Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Frekvenciaváltó
 
Témaindító: sultann, idő: Feb 15, 2008
Lapozás: OK   25 / 102
(#) kadarist válasza Szirty hozzászólására (») Jan 14, 2013 /
 
Igen, a leírás adhat pontos választ a kérdésre, de valóban, opciósan még a külső "brake" ellenállás csatlakozója is lehet.
A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2013
(#) Szirty válasza kadarist hozzászólására (») Jan 14, 2013 /
 
Hali kadarist!

A DC fojtótekercs helye is kísértetiesen hasonlít egyes típusoknál a közölt fényképhez

B1B2_2.png
    
(#) kadarist válasza Szirty hozzászólására (») Jan 14, 2013 /
 
Valószínű, hogy ezek a "B" nevezetű csatik tényleg multifunkciósak és igény szerint lehet őket bekötni.
(#) x555 hozzászólása Jan 14, 2013 /
 
Nem titkos a típusszám. Sőt ha valakinek lenne hozzá doksija azt nagyon megköszönném.

Üdv
(#) x555 hozzászólása Jan 14, 2013 /
 
Sikerült haladnom a szerkezettel! A kijelzőmodul alapján még doksit is találtam hozzá. (jvop-100)
Ha az 1-es 11-es lábat összezárom akkor elindul a motor 6hz-en , bármit próbálok állítani ez nem változok. Viszont ha a 15-13 lábat is összezárom akkor felfut szép lassan a freki 36hz-re. Feljebb sehogy sem bírom állítani, ha a 2 láb közt változtatom az ellenállást akkor 6 és 36 hz között bármit be tudok állítani.
Valaki nem tudna tanácsot adni hogy ilyenkor mi a teendő?

manual
Kicsit lassan tölti be de a mérete miatt nem sikerült feltölteni az oldalra.
A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2013

freki.jpg
    
(#) Orbán József válasza x555 hozzászólására (») Jan 15, 2013 /
 
Sikerült kikapnod egy olyan frekiváltót, ami pontosan 50 ezerszer tud többet, mint amire szükséged van. Nekem is van hasonló, több szintűen programozandó/ható - Micromaster, stb. - frekiváltóm. Sok időbe telik, hogy az egyszerű feladataimat kicsikarjam belőle.
A leírás alapján kénytelen leszel megtanulni kicsit programozni, szerintem...
Felső határfrekvencia, fel-lefutási idő és természetesen jól bekötött potméter - a változtatható ellenállás nem annyira lényeges, mint a 3 pontra bekötött poti. Aztán az 1-11 láb elindítja, a többi nem kell.
(#) x555 válasza Orbán József hozzászólására (») Jan 15, 2013 /
 
A menüjébe kalózkodtam, de a mágikus 36 hz fölé nem engedi vinni a frekit.
Ezt hogy programozhatták valami interfésszel vagy így menüből?

üdv.
(#) Orbán József válasza x555 hozzászólására (») Jan 15, 2013 /
 
Menüből mindent fogsz tudni állítani.
Keresgéld meg, hol találsz a menüjében 36 Hz-es értéket és írd át 50-re.
bn-05
A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2013
(#) Orbán József válasza Orbán József hozzászólására (») Jan 15, 2013 /
 
Amíg a potit nem kötöd be jól, nem fog menni rendesen!
(#) Szirty válasza x555 hozzászólására (») Jan 15, 2013 /
 
Üdv x555!

Most ismét nem világos teljesen valami.

Azt írtad, hogy "Hozzájutottam egy frekiváltóhoz"

Ez a három kép három különböző frekvenciaváltónak tűnik, az egyiknél még a gyártó is más.
(#) Szirty válasza Orbán József hozzászólására (») Jan 15, 2013 /
 
Üdv József!

Idézet:
„Sikerült kikapnod egy olyan frekiváltót, ami pontosan 50 ezerszer tud többet, mint amire szükséged van.”


Ez szükségszerű, együtt jár az univerzális jelleggel.
(#) Szirty válasza x555 hozzászólására (») Jan 15, 2013 /
 
Helló x555!

Használt frekvenciaváltónál, amelyikről nem tudjuk honnan való, mit csinált, mindig érdemes csinálni egy gyári alapbeállítást használatbavétel előtt.
Lehet itt sem ártana (olykor kevesebb szívás az ismert gyári beállításból kiindulni, mint ismeretlent bogarászni).

Én megnézném a köv paraméterek beállítását:
Cn-02 Max kimenő frekvencia
Ez gyárilag 60 elvileg, ezt nem érdemes állítani ha ennyin van, mert ez a v/f karakterisztika egyik meghatározó értéke!

Inkább a Cn-14-et nézd meg max upper ref limit (vagyis a lenagyobb referenciával beállítható sebesség Cn-02 %-ában megadva (gyárilag 100)
(#) x555 válasza Szirty hozzászólására (») Jan 16, 2013 /
 
Erre a resetelésre én is gondoltam próbálkoztam is vele de nem jöttem rá hogy kell. Most meg még 1 hétig Pesten kell maradnom nem tudom kipróbálni az általad javasolt beállításokat.

Üdv.
(#) coccy válasza Orbán József hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Gondolom a 2 x-es fordulat a forgórésre vonatkozik, ne essen szét, de mi lehet az állórésszel?
Ott aztán nőnek a veszteségek, meg nagyobb frekinél befigyel a skin hatás is. nálam 85 Hz-n még gond nélkül futott a békebeli moci, pedig 60 Hz-t adnak max fordulatnak.
Nekem az alacsony fordulat nagyobb fejtörést okozott, de kiegészítő motorhűtés megoldja ezt is
A hozzászólás módosítva: Jan 19, 2013
(#) Orbán József válasza coccy hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Az a 60Hz a nyugat előtti hajbókolás csupán, japánok, amerikaiak bolondulnak a 60Hz-ért, ezért ezt az alapfrekvenciát adják meg a váltóknál.
Ettől el lehet térni. Az állórész, ha eltereljük a melegedést róla, jól fogja érezni magát, ahogy írod, egyre jobban hűl a magasabb fordulaton. Azért a fagyhatár elé célszerű állítani a legmagasabb fordulatot.
A hozzászólás módosítva: Jan 19, 2013
(#) Szirty válasza coccy hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Helló coccy!

Idézet:
„Ott aztán nőnek a veszteségek, meg nagyobb frekinél befigyel a skin hatás is.”


Ez a hozzászólás kicsit "fénykapus" lett, már megbocsáss. A skin hatás létezik, de szerinted mennyire befolyásolja ez egy motor működését, ahol 30-40Hz-es frekvencianövelést végzünk?
Egy táblázat szerint 60Hz AC áram behatolási mélysége 8.57mm. Eszerint ahhoz, hogy a skin hatásnak bármiféle jelenléte érzékelhető legyen, a motorban több mint 17mm átmérőjű réz huzalnak kellene lennie.
De a kisebb motorokban 1mm alatti átmérők vannak, annál pedig a skin hatás hátrányos következménye 80-100kHz körüli frekvencián kezdene el jelentkezni.

Idézet:
„nálam 85 Hz-n még gond nélkül futott a békebeli moci, pedig 60 Hz-t adnak max fordulatnak.”


Ha a motorok adattábláján feltüntetett 60Hz-re gondolsz, az nem a maximális frekvencia, hanem a névleges!
(#) coccy válasza Szirty hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
én egyébként a frekiváltó vivőfrekijére gondoltam, 60 Hz-n valóban nem fog számottevően beleszólni a skinhatás

Nem az üzemi freki a 60 Hz, szakirodalom említ 60 Hz-t, mint max megengedhető Fr-t
Ez is békebeli motorra, amikor még hírből ismerték a frekiváltót (nálunk)
(#) granpa válasza coccy hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Akkor az a szakirodalom, még Kandó bácsi előtti.
(#) pucuka válasza coccy hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Ez csak annyit tesz, hogy egy 50 Hz -re méretezett asszinkron motor 60 Hz -el táplálva nagyobb fordulatszámú, és kisebb nyomatékú lesz. ha ezt figyelembe veszik, semmi gond. Fordított esetben a 60 Hz -re méretezett asszinkron motor kisebb fordulatú lesz, de nagyobb nyomatékú, viszont több áramot is vesz fel, ami többlet melegedéssel jár. Ezek azonban a tervezésnél figyelembe vehetők, és ha a fordulatszámra nincs különösebb megkötés, a gyártók jelzik a terméken (trafón is) hogy mindkét szokásos hálózati frekvencián károsodás nélkül üzemképes. Ez különösen nagy teljesítményű motorok esetén lehet kritikus.
(#) coccy válasza pucuka hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Mostanában nem is kerül ki motor úgy, ne lenne osztott adattábla rajta 50 és 60 Hz-ra definiálva. Nagy motort egyébként se köt, üzemeltet senki frekiváltó nélül. EU direktiva
(#) pucuka válasza coccy hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Mostanában . . . Ez az 50 -60 Hz -es probléma elég régi, mikor még nemigen volt általánosan elérhető frekvencia váltó. És miért ne lehetne üzemeltetni motort akármekkora teljesítményűt frekvencia váltó nélkül. Ez a direktva biztos nem pontosan így van, nem csak a tervezésre gyártásra vonatkozik? A frekvencia váltóval történő üzemeltetés, számos problémát hoz amúgy is az erre alkalmas motorok tervezésénél. Pl. a hűtés. Ha csökken a fordulatszám, csökken a hűtés is, viszont azonos nyomatékhoz nagyobb áram kell, az viszont a hőtermelést növeli, csakhogy egyet említsek.
(#) Szirty válasza coccy hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Helló coccy!

Idézet:
„én egyébként a frekiváltó vivőfrekijére gondoltam, 60 Hz-n valóban nem fog számottevően beleszólni a skinhatás”


Csak azt látjuk amit leírsz. Amire gondolsz azt nem ismerjük
A PWM vivő rendszerint nem változik, a motorfrekvenciától függetlenül állandó (tehát 1Hz-en is annyi, amennyi 60Hz-en)
A 10kHz körüli PWM sem okoz olyan skin hatást ami befolyásolná a motor működését. A kimeneti fokozat amúgy is tele van szűrőkkel.
(#) Szirty válasza pucuka hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Üdv pucuka!

Idézet:
„Ez csak annyit tesz, hogy egy 50 Hz -re méretezett asszinkron motor 60 Hz -el táplálva nagyobb fordulatszámú, és kisebb nyomatékú lesz. ha ezt figyelembe veszik, semmi gond. Fordított esetben a 60 Hz -re méretezett asszinkron motor kisebb fordulatú lesz, de nagyobb nyomatékú”


Nem! A motor nyomatéka állandó. Nem lesz kisebb a nyomatéka a névleges frekvencia fölött. Épp ezért lehet túlterhelni (ha a frekvenciaváltónak van elég feszültség tartaléka hogy ezt kiszolgálja).
A néveleges fordulat alatt is ugyanakkora lesz a motor nyomatéka, mint a motor névleges nyomatéka. Azaz a teljesítménye csökken a fordulatcsökkentéssel arányosan!
Nagyon sokan elkövetik (méretezésnél, tervezésnél) azt a hibát, hogy ezt nem veszik figyelembe! Komoly hiba!
(#) Szirty válasza coccy hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Üdv coccy!

Idézet:
„Nagy motort egyébként se köt, üzemeltet senki frekiváltó nélül. EU direktiva”


Ezt meg honnan veszed?
Ez egyszerűen nem igaz! A motorok töredéke üzemel frekvenciaváltóról.
(#) pucuka válasza Szirty hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Csak kiegészítésként. Ha a frekiváltó 400 Hz -el hajtaná a motort, akkor az kétpólusú motor esetén 24000 fordulatszámot jelentene. Ezt egy átlagos motor fizikailag sem bírná ki.
A másik, hogy váltóáramú motort nem lehet PWM -el szabályozni, ez csak egyenáramú motor szabályzására használható. Az más kérdés, hogy a frekvencia váltón belül használnak PWM -et a végső jellemzők szabályozására (pl. kapocs feszültség), de ez a kimeneten már nem látszik.
A hozzászólás módosítva: Jan 19, 2013
(#) kadarist válasza pucuka hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Az 50 vagy 60 vagy akárhány Hz-es tápáramot is PWM-el állítják elő úgy, hogy vivőt PWM-ben modulálják az igényelt 50 vagy 60 vagy akárhány HZ-es szinuszos frekvenciával.
(#) pucuka válasza kadarist hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Ebben nincs ellentmondás, de a kimeneten a PWM vivőfrekvenciája már "nem látszik", és a motor sem tud mit kezdeni vele.
(#) pucuka válasza Szirty hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Én eddíg úgy tudtam, hogy egy motor nyomatéka, és a felvett teljesítménye között szoros összefüggés van. De lehet rosszul tudom.
(#) kadarist válasza pucuka hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Idézet:
„Az más kérdés, hogy a frekvencia váltón belül használnak PWM -et a végső jellemzők szabályozására (pl. kapocs feszültség).”

Csak pontosításképpen, hogy az egész frekiváltónak az alapja a PWM és nem csak a jellemzőknél merül fel.
(#) Szirty válasza pucuka hozzászólására (») Jan 19, 2013 /
 
Helló pucuka!

Idézet:
„a kimeneten a PWM vivőfrekvenciája már "nem látszik", és a motor sem tud mit kezdeni vele.”


A frekvenciaváltó 700-800V-os lüktető egyenfeszültséget kapcsolgat a motor tekercsire impulzus modulációval a belső DC körből 3 fázisú félvezető híd segítségével.
A motor ezt a 700-800V-os PWM jelet kapja. Persze vank a frekvenciaváltó kimenetén valamennyi szűrés, de külön színuszfilter nélkül a motoron vastagon felismerhető a PWM vivő.
Ez abban nyilvánul meg, hogy szépen látszana ha oszcilloszkóppal néznénk, de hallatszik is. A frekvenciaváltós motorok jellegzetes sípoló hangot ad. Ez az 5-8kHz-es PWM vivő ami erősen hallatszik a motorból.

A PWM vivő a motor áramban valóban okoz problémákat. A nagy zaj (sípoló motorhang) és a motor aszimmetrikus mechanikai felépítéséből adódó parazita csapágy áramok komoly problémákat szoktak okozni.
A PWM motor áram miatt elő szokták írni a jelentős RF zavarok miatt az árnyékolt motorkábel használatát (vagy fémcsőben vezetett kábelt). Ez azonban a parazita kapacitások miatt korlátozza a motorkábel hosszát!

Ezek ellen kimeneti színusz szűrővel (ami egy LC szűrő) lehet védekezni, de mérete vetekszik a frekvenciaváltóéval, nem is olcsó. Ráadásul cserébe növeli a hőtermelést és a veszteségeket, továbbá az eddig a motoron jelentkező sípoló zajt ezután maga a szűrő termeli

Ha a motor fele nem menne PWM ezek a problémák fel sem merülnének, de bizony felmerülnek!
Következő: »»   25 / 102
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem