Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Zselés akkumulátor töltése
Lapozás: OK   45 / 50
(#) Andralin válasza szs hozzászólására (») Júl 9, 2021 /
 
Rendben, értelek és köszönöm is a segítséget.

Valami félreértés lesz itt, a tavalyi Long akku nem pár hétig teljesített csak jól. Kb. 5 hónap után csökkent csak le annyira a tárolt töltése, hogy nem tudott egy teljes éjszakát átvilágítani.
Ugyanez az új 60 Ah-s VARTA akkuval 30 nap után következett be.

Én úgy gondoltam, hogy ha a 24 Ah helyett 60 Ah-ra váltok, azzal megfelelően túlméretezem az akkut. Májusban, amikor beüzemeltem, Kb. 8 órát kellett világítania éjszaka, ez kb. 13 Ah kivételét jelenti a 60 Ah-s akkuból. Nyilván előfordulhatott, hogy ha egymás után több esős, nagyon borús nap volt, akkor nem tudott eleget visszatölteni napközben és végén lecsökkent a feszültség 10,5 V-ra, amikor a szabályozó lekapcsolt a mélykisülést megakadályozandó.
De ha elő is fordult ilyen pár alkalommal, semmiképp nem volt az jellemző, hogy minden egyes nap 10,5 V-ra merítettem volna az új akkut az elején, legfejlebb egy pár alkalommal lehetett ilyen, amit egy AGM deep cycle akkunak bírnia kellene szerintem.

Majd amikor hirtelen lecsökkent az akkuban tárolható töltés 8 Ah-ra, onnnatól kezdve értelemszerűen már minden egyes éjszaka 10,5 V-ra merült. De akkor már mindegy is volt neki.

A felső feszültség határt nézve igazad van, az az én hülyeségem, hogy csak 14,1 V-ra töltöttem fel. Ez csak egyszeri eset volt, amikor tesztelgettem a Imax töltővel. Feltételezem, hogy a Bosch C3 profi AGM töltő rendesen feltöltötte, amikor azzal töltöttem több alkalommal is. Illetve az IVT solár töltésszabályozó is rendesen, előírás szerűen feltöltötte minden napsütéses nap során.

Ami számomra nem elfogadható, az az, hogy átlagosan ugyanolyan működési körülmények között és ugyanabban a rendszerben, napi kisütéssel/feltöltéssel a 24 Ah-s Long akkunak több mint 5 hónap után csökkent kb. 10 Ah-ra a kapacitása, míg egy 60 Ah-s VARTA deep cycle akkunak 30 nap után 8 Ah-ra csökkenjen.
Csak ezeket a fenti számokat nézve ez így szerintetek teljesen elfogadható, életszerű és elvárható egy VARTA akkutól?
(#) Ge Lee válasza Andralin hozzászólására (») Júl 9, 2021 /
 
Nem velem kell vitatkozni... Ha egy ilyen ábrát látsz egy panasonic adatlapon akkor abból azt fogod kiolvasni, hogy 8V-ig meríthető az akku? Mellesleg, nézz meg egy elektroncső adatlapot, ott is bőven a Pd max fölé megy a gyári grafikon, pedig ott már károsodik a cső.
Itt egy másik ábra egy másik forrásból is, hogy mekkora feszültség mellett mekkora a kisütési állapot. Önmagáért beszél, 11,5V-on 100%-os!
Aztán még egy ábra, hogy az akku kezdeti kapacitása hogyan csökkent a mélykisütések alkalmával. 10 mélykisütés után (ami nálad a leírtak alapján akár 10 nap és nem több hónap), az akkunak már csak kb. a fele kapacitása maradt meg!!!
És ez az állapotromlás az AGM akkura még fokozottabban igaz mint a hagyományos savasra.

Vegyél Kínából egy műszert, és azon látni fogod, hogy a csodatöltőd és a nem megfelelő használat egymással karöltve hogyan teszik tönkre az új akkudat. Nem évek, hanem hónapok alatt...
(#) Proci_85 hozzászólása Júl 11, 2021 /
 
Sziasztok!

Bocsánat, kicsit megtöröm a szálat.
Van nekem egy Long WP7.2-12 típusú 12V/7Ah akkumulátorom, amit egy ilyen Makrai UPS használ.
Úgy tűnik, hogy az UPS a bejövő 230V AC-vel arányos feszültséget ad az akkura.
Ahol 230V betáp van, akku 13.7V-t kap. Másik helyen 240V van, 14.1V-t kap az akku. Ahol most használom, ott 240V van.

Kérdés, hogy ez mennyire káros az akkura nézve? Standby 13.8V-t ír az akku doksija...
Egy szünetmentesekkel is foglalkozó kolléga azt mondta erre, hogy újabban a gyári szünetmentesek is 14.1-14.4-en tartják az akkukat, így ne foglalkozzak vele, jól van az úgy.
Nem szeretnék sűrűbben akkut venni, mint kellene.

Modem, router, NAS van rákötve a Makrai UPS közvetlen a fix 12V-os kimenetére. (Ezért klassz a cucc, nincs oda-vissza konverzió).
A hozzászólás módosítva: Júl 11, 2021
(#) szs válasza Proci_85 hozzászólására (») Júl 11, 2021 /
 
Annyira "semmi baja nem lesz tőle", hogy valójában még kevesebb feszültségen is tartja, mint a megengedett és hasznos. Mint látom (mert utánanéztem, nem fejből tudom ), ez egy AGM akku. Akkor pedig a 14,1V semmiképp sem túlzás, még egy hagyományos akkunak sem volna sok. A 14,4-en tartást jól viselik általában a zárt akkuk is, a kocsimban is ott igyekszik maradni, bár nagy hőségben inkább 14.
Inkább kicsit kevésnek tartanám azt a 13,7V-ot.
A hozzászólás módosítva: Júl 11, 2021
(#) Dióda hozzászólása Júl 12, 2021 /
 
Elektromos robogó 48v-os akkukal. Ergo 4 darab 12v-os sorba kötve .Ami ugye ciklusos akku.
Namost ehhez tud valaki egy jópofa töltő rajzot?
Nem nagyon vagyok képben hogy miféle trafó kellene neki és a többi sőt az sem lenne baj ha esetleg lehetne állítani hogy sima zselés vagy esetleg lithium akku-t töltök vele.
(#) pucuka válasza Dióda hozzászólására (») Júl 12, 2021 /
 
Ha van egy jópofa 60 V / 6 - 8 A -es labortápod, megoldottad a problémádat. Beállítod a töltendő akkudhoz tartozó töltési végfeszültséget, az áramkorláttal a max töltőáramot, és egy 10 A -es diódán keresztül rákötöd az akkupakkodat.
(#) Dióda válasza pucuka hozzászólására (») Júl 12, 2021 /
 
Jelentem nekem csak az van amit összerakok.
Jelenleg egy kapcsolóüzemű töltő van használatban (ezt adták hozzá).
Viszont én építenék hozzá egy hagyományosat (valahogy azokban jobban bízom).
(#) pucuka válasza Dióda hozzászólására (») Júl 12, 2021 /
 
Jó, a kapcsolóüzemű is, pláne ha tetszőleges akkupakkokat (zselés, líthium) szeretnél tölteni. Az analóg is jó, (Labortápos topik) de a szélsőséges szabályozásnál (már ha ilyen igényeid is vannak) elég nagy veszteségi disszipációval számolhatsz.
Érdemes hozzáépíteni egy komparátoros védőáramkört (a dióda helyett), ami ha eléri a töltési végfeszültséget az akkupakk, lekapcsolja a töltőről. Csak ennyivel több egy labortápnál.
(#) Dióda válasza pucuka hozzászólására (») Júl 12, 2021 /
 
Igazándiból én nagyon nem akarnám szabályozni sehogy csak töltse föl az akku-kat.
Brutál nagy vad töltőt nem akarok csak ha ez megmakkan legyen mégis valami.
Alap elgondolás részemről egy trafó meg egyenirányító illetve egy kapcsolás ami ha feltöltött az akku akkor lekapcsol .Esetleg ezt a kapcsolást megoldani úgy hogy lehessen válltani mondjuk zselés akkuról lithium-ra.
Jelenleg zselés akku van benne és egy max 3Amperes töltő ami szintén kikapcsol ha feltöltött.
Bogarászom itt a fórumot és nézelődöm ezerrel illetve ha jól olvastam az lenne a legideálisabb ha a 4 akku-t egyenként tudnám tölteni bár ez összekötött állapotban érdekes lenne megoldani (bár nem is egy lehetetlen dolog).Ciklusos zselés akkut amugy sem lehet hatalmas árammal tölteni így nem kellene nagy töltőáram hozzá.Nagy töltőáram akkor kellene ha esetleg grafén akku kerülne bele amit lehet gyorstölteni. A lihium-ot sem kell brutál árammal tölteni ha az ember nem akarja de ha jól emlékezem annak is van egy korlátja.
(#) pucuka válasza Dióda hozzászólására (») Júl 12, 2021 /
 
Vedd figyelembe, hogy más a töltési végfeszültsége a különböző típusú akkupakkoknak, ehhez állítani kell tudni a töltő kimeneti feszültségét. A töltőáramot is korlátozni kell az akkupakk kapacitásának megfelelően akár savas, akár lúgos (líthium, ebből is van többféle).
(#) Dióda válasza pucuka hozzászólására (») Júl 12, 2021 /
 
Értelek!
Egyenlőre azzal is beérem hogy ha a sima zselés akkukat tudom megfelelően tölteni.
(#) Dióda válasza pucuka hozzászólására (») Júl 20, 2021 /
 
Létezik egy olyan hogy balancer ami a 4 sorba kötött akkut kiegyenlítve engedi tölteni és gondolom meríteni is. Ez nagyon bonyolult jószág?
(#) pucuka válasza Dióda hozzászólására (») Júl 20, 2021 /
 
Nem tudom létezik-e, én ilyet sohasem láttam. Savas akkuknál nem szokás, eleve egy 12 V -os akkuban 6 cella van, a 4 sorba kötött akkunál 24. Igyekezni kell teljesen feltöltött állapotú, nagyon hasonló üresjárási feszültségű akkukat sorbakötni, és nem lesz probléma.
(#) Dióda válasza pucuka hozzászólására (») Júl 20, 2021 /
 
Bővebben: Link

Erre gondoltam. Amugy ez akkor mire való?
(#) nedudgi válasza Dióda hozzászólására (») Júl 20, 2021 /
 
Akkor lenne igazán értelme ha az akkun elül is lenne elektronika.
(#) Dióda válasza nedudgi hozzászólására (») Júl 20, 2021 /
 
Ez alatt mit értessz?
(#) pucuka válasza Dióda hozzászólására (») Júl 20, 2021 /
 
Valamivel több, mint a semmi, de ha már van, akkor mind a 24 cellára kellene. De amúgy is csak hatosával férsz hozzá.
(#) Dióda válasza pucuka hozzászólására (») Júl 20, 2021 /
 
Értem csak még elképzelni sem tudom mi a harag lehet abban a dobozkában.
(#) pucuka válasza Dióda hozzászólására (») Júl 20, 2021 /
 
Ugyanaz, mint a LiPo -nál a BMS -ben.
(#) pucuka válasza pucuka hozzászólására (») Júl 20, 2021 /
 
A LiPo -nál azért szükséges a BMS, mert ha egy cella tönkremegy, zárlatos lesz, az kigyulladhat, felrobbanhat.
A savas akksi is tönkremegy ugyan, de azért nem ennyire látványos módon.
(#) _BiG_ válasza pucuka hozzászólására (») Júl 20, 2021 /
 
Idézet:
„A savas akksi is tönkremegy ugyan, de azért nem ennyire látványos módon.”

A cellazárlatos ólomakksi simán kiforrja a savat...Nem robban, de a kénsav visz mindent.
(#) pucuka válasza _BiG_ hozzászólására (») Júl 20, 2021 /
 
Idézet:
„de a kénsav visz mindent”

Zselés akksinál azért elég korlátozott a káresemény kiterjedése, szemben a robbanó kigyulladó LiPo akksival.
(#) _BiG_ válasza pucuka hozzászólására (») Júl 21, 2021 /
 
Bocsi, autóakkura gondoltam, láttam ilyet, nem volt szép.
(#) Dióda válasza pucuka hozzászólására (») Júl 21, 2021 /
 
Kíváncsi vagyok lehet-e valahogy reprodukálni egy ilyent.
Amugy kövezzetek meg de valahogy én a zselés akkut jobban preferálom mint a lithium-ot.
A lithium-nál van ugye bms ami elméletileg védene de mivel szerintem párhuzamosan vannak kapcsolva a cellák és a bms nem figyel minden cellát külön így ha kinyekken egy cella akkor bizony csúnya dolgok történhetnek. Ráadásul már láttam lithium akkut leégni de bevallom zseléset még nemnagyon (De lehet csak én ).
Mondjuk azt furcsállom hogy nem gyártanak 24-36-48v-os zselés akkukat csak 12v-ost.
Jó persze biztos megvan az oka amiért így van de mennyivel egyszerűbb lenne ha lehetne megfelelő akku-t kapni és nem kellene összekötözgetni őket.
Az igaz hogy cellánként lenne a legjobb a bms de abban is lehet igazság hogy ha összekötött aksiknál a töltőáramot áttoljuk az egyes akkukon nemigazán tesz jót nekik mert így a szélső akkuk amik a töltést közvetlen kapják szerintem túlzott igénybevételt kapnak míg a középsők lehetséges hogy a nekik megfelelő töltést sem kapják meg.Gyanus nekem hogy ezek az akkuk így használva nemcsoda ha hullanak kifelé.
Apropó láttam egy képet a tesla akkuk összekötéséről és ott valami biztosíték vezetővel voltak összekötve az akkuk hogy gond esetén ellövi és nem történhet baj.Részemről a lithium akkuk direktben összekötözését nagyon nem tartom jó ötletnek (nagyon veszélyes játék).
(#) Kera_Will válasza Dióda hozzászólására (») Júl 21, 2021 /
 
Idézet:
„abban is lehet igazság hogy ha összekötött aksiknál a töltőáramot áttoljuk az egyes akkukon nemigazán tesz jót nekik mert így a szélső akkuk amik a töltést közvetlen kapják szerintem túlzott igénybevételt kapnak míg a középsők lehetséges hogy a nekik megfelelő töltést sem kapják meg.”

Igen ennél még dúrvább helyzet is lehet a soros akkuk töltésénél.
Amelyik akkucella legjobban kivan merülve az képes át is polarizálódni.
Feltöltődik csak éppen a sarkai cserélődnek fel.
A + ---> - és a minusz ----> + .
Ez a NiCd akkukat fenyegeti általában.
Ott úgy oldható meg ezt a helyzet , hogy minden akkuval párhuzamosan kötnek 2 soros diódát
amikor az akku eléri a ~ 1,4 V körüli feszültséget akkor a diódák nyitnak és kikerülik söntölik a cellát, így azon több áram nem folyik át , így elvileg minden akku közel azonos feszültségre töltődik fel mindig.
Másik lehetőség a cellánkénti töltés, igaz ekkor a packot szét és össze kell szerelni.

A hozzászólás módosítva: Júl 21, 2021
(#) Dióda hozzászólása Júl 21, 2021 /
 
Bővebben: Link

Mit nem találtam.
(#) kendre256 válasza Dióda hozzászólására (») Júl 21, 2021 /
 
A lítium akkuk sorosan kötött celláit külön-külön tudja a BMS kezelni. Ha vegyes kapcsolás van (párhuzamosan kötött cellacsoportokat kötnek sorba), akkor nem tud minden cellát figyelni, csak a cellacsoportokat. Ekkor előállhat, hogy egy hibás cella "lehúzza" a vele egy csoportba tartozó cellát (cellákat), de ekkor annyira lecsökken az akku teljes feszültsége, hogy a töltőnek ezt észre kell vennie. A BMS ilyenkor is védi a többi cellát (cellacsoportot) a túltöltéstől, ameddig árammal bírja, és tönkre nem megy.
Alighanem azért nem láttál még zselés akkut égni, mert az ólom nem ég, a lítium meg igen...

Idézet:
„ha összekötött aksiknál a töltőáramot áttoljuk az egyes akkukon nemigazán tesz jót nekik mert így a szélső akkuk amik a töltést közvetlen kapják szerintem túlzott igénybevételt kapnak míg a középsők lehetséges hogy a nekik megfelelő töltést sem kapják meg.”

Ezt gyorsan felejtsd el, ennek semmi értelme! Ugyanaz a töltőáram megy át az összes cellán soros kapcsolás esetén! Ha párhuzamosan kötött cellákra gondoltál, ott sem lehet lényeges eltérés a kis ellenállású összekötés, és az azonos akkuparaméterek miatt.
Rengeteg notebook akku vegyes kapcsolású (két cella direktben párhuzamosan, majd ilyenből 3-4 sorosan kötve), ahhoz képest kevés akku kigyulladás van.
(#) kendre256 válasza Dióda hozzászólására (») Júl 21, 2021 /
 
Lehet ilyeneket készen is kapni, egy doboz két 12V-os akku kiegyenlítésére szolgál, de többet is össze lehet kötni, akár 48V-ig is.
Bővebben: Link
(#) Dióda válasza kendre256 hozzászólására (») Júl 21, 2021 /
 
Értelek és rendben is van a dolog de én még mindíg nem szimpatizálok a simán párhuzamba tett lithium cellákkal. Jó persze tudom hogy az ólom nem ég ez tiszta sor.
Ami a sorba kötött akkukat illeti viszont az állításom tartom miszerint a soros kötés miatt lehet asszimetria az akkuk töltöttsége között ami idővel hatványozottan fog jelentkezni ha nem tesz ellene az ember semmit. Mivel ezek a gépek gyárilag csak sorbakötött akku és semmi védelem így borítékolható hogy az akkuk ebbe fognak beledögleni. Persze az lenne a legjobb ha minden akku egyenként lenne töltve és szimmetrikusan merítve de ugye ez nem egyszerű feladat a beépítettsége miatt. Azért lenne jó egy olyan eszköz amit egyszer ha ráköt az ember akkor az nagyjából azonos szinten tartja az akkukat legalább töltési szinten.
(#) pucuka válasza Dióda hozzászólására (») Júl 21, 2021 /
 
Jó lenne, jó lenne, sokminden jó lenne.
Savas akkukat (egyébként lúgosakat is) bő százegynéhány éve használnak, és az eddigi változatoknál nem volt jellemző az ilyen látványos (szó szoros értelmében vett) meghibásodás. Megvoltak védelem nélkül is. Ha tönkrement egy cella, több kevesebb munkával kicserélték, és mentek a dolgok a maguk útján tovább.
Az ilyen fajta akkukat a mebízhatóságuk miatt teljesen zárt formába építették, és gondozásmentesnek titulálták. Bármilyen észszerűnek is látszik, nem építettek bele semmi védelmet, mert az üzembiztonsága olyan nagy, hogy nem éri meg a többletköltséget. Ez azt is jelenti, hogy utólag sem tudsz beépíteni védelmet, mert az egyes cellákhoz egyszerűen nem férsz hozzá.
A Líthiumos akksik más tészta, a tűzveszélyességük miatt, itt már gondoskodni kellett a védelemről.
Az pedig, hogy a kommersz kereskedelemben kapható akku blokkok névleges feszültségei a 6, és 12 V -osak, az indokolja, hogy ezekből szinte minden feszültségű csoport kirakható, és gyakorlatilag csak ezt a két típust kell gyártani, és nem kell kis darabszámban fogyó speciális akkut előállítani. Ha megnézel egy speciális célra gyártott akku árát, akkor láthatod, hogy mennyivel drágább egy általánosan használt ugyanazon képességű akku(k) áránál.
A hozzászólás módosítva: Júl 21, 2021
Következő: »»   45 / 50
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem