Fórum témák
» Több friss téma |
Túl közel vannak a bordák egymás mellett , lehetne sokkal távolabb . A távolság növelésével a levegő mennyiséget növeled ami áttud haladni illetve ha ventilátort teszel rá akkor minél kisebb a keresztmetszet annál hangosabb lesz az áramlás !
Simán kisérlettel megtudod állapítani ezeket a tényeket , és még azt is bátran merem mondani hogy nem kell a borda és a ventilátor közé semmi közdarab , ezt is simán kisérlettel ki tudod próbálni . Amennyiben ragaszkodnál a közdarabhoz akkor azt is próbáld hogy ne legyen totálisan rátolva .
Köszönöm a gondolatokat.
Ezekre, és a sajátjaimra támaszkodva eldöntöm mi legyen. - Szerintem egy zárt alagútban áramló levegő hőelvonó képessége attól függ milyen hőmérsékletű, milyen mennyiségű, és milyen sebességű az áramló levegő. - A két borda távolságának növelése helypazarlás. Ennyi helyet is csak azért hagytam köztük, mert azt gondolom, így a belső sávban ki tud alakulni egy nagyobb sebességű központi áramlás, ami magába vonzza a bordák közti üregek levegőmolekuláit. - A szívás és a fújás hatékonysága eltérő lehet ha az áramlás nincs egyértelművé téve, de egy zárt alagútban nem érzem a kettő közti különbséget. Ennek ellenére is a fújást hatékonyabbnak tapasztalom, de zajosabbnak is egyben. - Kísérleteket itt nem tudok végezni. Maga az erősítő sosem fogja a bordát megmelegíteni, egyéb módon pedig elég bonyolult lenne ezt megtenni. Az egész ventilátor téma inkább csak ráadás.
Ha megnézed ezt ez egy gyári erősítő, valamelyik típust javítottam is, majdnem ugyanígy nézett ki a hűtése. Úgy van összerakva ahogy a tiéd a képen, és a végére van illesztve a venti. Ha jól emlékszem a másik végén is van, az egyik fúj, a másik a túloldalon szív de ez nem biztos.
Ez a jó elrendezés, ha a lehető legközelebb vannak egymáshoz a bordák, mert így valósul meg a leghatékonyabb légáramlás. Kisebb fordulat is elég, mint abban az esetben ha nagyobb a bordák közti távolság. Ebben a Stage Line-ban is szabályozós, tehát ha visszahűlt akkor a venti leáll.
Szerintem a ventilátort mindenképpen alsó pontra helyezd. A meleg levegő átszívása a ventilátornak sem tesz jót. A meleg ventire előbb rakódik a por, és alulra helyezve "kicsit eldugva" szerintem nem lesz olyan hangos. elektrik
Szisztok. Építettem egy NTC-FAN4-et. Egy áteresztő tranyót szeretnék vele hűteni de az lenne a gondom, hogy amikor eléri a beállított maximum hőmérsékletet a relé nem húz meg azonnal, hanem kb fél percig 'pereg' (nem záródnak azonnal az érintkezői, ki be kapcsolgat).
Hogyan lehetne megoldani, hogy ha eléri a max beállított hőmérsékletet akkor azonnal meghúzna a relé?
Mekkora a relé feszültsége, mikor még nem húz meg csak kapcsolgat?
5,7V-tól kezd és 8,4V-ig kapcsolgat, felette már meghúzva marad. De az utolsó piros LED már világít 5,7V-nál.
A 3914 bar graf módban van és viszonylag lassan megy át ( szemmel nem látod..) az utolsó ledre a max áram, így a feszültsége is pár millivoltonként nő, amit követ szépen a tranyó Ube feszültsége. Ezért aztán nem kapcsol, hanem lassan nyit ki.
Ez ellen úgy tudnál védekezni, ha az egész áramkört nem bántod, hogy egy schmitt triggert teszel a reléd elé, maradva a + ágon, a 10-ledre. Tuti..
Javaslom Proli007-et konkrétan megszólítani a problémáddal, mert Ő mint szerző a legautentikusabb a témában.
De a jelentésged így egészen szokatlan. Amikor az utolsó (D10) LED kigyullad, akkor az drasztikusan kinyitja T2-t, és így a teljes tápfeszültség jut a relére. Ha 12V a táp, és mondjuk ebből 0,6V esik a tranzisztoron, akkor is 11,4V jut a relére, ami ettől stabilan meghúz. A 3914-ben komparátorok vannak, amik "átbillennek", tehát ott sincs semmilyen bizonytalan átkapcsolás. Amikor az utolsó LED "bebillen", akkor azonnal húzni kellene stabilan a relének. Egyáltalán nem is alakulhatna ki 5,7-8,4V. Persze olyan relé kell, aminek az árama nem árt a T2-nek. A hozzászólás módosítva: Feb 5, 2015
Egyáltalán nem biztos, hogy a komparátor kimenete úgy pattanik át, hogy nincs egy kis átmenet sem... a hőfokváltozás se pikk-pakk megy.
Csak azért írom, mert volt már ilyen esetem régebben. Ráadásul a tranyó emittere "feljebb" is van a + tápon, hamarabb kaphat egy kis bázisáramot, amikor a led ugyan világít, de nem olyan határozottan. A kérdés csak az, hogy a feszültség mennyi a bázison, ill. a változása, mert a relén mért fesz csak azt jelenti, hogy kapcsolni szeretne, de csak nyit. A prellezés ezért van - egy átmeneti állapot - ráadásul valami kis bázisosztó se ártana. A hozzászólás módosítva: Feb 5, 2015
Sziasztok ! Lenne nekem is egy kerdesem. Ha egy 20W elszallitasara kepes hutobordat fujok egy 40 mm x 40 mm-es ventilatorral, kb mennyit javul a hutoborda hatasfoka az eredetihez kepest (W-ban megsaccolva) ?
Itt olvashato errol erthetoen: Bővebben: Link
Sziasztok
Tudja esetleg valaki hogy a képen látható ventilátort honnan lehetne beszerezni?
kapásból is elég széles a választék.
A képekre kattintva megtudod milyen honlaphoz tartozik.
Hello! Igen...az első fotón látható ventilátor ott figyel a polcom valamelyik eldugott sarkában...(Holnap előszedem és üzenek)
Nem találtad meg véletlenül azt a ventit amit említettél?
Egyenlőre azt még nem...de előkerült egy másik hasonló, vagy még jobb fajta...csak be van építve az eredeti helyén, nehéz lefotózni kiszerelés nélkül. Azonnal írok P.Ü-t ha van "eredmény"...
Szia!
AliExpress
Nagyon jó lenne de sajnos nem tudom hogy hogyan kell onnan rendelni.
Sziasztok!
Szerintetek melyik lenne a jobb hűtés? A képen látható ESC-n alapból volt egy 2mm vastag alumínium lap. Ezt én levettem. Ha ventivel szeretném fújni a FET-eket, akkor én úgy gondolom, az alumínium lap nélkül jobb hűtést tudnék elérni, mert nagyobb felületbe ütközik a levegő. Ha felrakom az alu lapot, akkor a félvezetőknek csak a felső tokjáról jut át a hő a lapra, amin a levegő simán átsiklik. Ha pedig egy hűtőbordát raknék ventivel a FET-ek tetejére, azt sem tartom korrektnek, mivel a hő a FET-ek alján tud a leghatékonyabban távozni. Én a csupasz FET-ekre irányított ventire szavazok. Szerintetek? A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2017
Szia!
Te is eldöntheted, mi a jobb. Rögzíts egy hőmérő érzékelőt a középső fet tetejére, pasztázva és mérd a hőfokot az alábbi 2 esetben. 1., tisztítsd le a panel alját és fújasd ventivel pl. stabil 1 cm- távolságból, közben terheld meg az áramkört kb. fele teljesítménnyel, 5 percig. 2., utána ugyanezt ismételd meg a tökéletesen felpasztázott és felrakott hűtőlemezeddel. Én az utóbbi hűtésre szavazok.
Köszi a hsz-t. Lehet megejtem a tesztet.
Ha súly nem számít, az ALU-t akár vörösréz lemezre is cserélheted.
Cu hűtőbordák is léteznek...ha az ilyet ventilátorral is felturbózod !!! A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2017
Én is gondolkodok egy ilyen megoldáson, de egy SMD FET-et nem felülről kellene hűteni, a tokon keresztül, hanem a nyák másik oldaláról, hogy a FET hátuljáról via-kon keresztül átjut a hő a nyák másik oldalára, onnan pedig a hűtőbordára. Ha nem rakok bordát a FET-ekre, akkor a nyáklemezt is éri a levegő, és elvisz onnan is hőt. Ha bármit is rárakok, akkor onnantól kezdve a nyákot nem tudom hűteni. Ma teszteltem, és a 10mohm csatorna ellenállású FET-ek nagyon sok hőt disszipálnak... Lehet egyik megoldás sem tudná rendesen hűteni. Esetleg egy nagyon hangos, valami óriási széláramlatot előállító venti.
Gyári gépekben találkoztam gumiszerű hővezető lapokkal. Vastag és kb. rágógumi állagú. Mindkét oldalon hatásos lehet csak arra kell figyelni, hogy a hűtőborda odaszorításánál ne lyukassza ki alkatrész vagy alkatrészláb.
Azt viszont már nem tudom, hogy ezeknek a nyúlós hővezető valamiknek milyen a hőellenállásuk...
Két gyárit mutatok, ahol a via-kon és a közbenső FR-4-en keresztül vezetik le a meleget a bordára.
1x1 cm-es, néha max 40 wattot disszipáló műterhelés, ill. 900 MHz-es meghajtó IC hűtés szisztémája látható. Borda nélkül nem hinném, hogy le tudod fújatni eléggé.
Üdv a mestereknek és az amatőröknek!
Egy problémám van, amit szeretnék megoldani, de nem megy magamtól. Valójában csak ezért regisztráltam. Már évek óta olvasom a fórumot, de irni csak igy tudok.(Bocs a rövid "i" betűért, az az egy nincs a német billentyűn ) A probléma egy KB 4 légköbméternyi helyiség, ami nyáron is 28 celsius, maximum. Ezt szeretném lehűteni, 22-24 fok minimum és maximum fokok betartásával. Van egy energiatakarékos hűtőgépem, ami adna elég hideg levegőt, de nem tudok olyan szabályzást , ami 24 foknál bekepcsol, 22- nél meg ki.Cak olyat, ami forditva működik. Be meg nem vihetem a hűtőt, mert akkor meleget is termel. Ezért egy ventillátorral, hideg levegőt fújnék a helyiségbe, ami a hűtést és a túlnyomásos szellőztetést is megoldaná, egyben.Egyfajta klimatizálás nagy befektetés nélkül. Van pár alkatrészem és némi elektronikai ismeretem.Nem sok,de talán elég lesz. Szeretnék kapni valakitől egy kicsi kis leirást, egy kapcsolási rajzot, valami termisztoros kis kapcsolásról. Maximum 12v DC árammal. Ha létezik ebből egyszerű és "kicsi". Ahogy a bemutatkozásban áll, nincs sok időm sajnos ilyesmire. Azért megpróbálnám, ha nem túl bonyolult. Ha nem sikerül, még mindig ott az internet és az Ebay. Mindjárt itt meg is köszönöm, ha bárki úgy gondolja, hogy szakit időt, a feltehetően szintén kevés szabadidejéből, hogy az én kicsinyes problémámmal bajlódjon. Köszönöm szépen! |
Bejelentkezés
Hirdetés |