Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Audiofil, High End Audio
 
Témaindító: konyak6, idő: Márc 25, 2018
Lapozás: OK   64 / 67
(#) mex válasza mek-elek hozzászólására (») Kedd, 16:23 / 4
 
Idézet:
„És mint már nem egyszer felvetődött, hogy ez a téma nem a kételkedők farsangja lenne, hanem az ilyen tapasztalatokkal rendelkezők tapasztalatcseréjének helye.

Közvetlenül az ingyenenergiás topic mellett.
(#) tki válasza mek-elek hozzászólására (») Kedd, 16:51 / 1
 
"Persze ez a fű alatt jelenik meg, mivel az olvasási hiba egy szintig javítva vagyon. De ez nem az ami a CD-n eredetileg van."

Ebben teljesen igazad van, mert a hang CD-k hibajavító algoritmusa nem közli, ha kijavíthatatlan mennyiségű volt a hiba és interpolálni kezd stb. Tehát változhat a hangzás. (Gy.k.: nem ugyanaz a formátuma, mint az adat CD-knek, ahol erősebb védelem van, újraolvasás és hibaüzenet.) De ami engem illet, ismerem a CIRC-t, pont ezért írtam, hogy ha bitről bitre ugyanazt grabbelem be a CD-ről, akkor mi a helyzet, mert akkor nem lehet bithiba, interpoláció, elsumákolt torzítás a lemezen, mert ilyen határesetekben (foltos lemez, karcos lemez stb.) a többszöri ugyanolyan leolvasás esélye nagyon kicsi. (És ami a grabbelést illeti, semmilyen trükk, redundancia stb. nincs egy hang CD-n, hogy ne lehetne jól beolvasni, de ez már egy másik téma.) Viszont én is elég redundánsan fogalmaztam az előző hozzászólásomban, bocsánat. Azért szerintem még mindig sokkal könnyebb kezelni a CD-ket, mint az LP-ket. : -)

"És mint már nem egyszer felvetődött, hogy ez a téma nem a kételkedők farsangja lenne, hanem az ilyen tapasztalatokkal rendelkezők tapasztalatcseréjének helye."

Ezt viszont egyre jobban átérzem. Nincs szerencsétek velünk. : -) Túl heterogén a társaság.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 17:00
(#) nagym6 válasza mek-elek hozzászólására (») Kedd, 16:54 /
 
Bitazonosság esetén is van eltérés a hangban?
(#) mcc válasza Suba53 hozzászólására (») Kedd, 17:03 /
 
Megtévesztés ide, vagy oda, de sokszor az első kiadás valóban jobb. Igaz ilyen esetben messze nincs bitazonosság...
(#) Alkotó válasza mcc hozzászólására (») Kedd, 17:30 /
 
Egy többedik kiadás miért nem bitazonos az elsővel? És ha ez így van, akkor indokolható a technológiai hiányosságával? Miért nem lehet egy CD-n is elérni az adatátvitelre jellemző (szerintem 100%-os) adathűséget?
A hozzászólás módosítva: Kedd, 17:34
(#) Alkotó válasza mek-elek hozzászólására (») Kedd, 17:33 /
 
Idézet:
„... azzal a tévhittel kezdeném, hogy CD-t könnyebb kezelni, mint egy LP-t.”

Ez konkrétan baromság. Persze a CD-re is kell vigyázni mert eltörhet, söralátétnek sem igazán jó, össze is lehet karcolni, stb. De annak lejátszása során nincs mechanikai kontaktus, nincs elkerülhetetlen kopás mint az LP-nél. A CD-t minimális gondossággal is nagyon-nagyon sokáig lehet funkciója szerint használni.
(#) Suba53 válasza mex hozzászólására (») Kedd, 17:57 /
 
Pedig ingyen energia létezik.

De sajnos csak addig ingyenes, ameddig a szolgáltató észre nem veszi a mérő megkerülését.
(#) Suba53 válasza mcc hozzászólására (») Kedd, 18:26 /
 
Érdekes ez a bitazonossági kérdés. A CD gyártásakor egy nyomóminta segítségével nyomják bele a piteket egy fröccsöntő gép segítségével a polikarbonát műanyag rétegbe. Majd erre talán fém gőzöléssel viszik fel a tükröződő felületet.

Eleve a masterről egyszerre több nyomóminta is készül, mert egy nagy CD gyárban a sok százezres példányt nem lehet legyártani egyetlen fröccsöntő géppel, így több gép dolgozik párhuzamosan azonos nyomómintákkal, és azok mind egy sorozat tagjai.
Addig amíg ez a nyomóminta változatlan, addig fennáll a bitazonosság, akárhány sorozatot készítenek ennek a nyomómintának a segítségével.
Utángyártásnál ha megvan az eredeti master, akkor arról szintén bitazonos nyomóminták készíthetőek.
A gond akkor lehet, ha új mastert kell gyártani, esetleg újra keverni a felvételt, de az meg egy másik történet.
(#) Suba53 válasza nagym6 hozzászólására (») Kedd, 18:37 /
 
Hogy lenne? Sajnos az audiofil tévhiteket terjesztők és a tévhiteket kontroll nélkül befogadók eléggé járatlanok a digitális technikában, digitális jelfeldolgozásban, így lehet kavarni a nagy kondért.
(#) tki válasza Suba53 hozzászólására (») Kedd, 18:46 / 1
 
Mondjuk, nem ok nélkül van kavarás, ami a "bitről bitre" témát illeti. Ez tényleg az utolsó megjegyzésem lesz, nem írok többet, mert lassan jön elő a régi tudás és lesz is minek utánanézni, ami az esetleges újabbakat illeti, de nemcsak a CD kódolásának-lejátszásának, hanem mindenféle kommunikációs szabványnak is megvan a maga nyavalyája, a teljes bithelyesség ilúzió - ilyen világban élünk.

USB: nem üzemezett stream, lenne idő a teljes hibajavításra, de ha azt gondoljuk, hogy az USB-s hangkártyák, DAC-ok feltétlenül helyes biteket kapnak, tévedünk. Mivel képnél és hangnál az időzítés fontosabb, mint a hibamentesség, az abszolút egyeduralkodó USB Audio Class (UAC) a három átviteli mód közül: interrupt, bulk, isochronous, a legutóbbit használják, ami erre van kitalálva, és ott nem garantált a hibamentesség. A valószínűség más kérdés, de sosem derül ki. Én írtam Windows-ra USB-s kernel drivereket két és fél évtizede, a lényeg azóta sem változhatott... Alapszinten van ugyan a buszon hibaellenőrzés, CRC a csomagokban, de isochronous módban ha a csomagok hibásak, nincs újrakérdezés. Azt nem tudom, léteznek-e speciális készülékek, amik másként kommunikálnak (műszerek igen), mert ez csak szoftver kérdése; a mai USB és a PC-k is olyan iszonyúan gyorsak, hogy simán beleférne bármilyen teljesen hibajavított megoldás is. A különleges(en drága) USB kábelek racionalitása is megérne egy mesét, hogy visszajelzés hiányában miért törekedtek az emberek az úgymond, biztosra.

S/PDIF koaxon, TOSLINK: ütemezett stream némi metaadattal, nincs hibaészlelés. Bár a jobb készülékek, DAC-ok korlátozott mértékben kimutathatják, ha valami nem jó, ha a metaadat nyilvánvalóan zagyvaság. Kicsit magasabb ütemben megy a kommunikáció, mint a bitrate. De ez hagyján, még van egy csomó probléma az ütemezéssel-sebességgel a visszacsatolás hiánya miatt (egyirányúak), technikaliag nehéz, ha jót akarunk.

IIS HDMI-n keresztül: az még inkább csak a hangot tartalmazza streamként, így szintén nehéz kideríteni, ha sérülnek a bitek. A küldő adja az órajelet, de azt legalább nem az egyetlen egy érből, bitfolyamból kell visszaállítani, mint feljebb, hanem külön lábakon megy. Ugyanakkor elektromosan meglehetősen robusztus.

A "Normál" HDMI-n keresztül közvetített hang: szintén a master ütemezi (a kép ütemezéséből áll elő), de van egy TMDS nevű hibajavítás benne - valóban tud biteket pótolni, de ott sincs visszakérdezés, az is képtelen túl sok hiba esetén a korrekcióra, mint a többi...

Most, hogy belegondolok, nem is tudom, mit kellene használni, ha maximalista akarnék lenni. : -) Talán egy ilyet: https://www.pinkfaun.com/shop/bridge/69-6445-pink-faun-i2s-bridge.h...e-tcxo Ami "IIS a HDMI-n", és a PCIe buszon nincs átviteli hiba... Bár a mai eszközökkel a hibák mennyisége egy méteres szakaszon bármiből szerintem elenyésző lehet, egy hobbiproject keretében akár ellenőrizni is lehetne. (Tényleg: üzleti lehetőség...) De legalább CD-ket már alig használunk, mert az meg más miatt sérülékeny, ahogy már elhangzott...
A hozzászólás módosítva: Kedd, 18:55
(#) mek-elek válasza Alkotó hozzászólására (») Kedd, 18:51 /
 
Anélkül, hogy meg akarnálak sérteni:
"Ez konkrétan baromság."
Tudod, annak aki nem ért hozzá. Minden kis kosz, stb beolvasási gondot okoz.
(#) majkimester válasza tki hozzászólására (») Kedd, 20:03 /
 
Az audiofil minősítések gyakran merítenek az alábbi szófordulatokból vagy ezek ellenkezőjéből:

Nincsenek olyan mély energiái
Lágyabb, szebb mélyvisszaadás
Tompa mélyek jellemzik
Csökkent a sziszegés
Több lett a mély
Kitisztul a közép
Nyers, grízes
Bőven rendelkezik magasokkal
A magasai sokkal tisztábbak
Kicsit szőrös az énekhang
Sztereóképe jobb
Szinergia
Elmossa a hangképet
Részletező, természetes hangzás
Háttér nem különül el eléggé
Az énekes nem hallható eléggé
Színezi a hangot
Stb.

Költői kérdésem az, hogy a digitális átvitel során keletkező bit hibák a fentiek közül közvetlen befolyásol-e valamit. Megismételhető módon rosszabb lesz-e ettől pl. a mélyhang átvitel, vagy kevésbé részletező lesz a hangzás, jelentsen ez bármit is, vagy a digitális átvitele során keletkező bithibák inkább az alábbi hangzásbeli problémákat okozzák?

Hang kimaradása
Kattanás
Sercenés
Pattogás
Kellemetlenül torz hang
(#) tki válasza majkimester hozzászólására (») Kedd, 20:23 /
 
Jogos. De soros átvitelnél végül is nem ismeretlenek a szisztematikus bithibák, nem kell feltétlenül csak egy-két bitnek rossznak lenni beütésszerűen, vagy veszettül torznak lenni a végeredménynek. Másfelől a mai DSP-s világban, ugye, ki tudja, miből mi lesz... Harmadfelől: fogalmam sincs. : -)
(#) Suba53 válasza majkimester hozzászólására (») Kedd, 20:50 /
 
Én már eléggé régóta csak digitális formában hallgatok zenét. De a felsoroltak közül egyik sem jellemző. Egyedül a hang kimaradása fordult elő, amikor az autóban írott CD-ről ment a zene, és huppanókon, rázósabb úton kimaradozott a hang másodpercek is akár, ahogy a fej visszatalált a sávra.
Itthon számítógépen meg telefonon tárolt zeni állományok jelentik a forrást, és ebből a szempontból gyakorlatilag hibátlan mind.

Kivéve, ha sercegő, pattogó LP-ről digitalizált zenét töltött fel torrentre valamelyik lelkes audiofil én meg figyelmetlen voltam.
(#) mek-elek válasza majkimester hozzászólására (») Kedd, 20:54 /
 
Ha nem lózungolnál az LP lehetséges hibáival, akkor: ha nem javítható a felírt anyag, akkor le sem játsza. Ha javítható a hiba progival, akkor csak nem azt hallani, ami eredetileg rajta volt. Persze, aki nem ismerte a CD, DVD eredeti képességeit az ugye nem észlelheti könnyen ezt, mert ugye nem recseg, kattog, serceg, pattog, stb.
(#) mek-elek válasza Suba53 hozzászólására (») Kedd, 20:57 /
 
Az autós problémák a lejátszó tárjának nagysága miatt adódik. Ugyanis eltudom képzelni, hogy egy jobb gép esetén neki sem kezd a lejátszásnak, amíg nem húzta be az egészet a tárba, és akkor már nem tud megakadni.
(#) mcc válasza Alkotó hozzászólására (») Kedd, 21:01 /
 
Én sz újramasterelésre gondoltam. Az új kiadások döntő többségénél hozzányúlnak a forrásanyaghoz. Leggyakrabban a dinamikát nyirbálják meg.
(#) majkimester válasza mek-elek hozzászólására (») Kedd, 21:02 /
 
Sem LP, sem CD, sem DVD nem volt a kérdésemben. A tki által felsorolt digitális átviteli médiákról kérdeztem, úgymint USB, S/PDIF és HDMI.
(#) mcc válasza tki hozzászólására (») Kedd, 21:10 /
 
Azért meg lehet azt oldani… A munkahelyen 400GBit/s sebességű átvitel 1500km-re, 0 bithibával.
(#) tki válasza mcc hozzászólására (») Kedd, 21:17 /
 
: -)) Egyébként az a szomorú, hogy bithibát bármikor lehet szimulálni, a mai világban házilag is, csak akarat kérdése kikísérletezni, hogy létezik-e olyan hiba vagy létezett-e az elmúlt kb. negyven évben, amitől csak alig észrevehetően romlik a hangkép, felhősödik, mint a karmester homloka. IIS-en még a jittert is elég egyszerű, ha minden igaz.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 21:17
(#) Ódenka válasza Suba53 hozzászólására (») Kedd, 21:50 / 2
 
Idézet:
„Egyedül a hang kimaradása fordult elő, amikor az autóban írott CD-ről ment a zene, és huppanókon, rázósabb úton kimaradozott a hang másodpercek is akár, ahogy a fej visszatalált a sávra.”

Ilyenkor a gondos hifista visszatolat az inkriminált helyre.
(#) cua válasza nagym6 hozzászólására (») Kedd, 23:41 /
 
Ez nem egeszen igy van, megpedig a Red Book szabvany miatt.
Ha jol emlekszem a C1 (bit-burning errors) tipusu hibakbol maximum 220 per second a megengedett, ami azert nem keves (bar meg mindig eleg alacsony).
Ez nem olyan szigoru mint az adat CD-nel.
Volt mar errol szo itt, vagy valamelyi hasonlo topic-ban.
A kerdes megint az: Mi az ami ebbol hallhato?
En ugye nem jelenthetem ki hogy masok mit hallanak...
(#) majkimester válasza cua hozzászólására (») Sze, 0:04 / 1
 
Ez a 220 per second inkább nyomástechnikai limit, ha ennél több hiba keletkezik a nyomáskor, akkor az hibásnak tekinthető. 220 elszórt bit hiba meg sem kottyan. Gyakorlatban a két lépcsős Reed–Solomon kódolás 4000 bit folytonos olvasási hibát ki tud javítani. (2,5mm karcolás a felületen a forgásirányban.)
(#) cua válasza majkimester hozzászólására (») Sze, 0:14 /
 
Igazad van, ezt mar en is leirtam ide egyszer hasonlo temaban (akkor is Tunerman felvetesere reagalva)
(#) cua válasza cua hozzászólására (») Sze, 0:52 /
 
BTW ez into jel, hogy erosen korbejarunk. En legalabbis mar bizonyitottan csak ismetlem onmagam, ami teljesen felesleges, raadasul semmi ujat nem tanulok, ami viszont nagy kar.
(#) teddysnow válasza cua hozzászólására (») Sze, 8:00 /
 
"En ugye nem jelenthetem ki hogy masok mit hallanak..."

Van itt fejlődés, pedig már feladtam a topikot.
A többi mondat valahogy úgy szólna, hogy

2, Nem fáj nekem, hogy D. Nagy Lajos az erősítőjén bekapcsolta a Loudness-t.
3, Nem fáj nekem, hogy D. Nagy Lajos miket gondol miközben új kábelt vásárol.
4, Nem fáj nekem, hogy D. Nagy Lajos mire költi a pénzét.
(#) majkimester válasza cua hozzászólására (») Sze, 9:27 /
 
A különböző nyomatok közötti különbséget tunerman hozta fel, és simán elő is fordulhat ha közben újrakeverték, ami nem lehetetlen. Viszont ezt Ő vagy olyan ember tudja ellenőrizni, akinek ugyanabból az albumból van két kiadása és hallja is közöttük a különbséget. Ekkor egy-egy számot grabelve mindkét albumról össze lehet hasonlítani, hogy a két zeneszám bitre azononos vagy nem.

tunerman CD-je egy Philips CD100 trial run. Azaz még sorozat gyártás előtti példány ami 1983-ban jelent meg, nem tudom volt-e neki fej csere, de a lézer ennyi idő alatt annyit degradálódhatott, hogy simán lehet ebből adódó különbség. Az első nyomat esetleg kevesebb hibával olvassa, mint az x-ediket. A CD lejátszóknál ez először abban jelenezik, hogy nem tudja, vagy nem mindegyik írott CD-t tudja lejátszani, de a nyomottak még mennek, később ez csak romolhat. Mivel ez egy korai, a Philips első készüléke, még az írott CD-ket valószínűleg eleve nem olvasta.

Ami érdekes ebben a készülékben még, hogy a Philips 14 bites DAC-okat alkalmaz, mert arra készült, hogy a CD szabvány szerint nem 16 hanem 14 bites lesz a formátum, de hogy a 16 bites formátumot is meg tudják ugorni, már ebben a készülékben 4x is oversamplinget használnak a meglévő 14 bites DAC-cal. Később a DAC-ot persze továbbfejlesztették és valós 16 bites DAC-okat is gyártottak, viszont emellett a Philips kihozott 1 bites oversampling DAC-ra épülő modelleket is, amit eredetileg az olcsó hordozható készülékekbe szántak, mint olcsó alternatíva volt, de kiderült, hogy ennek a megoldásnak a legjobb a linearitása. Összegezve ehhez a készülékhez képest még volt jócskán fejlődés a CD technikában, és nem csak a DAC tekintetében.

Ezzel kapcsolatban egy személyes tapasztalat. Ugyan nem CD, hanem DVD. Volt egy olyan írott DVD-m saját felvételekkel, aminél egy ponton nem segített a hibajavítás, egy ponton túl sem az általam próbált Philips és Panasonic asztali, sem számítógépes LG, ASUS, stb. olvasóval nem lehetett lejátszani, lemásolni. Félre is tettem a lemezt, de pár évvel később vettem egy új NEC DVD írót a gépembe. Próbaképpen megnéztem boldogul-e a lemezzel, és igen, az adott hiba körül ugyan lelassult az olvasás, de hibamentesen (nem ált le a másolás) végigolvasta a lemezt.

Ebből is következik, hogy egy modern számítógépes meghajtó lehet, hogy simán bitre azonos file-t tud grabbelni mindkét lemezről, de az elöregedett lézerfej nem.
A hozzászólás módosítva: Sze, 9:30
(#) tunerman válasza majkimester hozzászólására (») Sze, 9:49 / 1
 
A Philips CD100 trial run eredeti lézere nem látható hullámhosszon működött, én kicseréltem a látható fényű verzióra - így jelenleg mindent elolvas (CD-R, CD-RW, SACD/CD hybrid).

Itt egy példa az "egy felvétel több kiadásban" esetére, a legkorábbi 1990 előtti Made in West Germany, a Made in USA friss, nemrégen kaptam ajándékba
Különben bárki meghallgathatja a kiadások közötti hallható különbséget, aztán itt a topikban kielemezheti
TJ.
(#) tunerman válasza majkimester hozzászólására (») Sze, 9:57 /
 
A CD100 trial run lejátszóban eredetileg nem látható tartományban dolgozó lézerdióda volt, kicseréltem az újabb vörös szinűre, így mindent elolvas (CD-R, CD-RW, SACD/CD hybrid)

Amúgy bárki meghallgathat " egy felvétel több kiadás" CD lemezt, itt egy fotón látható példa a West Germany, France, USA kiadványokra.
TJ
(#) tunerman válasza majkimester hozzászólására (») Sze, 10:20 /
 
Idézet:
„tunerman CD-je egy Philips CD100 trial run.”



Ki van benne cserélve a CDM0 lézeregység.
Amúgy bárki megteheti az " egy felvétel több kiadás" összehasonlítást, itt egy fotó a West Germany, France és USA kiadványokról.
TJ.
Következő: »»   64 / 67
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem