Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Frekvenciaváltó
 
Témaindító: sultann, idő: Feb 15, 2008
Lapozás: OK   20 / 102
(#) kadarist válasza Thomas10100 hozzászólására (») Okt 8, 2012 /
 
Szia!
Jó lesz a kismegszakító is, meg a vezeték keresztmetszet is és a delta bekötés lesz a jó ehhez a motorhoz.
(#) erbe válasza Thomas10100 hozzászólására (») Okt 8, 2012 /
 
Ki volt az a felelőtlen alak (mert villanyszerelőnek nem lehet titulálni), aki erőátviteli rendszerbe 1,5-ös vezetéket húzott be? Egyszerű háztartási dugaljhoz is 2,5-ös a minimum.
Csere! Ha lehet, akkor már inkább 4-esre.
Azt a fázisonkénti 7-8 A-t névleg elbírná, de nem szokás ennyire aláméretezni.
(#) Thomas10100 válasza erbe hozzászólására (») Okt 8, 2012 /
 
A gépnek a gyári elektromos rajza alapján lett kötve valamikor 40 éve, de most 1,5kW van rajta. Most mivel 3,5kW lesz akkor cserélem a kábelt majd.
De az elötted szóló azt írja jó lesz?
A hozzászólás módosítva: Okt 8, 2012
(#) Thomas10100 válasza kadarist hozzászólására (») Okt 8, 2012 /
 
Most akkor jó lesz vagy nem?
Elviekben bírnia kellene, gyakorlatilag lehet inkább cserélnem kéne nem?
(#) kadarist válasza Thomas10100 hozzászólására (») Okt 8, 2012 /
 
Rád van bízva. Jó lesz a kisebb keresztmetszet is, de ha van rá ehetőséged, akkor növelheted azt.
(#) Thomas10100 válasza kadarist hozzászólására (») Okt 8, 2012 /
 
Nem bonyolult cserélni.
(#) kadarist válasza Thomas10100 hozzászólására (») Okt 8, 2012 /
 
Azt írtad, hogy "nem egyszerű eset" cserélni. De ha mégis egyszerű, akkor cseréld.
(#) Thomas10100 válasza kadarist hozzászólására (») Okt 8, 2012 /
 
Tényleg
(#) Szirty válasza erbe hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
Helló Thomas10100!

Idézet:
„Ki volt az a felelőtlen alak (mert villanyszerelőnek nem lehet titulálni), aki erőátviteli rendszerbe 1,5-ös vezetéket húzott be? Egyszerű háztartási dugaljhoz is 2,5-ös a minimum.”


Lehet hogy van ilyen "szokás" hogy tegyünk mindenhova 2.5-ös rezet, mert az bírja.
De lehet azt a körülmények figyelembe vételével méretezni is. 1.5mm2 vezeték erőátviteli rendszerekben (iparban) egyáltalán nem ritka ezért.
Van ahova különböző (előrelátó) okokból ésszerű ilyen túlméretezés, de ha nem 1-2 méter vezetékről van szó (hanem 10-20 km-ekről) akkor nem költséghatékony.
(#) erbe válasza Szirty hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
Idézet:
„Van ahova különböző (előrelátó) okokból ésszerű ilyen túlméretezés, de ha nem 1-2 méter vezetékről van szó (hanem 10-20 km-ekről) akkor nem költséghatékony.”

Elég érdekes ismereteid vannak.
Gépen belüli bekötésnél valóban lehet vékonyabb drótot is húzni. 10-20 km-eknél éppen nem az aláméretezés a "költséghatékony", hanem a veszteségcsökkentésre méretezés, ami akár látszólag túlméretezettnek hat.
Egyébként leírják, hogy nem kötelező alkalmazni a szabványokat, csupán ajánlott.
(#) Szirty válasza erbe hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
Helló erbe!

Idézet:
„Elég érdekes ismereteid vannak.”


Én ezzel szemben úgy látom, hogy félreértettél.
Ipari berendezésekről írtam (gyártósorok pl.) ahol bizony vannak1.5mm2 keresztmetszetű motor kábelek. Mivel 0.35, 0.75, 1kW-os motoroknak fölösleges 2.5-ös keresztmetszet, ráadásul sokba be se lehet kötni (vagy csak barmolással) ilyen vastag kábelt, mert fizikailag sincs arra felkészítve.

Tehát a 10km kábel nem úgy értendő, hogy van egy motor 10 km távolságra és az másfeles kábellel van bekötve, hanem több ezer motor van néhány vagy néhányszor 10 méteres kábelekkel bekötve. (az összes kábel teljes hossza sok kilométer). Zsebbe nyúlós dupla keresztmetszet ilyen mennyiségeknél.

Az ok amiért reagáltam erre csupán az, hogy az eredeti hozzászólásban leszögezettekkel ellentétben egyáltalán nem biztos hogy hülye és/vagy kókler aki kétésfelesnél "vékonyabb" kábelt használ motorokhoz.
(Remélem így most már világos)
(#) Thomas10100 válasza Szirty hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
Új kábelt húzok be, mert megmarad a régi mágneskapcsolós forgásirányváltás, indítás.
Az újon meg a motoron lesz doboza a frekvenciaváltónak és ehhez kell csatlakozót szerelnem és kábelt behúzni.

Köszönöm a segítséget!
(#) mpisti válasza erbe hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
Szia Béla!
Már megbocsáss,de én nem vonnám kétségbe Szirty ez irányú ismereteit. Nem tudom hogy a céged mennyire gazdag, de ahol én dolgozom, ott a terhelés figyelembevételével szokás a fogyasztók tápvezetékeit méretezni, és bizony egyáltalán nem ritka az 1,5mm2-es érkeresztmetszetű kábel alkalmazása. Sőt, a 0,25 és 0,37kW-os motorokat 1mm2-es kábellel kötjük be, ha a kábelhossz nem több mint 20m. Számtalan gépben találkoztam 7,5kW-os motorral, ahol a tápkábel 2,5mm2 ér keresztmetszetű volt, és még csak nem is langyosodott, pedig a gépváz,ahol a kábel elhelyezkedett, tele volt fűrészporral.De pl. a 11kW-os 100Hz-es marómotorok tápkábele is "csak" 4mm2-es YSLY gyárilag, már 15 éve. Gondolod hogy a gép tervezője megkockáztatta volna e keresztmetszet alkalmazását,ha nem felelne meg a vonatkozó előírásoknak?
Egyébként a szabvány motorikus fogyasztónál 5% feszültségesést enged meg. Én egy nagyon egyszerű vezetékméretező szoftvert használok már évek óta a szükséges kábelkeresztmetszetek meghatározásához,és még sohasem volt probléma a kapott eredmény által ajánlott kábelkeresztmetszettel. A mai kábelárak mellett pazarlásnak tűnik a szükségesnél nagyobb keresztmetszet alkalmazása, különösen ha több száz, vagy ezer méterről van szó.
(#) elektroton válasza Thomas10100 hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
Arra kiváncsi volnék hogyan akarod megvalósítani a forgásirányváltást. Ha a frekiváltó betápján cseréled meg a fázissorrendet azzal még a motor forgásiránya nem változik meg. Esetleg ha a frekiváltó után kötöd be a két mágneskapcsolót. Én mégis úgy oldanám meg, hogy egy mágbeskapcsolót alkalmaznák a frekiváltó betáp kapcsolására, a forgásirányváltást a frekiváltóval oldanám meg mert az korrektebb és egyszerübb.
(#) erbe válasza Szirty hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
Szerintem mindenkinek igaza van.
Az első hozzászólás 16 A automatával biztosított betápról szólt, amiről 3,5 kW-os motor üzemelne. 1,5-ös vezetéket nem illik 16 A-rel biztosítani, de a 3,5 kW-hoz se passzol.
A 10-20 km-es drótoknál nem volt szó arról, hogy apró darabokban kerül beépítésre, mint ahogy én is írtam "
Idézet:
„Gépen belüli bekötésnél”
, ami sok-sok kábelecskét is jelenthet.
(#) erbe válasza elektroton hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
A frekiváltók nagy részében (kivéve a nagyon régiek) egy vezérlőszál testre vagy tápra (L-H) kötésével valósul meg a forgásirányváltás. A frekiváltóból kijövő kábelt, ha nem muszáj, nem illik mágneskapcsolóra vinni. Meghajtás közben megszakított kapcsokkal a frekiváltók érdekes dolgokat tudnak produkálni. Ezt főképpen indián füstjelekkel adják a kezelő tudtára.
(#) elektroton válasza erbe hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
A frekiváltókkal kellően képben vagyok, sokat és sok fajtát kötöttem be, programoztam fel. A kimenet mágneskapcsolóval való megszakítását én sem tartom megfelelőnek, inkább csak egy elvi lehetőségként írtam a hozzászólásra.
(#) Thomas10100 válasza elektroton hozzászólására (») Okt 17, 2012 /
 
Félreértettél.

Jelenleg ott van egy kisebb szivattyú, aminek a vezérlőszekrényben van mágneskapcsolója.
Ez a szivattyú megmarad így, és az újhoz húzok be kábelt, de nem onnét ahonnét a jelenlegi megy. Ez egy teljesen független szivattyú lesz a mostanitól.

Elöször úgy volt hogy megszűnik a mostani, na akkor át kellett volna építenem az egész vezérlést.
Tisztában vagyok vele, hogyan lehet forgásirányváltást megoldani frekencia váltóval.
(#) elektroton válasza Thomas10100 hozzászólására (») Okt 17, 2012 /
 
Bocs a félreértésért, a rövid írásból nem volt egyértelmű az átépítés.
(#) GAtesz hozzászólása Nov 6, 2012 /
 
Üdv!
Egy gyárilag 3 fázisú (bemenet) frekvenciaváltó tud e üzemelni 1 fázisról. Vagy csak azok amik kifejezetten 1 fázisra lettek gyártva? Üdv, Atesz
(#) Szirty válasza GAtesz hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
Azonos feszültség esetén esetleg rábeszélhető (pl. 3x400V-os 1x400V-ról). A kivehető teljesítmény azonban így is kisebb lesz.

Egy 3x400V-ost 1x230V-ról nem túl nagy eséllyel. Egyáltalán nem írtad ugyan, de gondolom ilyesmi van a kérdés hátterében.
(#) GAtesz válasza Szirty hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
Valami ilyesmi.
3 fázisú motor (1.1KW) meghajtásához lenne szükségem (a fordulatszám szabályzás kell) frekvenciaváltóra. Az tudom hogy létezik gyárilag 3 és 1 fázisú betáplálású is. De azt nem tudom, hogy ami gyárilag 3 fázisú az működne e 1 fázisról. Bár ha jobban belegondolok...kissé hülyeségnek tűnik a kérdésem. Mert ha működne, akkor minek gyártanának külön 1 fázisút.
Bár láttam olyat is hogy be lehetett kötni 1 és 3 fázisra is. Nem tudom. Késő van már ehhez.
(#) erbe válasza GAtesz hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
A frekvenciaváltóknak nem csak váltakozó, hanem egyenfeszültségű táplálási lehetősége is van. Megnézed, mivel táplálható és ha azt valamilyen módon elő tudod állítani neki, ugyanazt a teljesítményt kiveheted belőle, mint 3f táplálásnál. Adatlapon szerepel pl. hogy DC 600-750 V. Ha ezt rákötöd, már mehet is az 1,5 kW motor.
(#) GAtesz válasza erbe hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
Szóval a válasz "igen"?
Azt gondoltam, hogy nagyobb áramerősség kell neki.
Azért feltételeztem, hogy működhet, mert tudtommal : Feszültség be - egyenirányítás - pufferelés - FET-ek etetése - motor. Innen nézve szerintem mindegy, hogy 1 vagy 3 fázissal töltöm a puffereket. Vagy tévedek?
A kérdés azért merült fel, mert sokkal több 3 fázisú invertert árulnak (és azok árnyalatnyival olcsóbbak) mint 1 fázisút.
(#) erbe válasza GAtesz hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
Áramerősségről nem írtam, csak feszültségről. Az már a tápfesztől és a kívánt teljesítménytől függ. A mellékelt adatlapon jóval szélesebb tartomány van, mint amit először írtam.

daten.JPG
    
(#) GAtesz válasza erbe hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
Példának okáért szerinted ez :Ormon működne 1 fázisú betáplálással?
Te az "index fórum-napenergia" Erbe vagy?
(#) GAtesz válasza GAtesz hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
Közben rájöttem, hogy nem , nem lehet. Értem már. A feszültség tartományon múlik, hogy menni fog e vagy nem. 360-480V Az egy fázis meg ugye csak 230V. Értem. Azt hiszem.
(#) erbe válasza GAtesz hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
1. Ahol lehet, ragaszkodok a ~11 évvel ezelőtt választott nevemhez. Ott is kisbetűvel.
2.
Idézet:
„360-480V Az egy fázis meg ugye csak 230V.”
Feszültségkétszerezés, autotrafó, ...
3. Az adatlapján és a bekötésén nem szerepel DC táplálási lehetőség, így nem. Azt meg lehetne keresni, hogy a pufferére kötve meg lehetne-e táplálni, de nem hiszem, hogy érdemes. Egyszerűbb egyből olyant venni.
A hozzászólás módosítva: Nov 6, 2012

3g3jv.JPG
    
(#) gulyi88 válasza erbe hozzászólására (») Nov 7, 2012 /
 
Ezenfelül a háromfázisra tervezett egyenirányító utáni szűrőnek sokkal kisebb hullámosságot kell eltüntetnie, mint az egy fázisra tervezett szűrőknek.
Tehát egy 3F gépet 1Fázisra kötve alacsonyabb feszültség és jóval kisebb áram áll rendelkezésre (ha egyátalán elindul). Feszültség növelhető megfelelő teljesítményű trafóval, de a gép belső szűrőelemei ebben az esetben nagyon kicsik, legalább 3szorosára illene megnövelni a pufferkondipakkot (ami újabb problémákat hozhat).
A gépet szétszedni nem ér, ezért csak kivűl lehet próbálkozni. DC betáp nélkül a nagyobb áram miatt a névelges kimentőteljesítmény pedig elérhetetlen, mert a bemeneti egyenirányító diódasor nem bírná ki. Szóval kompromisszumokkal lehetséges, de csak végső esetben/saját felelősségre.
(#) erikruzsa hozzászólása Nov 24, 2012 /
 
Sziasztok,

szakdogámhoz kérnék segítséget. Le tudná nekem valaki írni, hogy hogyan működik a frekvenciaváltó. Ezzel szabályozok egy 3 fázisú váltakozó áramú asszinkron motort. Mezőgyengítésről is kellene némi információ.
Illetve hogyan lehet egy egyenáramú motor fordulatszámát szabályozni? Mi az elv, milyen géppel.

Köszönöm!
Következő: »»   20 / 102
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem