
 
Most az van, hogy akkor megválaszolgatok magamnak de legalább megoldódott a rejtély. Az az aprócska nem feltűnő ventilátor csatlakozó maradéktalan (3-4 mm) összedugása okozhatta az alacsony fordulat nem működését. A működése a következő lenne. Van egy kisebb és egy nagyobb ventilátor a hűtő mögött elhelyezve. A kisebb ventilátor és a nagy hűtő között ott van a klíma hűtője amit a kis ventilátor hivatott hűteni ha a hőmérséklet eléri a nagy hűtőben az üzemi cca. 90°C-t. A motor nagy hűtőjébe csavart kettős hőfokkapcsoló fogja kiadni a parancsot a hűtőventilátor vezérlőnek, hogy az mikor kapcsolja a kettő ventilátort alacsony ill. magas fordulatra. Az alacsony fordulat akkor aktiválódik amikor a hűtővíz eléri a 97°C-t, ekkor bekapcsol a nagy ventilátor alacsony fordulaton és egészen addig hűt amíg le nem megy a hőmérséklet 87°C-ra, ekkor leáll. Ha a klíma kompresszor bekapcsol azaz meghúz a mágnes kuplungja akkor automatikusan elindul a kis ventilátor de a nagy is csatlakozik hozzá és ekkor mindkettő még alacsony fordulaton forog. Ha a víz hőmérséklete felszökne 102°C-ra akkor mindkét ventilátor maximális aza magas fordulatra vált és ez a folyamat 97°C-ig tart amikor is lekapcsol alacsonyra mindkettő ill. ha a klíma közben kikapcsolásra kerül akkor csak a nagy ventilátor fog tovább hűtést végezni. Azt nem tudom, hogy a kis ventilátornak mennyi az után hűtési ideje, mert, hogy van neki valamennyi amit a vezérlő majd tudni fog.
A hűtővezérlő száma és annak utolsó betűjele az rendkívül fontos, hogy azonos legyen ha cserére kerülne sor. A nálam lévő vezérlő száma: 1J0 919 506 K Ez a vezérlő figyeli ill. kapcsolja a hűtővíz termosztátnál lévő motorhőfok érzékelő (ECT) értékét, kapcsolja a klíma kuplung mágnesét és ellenőrzi (feltétele az előírt értékű nyomás megléte) a klíma rendszerében a nyomást és a ventilátor motorok áramköri kapcsolódását.
A hűtő vezérlő működését le lehet ellenőrizni viszonylag egyszerűen ha lehúzzuk a hűtőben lévő hőfokkapcsolóról a hármas stekkert és abban a Piros szál a direkt 12V. A magas fordulat az a Piros-Sárga szálon egy rövidzárral a Pirosról azonnal maximális fordulatra kapcsolnak a ventilátorok HA a motorok és a relék jók. Az alacsony sebességhez gyújtást kell kapcsolni (nem indítani) és a Pirosról a Piros-Fehérre kell a rövidzár, hogy az alacsony fordulat is kipróbálható legyen.
A többi, hűtőrendszerrel kapcsolatos meghibásodásokról nem írok amik ezen a vezérlőn kívül esnek. Gondolok itt a termosztát, klíma nyomáshiány, klíma tengelykapcsoló (kuplung) és a hőfokkapcsoló.
(#) mtomihun válasza VIM hozzászólására (») Szept 28, 2025 /
 
Szia
Szerintem nem teljesen úgy működik a rendszer, mint ahogy te írod.
Tudomásom szerint a két ventilátor egyszerre megy, akár kicsi a fordulat, akár a nyagyobbik fordulaton. A klíma és a vízhűtő egymás mögött helyezkednek el, elöl van a klíma. Kb egyforma méretűek. Azért kapcsol be együtt a két venti, hogy a hűtők teljes felületén átszívja a levegőt, jobb legyen a hatásfok.
(#) VIM válasza mtomihun hozzászólására (») Szept 28, 2025 /
 
Szia! Hát ennyire figyeltem meg jól. Igazad van, hogy a klíma hűtő az elöl van és a mérete is megegyezik a vízhűtőével. Ezt viszont amit a ventilátorok működéséről írsz azt vártam, hogy valaki mondjon valami útbaigazítót, hogy mi a helyes sorrend vagy együttműködés. Azt nem tudtam megvárni, hogy a hűtővíz annyira felmelegedjen, hogy a ventilátorok bekapcsoljanak. A Leonban a hőfokkapcsoló értékei 95/84°C az alacsony fordulathoz tartozó limitek a magashoz pedig 102/91°C. Annyit tudtam kipróbálni, hogy ha bekapcsoltam üzem meleg motornál a klímát akkor azonnal bekapcsoltak a ventilátorok alacsony fordulattal és ha kinyomtam akkor leálltak (a vízhőfok a műszerfali órán 90°C-n állt).
Köszönöm a helyreigazítást!
(#) VIM válasza mtomihun hozzászólására (») Szept 28, 2025 /
 
Arra esetleg volna valami magyarázat, hogy miért kisebb az egyik ventilátor?
(#) mtomihun válasza VIM hozzászólására (») Szept 28, 2025 /
 
Pontosan nem tudom, hogy miért nem egyforma a méretük, de én arra gondolok, hogy így nagyobb felületet fed le, mint két egyforma méretű. VW csoportnál G4 től fölfele, amiben 2 ventilátor van, ott mindegyikben így van.
Az, hogy a klímát hideg, vagy meleg motornál kapcsolod be, az mindegy, a 2 ventilátornak együtt kell menni.
Következő: »»   197 / 197
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem