Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Brushless motor elektronika
 
Témaindító: zoz11, idő: Jan 14, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   20 / 21
(#) pucuka válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 28, 2019 /
 
A típusszámra rákeresve BLDC motor, nem kefés.
Bővebben: Link
A képen sem látni kefetartókat, persze azért még lehetne a burkolat alatt, de a nem túl részletes leírásban is van külön figyelmeztetés.
(#) Peter65 válasza pucuka hozzászólására (») Aug 28, 2019 /
 
Igazad lesz. Találtam egy képet, ami ha nem tévedek egy ilyen motor lebontott hátfallal.
Itt meg egy katalógus, amiben hasonló motorok vannak. A végén valamit elárulnak a belső felépítésről is.

Bldc.jpg
    
(#) pucuka válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 28, 2019 /
 
Egészen jó kis katalógus. Mindig is mondtam, katalógusokból lehet a legtöbbet tanulni.
Csak az nem világos, ha valaki építeni szeretne, akkor miért nem jár alaposabban utána a felhasználandó alkatrészeinek.
(#) slimcolt hozzászólása Aug 28, 2019 /
 
Köszönöm szépen mindenkinek!
Akkor egyet kipróbálok.. Következő projekt már egy háromfázisú BLDC lesz, szerintem akkor is kereslek majd titeket..
uC-es szabályzót építettem már kefés DC motorhoz IR kompenzálással, de BLDC-ben még nincs tapasztalatom, úgy hogy ez tanulás is lesz egyben.
(#) slimcolt válasza pucuka hozzászólására (») Aug 28, 2019 /
 
Szia,

Utána járok én az alkatrészeknek hidd el, muszáj is utána járnom ha adott paraméterekkel rendelkező alkatrészt kell keresnem (pl NFET). Sajna erről nem találtam semmit.
(#) gombi175 hozzászólása Aug 28, 2019 /
 
Sziasztok!

Van egy 750 wattos bldc motoros első kerék szettem, aminek van egy gyári 300 ford/ perc sebesség korlátja. Ez kb 38 km/h. Esetleg tudja valaki, hogy hogyan lehet ezt kiiktatni. Ha segít az info, akkor az LCD-3 kijelző P1 paramétere 46.
Kipróbáltam a 48V-52V növelést, de minimális változást tapasztaltam a max sebességben

motor1.jpg
    
(#) slimcolt hozzászólása Szept 7, 2019 /
 
Sziasztok!

A jövőben szeretnék üzemeltetni egy 250W-os 3fázisú 24V-os BLDC motort. A tápellátás viszont 33.6V és 24V között változik. Meglehet e és érdemes e megoldani így a motor üzemeltetését?
Annyi lenne a gondolatom, hogy a PWM kitöltésével regulálnám a max teljesítményt is.
(#) Peter65 válasza slimcolt hozzászólására (») Szept 7, 2019 /
 
Szia!
Elvileg biztosan meg lehet, de ha egy gyári szabályzót használsz, akkor az nem biztos, hogy szeretni fogja.
Egy "rendes" BLDC szabályzó a kimenő áramot szabályozza, ezt nem zavarja nagyon a tápfeszültség változása. Viszont a maximális fordulatszámhoz tartozó belső feszültség csúcsértékénél nagyobb tápfeszültség kell az áram kialakításához, azaz csak a 24V-hoz tartozó maximális fordulatszámot tudod minden esetben elérni.
(#) slimcolt válasza Peter65 hozzászólására (») Szept 9, 2019 /
 
Köszönöm a választ!
(#) GPeti1977 hozzászólása Szept 12, 2019 /
 
Van egy 800W névleges teljesítményű robogóm természetesen BLDC motorral, ezt a teljesítményt 40km/h sebességnél veszi fel, ez reális is , viszont kisebb sebességnél aránytalanul nagy teljesítményt vesz fel, 20km/h nál olyan 350W-ot. Mi lehet a gond?
Arra gondoltam hogy LC szűrővel lesimítom a PWM jelet így valószínűleg kisebb lesz a motor vasvesztesége.
A hozzászólás módosítva: Szept 12, 2019
(#) Peter65 válasza GPeti1977 hozzászólására (») Szept 13, 2019 /
 
Megteheted, de szerintem nem fogsz érdemi eredményt elérni. A vasveszteségnek csak egy része az örvényáramú veszteség. Szerintem a hiszterézis veszteség jobban meghatározó, és az a kialakuló áramtól függ leginkább adott anyagú és elrendezésű mágneses kör esetében.
Szerintem a robogó mechanikai veszteségei (súrlódás stb.) okozzák elsősorban a kis sebességnél is meglévő veszteségeket.
(#) szsrobert válasza GPeti1977 hozzászólására (») Szept 13, 2019 /
 
800x0,8=640W.
350x0,8=280W. Fel teljesitmeny alatt terhelve nem lesz fenyes hatasfoka a motornak. Ki lehetne probalni mas vezerlovel, szinuszossal is, hatha javul a reszterheleskori hatasfoka.
18nal 100W csak virslikereku agyonpumpalt kerekparral sikerult. A robogo menetellenallas joval tobb.
A fek nem surol, nem szorul?
(#) GPeti1977 válasza szsrobert hozzászólására (») Szept 13, 2019 /
 
Nem szorul mindig ellenőrizem mert az első tárcsafék még be szokott szorulni, illetve a gumik is 2bar-ra fel vannak fújva, úgy látszik hogy legideálisabb vele stabil 40-nel közlekedni. Szinuszos vezérlőt robogóra, kerékpárra nem láttam bár van korszerűbb annál ami most benne van.

Érdekes viszont ez előtt volt egy kisebb elektromos robogóm ez "2 sebességes volt", azaz a lassúbb fokozatban egy relé átváltott nagyobb menetszámú motortekercsre így lassabban ment és kevesebbet fogyasztott.
A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2019
(#) szsrobert válasza GPeti1977 hozzászólására (») Szept 15, 2019 / 1
 
Igen, nagyobb menetszamu tekerccsel csokkenne a sebessege es none a kis fordulatszami hatasfoka. Ha kis tempoval hasznalod erdemes lehet felszerelni egy minel kisebb atmeroju kulso gumit.
(#) GPeti1977 válasza szsrobert hozzászólására (») Szept 15, 2019 /
 
Nem is tudtam hogy a villanymotorok kis fordulaton rosszabb hatásfokúak, de ha ez mindenhol így lenne akkor nem egyfokozatú -bár már van két fokozatú- váltóval szerelt elektromos autót készítenének, meg mintha a Teslában is két fajta motor lenne hátul sima aszinkron elől brushless.
(#) Gafly válasza GPeti1977 hozzászólására (») Szept 15, 2019 /
 
Ez nem autó, de sebváltó nélkül megy oda és vissza is 160-at.
(#) Peter65 válasza GPeti1977 hozzászólására (») Szept 15, 2019 /
 
Kis fordulaton valóban rosszabb a motorok hatásfoka a belsőfeszültség és az ohmos tagokon eső feszültség arányának romlása miatt, de nem annyira, mint amit te írtál. A robogód alapveszteségeit (súrlódások, kerék gumi veszteségei stb.) kellene megmérned, és akkor szerintem érthetővé válnának az arányok.
(#) GPeti1977 válasza Peter65 hozzászólására (») Szept 15, 2019 /
 
Lehet mérni sem kell, régen tekertem már Babettát ha jól emlékszem nagyon nehéz volt tekerni egy biciklihez képest, csak a súly meg a kerékméret miatt hasonlítom össze.
(#) GPeti1977 hozzászólása Szept 15, 2019 / 1
 
A robogó forgalmazója vektoros hajtásvezérlést tanácsolt, biztos nem rossz csak kérdés mennyibe kerülhet.
(#) pucuka válasza Gafly hozzászólására (») Szept 15, 2019 /
 
Ebben viszont van egy 300 kw villanymotor. Hogy egy, vagy négy, azt nem tudom.
Bocsi kW
A hozzászólás módosítva: Szept 15, 2019
(#) szikorapéter hozzászólása Nov 20, 2019 /
 
Sziasztok szakik!
Órjási kérdésem áll fent több hete. Adott 2db segway motor (36V 250W), ezzel a motorral, (és egy bringa vezérlővel) , olyan 25km/h-t lehet elérni.
A motor belülről átköthető csillagból deltára. Deltán jobban fog forogni a motor, és jobban terhelhető? Olyan ez mint a 3F 400V-os motoroknál?
Javítsatok ki ha tévedek.
Később egy robot projecthez kellenének és oda nagyon fontos hogy átköthetőek legyenek mivel a tápforrás ott csak 20V-ot tud a 36 helyett.
Válaszokat előre is köszönöm.
(#) Peter65 válasza szikorapéter hozzászólására (») Nov 21, 2019 /
 
Szia!
A deltára való áttérés több problémát felvethet.
Ha szenzormentes a szabályozás (back EMF), akkor szinte biztos, hogy működési problémák fognak fellépni, mivel mindig mind a három tekercsben folyik áram, így a belső feszültség sokkal nehézkesebben mérhető vissza.
Ha Hall elemes a forgórész pozíciójának a mérése, akkor jobb a helyzet, de akkor is elvileg 30° villamos szöggel odébb kellene rakni a szenzorokat. Itt egy beszélgetés, ahol valaki megcsinálta ezt az átalakítást, és problémái voltak. Viszont sokszor ezzel a 30°-os hibával együtt is működőképes a motor, persze rosszabb hatásfokkal és kisebb nyomatékkal.
További probléma, hogy a szabályzó kimenő árama a Y tekercseléshez van beállítva, ami Delta kötés esetében elvileg meg kellene emelni, hogyha ugyanakkora teljesítményt szeretnénk kivenni a motorból. Az áram emelése meg lehet, hogy nem lehetséges, a beépített félvezetők jellemzői miatt.
Ha a motort optimálisan használjuk ki (ez persze már eleve színuszos áramot feltételez), akkor elvileg mind a kettő tekercselés esetében ugyan akkor teljesítmény vehető ki a motorból, azaz nem lesz különbség sem a nyomatékában sem a fordulatszámában. A különbség az lesz, hogy valóban kisebb feszültség mellett használható, értelemszerűen nagyobb áramfelvétel mellett.
(#) szikorapéter válasza Peter65 hozzászólására (») Nov 21, 2019 /
 
Értem, akkor igazából több a hátrányom vele mint az előnyöm.
Akkor érdemesebb lenne egy nagyobb áramforrás beszerzése a motorok meghajtásának céljából.
A bringa vezérlő elvileg 36-48V- os motorhoz 500W-ig jó maximum. HALL szenzoros visszacsatolás van, igen szépen is jár 36V-ról, csak aggódtam hogy lehet hogy a két motor együttes ereje nem lesz elég az adott feladathoz. Valószínűleg akkor kettő motort fogok alkalmazni / oldal (hernyótalpat fog hajtani), akkor elméletileg az egy oldalon lévő motorokat beköthetem egy vezérlőre, hogy akkor oldalanként csak egy vezérlőt kelljen üzemeltetni így a fordulatszám a motorokon azonos lesz. (Csak hogy ez bezavar-e a HALL jeladókkal?)
(#) Kovidivi válasza szikorapéter hozzászólására (») Nov 21, 2019 /
 
Nincs tapasztalatom vele, de szerintem két brushless motort egy szabályzóról hajtani nem korrekt megoldás. Akár szenzoros, akár nélküli, a két állórész sosem lesz azonos pozícióban. Már úgy kellene a két motort beépíteni, hogy a tengelyek azonosan álljanak, és garantálni kell, hogy ne tudjanak kiesni ebből a szinkronból. Én külön szabályzót használnék, még akkor is alkalmazkodnia kell a két motornak egymáshoz, a szinkron szépen, magától alakul ki.
A két motor fordulatszáma azonis lesz, mivel a hernyótalp összeköti őket.
Vagy a két motor egymástól független lesz? Esetleg ekkor lehetne egy vezérlőre kötni a két motort, de induláskor míg az egyik motort a jó irányba indítja el a szabályzó, a másik lehet pont ellentétesen forogna, és csak akkor tudnak szinkronban forogni, ha már gurul a szerkezet kicsit. Ez idő alatt az is lehetséges, hogy a két motor egymásnak ellenfeszülve maximális teljesítményen próbálnak megforogni.
A hozzászólás módosítva: Nov 21, 2019
(#) szikorapéter válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 21, 2019 /
 
Hát egyenlőre még át kell gondolnom, mivel a a sima bringa vezérlő nem biztos hogy megfelel a céljaimnak (nem tudom tökéletesen a két motor fordulatát együtt tartani) , ami hátrányos a hernyótalp esetében.
(#) Peter65 válasza szikorapéter hozzászólására (») Nov 21, 2019 /
 
Több információ kellene, hogy további ötleteket kaphass.
A segway motork 1:1-be hajtanák a lánctalpakat, vagy lenne valamilyen áttétel?
Esetleg tudsz konkrét értékeket, mekkora nyomaték illetve fordulatszám elvárásaid vannak?
A tekercselés kialakítását mennyire fejtetted vissza? Van valamilyen vázlatod róla?
(#) szikorapéter válasza Peter65 hozzászólására (») Nov 21, 2019 /
 
A tekercs csillag pontja alapból ki van vezetve a motoron belül.
1:1-ben történne az áttételezés, elviekben így el kellene bírnia a 4 motornak a mostohább körülményekkel is akár.
Esetleg még némi sebességről is letudok mondani, cserébe ha nagyobb nyomaték elérhető (terep mód?)
Konkrét értékek a váz elkészülte után lesznek, azon még dolgozok (felfüggesztés,láncfeszítés )
(#) Peter65 válasza szikorapéter hozzászólására (») Nov 21, 2019 /
 
Ha nincs hajtómű, akkor legfeljebb a meghajtó kerék átmérőjével lehet játszani. Ha azt minél kisebbre leszorítod, akkor a sebesség veszteség árán tudnál nyomatékot nyerni, de gondolom ezt te is tudtad.
Esetleg meg lehet vizsgálni, hogy mennyire vannak a tekercshornyok kihasználva, és ha még bőven van hely, a motorok áttekercselésével lehetne a motor jellemzőin módosítani. Persze nem biztos, hogy megéri.
(#) szikorapéter válasza Peter65 hozzászólására (») Nov 21, 2019 /
 
Ez a "legkisebb" kínai segway motorja, elvileg darabja 250W-ot tud. A tekercselése szép vaskos, erős megterhelésre sem melegedett a motor.
Átmérőjével ennek nem nagyon lehet játszani,mivel kb. egy 2cm vastag gumi futófelülete van.
(#) simonsen hozzászólása Aug 19, 2020 /
 
Üdv mindenkinek!

Vásároltam hoverboard scooter motorokat 36V 350W.
Ehhez keresek olyan motor vezérlőt amire beköthető a motor 3 fázisú vezetéke az 5 vezetékes HALL sensor és a tápon kívűl még marad egy PWM a hajtásra az irányváltást nem tudom mivel csinálják.
Létezik ilyen vezérlő? vagy házilag lehet ilyet építeni??

Az eredeti motor vezérlője meg van a motoroknak de az meg ha jól látom a gyro panelről I2C-n fogadja az adatokat.
BT Joystick van kéznél de ha azt dugom a vezérlőbe a párosítással lehet probléma.

Ha létezik olyan Joystick ami I2C -n adja ki a jelet kiváltható lenne az eredeti gyrosensor panel.

Akkor kézzel is lehetne szabályozni ez lenne a cél.
Minden megoldás érdekel amit meg tudok valósítani.
Köszönettel simonsen!
Következő: »»   20 / 21
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem