Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   299 / 342
(#) buzzard hozzászólása Máj 30, 2020 /
 
Tényleg csillagba volt kötve, rákötöttem a 3 fázist és gyönyörűen megy, nem is melegszik, pedig vagy 1,5 órát ment terhelve.
Köszönöm mindenkinek a segítséget!
(#) Baxi hozzászólása Jún 12, 2020 /
 
Hi Mesterek!
Kérnék egy kis segítséget. Adott egy 230V/400V delta/csillag 750W motor.
A mellékletben megtalálható módon bekötve, viszont ilyen hangja, ami nem túl egészségességes szerintem.
Mi lehet a baj? Jelenleg 40µF a kondi van rajta. Azaz 2*80µF sorolva, ilyen kondi volt a boltba.
A tekercs iránya számít, azaz van iránya?
Van egy másik motor is, az viszont 230V-os 1,5Kw-os, négy kivezetés van a kötődőzabán. Tekercsek ohmikus ellenállása 1,5 Ohm és 4,6 Ohm. Ennek a bekötésében tudtuk segíteni? Biztos Én vagyok a láma de nem találtam semmit, vagy rosszul kerestem. Illetve a 4,6 Ohmmal sehogy sem jön ki a matek 1500W-ra, le lehet égve a motor?
Segítséget előre is köszönöm
A hozzászólás módosítva: Jún 12, 2020

Névtelen.jpg
    
(#) ferci válasza Baxi hozzászólására (») Jún 12, 2020 /
 
Szia!

Szerintem egy kérdésben csak 1 motorról írjál..
A 230V/400V delta/csillag motorról szól a melléklet? Azt te rajzoltad be, vagy csak úgy gondolod? Ez már delta kötés.
A rajz sem egyértelmű, mert a kondit ne úgy rajzold - az a "230 V" jelzés/ kötés kissé bekavar.
Tedd a kondit csak 2 tekercsvég közé és az egyikre a fázis, a közösekre pedig a nulla menjen például.

Az 1.5 kW-os motornál pedig kösd össze a két tekercset az egyik végüknél, az legyen a nulla pl., az 1.5 ohmos másik vége a fázis és a kondi egyik vége, a 4.6 ohmos másik vége pedig a kondi másik végére megy ( ez a segédfázis ).
A hozzászólás módosítva: Jún 12, 2020
(#) VIM válasza Baxi hozzászólására (») Jún 12, 2020 /
 
Szia! A három fázisú motort ezek szerint kösd be, indító kondenzátor nélkül. A kapacitás értéke az megfelelő lenne az 1LE-re, mert cirka 35µF kell állandó üzemre. Az egy fázisú motor bekötése pedig így alakul. Ezt éppen "ferci" rakta fel még régebben. A kis ellenállású a főfázis (1.5ohm) a többi adott. A forgásirányt a segédfázis tekercs végeinek felcserélésével lehet váltani.
(#) Bakman hozzászólása Jún 12, 2020 /
 
Napot!

Három fázisú villanymotor, kézi csillag-delta átkapcsolóval. Névleges fogyasztása 20 A fázisonként, deltába kapcsolva. A gond az, hogy csillagból átkapcsolva deltába tíz esetből kilencszer a fogasztásmérő előtti B32A kismegszakítókból kettőt leold.

A frekvenciaváltón kívül van más megoldás, amivel az átkapcsoláskori hirtelen áramfelvételt lehet csillapítani?
(#) Baxi válasza VIM hozzászólására (») Jún 12, 2020 /
 
Köszönöm az eddigi segítséget.

- A 3 fázisú motor bekötéséhez kapott rajznál a tekercsek hogy helyezkednek el? Bele kontárkodtam paint-el. Amennyiben jó a bele rajzolásom akkor egyenértékű az Én rajzommal, tehát akkor valami nem jó

- A 230V kondenzátor méretezése ugyan az mint a 3 fázisu motor esetnénél? Azaz 1,5Kw esetén 15*5µF ~ 80µF jó lehet?


- Bakman: lágy indító, csillag/delta kapcsolás helyet? Mondjuk kerül annyiba mint egy freki váltó.
(#) VIM válasza Baxi hozzászólására (») Jún 12, 2020 /
 
Az úgy jó ahogy gyárilag ki van hozva. Fel ne cseréld s kezdetet a véggel mert agyon nehéz lesz utána megtalálni a helyes végek párját.
(#) Baxi válasza VIM hozzászólására (») Jún 13, 2020 /
 
Szia, akkor megvan a bibi, ugyanis a gyári sorkapocs már nincs benne (így kaptam). Szóval akkor számít a tekercs iránya. Párok megvannak, mert a állórészből feljövő kábelek össze vannak fogva hármasával. Színkód jelölés is van rajta, illetve ohmikusan is megvannak a párok.
Köszönöm
(#) Peter65 válasza Bakman hozzászólására (») Jún 13, 2020 / 1
 
Szia!
Van olyan, hogy lágyindító (például). Ez antiparallel tirisztorokkal emeli fel fokozatosan a feszültséget. Nehéz üzemi indításra viszont nem feltétlenül alkalmas. Ez sem olcsó, de nem olyan drága, mint a frekvenciaváltó.
(#) Bakman válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 13, 2020 /
 
Eszembe jutott ez is de vannak kétségeim. Az a baj, a motor nagyobb attól, hogy pár ezresért lehetne venni hozzá ezt-azt próbálgatni. Elég hülyén venné ki magát, ha nem működne a lágyindító és a nyakamon maradna.

Azt nem tudom, ha összeraknék egy automata átkapcsolót és a K3M helyére egy nullátmenetes SSR-t raknék, működne-e a dolog. Az SSR kicsit olcsóbb mint a lágyindító: Bővebben: Link. Mágneskapcsoló pedig van itthon.
(#) Chipmunk1960 válasza Bakman hozzászólására (») Jún 13, 2020 /
 
Szia, Lehet, hogy a megszakítók elöregedtek, rugók kilágyultak, a csere lehet megoldja a problémát. Jártam így többször. 2. megoldás, lakatfogóval kimérni a felvett áramokat fázisonként.
(#) Bakman válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Jún 13, 2020 /
 
Új bekötésről van szó, egy frissen épített épület. Maga a gép egy terménydaráló lenne. A szolgáltató embereit kérdeztük, nem is álmodhatunk C-s kismegszakítókkal.
(#) VIM válasza Bakman hozzászólására (») Jún 13, 2020 /
 
Szia! A vezeték keresztmetszet az megfelelő az előírtaknak? Minimum 4mm2 de inkább 6mm2 kellene rézből és "egyben" az órától. Szerintem azért oldogat le az automata, mert sokáig tart a szélsőséges áramfelvétel a vezeték keresztmetszetén. Vagy nem? Az is lehet, hogy túl sok időt vesz igénybe a kalapácsok felpörgetése és ezt már az átkapcsolási áramfelvétel okozta többlet leoldja az automatákat.
(#) Bakman válasza VIM hozzászólására (») Jún 13, 2020 /
 
4 x 6 mm2-es a kábel, egy 3P kismegszakítótól eltekintve közvetlen a fogyasztásmérőre van kötve. Az átkapcsolás perpillanat kézi, egy optikai fordultszámmérő szerint felpörög közel névleges fordulatra a motor az átkapcsolás előtt.

Jó ismerősöm az illető, sokat segített már nekem, ezért próbálok segíteni de úgy tűnik, ez nem nekem való feladat.

Gondolom hasonló a probléma, mint a nagy transzformátorok indításánál. No meg az, hogy nem lehet C karakterisztikájú kismegszakítót kérni. Felpakoltuk már az egész darálót (laza 180 kg) és kipróbáltuk másik helyen, ott működik rendesen, áramfelvételt is mértünk. Igaz, ott, ha jól emlékszem 3 x 100 A körüli NKI-k vannak a fogyasztásmérő előtt.
(#) maszek0005 válasza Bakman hozzászólására (») Jún 13, 2020 /
 
Miért csak közel névleges fordulatra, az átkapcsolás előtt? A névleges fordulatszám elérése után egy pár másodpercel kellene átkapcsolni. Avagy kellene egy VMZ. Nekem szalagfűrész 11KW-os motorral mgy 32-Amperról. Igaz felpörgés után 10 mp-el kapcsol át deltába.
A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2020
(#) Bakman válasza maszek0005 hozzászólására (») Jún 13, 2020 /
 
A névlegestől 3-4 %-kal lassabban pörög átkapcsolás előtt, már nem emlékszem a konkrét értékekre. Lehet akár mérési hiba is.
(#) gulyi88 válasza Bakman hozzászólására (») Jún 13, 2020 / 1
 
Az átkapcsolás mint írod kézi. Hogyan? csillag-üres-delta, vagy azonnal csillagból deltába egy eszközzel?
Mindenképpen kell egy minimális szünet a kettő közé. (elvi 10 ms míg kialszik az ív a csillag kikapcsolásnál, addig semmiképpen sem szabad deltát kapcsolni.)
(#) Bakman válasza gulyi88 hozzászólására (») Jún 13, 2020 /
 
Mondasz valamit, ezt majd kipróbálom. Megpróbálom lassan tekerni a kapcsolót.

KKM.jpg
    
(#) gulyi88 válasza Bakman hozzászólására (») Jún 13, 2020 /
 
Ha direkt CS-D kapcsolásra gyártott kapcsoló van benne, akkor gyárilag siettetett és késleltetett érintkezőiknek kellene benne lenni.
Nekem úgy jobban tetszene, hogy csillag-0-delta, akkor biztos van egy elég nagy szünet közte.
(Bár, igen... Ez esetben azonnal delta kapcsolás is lehetséges, mondjuk aki nem ért hozzá, az inkább ne kapcsolgasson ekkora gépet).
(#) VIM válasza Bakman hozzászólására (») Jún 14, 2020 /
 
Ez a lassan történő átkapcsolás fogja megmutatni, hogy a bimetálos vezeték védő oldja-e le vagy a zárlati áramtekercs húz meg a kismegszakítóban átkapcsoláskor. Talán ha vársz egy kicsivel több időt az átkapcsoláskor és feltételezhetően vissza tud hűlni az automata védelme, akkor az átkapcsolási újabb "áramlökés" már nem fogja tovább görbíteni a bimetált és nem old le. Ha igen akkor nem sokat tehetsz ez ellen ha a helyszínen az adottságok már ilyenek.
(#) ztm hozzászólása Jún 14, 2020 /
 
Sziasztok!

Itt ugyan általában eősebb motorokról van szó, de biztosan tudtok segíteni egy vetítővászon mozgatómotorjával kapcsolatban. Volt hozzá elektronika is, de az megadta magát. Gondoltam kiváltom egy redőnykapcsolóval, vászon le és vászon fel megoldásban.
Az ábrán látható a motor, 230V-os, 38W. Három vezeték jön ki belőle, NULLA és szerintem a két iránynak a fázis. Attól függően, hogy melyikre kapcsolom felhúzom vagy leeresztem. Ezt gondoltam.
A probléma, hogy tök random működik. Pl. elindítom lefelé, megállítom, megint lefelé, megint megállíítom és van, hogy felfelé indul el. Ha megint a "lefele" gombot nyomom van, hogy lefelé, van, hogy felfelé. Ugyanez igaz a fel gombra is. Semmi szabályszerűség nincs benne.

Mit kéne tennem, hogy a "LE" gomb mindig lefelé, a "FEL" mindig felfelé vigye?
Köszönök minden tanácsot.

lowres.jpg
    
(#) Bakman válasza ztm hozzászólására (») Jún 14, 2020 /
 
Az elektronikában volt nagyobb kondenzátor? Fénykép van róla?
(#) Hutty válasza ztm hozzászólására (») Jún 14, 2020 /
 
Majd minden oldalon 4 vezetékes. De érteni nem értem. És 1 mikro/500V-os kondi.

50.jpg
    
(#) VIM válasza ztm hozzászólására (») Jún 14, 2020 /
 
Szia! Szerintem egyértelmű a bekötése. Az azonos színű vezetékeket össze kell kötni és ez lesz a közös, mint Nulla. A másik kettő szín lesz az iránynak megfelelő Fázis, vagyis az "óra mutató járásával megegyező" és a "fordított" állások. A kondenzátort ennek megfelelően erre a két különböző színű "Fázis" vezetékek közé kell kötni és majd ide kell kapcsolni az iránynak megfelelő kapcsoló szálat (Fázist) a kapcsolón keresztül. Szerintem.
(#) Bakman válasza gulyi88 hozzászólására (») Jún 15, 2020 /
 
Nyertél, köszönöm az ötletet. Lassú átkapcsolással működik vígan. Annyi kétség azért maradt bennem, hogy azért működik így, mert nem "egyszerre" kapcsolódik a három fázis vagy a kapcsoló érintkezői ívet húznak.

Ha más nem marad, megoldom két mágneskapcsolóval és három egyfázisú szilárdtest relével, időbel eltolt bekapcsolásokkal. Létezik egyáltalán csillag - 0 - delta elrendezésű kapcsoló? Igaz, azzal még mindig nem 100 %-os a dolog, mert perpillanat nem tudom, mitől jó.
(#) moltam válasza Bakman hozzászólására (») Jún 15, 2020 /
 
Lágyindítóval indul nálunk a 220kW os présmotor, semmi gond vele. Paraméterezhető, van benne védelem és nincs kapcsolgatás. Bónuszként a kimeneti áram is kinyerhető belőle. Van egy másik ugyanilyen motor, az sima Y-D indítású, csattan is egy szépet mikor kapcsol, ahhoz képest ég és föld. De előbb én próbálnám növelni a csillag időt a jelenlegi felállásban míg teljesen felpörög + egy pár sec.
A hozzászólás módosítva: Jún 15, 2020
(#) Bakman válasza moltam hozzászólására (») Jún 15, 2020 /
 
Kézi átkapcsolású. Biztos, hogy felpörög átkapcsolás előtt.
(#) moltam válasza Bakman hozzászólására (») Jún 15, 2020 /
 
Akkor marad a lágyindító, vagy esetleg az általad említett nullátmenet delta kapcsolással lehetne kísérletezni. Előbbi kész, komplett, ipari cucc, nem kell vele szenvedni, és megvannak a minősítései.
(#) Bakman válasza moltam hozzászólására (») Jún 15, 2020 /
 
Ezzel tökéletesen egyetértek. A gond ott kezdődik, hogy erről ismerősömet is meg kell győzzem. Vannak még érvek a tarsolyban (pl. mechanikailag is tartósabb lesz az egész), holnap ráöntöm őket.
(#) VIM válasza Bakman hozzászólására (») Jún 15, 2020 /
 
Mennyi idő telik el amíg felpörög a daráló hány másodperc? Ezen a véleményen vagyok én is, hogy várni kell a delta átkapcsolással amíg az automata nyugalmi állapotba kerül, nem a kapcsoló érintkezők okozzák a problémát.
Következő: »»   299 / 342
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem