Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Fejhallgató erősítő
Lapozás: OK   98 / 144
(#) mek-elek válasza tbarath hozzászólására (») Jún 5, 2018 /
 
A bennem lévő isteniség, köszönti a benned lévő isteniséget!
Én nem vitattam az igazadat, Te vitattad amit én hallottam.
De minden esetre, jó zenehallgatást Neked is!
(#) tbarath válasza mek-elek hozzászólására (») Jún 5, 2018 /
 
Nem vitattam én semmit
Csak azt mondtam, hogy az a kapcsolás ekkora visszacsatolással 2x-esnél kisebb feszültségerősítésre képes, ami a kérdezőnek nem feltétlenül elég.
Nem mellesleg a kérdező el is tűnt.
(#) mek-elek válasza tbarath hozzászólására (») Jún 5, 2018 /
 
Kedves TBarath-om,
olyan ez, mint a fiatalságunk, az is - hova tűnt
(#) mek-elek hozzászólása Jún 14, 2018 / 1
 
Ötletek a FH-6-hoz, jobbítási szándékkal.
(#) tbarath válasza mek-elek hozzászólására (») Jún 14, 2018 /
 
Szép, igényes munka, grat!
De nem forr fel egy zárt dobozban? Vagy van valami rejtett szellőzés ami nem szúrta ki a szemem?
(#) tothbela válasza tbarath hozzászólására (») Jún 14, 2018 /
 
Annak ellenére hogy ekkora hűtőbordák vannak benne, nem disszipál sokat. Az eredeti leírás szerinti értékekkel 1W csatornánként. Minden veszteséget belekalkulálva az egész doboz 3-, de ha a trafókat is túlgerjesztéssel tekerték akkor is maximum 4W. Azt meg a fa is átereszti.

Egy nagyobbacska pendrive méretű TV okosító disszipál ennyit.
(#) tbarath válasza tothbela hozzászólására (») Jún 14, 2018 /
 
OK, csak annak a TV okosítónak van 1 mm vastag műanyag háza, itt pedig 5-10 mmi fa. Bár egy idő után nyilván kialakul egy egyensúlyi hőmérséklet, és tényleg szép nagy doboz, szóval fene tudja.
(#) tothbela válasza tbarath hozzászólására (») Jún 14, 2018 / 1
 
Igazad van, de az a fa is átad annyi hőt. Főleg, hogy akkora a doboz, mint egy kisebb erősítő. Egyébként szoktam alkalmazni egy módszert annak megállapítására, hogy nem e túl meleg egy készülékben valami. Egyszerű gyertya paraffinnal húzok egy vonalacskát minden gyanús alkatrészre. Ez lehet trafó, kondenzátor, SMD IC, hűtőborda. Néhány nap után ha megolvad a paraffin, fényesen tükröző lesz, a többi pedig krétaszerűen matt.
(#) Alkotó válasza tothbela hozzászólására (») Jún 14, 2018 / 2
 
Két apróságot engedj meg nekem, függetlenül a témától.
1. Amennyire emlékszem rá, a mai gyertyák szterain (talán sterain) anyagból készülnek. A parafin ma már ritkaság. Alapvető különbség köztük, hogy a parafin szinte teljesen szagtalan (valóban az, de a kanócnak mégis van egy enyhe szaga), a szterain meg jellegzetes gyertya-szagú.
2. Ilyen mondatszerkezet nincs és ne is legyen: "...nem e túl meleg...".
(#) tothbela válasza Alkotó hozzászólására (») Jún 14, 2018 / 2
 
Természetesen megengedem. Abban pedig valóban igazad van, hogy témaidegen.

De tényleg nem voltam körültekintő, mert valóban paraffint említettem, holott van viasz, paraffin, és sztearin gyertya is. A viaszgyertya méhviaszból készül, jellegzetes mézes illata van. Ez a legdrágább fajta. A sztearin növényi vagy állati zsírokból, a paraffin pedig leginkább kőolajból. Ebből adódik, hogy a sztearinnak nincs gázolajra emlékeztető szaga, a paraffinnak pedig igen. Valóban minden lakásban használatos olcsó gyertya sztearin, a paraffin alapúak pedig esetleg temetői mécsesnek alkalmasak. Ott nem zavar senkit az "illata".

Mondatszerkezet tanilag pedig megpróbálok minél kevésbé irritálóan fogalmazni, nehogy az olvasók ebből tanulva hibásan sajátítsák el a magyar nyelv szabályait.
(#) mek-elek válasza tbarath hozzászólására (») Jún 14, 2018 /
 
Köszönöm méltatásod!
Az ötletnek a hallgatócsatlakozást gondoltam igazából.
Akármilyen hihetetlen, de a monoblokk ekkora szakaszon is használ. A középen kicsit jobb szelekcióval, és a visszhangok(adott esetben) hallhatóan konszolidáltabbak, nem csapongóak.
(#) mek-elek hozzászólása Jún 14, 2018 /
 
Összességében a melegedésről:
nézeteim szerint nem szeretnék semmilyen hővel kondenzátort aszalni a dobozban, vagyis indul a népművészet, minden lustaságom ellenére.
Köszönöm az Urak társaságát.
(#) mek-elek válasza mek-elek hozzászólására (») Jún 14, 2018 /
 
Lepottyant a második fele az üzenetemnek.
Szóval,
tavaszi üzemmódban 1 óra után le szoktam venni a tetejét, mivel melegnek tartom, és nyár is lesz még.
Ilyenkor a trafók a melegebbek.
Így jók voltak a megérzéseid!
Én bennem is felmerült, de túl akartam lenni rajta, ezért így került próbaüzemre.
Nem akarok a dobozban meleget, hogy a kondenzátorokat ezzel aszaljam, ezért elkerülhetetlen a lukasztás, és a 300ohmos változatot már eleve, így tervezem kialakítani.
(#) tbarath válasza mek-elek hozzászólására (») Jún 15, 2018 /
 
A csatlakozó "monósítás" egy teljesen jó dolog, ha hallod a különbséget. Persze ahhoz hogy ez kiderüljön előbb meg kell csinálni...

Szellőzés: én simán tennék aktív hűtést egy fejhallgatóerősítőbe, mert úgyse hallom ha használom. Ugyanakkor az se feltétlen baj, ha egy viszonylag magas belső hőmérséklete van, de itt inkább az aktív eszközökre kell figyelni, és nem annyira az elkókra. Elkóból lehet bele tenni 105 fokost, az kb. örök élet és egy nap. Na jó, ez nem igaz, de ha napi átlag 2 órát hallgatod és 60 fok körül marad a hőmérséklet, akkor azt még egy 2000 óra / 85 fokos elkónak is illene 10+ évig bírnia.
De az opamp-okra simán tehetsz kisebb bordát, nem árt neki.
Persze mérni kellene a hőmérsékletet, a saccolás itt nem annyira nyerő - bár ha kézzel meg tudod fogni, akkor túl meleg nem lehet...
(#) mek-elek válasza tbarath hozzászólására (») Jún 15, 2018 /
 
Bonyolult dolgok állnak meggondolásaim mögött. Nem igazán írnék erről részletesen , mivel sok lenne e helyen. Érintőleg, a kondi minősége(tartama) viszonylagos, gyártófüggő. Én az erősítőkben független tápot használok végfokonként, azaz, mégegy táp kellene a FH6-ba a ventilátornak. A helyet amit a borda kicsinyítésével nyernék, elvinné a ventilátor.
Tapasztalat, hogy amikor leveszem a tetejét, egy bizonyos idő elteltével a borda "hidegre" hűl, a trafók halványlangyira. Vagyis a lukak bőven útját állják az egy óra alatt keletkező hőtorlódásnak.
Az IC-k nem melegszenek(bár a FH-6-300-nál a helyüket úgy terveztem a +-16V miatt csatlakoztatni lehessen a bordára, amennyiben), a 100ohm egyáltalán nem, +-8,5V-os üzemeléssel(a Schottkyk miatt), egy helyett két trafóval, amik nem 4,5, hanem 6W-ak.
(#) tothbela válasza mek-elek hozzászólására (») Jún 15, 2018 /
 
Ha az alaplemez nem fa, hanem 2-3mm, vagy ha beszerezhető, akkor 5mm vastag alumínium lemezből készülne, arra felszerelhetők lennének a melegedő alkatrészek. Nem kellene hűtőborda sem. A trafók a felső lapjukkal az alaplemezhez szoríthatóak. Kis paszta talán elfér közé.
(#) tbarath válasza mek-elek hozzászólására (») Jún 15, 2018 /
 
A kondi minősége fontos, abból jót érdemes használni.
Azt is látom, hogy oldalanként tápolsz, egy ventinek mindenképp külön táp kellene. Szétnéztem a Konthánál, 40x40x10-es Sunon Maglev 27 dBA, 11 m3/h, 12 V 1 W.
Ennek elég egy 7,5 V 1,8 VA kis trafó, az méretben 32x29x25-ös, kell még rá egy diódahíd és egy elkó. Ez simán elférne az erősítő hátuljában, a tápcsatival szembeni oldalon. A "lyukakat" én átlósan alakítanám ki, pl. jobb hátul kifúj a venti, bal elöl (vagy inkább alul?) pedig kicsit meglyuggatva, ott jönne be a levegő. Szóval semmi máson nem változtatnék, bordákon se, csak a létező termék szolíd átszellőztetésére gondoltam.

De nem rábeszélni akarlak
(#) tothbela válasza tbarath hozzászólására (») Jún 15, 2018 /
 
Nem akkora gond az aktív alkatrészek melegsége, mert egy szilícium félvezetőnél nem a tok, hanem a lapka hőmérséklete számít. Egy IRF540 ha 100W-ot disszipál, akkor nem nagyon lehet a hűtőborda szobahőmérséklettől melegebb, mert akkor a lapka már régen a határadatokat súrolja. Itt viszont alig van különbség a lapka és a hűtő hőmérséklete között. A trafók sem romlanak el a melegben, az ezüstös fóliakondi is messze van a halálos melegtől, ráadásul nem is melegszik aktívan. Az elkók az érzékenyebbek. Ott csak idő kérdése a kiszáradás.

Szerintem ha a hűtőbordák alatt pár darab 10 mm-es furatot készítenénk, és a hátlap felső éle alatt végig egy sorban, akkor annak ellenére, hogy optikailag semmi nem változott, jelentős szellőzésre tennénk szert. Nem érzem szükségét egy ventilátornak.
(#) tbarath válasza tothbela hozzászólására (») Jún 16, 2018 /
 
Az is jó megoldás lehet, de mi most csak tapogatózunk. A "meleg" szó jelentése bármi is lehet, ezt mérni kellene. Az is lehet, hogy semmi hűtés nem kell, a legnagyobb melegben is beáll 50-60 fokra a cucc aztán elvan.

Én a ventilátort azért használnám, mert így viszonylag egyszerű egy olyan légáramlást kialakítani, ami megfelelően lehűti az erősítő belsejét. Bemenet az egyik sarokban, kimenet a másikban, valamelyikre kell egy venti, és ennyi.
Ha csak a termodinamikára hagyatkozol, akkor azt megtervezni és megvalósítani se triviális, valszeg lesz 1-2 olyan hely ahol "pang" majd a levegő - és ha pont elkó van ott akkor nem igazán vagyunk előrébb.
(#) mek-elek hozzászólása Jún 16, 2018 /
 
Nagyon kedves Tőletek, hogy ennyit foglalkoztok a témával, de legyetek türelemmel, míg elkészül az új verzió, és megírhatom a tapasztaltakat, és az eredményt.
(#) mek-elek válasza mek-elek hozzászólására (») Jún 16, 2018 /
 
Lemaradt

4.JPG
    
(#) mek-elek hozzászólása Júl 13, 2018 1 / 1
 
Végre nagy nehezen elkészült a FH6-300 próbaüzemre.

A FH6-300-at a Sennheiser HD650 fejhallgatómhoz készítettem, mivel tapasztalataim szerint a FH6
olyan 70 ohmig szól igazán jól, addig nem távolságtartó (teremhang).

Elkészültében segítségemre volt áramköri módosításban, kedves fórumtársam Tóth Béla, és Király
Tibor a FH6 alkotója.

Mivel több fejhallgató erősítőt nem szándékozom készíteni, és korom előrehaladottsága is kimérté
tesz, úgy gondoltam a lehetőségeimhez képest is, apait-anyait beleadok.
Így került a készülékben a Jantzen silver-gold kondenzátora, és a NEOTECH Stranded Core UP-OCC
Copper 14AWG, OCC réz , és Neotech NA 13192 OCC silver kábelek.
Ezekről olvastam véleményeket, és kíváncsi voltam a vélemények hallható valóságára.
A Kácsa audió szerint 200 óra legalább kell a kábelek hangstabilításához (linearítás).
A FH6-300 megépítése után nem sokkal is tapasztalható volt, bizonyos további
részleteződés a hangképzésben, és az erőteljes dinamika. Jó felvétel esetében, hallható a
szimfonikus zenekar játékában a partitúra. 50 óra bejáratásnál még igencsak kifogásolható pár
dolog, de kivárom a teljes bejáródási időt, és ha még akkor sem áll össze egészen amit gondolok,
csak akkor módosítok a kapcsoláson. Így a végleges kapcsolási rajzot is csak akkor közlöm az érdek-
lődőknek.
(#) mek-elek hozzászólása Júl 13, 2018 /
 
És még..
(#) pinyó39 válasza mek-elek hozzászólására (») Júl 13, 2018 / 1
 
Nem akarok okoskodni, de kérdezem az a fekete Piher benne van a jelutban?
(#) mek-elek válasza pinyó39 hozzászólására (») Júl 13, 2018 /
 
Azt nem tudom, hogy Te mit tartasz okoskodásnak, de benne van. Azonban okoskodás nélkül is a jelútban az u hosszú ú.
(#) CHZ válasza pinyó39 hozzászólására (») Júl 13, 2018 /
 
Jantzen kondikhoz, minimum ilyen poti kellene. Szerintem sem lehet megfelelő minőségű az a hangerő szabályozó.

ALPS.jpg
    
(#) mek-elek válasza CHZ hozzászólására (») Júl 13, 2018 /
 
Kedves CHZ!
Kedves az aggódásod az én készülékemben jelenleg használt potméter miatt. Eddigi tapasztalataim szerint, azonban megfelelően elvan. Király Tibor is fémházas potmétereket szokott ajánlani. Azonban nálam ez nem nyert. Mivel monoblokkban építek, független testpontokkal, nincs helye a poti testelésének, és az én konstrukcióm ezt nem is igényli. Aztán meg nem kell a bemeneten egy antenna a földeletlenség miatt, mint például az általad ajánlott esetében lenne.
Az pedig csak elvi fejtegetés, hogy "kellene". Viszont csak ajánlani tudom a Jantzen silver gold kondikat, hogy halottam a hangjukat, vagyis nem elvileg ajánlom Neked is ezeket.
(#) CHZ válasza mek-elek hozzászólására (») Júl 13, 2018 /
 
Idézet:
„Mivel monoblokkban építek, független testpontokkal, nincs helye a poti testelésének, és az én konstrukcióm ezt nem is igényli”

Nem aggódtam!
ALPS is műanyagházas, de nem is ez a probléma az általad használttal.
Együttfutása borzalmas, stabilitásáról már nem is beszélek.
Ezt a mondatod nem tudom értelmezni:
Idézet:
„Aztán meg nem kell a bemeneten egy antenna a földeletlenség miatt, mint például az általad ajánlott esetében lenne.”

Idézet:
„Mivel monoblokkban építek, független testpontokkal, nincs helye a poti testelésének,”

Poti fémházát bekötheted valamelyik oldal földpontjához, de monoblokk estén is kialakítható egy közös földpont. Fémdoboz esetén még előnyös is.
A hozzászólás módosítva: Júl 13, 2018
(#) blasz válasza mek-elek hozzászólására (») Júl 13, 2018 /
 
Szia nem kötekedem nem fikázom csak kérdezek,nem ismerem a kapcsolást,kell hozzá ez a rengeteg hűtő felület?
(#) mek-elek válasza CHZ hozzászólására (») Júl 13, 2018 1 /
 
Kedves CHZ!
Én megértem a péntek 13-mat. Talán e miatt vagytok tele ennyi feltételezéssel. Az általad közölt poti hibát nem tapasztaltam. Nálam a hangerő szabályzó nem habverő, így ha tapasztalható lenne egy állításnál kisebb eltolódás, ahhoz hozzászokna a fülem. Ha a képeden látható világos homloklap, és a tengely is műanyag, bocsi, hogy rosszul értelmeztem a képet.
Mint látod kerülöm a fémdobozt, így a Te vélt földelési előnyeid, az én esetemben nem értelmezhetőek.
Következő: »»   98 / 144
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem