Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Opel Astra elektromos hibák
 
Témaindító: nrgie, idő: Júl 19, 2010
Témakörök:
Lapozás: OK   115 / 115
(#) palko0125 hozzászólása Jan 22, 2021 /
 
Sziasztok!
Mai nap újra dobott egy kódot az H Astra. Csatolom a képet róla. Nem volt sok időm foglalkozni vele, csak annyi, hogy gyorsan ki tudtam olvasni a kódot. A cserélt lambdaszonda továbbra is tökéletesen működik.
Szóval nem ástam bele magam, de első ránézésre gyanakodnék arra, hogy a hátsó szonda hasonló minősége okozhatja e esetleg ezt. (Mert azt tudni kell, hogy korábban kicserélték mindkét szondát és hát láttuk az első milyen volt. A hátsóról még nincs infom, hogy milyen lett belerakva)
De nyilván még mélyebben nem mentem bele. Addig is, ha valakinek van ötlete, kérem ossza meg.
Köszi szépen.
Üdv, Palkó.
(#) Georgee válasza palko0125 hozzászólására (») Jan 23, 2021 /
 
Ez a hibakód a katalizátorra hivatkozik, nem a szondára. Bár ha nem megfelelő a szonda akkor előfordulhat, hogy ugyan lesz a helyzet, mint az első szondával. Viszont ha az első szonda hibásan működött, megvan az esélye, hogy hibás volt az égés. Az égés maradványok lerakódtak a katalizátorban, illetve a monitor szonda is kapott belőle. Emiatt a katalizátor hatásfoka lecsökkent. Első körben érdemes lenne spuri adalékot tenni a tankba, majd magasabb furdulaton 10-15kmt legalább megtenni. Én ilyenkor úgy szoktam, hogy 4esbe megteszem ezt a távot 90es tempó mellett, vagy autópályán megyek nagyobb távot. Érdemes még leszedni az EGR szelepet is, mert ott is lehet lerakódás. Ha ez nem jön össze, akkor lehet tovább lépni. 0420 mit kezdjek vele
(#) palko0125 válasza Georgee hozzászólására (») Jan 23, 2021 /
 
Épp ma elmélkedtem ezeken én is. Hétfőn lesz egy Budapest -Miskolc utam, megyek ezzel az autóval és hátha egy ilyen hosszabb út “észre téríti”
Addig nem is gondoltam mást tenni.
Addig is köszönöm.
(#) willy0408 hozzászólása Jan 26, 2021 /
 
Sziasztok. 2 probléma adódott tegnap. Baloldali index gyorsan villog elől semmi fény hiába cseréltem izzót (relé biztosíték jó) A másik jobb oldali tompított fényszóró nem világít hiába cseréltem izzót. Hol keresem a hibát? Előre is köszönöm a segítséget
(#) Georgee válasza willy0408 hozzászólására (») Jan 26, 2021 / 1
 
Csatlakozók, test illetve csatlakozási pontokkontaktját nézted? Ha nem villog, érdemes még másik izzóval is megpróbálni esetleg megcserélni az első hátsó illetve jobb bal izzókat, mert volt már példa a történelemben arra, hogy rövidebb volt az izzó teljes hossza, ami elég volt ahhoz, hogy ne legyen kontakt. Ha eddig működött, akkor ezek jutnak most az eszembe.
(#) willy0408 válasza Georgee hozzászólására (») Jan 26, 2021 /
 
Azokat még nem de köszönöm a gyors választ
(#) Nrbrt hozzászólása Jan 28, 2021 /
 
Sziasztok!

Astra J 2011 A14XER
Talán tudnátok segíteni ,ötletet adni menthető -e még az alábbi problémám:
Feltöltöm ide: https://kepkuldes.com/image/1cBgzc

Tehát az LCD kijelzőn nem jeleink meg semmi. Folyamatosan ezt az állapotot látom,ki-bekapcsolás esetén is .
A rádió szól. De egy olyan része se ad képet aminek kellene ( Navi,Config menü)
Ajánlották,hogy vegyem le az akkumlátort,megtörtént ez is .

Köszi előre is

Norbi.
(#) lustadick válasza palko0125 hozzászólására (») Feb 1, 2021 /
 
Szia!
Nagyon szépen köszönöm. Csak most jutottam el odáig, hogy megnézzem, mert most van itthon a kocsi. Remélem megtalálom.

Üdv.
(#) lustadick válasza Georgee hozzászólására (») Feb 1, 2021 /
 
Bocsánat, de rossz helyre írtam a választ. Véletlenül a palko0125 re küldtem.
(#) palko0125 válasza Georgee hozzászólására (») Feb 1, 2021 /
 
Üdv!
Csak egy gyors helyzetjelentéssel jövök!
A 0420 hibát kitöröltem, majd 80km után visszajött ugyanez. Aztán megkapta a spuri adalékot kapott egy 400km-es utat. Jelnleg nincs check engine lámpa, viszont a pedálokkal ha lekérdezem a hibakódot, ott jelzi a 0420at. Amígy a check engine nem gyullad ki újra addig nem foglalkozom vele
Szóval eddig nem fest rosszul. Remélem nem lesz nagyobb gond ezzel.

Addig is újra köszönöm a segítséget!
Üdv, Palkó
(#) Norbi1004 hozzászólása Feb 2, 2021 /
 
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni egy érdekes hibával kapcsolatban. (Opel Astra H 1.4 benzin 2005 Z14XEP)
Az autóleállítása után kiveszem a kulcsot a gyújtáskapcsolóból és lekapcsol az autórádió, mint mindig, de valamennyi idő elteltétével a rádió önállóan bekapcsol és reggelig, amíg elindulok otthonról szól.
A hiba többször is előfordult, napi gyakorisággal.
Eddig ha felkapcsolva felejtettem a belsőtérvilágítást vagy a kulcs kivétele után felkapcsoltam a rádiót és bekapcsolva maradt akkor 1-2 óra elteltével magától lekapcsolt. Most pedig nem kapcsol le.
Van esetleg valakinek ötlete, hogy mi lehet a hiba forrása?
Előre is köszönöm a segítséget!
Norbi
(#) Georgee válasza palko0125 hozzászólására (») Feb 2, 2021 /
 
Ha a pedál kidobja a hibakódot, de nem világít a hiba akkor a hiba csak le van tárolva, de nincs jelen (not present). Reméljük megoldódott a gondod.
(#) rapido hozzászólása Pé, 11:34 /
 
Sziasztok!
Egy 2001-es Opel Astra GCC 1.4 (Z14XE) benzines autóval kapcsolatban szeretnék (táv)segítséget kérni.
Az elmúlt hónapok történései, észlelései:
- Kb. 3 hónapja felvillant és folyamatosan világítani kezdett a CHECK ENGINE lámpa.
- Pedálok használatával kiolvasott hibakód: P0302 "2. henger felismert gyújtás kimaradás" (?)
- Mivel már régen volt gyertyacsere, kicseréltük a gyertyákat.
- A CHECK ENGINE lámpa közvetlenül a gyertyacserék után is folyamatosan világított. Majd miután hosszabb ideig egy helyben állva alapjáraton működtettem a motort, és időnként magasabb fordulatra pörgettem ... kialudt a lámpa. (A hibakód nem lett kiütve a tárolóból.)
- Majd néhány nap múlva újra világítani kezdett.
- Azóta is néha világít, néha nem.
- Amikor úgy használom, hogy éppen folyamatosan világít, akkor néha menet közben el kezd villogni. Ha ilyenkor leveszem a lában a gézpedálról, akkor csak folyamatosan világít. Ha újra gázt adok neki, akkor újra elkezd villogni. Ha ilyenkor megállok és leállítom a motort, majd újra indítózást követően elindulok, akkor csak folyamatosan világít és a villogás már nem jön elő többet azon a napon.

Az autót jellemzően csak településen belüli, rövidebb utakra (heti egy-két alkalommal, 5-10 km/alkalom) használjuk, max. 50-60 km/h sebességgel. Ritkábban megyünk vele településen kívülre, ilyenkor 20-90 km/alkalom a megtett összes út. Ilyenkor sem autópályán használjuk, hanem csak autóutakon, max. 90-100 km/h sebességgel. A használatból adódóan ritkán tankolok, akkor sem mindig tele, de legalább 20 litert. Többnyire Shell vagy OMV, ritkábban MOL kutakon, mindig a normál (olcsóbbik) benzint veszem.
(Az autóban a kora ellenére csak ~130ekm van. Az utolsó olaj csere 2018. második felében volt, akkor az olajszűrő, üzemanyagszűrő és levegőszűrő is cserélve lett.)

Függetlenül attól, hogy világít-e a CHECK ENGINE lámpa vagy sem, nem tapasztaltam az autó használatában semmi negatívat. Nincs gyengülés, nincs lassulás, normális menetsebesség mellett nincs rángatás és nincsenek szokatlan hangok sem a motortérből, sem a kipufogó rendszerből. Legalábbis az autóban ülve nem hallok semmi szokatlant.

MOST éppen nem világít a CHECK ENGINE lámpa.
Kíváncsiságból megint kiolvastam (pedál) a hibatárolót és meglepetésemre a korábban ismert P0302 mellett most már a P0300 "Különböző hengerek felismert gyújtás kimaradás" (?) hibát is kidobta.

ÖSSZEGEZVE:
Laikusként úgy raktam össze magamban az észlelteket, hogy akkor kezd villogni a CHECK ENGINE lámpa, ha a motor előzetes kellő felmelegedése előtt nagyobb sebességgel kezdem el használni az autót. Ezt támasztja alá az is, hogy pl. ugyanazon a településen kívüli úton, ha az első 5 km-ert csak komótosan (60-70 km/h) teszem meg, akkor sosem kezd villogni a CHECK ENGINE lámpa. Akkor sem, ha előtte folyamatosan világított, és akkor sem, ha egyáltalán nem világított.
De ez csak egy laikus gondolat és nem látom át az ok-okozati összefüggéseket. Azaz, ha jól gondolom, amit gondolok, akkor sem tudom, hogy miért reagál a motor így.

Szerintetek? Milyen hibára lehet következtetni a fentiekből és hogyan lehetne ezt megszüntetni?
Előre is nagyon köszönöm, ha tudtok segíteni.
(#) freddyke válasza rapido hozzászólására (») Pé, 19:05 / 2
 
Szerintem próbáld ki egy másik gyújtótrafóval. Ha ez nem segít, megint új gyertyákkal, de minőségivel (gyári vagy annak teljesen megfelelő). Mindentől függetlenül azt javaslom ne húzd el az olajcserét egy évnél tovább, bármennyit is bír az olaj papíron. Hideg motornál nem a sebesség számít, hanem a fordulatszám. Gyorsításnál 2000-nél elváltok, csak emelkedőnek pörgetem 2500(-3000)-ig. Folyamatos tempónál maximum 2000-2200-ig pörgetem. 4-5 kilométer is kellhet, amíg a víz a szokásos hőmérsékletre beáll (ezeknek a motoroknak az átka), utána (szükség esetén) fokozatosan emelem a fordulatszámot a következő néhány kilométeren. (Lehetnek forgalmi helyzetek, amikor ezt nem lehet megtenni, mert túl alacsony a sebesség.) Miután üzemmeleg a motor, javaslom, hogy hajtsd meg rendesen, 4000-4500-as fordulattal sok kilométeren át. Ha nem mész pályán, országúton válts kisebb fokozatba időnként vagy egy-egy útra. Az enyémnek 80 ezer kilométer városi használat után sok ezer kilométer kellett pályán, mire kitisztult a motor, megváltozott a hangja és lecsökkent a fogyasztásom.
(#) VIM válasza rapido hozzászólására (») Pé, 19:46 / 1
 
Szia! Ha teheted ne használj olcsó benzint főleg ha rövid utakra használod az autót. A keverék így is szegény a 10%-os etanoltól, a gyertyák ettől fehérek szoktak lenni. Olvass bele ebbe a leírásba, hogy mi is okozhatja még ezt a hibakódot.
(#) Pethical válasza rapido hozzászólására (») Pé, 19:51 / 1
 
A check engine villogása szokta jelenti, hogy nem ok a gyújtás valamelyik hengerben, de sok minden lehet az üzemanyag nyomástól kezdve a rossz minőségű üzemanyagon át a gyertyahibáig. Ahogy az előttem szóló mondta, ha a gyertya cserélve lett, akkor valószínűleg trafó. Ha egyenként cserélhető a trafó, akkor meg tudod azt tenni, hogy a kettes trafóját megcseréled egy másikkal, majd törlöd a hibát. Ha ezután annál a hengernél jelzi a hibát ahová a kettes trafót tetted, akkor az a trafó adta meg magát, ha nem, akkor a trafó ok, más lesz a gond (ekkor ugyanezt el tudod játszani gyertyákkal, hátha rosszat adtak). Ezzel a módszerrel nem kell beruháznod új trafóra, csak, ha biztosan azzal van gond. A másik hibakódot is okozhatja ez a hiba is. Ha a trafó ok, akkor viszont ugye más a helyzet, ott már több dolog lehet, amiből a legegyszerűbb egy szakadt kábel.

Viszont ezzel érdemes foglalkozni, mert ha nem gyújt be a hengerben a gyertya, akkor vagy később fog elégni a benzin a hengeren kívül, vagy égés nélkül akar távozni. Ezek nem egészségesek, többek között az EGR szelep, a lamda szonda, vagy a katalizátor bánhatja.
A hozzászólás módosítva: Pé, 19:53
(#) rapido hozzászólása Vas, 13:51 /
 
Köszönöm szépen a válaszaitokat.
- Első körben azzal próbálkozom majd, hogy legközelebb minőségibb üzemanyaggal teletankolva hosszabb útra megyek és felmelegedett motornál a freddyke által írtakat is alapul véve "játszok" majd a fordulatszámmal.
- Következő lépésben megpróbálkoznék a hibakódok törlésével is, de azt még nem tudom, hogy ezt házilag hogyan lehetne megtenni.
- Mint írtam is, 3 hónapja teljesen új, gyártó által javasolt (Bosch) gyertyák lettek bele téve. Megnézem majd, hogy külön-külön cserélhetőek-e a trafók, s ha igen akkor -ha még fennáll a probléma- megpróbálkozom Pethical javaslatával. Remélve, hogy nem nagyobb és költségesebben javítható a hiba forrása.
- Sajnos nem tudtam elolvasni VIM által linkelt oldalt, mert hirdetésblokkoló van a gépemen. Megnézem, hogy ki lehet-e időlegesen kapcsolni, legalább addig, amíg hozzáférek a linkelt cikkhez.
Mindenképp visszajelzek majd, hogy mire jutottam a kocsival. Talán másnak is segítség lesz a "történetem", ha ugyanilyen autóval hasonló problémába fut.
Még egyszer köszönöm a segítségeteket.
(#) Georgee válasza rapido hozzászólására (») Hé, 6:45 / 1
 
Kiegészíteném annyival, valószínűleg nem zár rendesen a szelep és nincs meg a megfelelő kompresszió, nekem személy szerint ez is hibalistás lenne (már csak azért is, amiért írtad a rövidtávot). Érdemes lenne STP vagy Spuri adalékkal pártíz kilométert magasabb fordulaton megtenni. Csodákra képes az is. Illetve injektor tisztító adalék. Ha már ennyire kis távon használod EGR és IAC-ra is ránéznék, mert ott is tud csúnya dolgokat csinálni a lerakódás. Ha lenne élő adat a motor felől akkor a megoldás irányába is könnyebb lenne elmozdulni. Utolsó olaj csere 2018... Azért ha nem is használod sűrűn is 2év/10ezer kilométerenként érdemes cserélni, mert ahogy beletöltöd a motorba az olajat onnantól romlik a minősége. Ha esetleg az EGR a ludas az is tud szép számmal mellékes hibát generálni. Nekem ezzel elég hosszú tortúrám volt, mert a lambda szonda elégtelen égést mutatott, de az EGR volt a ludas viszont a hiba lambdát hozta. Rövid távon, ha az olaj se melegszik át rendesen ott is lehet hosszú távú probléma, illetve ha csak 10-15 kilométereket mész vele a motornak sincs esélye rendesen kiégni, így inkább elkezd lerakódni a koksz, ami egész jó hibaforrás lehet. Látom, írták a trafó cserét, ha van ismerősöd akinek van opcom-ja, akkor nem kell a trafó csere se, mert ha leveszed a trafóhidat, kiszeded a gyertyákat, akkor ha a gyertyákat beteszed a trafóba és a testre támasztod, akkor tudod tesztelni egyesével a gyújtást. Hiba törlése, általában lehúzod az akksit pár percre. Ha nem kritikus a hiba, akkor törlődik. (Kritikus hiba légzsák stb piros visszajelzése). 2002-után már ELM327-el is kommunikál. Olcsó hibakód olvasó, ellenben nincs akkora tudása, mint egy komolyabb diagnak.
(#) rapido válasza Georgee hozzászólására (») Kedd, 15:58 /
 
Köszönöm neked is a részletes választ.
- Konkrétan milyen "élő adat"-ra gondolsz?
Az olajcsere és a szűrők cseréje 2018.09.01 napon volt. Akkor a motorban 116ekm volt. GM Opel Dexos2 5W-30-as olaj lett bele téve. Azóta a szint rendszeresen ellenőrizve, s talán kétszer töltöttem utána. Az azóta eltelt 2,5 évben 14ekm-ert mentem vele. A vírusos őrület előtt valamivel többet használtam településen kívülre is, de tavaly tavasz óta gyakorlatilag úgy használom, ahogyan az első hozzászólásomban is írtam.

- Sajnos nem jött be a hibatörlésre az aksi lehúzása. Elsőre csak egy-két percre vettem le a sarukat, majd vagy 4 órán keresztül lent voltak. Egyik esetben sem törlődött a tároló.
Diagnosztikai eszközöm nincs, de majd rákeresek a lehetőségekre. Ez egy 2001-es gyártású Opel.

- Jól gondolom? Ha jelenleg nem világít a CHECK ENGINE lámpa, akkor nincs hiba. (?)
Függetlenül attól, hogy a tárolóban -mivel nem tudtam törölni- bent vannak a korábban észlelt és eltárolt hibák kódjai.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 15:59
(#) fastaction válasza rapido hozzászólására (») Kedd, 17:44 / 1
 
Bocsánat, hogy közbeszólok , de , azt az olajat azonnal cseréld le . Max 1 év , ha nem is mentél vele . Oxidáció az olajnál is van .
(#) rapido válasza fastaction hozzászólására (») Kedd, 18:49 /
 
Köszönöm. Igen tudom, hogy az olajcsere is esedékes.
Ha ugyanolyan fajtát töltök bele, mint ami jelenleg is van benne, akkor fel lehet használni a korábbi cserénél megmaradt és azóta is a gyári flakonban (kannában) tárolt olajat?
(#) Pethical válasza rapido hozzászólására (») Kedd, 18:52 /
 
Hogyan olvasod ki a hibakódot?
(#) rapido válasza Pethical hozzászólására (») Kedd, 21:36 / 1
 
A gáz és a fékpedál egyszerre történő benyomva tartása mellett elfordítom a kulcsot (ráadom a gyújtást), majd figyelem és számolom a CHECK ENGINE lámpa villogását.
- Minden hibakód 4 számjegyből áll.
- A villogások száma adja az adott számjegy értékét. 10 villogás 0-át jelent.
- Ha több hibakód is van a tárolóban, akkor a hibakódok villogása között kicsit hosszabb szünet van, mint egy adott hibakód számjegyeinek villogása között.
- Ha nincs tárolt hiba, akkor a CHECK ENGINE lámpa folyamatosan villog.
Az interneten olvastam erről a technikáról, és a hibakód listáról.
Nem tudom, hogy más autóknál is működik-e (opelekre gondolok). A mi autónknál bevált.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 21:38
(#) freddyke válasza rapido hozzászólására (») Kedd, 21:48 /
 
Mindig az új flakonból töltök bele és abból is marad. A legutoljára beletöltöttből a maradékot utántöltögetésre szoktam felhasználni (olajszivárgásom volt). Én nem használtam fel a régebbi flakonokból a maradékot.
A másfél éve elmaradt olajcsere nagyon megbosszulhatja magát. Gyakorlatilag senki sem ajánlja egy évnél vagy 15 ezer kilométernél tovább húzni, városi használatnál inkább 6-8 ezer. A GM olaj közel sem az a minőség, amit gyárilag beletöltenek. Régebben azt olvastam nagyon változó a minősége. Nekem egyszer volt benne, azt is megbántam.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 21:49
(#) rapido válasza rapido hozzászólására (») Kedd, 21:51 /
 
Rosszul írtam! Nem a CHECK ENGINE (motorellenőrző) lámpa villog, hanem a MOTORELEKTRONIKA lámpa (kisautó a közepén felfele álló villáskulccsal).
Ennek a villogását kell figyelni, számolni.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 21:52
(#) rapido válasza freddyke hozzászólására (») Kedd, 21:57 /
 
Autóalkatrész kereskedésből rendeltem az olajat. Ezt ajánlották hozzá, mint gyári Opel olajat.
Te milyet használsz? Milyen autóba?
(#) freddyke válasza rapido hozzászólására (») Kedd, 22:08 /
 
A gyárban beletöltött olajnak nem sok köze van az utólag kapható GM olajhoz. Azt javaslom inkább kerüld és ne húzd 12 hónapnál tovább az olajcserét. Nagyon sokáig Valvoline Synpower 5W30 teljesen szintetikus olajat használtam. Ennek nincs Dexos2 minősítése, de az autó kézikönyvében leírt GM-LL-A-025, GM-LL-B-025 minősítései megvannak. Ezzel nem volt semmi baj. Legutóbb javításnál le kellett engedni az olajat és a szerelő boltjában a sokak által dícsért Eneos Premium Hyper 5W-30 volt elérhető. Sokan erre esküsznek, egyelőre nem tudok róla jót vagy rosszat írni. Kicsit más lett a motor hangja, a fogyasztásom több, de az lehet a haldokló lambda szondától is.
(#) Pethical válasza rapido hozzászólására (») Kedd, 22:20 /
 
Áh értem. Köszönöm! Nem ismertem ezt a technikát, mindig obd2-es adapterrel olvasok hibakódot. Egyébként nagyon hasznos tud lenni, mert pár ezer forint egy sima bluetoothos kínai és tud az ember telefonnal hibakódot olvasni, törölni, élő adatokat látni (nyomás, hőmérséklet, stb.).
A hozzászólás módosítva: Kedd, 22:21
(#) Georgee válasza rapido hozzászólására (») Sze, 6:54 /
 
Élő adat olvasáskor a motor állapotáról látsz pillanatnyi adatokat. Hasonló kicsit a vérképhez, van egy -tól -ig mező, abba kell lennie a mért értékeknek. Egy példa: egr szelep állása kért: 25% valós 100%. Ittmondjuk érthető miért dadog és torpan meg a motor. És ezt ugye tudod figyelni, és még nagyon sok más adatot. Igazából én a kínai "blútúszossal" nem is nagyon foglalkoznék. Sőt próbáltuk kézi univerzális OBD olvasóval is, ott is voltak kódok amiket nem látott. Még mindig az opel saját eszköze ért a legtöbbet. Ha valami gond van, könnyebb kitalálni mi a hiba, mint egy hibakóddal elindulni. Amit előzőleg említettem lambda hiba az EGR miatt például azért volt nekem, mert az EGR kért és valós pozíciója nem egyezett. Több égésterméket forgatott vissza a szívó torokba. De így a keverék képzés és égés is megváltozott, amit a lambda látott. Ezért hibát hozott rá. De nem ott volt a hiba. Az olajon meg ne spórolj. Olajból 5 éve MOL essence 10w40et használok, egyszer nem volt vele gondom. Ja de egyszer dízel olajat tettem bele, mert az említett márkából azt sikerült tévedésből levenni a polcról. Gond nélkül elment egy csere periódust (azért ne próbáljátok ki ).
Olaj: kollégám 7 évet járt az olajjal (állítólag). Régi Corsa volt. Amikor leengedtük neki mi is csak néztünk egymásra, hogy ez meg mi ami folyik ki. Nemsokkal később eljött a motorcsere napja is. Nem tudom mennyire érte meg spórolni rajta.
(#) Georgee válasza Pethical hozzászólására (») Sze, 6:57 /
 
Régebbi 2002 előtti opelon OBD 5-6 os csatit meg össze kell zárni Hibakód kiolvasása: olcsó megoldás
Következő: »»   115 / 115
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem