Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor
 
Témaindító: Ko-bak, idő: Aug 3, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   54 / 67
(#) slimtomi válasza slimtomi hozzászólására (») Ápr 18, 2020 /
 
Fejlemény:
Kózben rájöttem, hogy a motor kondenzátor nélkül is szépen tartja a fordulatot (körfűrészen). Indításhoz mindenképp kell egy kondi, azzal tisztában vagyok, viszont üzem közben ezek szerint mégsem kell?
Lakatfogóval mérve 3,15 A az áramfelvétele üresjáratban. Ha jól számolom, akkor kb 600W-os lehet a motor?
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2020
(#) pucuka válasza slimtomi hozzászólására (») Ápr 18, 2020 / 1
 
Elvileg üzem közben nem kell kondenzátor az aszinkron motorra. Akkor viszont baj van, ha nincs kondenzátor, indító nyomaték sincs, és ha a motor a nagy terhelés hatására átesik a billenő nyomatékon (a fordulatszám/nyomaték görbe púpja) akkor viszont leáll, és indító kondi hiányában nem indul újra, és a tartósan álló motor leég.
A segédfázis kondenzátoroknak (indító, és üzemi) csak az indító nyomaték előállításában van szerepük.
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2020
(#) Bkrisz válasza slimtomi hozzászólására (») Ápr 19, 2020 / 1
 
Inkább tegyél fel róla képet, ha van adattábla akkor talán ha te nem is, más kiveheti hogy pontosan milyen moci ha van valamelyes adat, rajta és nincs lekopva teljesen. Keress rajta 3 vagy 4 jegyű számot valahol beütve, onnantól tudni lehet mi is volt gyárilag (nagy eséllyel ugyanolyan lesz) Lehet ellenállást is mérni. de felfogatási helyekből is meg lehet ítélni milyen a moci meg még a kapocsdoboz alakja is utalhat rá milyen moci nagy eséllyel. Motorméretből is megmondható milyen moci is segítség (tengely,magasság, motorhossz)
Nem 600W Az azt jelenti hogy üresjáratban 600 wattot eszik. Üresjárat meg teljes terhelés között van különbség, de a felvett teljesítmény (amit te számoltam például az) és a leadott teljesítmény se ugyan annyi. (teljesítménytényező, motorhatásfok)
(#) Bkrisz válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 19, 2020 / 1
 
Idézet:
„Elvileg üzem közben nem kell kondenzátor az aszinkron motorra.”

Kivétel mikor direkt üzemi kondisra tervezik a segédtekercset
Idézet:
„A segédfázis kondenzátoroknak (indító, és üzemi) csak az indító nyomaték előállításában van szerepük.”

Dehogy. Bene van a nevében hogy üzemi, tehát az is dolgozik.
(próbáld ki körfűrészen például, kevésbé fog fulladni üzemi kondival)
(#) mraulajos hozzászólása Ápr 19, 2020 /
 
Hali! Át raktam ide ezt a témát. Ez a szénkefe bekötés megfrdítása, nem jött össze. Ugyan az a forgás irány. Csak megemlítem, hogy megfordítottam az egész állórészt. Az állórész kivezetése a szénkeféhez, egy rugós gyűrű, amit rá kell pattintani a szénkefe házra. Lehet, - nem kellett volna megfordítani az egész álló részt, hanem úgy átkötni.?
(#) pucuka válasza mraulajos hozzászólására (») Ápr 19, 2020 /
 
Az nem lehet. Nem néztél el valamit? Nem az állórészt kellett volna megfordítanod, hanem csak a kivezetéseit megcserélni.
A szerszámgép motorok univerzális motorok (soros egyenáramú motor) A forgórész, és az állórész tekercselése sorba van kapcsolva, azaz ugyanaz az áram folyik át mindkettőn. Ha az egyiken megváltoztatod az áram irányát, (fordítva kötöd be) a forgásirány is megfordul.
Elég nehéz a kefékre menő vezetékek felcserélése, mert általában nem egyforma hosszúak.
A forgásirány váltással lehetnek problémák, a kefék kopása miatt, és esetleg azért is, mert a kefehíd állása kikerül a semleges zónából, de általában ez csak fokozottabb szikrázásban jelentkezik. De hogy működik, az biztos.
(#) mraulajos válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 19, 2020 /
 
Igazad van. Utólag rájöttem, hogy az állórész megfordításával hiába került az adott kivezetés a másik kefére, így nem értem el semmit, de így volt egyszerűbb. Az átvzetékelés, az meg elég macerás lett volna. Arról nem is beszélve, ahogy megszenvedtem az állórész ki nyomatásával. Nem foglalkozok vele tovább. (mostmár ezt is tudom) Ez egy festék/malter kavaró. Nem tudom hogy gondolta a tulaj, mert ha vissza felé forog, le csavarodik róla a keverő szár. Erről már egyébként többen ki nyilvánították a véleményüket itt.
(#) pucuka válasza mraulajos hozzászólására (») Ápr 19, 2020 /
 
Persze ha duplán fordítod, nem érsz el semmit. Megfordítottad az állórészt, de a kefékre menő vezetékeket is. Ugyanott maradtál, ahol a part szakad.
Azt sem fogom, hogy miért nem mindegy merre kevered a festéket.
A nagymamám szokta mondani, hogy nem mindegy merre kevered a piskóta tésztáhuz való masszát. Ő tudta miért.
A hozzászólás módosítva: Ápr 19, 2020
(#) proba válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 19, 2020 /
 
Lehet olcsóbb volt a balkezes keverőszár
(#) pucuka válasza Bkrisz hozzászólására (») Ápr 19, 2020 /
 
Teljesen mindegy, mire tervezik az üzemi kondis tekercset, ha a motor felvette az üzemi fordulatszámot, Már nincs hatása a segédfázisnak sem.
Nem szeretnék előjönni a villanymotorok üzemállapotainak vektorábráival, de ajánlatos lenne megismerkedned az asszinkron motorok fordulatszám/nyomaték görbéjével. És akkor nem dehogy.
Egyébként írod is ezt a fulladozós jelenséget, ami a túlterhelés következménye. Segédfázis kondi nélkül nincs indító nyomaték, ezért ha átesik a billenő nyomatékon, a nem stabil üzemi éllapot miatt le is áll. Ezen segít az üzemi kondenzátor azzal, hogy akkor is lesz indító nyomaték.
Ha megnéznél egy ilyen aszinkron motor fordulatszám nyomaték görbéjét, láthatod, hogy púpos.
A púphoz tartozó, és a szinkron fordulatszám közötti fordulatszám tartomány a motor üzemi tartománya. Ebben a tartományban a fordulatszám csökkenése növekvő nyomatékot idéz elő, ami a motor fordulatszámának stabilitását biztosítja.
Alapesetben az aszinkron motor 0 fordulatához nulla nyomaték is tartozik. A maximális nyomatékhoz tartozó fordulatszám ( a görbe púpja), és a nulla fordulatszám közötti tartományban csökkenő fordulatszámhoz csökkenő nyomaték is tartozik, ez instabil állapot, ezért áll meg a gép, ha nincs segédfázis kondenzátor, nem is tud újraindulni.
A "fulladás" is akkor van, ha a gép túl van terhelve, a terhelő nyomaték nagyobb, mint a gép maximális nyomatéka, ez az átesés esete.
Bocs, most vettem észre, hogy az első kép kicsit fura, de ha belekattintasz jó lesz.
A hozzászólás módosítva: Ápr 19, 2020
(#) Bkrisz válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 20, 2020 /
 
Ami 2 képet küldtél azok görbék de főleg az elsőnél nem írja hogy mi az A, B, C, D
Fulladozásnál nem feltétlen a túlfojtott motort értem. Sajnos, nem sajnos bizony több gép használatnál olykor túlfojthatja az ember legyen az fűnyíró, gyalugép vagy körfűrész.
Körfűrészem csinált néha olyat tré lap miatt hogy konkrétan megállhat egy pillanatra és kondi nélkül is még újra indult, gondolom marad benne annyi mágnesesség. Persze egy tengelyt hajt csak meg ha hosszabban állt meg akkor nem indult el Egyszer fordítva indult el (azóta kondizva van)
Amúgy szívesem veszem ha olyan görbét (nyomaték/teljesítmény) mutatsz ami normális esetben (segédfázis+üzemi kondi) mutatja meg az ábra és ha "véletlen menet közben" kiesik a kondenzátor akkor milyen görbét mutat.
Amúgy üresjáratban is miért mérhető amper a kondin keresztül? Pont a múltkorában mértem üzemi kondis 2 különböző gyártójú motort gyári értékekkel (uF) feszültséget és 300V környékét adta terhelésre eset 280V-ra.
Akkor 380/220nál ugyan ez van amit írsz hogy ha felvette a fordulatot a kondizott tekercsek nem dolgoznak? Hisz ott is sorba van a kondi a "segédtekercsekre"
(#) pucuka válasza Bkrisz hozzászólására (») Ápr 21, 2020 /
 
Jó, jó, tudom, hogy villanymotor, de mégis mi hajtja?
A villamos gépeknél fontos s forgó mágneses mező ez "hajtja" a villanymotort. Három fázis esetén van forgó mágneses mező (durván szemléltetve 1 - 2 - 3 - 1 - 2 ... , egy fázis esetén nincs 1 - 1 - 1 - ... )
Szóval a látszólag egyszerű szerkezetű villanymotor eléggé bonyolult működésű.
De ha érdekel a dolog mélyebben, egyszerű módon utána járhatsz.

Nem írja, de utána nézhettél volna ennek is, már ha érdekel a téma.
Az "A" görbe kondenzátor nélküli állapot, nulla indító nyomaték.
A "B" görbe segédfázis kondenzátorral,
A "C" görbe nagyobb segédfázis kondenzátorral,
A "D" görbe a maximálisan alkalmazható segédfázis kondenzátorral.
A segédfázis kondenzátorra az indító nyomaték létrehozásához van szükség, az üzemi állapotban már nincs.
Az eset ahhoz hasonló, hogy 0+1=1, és 100+1=101, tehát az üzemi állapotban a segédfázis hatása elhanyagolható.
Ilyenkor jönnének a motor üzemállapotát jellemző vektorábrák, de az már elég bonyolult.

Mivel a segédfázis kondenzátor (és a segédfázis tekercs) a hálózatból áramot vesz fel, minél nagyobb a kondenzátor értéke annál többet, és az üzemi állapotban már nincs is szükség rá, ezért ez az áram az üzemi állapotban veszteség.
Ezért (ha szükséges) megosztják, a kisebb értékűt nevezik üzemi kondenzátornak, és a vele párhuzamosan kapcsolt nagyobb értékű kondenzátort az indító nyomaték növelésére indító kondenzátornak nevezik. (nem egészen korrekt, de közérthető módon)
Egy egyfázisú aszinkron motor többféleképpen is elindítható, van pl. nyomógombos indítás, ami csak a nyomógomb működtetésének idejére van használatban a segédfázis, ugyanezt automatizálva segéd áram relével. Az álló egyfázisú aszinkron motor nagy áramot vesz fel, ez meghúzva tartja az áramrelét, ami a szükséges ideig bekapcsolja a segédfázist.
Kis teljesítményű gépeknél a pólustörzsbe sajtolt rövidrezárt gyűrűt sajtolnak, ami torzítja a pólustörzs mágneses terét, ezzel aszimetrikussá teszi, és az egyik oldalra csökkentett mágneses tér miatt egy gyenge indító nyomaték keletkezik.
Egy villanymotor villamos gép, nem csak ellenállása, induktivitása, és járulékos kapacitás van, hanem a forgás az álló, és forgórész által keltett mágneses mezők kölcsönhatásából keletkezik, a motornak belső feszültsége van, ami ellene dolgozik a kapocsfeszültségnek.
A villamos gépek árammal dolgoznak, az áramnak van mágneses tere, a feszültségek csak az áramot hozzák létre.
Láttál-e már háromfázisú aszinkron motort, mikor csak két fázist kap? sok esetben még csak felpörögni sem tud, csak erős morgás közepette lassan forog. (ilyenkor le is szokott égni.
A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2020
(#) Laci66 hozzászólása Ápr 24, 2020 /
 
Sziasztok!
Van egy problémám, amit az elektromos fűnyíró topicba már feltettem, de semmi reakció nem volt rá.
Néztem az aszinkron motor tekercselés témakört is, de február óta ott sincs élet.
Néhány kérdésem lenne:
Egyik, hogy az impregnáló lakkot mivel lehet feloldani?
Szeretném a segédfázis tekercset úgy letekerni hogy az alatta levő főfázis sértetlen maradjon.
Szigetelés nélkül 0,5 mm-es (a megégett részről piszkáltam fel) huzallal van tekerve, jó lesz-e helyette a szigeteléssel 0,65 mm-es huzal?
Házilag mivel tudnám az új SF tekercset impregnálni?
Van egy másik 1300W-os motorom (az előző 1000W-os) amit még nem próbáltam ki mert 16 mikrós
kondi kellene hozzá ami nincs. Megfelel-e hozzá az 1000W-os 12 mikrós kondija (kimérve 10,44 mikró), vagy inkább egy lekopott feliratú, de kimérve 20 mikrósat kössek rá?
Előre is köszönöm a segítséget!
(#) Ge Lee válasza Laci66 hozzászólására (») Ápr 24, 2020 / 1
 
Ilyennek szerintem ne állj neki mert nem fog menni. A lakkot a nitrohígítón és a kromofágon kívül semmi nem oldja, tekercseléskor gázlánggal kiégetik belőle az egészet, és kivágják, kiütik a hornyokból a tekercseket.
Sokáig tartó és iszonyú munka lakkot oldani, és nagy eséllyel úgy fog kinézni, hogy ahol kellene ott nem fogja rendesen feloldani, viszont ott is fogja ahol meg nem kellene. A szigetelés a horonyban pedig papír, annak sem fog ez tetszeni, én azzal utána biztos hogy nem mernék már füvet nyírni. El kell vinni tekercselőhöz hogy újratekerje. Rögzítésre lehet kapni szigetelő lakkot spray formájában.
Kipróbálni kipróbálhatod a 12 mikróssal is.
(#) Laci66 válasza Ge Lee hozzászólására (») Ápr 24, 2020 /
 
Szia!
Én úgy tudtam, hogy valami marólúgban "kifőzik" a motort, aztán az egyik oldalon levágják a tekercsfejet, a másik oldalról meg egyben kihúzzák a hornyokból géppel a tekercset.
Én csak az égett SF tekercset akarom eltávolítani. Régebben tartalék búvárszivattyúhoz szereztem
0,65-ös huzalt, de az öreg merülő még teszi a dolgát. Tekertem már "nagy" flex állórészt, ami
még 4 évig működött, pedig a tekercset csak Akrilannal itattam át. Szerintem ezt is meg tudnám csinálni, ha kapnék egy kis segítséget.
Esetleg ha hőlégfúvóval előmelegítem a tekercset, menetenként talán le tudnám szedni a SF-t.
(#) Bkrisz válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 24, 2020 /
 
Utolsó mondatodra a válasz az hogy 3 fázissal nem foglalkozom, de tudom ha terhelve kiesik egy fázis akkor le is ég a moci. Van nekem is egy hajtóműves motorom ami furcsán lassan ment 1 fázisról (kondizva) na meg melegedett baromira, kb 2 hete mértem ki és az egyik tekercs szakadt.
Idézet:
„Mivel a segédfázis kondenzátor (és a segédfázis tekercs) a hálózatból áramot vesz fel, minél nagyobb a kondenzátor értéke annál többet, és az üzemi állapotban már nincs is szükség rá, ezért ez az áram az üzemi állapotban veszteség.”

Akkor hogy lehet az hogy üzem állapotban veszteséges áram szempontból az állandó kondis motor, akkor miért pont az állandó kondis motorok "esznek" kevesebb ampert indító kondenzátoros "testvéréhez" képest? (teljesítmény, fordulat egyezik)
Ahogy írod, van nekem is több "vegyes" motorom aminél gyárilag "engedik" az állandó kondenzátor+"indító" kondenzátort. Érdekes hogy az Imi motoroknál nem volt ilyen "vegyes" tudtommal.
(#) Milligram hozzászólása Ápr 29, 2020 /
 
Sziasztok.
Egy 3F motoról lenne szó 3Kw Ap100L-2 fordulat 2890 és az lenne a kérdésem hogy hozzá lehet ne e kötni egy csigakerekes hajtóművet B5 nagyperemes-re gondoltam .
Bővebben: Link
(#) Zotya1001 hozzászólása Ápr 29, 2020 /
 
Sziasztok.220 v vilanymotor bekötésével vagyok gondba.inditó relés de az meghalt in.kondival szeretném bekötni.
A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2020
(#) VIM válasza Zotya1001 hozzászólására (») Ápr 29, 2020 / 1
 
Szia! Mi a probléma a relével? A kondenzátor értéke az megfelelő nagyságú a motor teljesítményéhez?
(#) gz001 hozzászólása Ápr 30, 2020 /
 
Sziasztok. Csatoltam egy képet a motor adattáblájáról, amit nem értek. kw, ok.. max ford.? max. feszültség? Max freki? Köszönöm, ha valaki tud mondani valami okosat róla.
A hozzászólás módosítva: Máj 1, 2020
Moderátor által szerkesztve
(#) Peter65 válasza gz001 hozzászólására (») Ápr 30, 2020 /
 
Szia!
Ez egy dahlander motor. Valószínűleg kettő független tekercselése van. Az adattábla első oszlopa az egyik tekercselésre, a másik a másik tekercselésre vonatkozhat.
Az is látszik, hogy nem Európába szánt motor, 60Hz és 200V-os vonali feszültség errefelé nem jellemző.
(#) BarnaPili hozzászólása Ápr 30, 2020 /
 
Sziasztok!
A segítségeteket kérem a következő motor teljesítményének a meghatározásában. A motor 3 egyforma tekercset tartalmaz, a temgely 18 mm átmérője felhízik 20 mm-re a csapágynál,a motortest a bordákkal együtt 190 mm átmérőjű, és 200 mm hosszú. A fordulatszám 3 fázisra bekötve 1400. 20mikrónyi kondim van itthon, azzal morogva lassan forog.A tekercsek ellenállása 13.6 Ohm.
Köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Ápr 30, 2020
(#) VIM válasza BarnaPili hozzászólására (») Ápr 30, 2020 / 1
 
Szia! Lakatfogós mérés még nem jutott az eszedbe? Esetleg egy sorba kötött ampermérő egy fázison? A régi motorok küllemre elég csalóka képet mutatnak a tudásukhoz képest. Ez szerintem egy 1LE-s nagyságú lehet három fázison, de maximum 1kW és ventilátornak volt rendszeresítve.
(#) erbe válasza gz001 hozzászólására (») Ápr 30, 2020 /
 
Ez nem Dahlander motor, mert nem 1:2 a fordulatszám eltérése, hanem 1:3. Két tekercselése van, 12 és 4 pólusú. Ezenkívül még frekvenciaváltó üzemre is fel van készítve, ezt jelzi a nagy frekvencia és fordulatszám tartomány. Emiatt van rajta állandó üzemű ventillátor is, hogy kis fordulatnál is meglegyen a szükséges hűtése.
6 Hz-től 160 Hz-ig szerepelnek rajta fordulatszám adatok, 60 fordulattól 7080-ig.
Frekvenciaváltó nélkül nem igazán üzemeltethető.
A hozzászólás módosítva: Ápr 30, 2020
(#) erbe válasza BarnaPili hozzászólására (») Ápr 30, 2020 / 1
 
A tekercsellenállások és a méretek alapján 370 wattos, de legfeljebb 550. Túlzónak tartom az 1 LE-t.
(#) BarnaPili válasza VIM hozzászólására (») Ápr 30, 2020 /
 
Kb 10 éve forgott utoljára, akkor nem jutott eszembe áramot mérni. A tengelyen volt egy dupla szíjtárcsa, ez hajtotta sógorom szalagfűrészét, de gyenge volt, és lecserélte. Most vettem bele 2 új csapágyat, meg kapott egy kis kozmetikát. Beszerzek 1kW-nyi kondit, s kipróbálom vele.
Köszönöm a választ!
(#) Bkrisz válasza erbe hozzászólására (») Ápr 30, 2020 /
 
Kíváncsiságból rá is lestem és tényleg 13 ohm 550 wattos motor
(#) BarnaPili válasza Bkrisz hozzászólására (») Ápr 30, 2020 /
 
Ennek hol lehet utánanézni?
(#) VIM válasza BarnaPili hozzászólására (») Ápr 30, 2020 /
 
Milyen átmérőjűek voltak a szalagfűrész kerekei? Talán 400mm-s kerekek lehettek? Azért megtévesztőek ezek a "régi" motorok, mert a pajzs részük mélyebb mint a többi hasonló mai motoré és a vastest kiér az állórész pereméig, tehát a tekercs az a pajzsban helyezkedik el jó részt nem az állórész házának pereme alatt. Ha deltába kötöd és úgy "állandó üzemisre" akkor harmat gyenge lesz.
(#) Laci66 válasza VIM hozzászólására (») Máj 1, 2020 /
 
Miért is alkalmaznak csillag-delta átkapcsolást???
Következő: »»   54 / 67
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem