Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Tápegységgel kapcsolatos kérdések
Lapozás: OK   118 / 171
(#) silenthill2 válasza pinyó39 hozzászólására (») Aug 5, 2017 /
 
Ezelőtt biztosan nem,mert 60 v helyett 95 volt rajta,és ezért kötötték így.
Elnézést az értetlenségért,nem vagyok túl jártas
(#) silenthill2 válasza proli007 hozzászólására (») Aug 5, 2017 /
 
Szerintem az lesz,_h kiveszem a panelt,_és megnézem úgy is zúg-e,_ha távol van a panel a trafótól.
Egy biztos,_a terelőlemez ami benne volt,nem segített lefogni a zajosodást.
Aztán ha az sem segít,_akkor elkezdem csinálni azokat,_amiket írtatok.
A hozzászólás módosítva: Aug 5, 2017
(#) proli007 válasza silenthill2 hozzászólására (») Aug 5, 2017 / 1
 
Alapvetően három dologtól zúghat.
- Kapacitív csatolás a 230V felől, az erősítő bemenetére. (Érzékeny részére.)
- Induktív csatolás a trafó felől. Ez "belebújhat" a bementi vezetékekbe.
- Földhurkos szerelés. Alapjai, hogy az egyenirányítóról a kondira, a kondiról a végfokra megy a villany. A kondi töltőárama (ami tekintélyes az egyenirányító-kondi között) nem folyhat a kondi-erősítő vonalán. Csillagpontos szerelés és egy pontos kaszni földelés.
- Ha a kondik feszültsége meghaladja a jelenleg mért feszültséget legalább 20%-al, akkor felesleges sorba kötött kondikat használni, mert így fele a blokk kapacitása. (Ha meg mind párhuzamosan lenne, akkor a jelenlegi, a negyede.) De a puffer kapacitás, mindene túli növelése nem jár arányos búgófeszültség csökkenéssel. Mert minden egyéb belsőellenállás értéke előtérbe kerül.
(#) Pafi válasza silenthill2 hozzászólására (») Aug 6, 2017 /
 
Idézet:
„Az rca nem szedi össze a zajt,ezt már kipróbáltam.”


Most tekintsünk el attól, hogy az RCA egy cég neve, és gondoljuk azt, hogy azt akartad írni, hogy nem a bemenet szedi össze a zajt. Hogyan próbáltad ki? Közvetlenül a panel bemenetét rövidre zártad, és úgy is változatlan a zaj? Mert ha nem így történt, akkor továbbra is a bemenet a gyanús, (amiből semmi nem látszik a fotón).
(#) silenthill2 válasza Pafi hozzászólására (») Aug 6, 2017 /
 
A panelon 3 lábú csatival lehet a bemenetet kötni,ezt én forrasztottam,mivel nincs ilyen csatlakozóm.
Namost a bemeneti jel kábeljét leforrasztottam,és így próbáltam ki megszűnik-e a zúgás vagy sem,valóban nem zártam rövidre a 3 pólust,(és valóban nem RCA,mert az csak egy csatlakozó megnevezés)hülyén fogalmaztam...
Majd 7végén lesz ismét időm próbálkozni azokkal,amiket itt felsoroltak a nálam 1000x jártasabbak,és ezzel a rövidrezárással fogok kezdeni.

Az egyébként hogyan lehetséges,hogy kondi nélkül 31,7 voltot mérek közvetlen az egyenirányító hídon,kondival összekötve,és a kondikon mérve meg 47,8-at?

A trafó másik kimenete tud még egyenirányítva 60v-ot,és kondin mérve 95v lesz.
Ezekszerint nemhiába van így kötve a kondi.
De nekem csak a 48 v kell,csak nem találkoztam még ilyen megoldással...
Itt a kép pontosan melyik digitális erősítőről van szó.
Típus: TAS5630
Köszönöm az eddigi segítségeket,7 végén nekiugrok,és próbálgatom amiket írtatok.
A hozzászólás módosítva: Aug 6, 2017
(#) Pafi válasza silenthill2 hozzászólására (») Aug 7, 2017 / 1
 
Szívesen!

Idézet:
„Az egyébként hogyan lehetséges,hogy kondi nélkül 31,7 voltot mérek közvetlen az egyenirányító hídon,kondival összekötve,és a kondikon mérve meg 47,8-at?”


https://www.hobbielektronika.hu/segedprogramok/?prog=feszhullam

Nem épp hibátlan ez a számológép, de szemléltetésként megteszi. A simán egyenirányított feszültséget a szürke görbe mutatja, a kondenzátorral puffereltet (csúcs-egyenirányított) pedig a piros. A műszered mindkettőnek az átlagértékét méri, ez a pufferelt esetben láthatóan magasabb. Még a képen láthatónál is magasabb, mivel nálad mérés közben a terhelés elhanyagolható, ezért csak elhanyagolható sebességgel csökken a két csúcs között a kapocsfeszültség.
(#) silenthill2 válasza Pafi hozzászólására (») Aug 7, 2017 /
 
De ha jól gondolom,akkor azért van így kötve a kondi,mert a trafó nem ad le annyi feszt,amennyire szükség volna,és úgymond a kondik adnak hozzá löketet.
Lehet hülyeség,amit írtam,de én még ilyennel nem találkoztam,h pl: van egy 30 voltos trafó,amit ha kondira kötök egyenirányítás után,akkor megnő a feszültsége ....
Elnézést,ha hülyeséget írtam,ezt csak így tudom elképzelni...
A hozzászólás módosítva: Aug 7, 2017
(#) silenthill2 válasza silenthill2 hozzászólására (») Aug 8, 2017 /
 
Azzal persze tisztában vagyok,mire való a kondi.
Hogy "tárolás" a feladata, illetve az én szakmai nyelvemen: elősször a kondiból veszi el az energiát,és nem közvetlen a trafót terheli.
És persze fahrad mértékétől függ a dolog
De ilyet akkor sem láttam még,hogy jelen esetben 32 voltról 48v-ot is kilehet csikarni kondikkal.
Meglátszik,hogy soha nem tanultam az elektronikát,csak csipetnyit konyítgatok hozzá,és mérföldekkel el vagyok maradva az ilyen megoldásoktól,kár hogy nem volt kitől megtanulnom a 30 évem alatt.
(#) Pafi válasza silenthill2 hozzászólására (») Aug 8, 2017 / 2
 
A kondenzátor alapvető célja hogy a graetz által előállított hullámzó egyenfeszültséget simítsa, de emellett az a mellékhatása, hogy kis terhelés mellett kb. 50 %-kal, nagy terhelés mellett 5...25 %-kal növeli az átlagos kapocsfeszültséget. (Szinuszos jel esetén.) Ez teljesen általános jelenség, a diódák és a kondi működéséből adódóan. Hogy te eddig miért nem vettél észre ilyet, azt csak úgy lehetne biztosan megmagyarázni, ha ismerném az előző tapasztalataid körülményeit.

Ha a konkrét számértékeket furcsállod, akkor kicsit mélyebben kell belemenni a részletekbe, és némi integrálszámítás is szükséges. Meg egy kis méréstechnika, az abszolút átlagérték és effektív érték kapcsolata és megvalósítása multiméterekben. Aztán meg lehet vizsgálni hogy nálad otthon milyen a hálózati fesz jelalakja, ezt esetleg hogyan torzítja el a trafó.

A kapacitás mértékegységét így írjuk: farad, vagy magyarosan farád a Faraday nevű fizikus után.
(#) silenthill2 válasza Pafi hozzászólására (») Aug 8, 2017 /
 
A telefon javítja mindig fahradra.
Buta t9 javító.
Nos a múltamat nem igazán lehet tekinteni.
Az hogy sok_minden apróságot javítottam már,aminek nem volt nagy baja,az semmisnek tekinthető.
Nemhiába akadtam el a zúgásnál sem,_nemhiába kértem itt a segítségeket.
Pl "csillagpontos" szerelést sem ismerem...

Amiket írtatok,majd kipróbálgatom őket,_aztán majdcsak bejön valamelyik alternatíva.
A hozzászólás módosítva: Aug 9, 2017
(#) erbe válasza silenthill2 hozzászólására (») Aug 8, 2017 /
 
Idézet:
„A telefon javítja mindig fahradra”

Milyen nyelvű a telefonod? Arab? Mert németül is hibásan javít. Fahrrad = kerékpár (bicikli)
(#) silenthill2 válasza erbe hozzászólására (») Aug 8, 2017 /
 
Alap gyári,_csak le van töltve hozzá a helyesírási szótár a Play áruházból(.)
A hozzászólás módosítva: Aug 9, 2017
(#) bitorlo hozzászólása Aug 9, 2017 /
 
Sziasztok,

Van egy szivargyújtós csatlakozóval szerelt matracpumpám, amit egy 12V 8A-as led tápról-is-szeretnék üzemeltetni. Üzemi áramfelvétel 12v-on 5,5 A. Nyilván az indulási áramfelvétel ennél jóval több, így a led meghajtó táp lekorlátoz és pulzálva erőlködik, de nem tud felpörögni. Próbáltam mar egy nagyobb pufferkondival de nem segített..Egyetlen egy barbár megoldással sikerül indítani, ha elkezdem gyorsan érinteni-elvenni a kontaktot, és akkor elkapja.
Erre valami épkézláb ötlet?
Előre is köszönöm.
(#) Sebi válasza bitorlo hozzászólására (») Aug 9, 2017 /
 
Lehet hozzá építeni lágyindítást, de nem biztos, hogy az áramfelvétel megáll 5-6A környékén, amikor a matrac már keményebb...
(#) bitorlo válasza Sebi hozzászólására (») Aug 9, 2017 /
 
Nincs egy psi a max nyomás amit elő tud állítani a "pumpa". Gyakorlatilag egy nagy fordulatú turbinakereket hajt direktbe egy Dc motor egy tömítetlen rendszerben, szóval ezzel keményre nem is igazán lehet fújni a matracot.Próbáltam már hogy orrát száját befogva pörgettem és kb pár száz mA-t ugrott az áramfelvétel.


Mekkora bonyolultságú a kapcsolás?
(#) Kovidivi válasza bitorlo hozzászólására (») Aug 9, 2017 /
 
Lehet, hogy egy sima potis PWM kapcsolás NE555-tel elég lenne, induláskor fel kell tekerni a potit 0-ról 100%-ra.
(#) bitorlo válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 9, 2017 /
 
Még egyszerűbb alternatívára gondoltam, mert kb alig van használva az eszköz, és minimális energiabefektetéssel szeretném megoldani..
(#) Sebi válasza bitorlo hozzászólására (») Aug 9, 2017 /
 
Akkor az indulás idejére köss vele sorba ehy 10 ohmos 5W-os ellenállást.
Legegyszerűbben egy alapállásban zárt nyomógombot teszel vele párhuzamosan, amit a bekapcsolás előtt nyomva tartasz, majd egy-két másodperc múlva felengeded.
(#) silenthill2 hozzászólása Aug 10, 2017 /
 
Ezt a "rajzot" azért rakom fel,hogy így azért tisztábban lehet látni mi hogyan volt kötve.
Ez az eredeti,mielőtt hozzányúltam volna.
És itt a Quad erősítőpanelről egy kép,ahová a bemenő jel,és a test is kötve volt még.
Szóval írom a sztorim.

Szürke: 48 V,ez volt a test ami közvetlenül a trafóról a képen látható módon a kondenzátorokhoz volt forrasztva,majd a csokiból az erősítő panelen lévő bemeneti jel negatív pólusához,illetve szintén a csokiból az erősítő házának a bemenő jel csatlakozójának negatív pólusához volt forrasztva.

Piros és feketéről nincs mondanivalóm,egyértelmű.

Elősször is,amikor kiszedtem a két régi Quad erősítőpanelt rögtön leszedtem a testet az erősítőház csatlakozójának negatív bemenő jeléről,(a digitális erősítőnek csak két pólusa van,ezért fölöslegesnek véltem oda) majd ezután kimértem melyik fesz kell nekem,és így kötöttem be először a test,és a pozitív ágba az erősítőt,mert így kaptam meg a 48 voltot.
De bekapcsoláskor tapasztaltam,hogy zúgás hallható,ezért gondoltam ha egyenirányítóba bekötöm az előtte még testnek használt részt,akkor megszűnik a zúgás.

A szürke színnel (testnek jelölt) részét kötöttem be az egyenirányító hídba,úgy,hogy az egyik megfelelő váltóáramú (60 voltos) részével cseréltem ki,és így már a kondenzátorok két szélén kapom meg a 48v-ot,innen a csokiba,és a csokiból pedig a panelba vittem.
És ugye ott tartottam,hogy a zúgás így is fenn áll...


Esetleg,ha sikerült pontosabban leírnom valami kimaradt részletet,ami elárulná mit rontottam el,szívesen fogadom hétvégéig,míg neki nem ugrom
A hozzászólás módosítva: Aug 10, 2017
(#) proli007 válasza silenthill2 hozzászólására (») Aug 10, 2017 / 1
 
Hello! Így kellett volna bekötni.

Táp-mod.png
    
(#) silenthill2 válasza proli007 hozzászólására (») Aug 10, 2017 /
 
Tehát magyarán megmondva nem kellett volna leszednem a testet.

Ha az rca csatlakozó nem szigetelt,amin a bemenő jelet adom,és a negatív pólusa az erősítő ház testéhez fog érni,elpusztíthatja-e az erősítő panelt?
Ezért is kötöttem le,mert féltem,hogy baja lesz.
Ezt úgy értem,hogy az rca csati úgy van felfogatva az erősítő fém házához,hogy a negatív pólus az maga az egész erősítő ház,és csak a pozitív jel a szigetelt.
Cseréljem ki teljesen szigeteltre a csatlakozót,vagy maradhat így nyugodtan?
(#) silenthill2 válasza proli007 hozzászólására (») Aug 10, 2017 /
 
Már csak az volna a kérdésem,hogy;
Okozhat-e kárt az erősítőben,ha a bemenő jel negatív pólusa "kontaktban lesz" az áramforrás negatív pólusával,amiről használni fogom az erősítő panelt?
Ki kell cserélnem teljesen szigeteltre a csatlakozót,vagy nem?
Előre is köszönöm a választ.
(#) jucsaba válasza proli007 hozzászólására (») Aug 10, 2017 /
 
Bocs de nem hiányos kicsit a rajz , a fekete vezetéket illetően?
(#) Pafi válasza silenthill2 hozzászólására (») Aug 10, 2017 / 1
 
Tönkre nem teszi de földhurkot okoz. Árnyékolt jelvezeték kell és háztól elszigetelt csatlakozó.
(#) proli007 válasza jucsaba hozzászólására (») Aug 10, 2017 /
 
Hello! Nem hiányos, inkább többletes. Mert a felesleges kondik vagy elmaradnak, vagy hozzáköthetők a felső sorhoz. Mert ahogy volt sorba kötve szükségtelen, mert a kapacitás feleződik. Mivel eredetileg is elbírta a kondi a tápot, a kondik feszültségtűrésének növelésére nincs szükség. Csak nem írtam oda, hogy akár el is hagy ható. Negatív táp meg szükségtelen a jelen erősítőhöz.
(#) silenthill2 válasza proli007 hozzászólására (») Aug 11, 2017 /
 
Köszönöm a segítségeket!
Akkor 7végén átvariálom a dolgokat.
A párhuzamos kötésre azért kerülhetett sor,_mert 60 voltosak a kondik,_és amint említettem már,_95 v is haladt rajtuk ezelőtt...
De ebbe nem mennék bele,_én csak feltételezgetek,_ti tudjátok is!
A hozzászólás módosítva: Aug 11, 2017
(#) silenthill2 válasza proli007 hozzászólására (») Aug 12, 2017 /
 
Sziasztok!
Átvariálltam ,sőtt digitális VU metert is raktam bele
A zúgás kb a negyedére csökkent, de nem szűnt meg síri csendre.
Földeléstől kezdve mindent megcsináltam, kipróbáltam, elforgattam a trafót, stb stb, a bemenő jelet is rövidre zártam, és nem az szedte a zajt.
Ígymarad mostmár, ez a pici zúgás nem zavar!
Amúgy is csak akkor feltűnő, ha síri csend van, ami nagy ritka, mert az erősítőben lévő 220 voltos venti hangja elnyomja azt a pici zúgást.
Összességében nem lett tökéletes,de 100x jobb, mint volt.
Így már nekem perfect, és biztos vagyok benne más észre sem venné!
Köszönöm a hozzám való türelmeteket, segítségeket!
Sziasztok
(#) proli007 válasza silenthill2 hozzászólására (») Aug 12, 2017 / 2
 
Hello! Csak a tisztánlátás végett..
- Minden erősítő zajos. De azt kijelenteni hogy "zajos", így önmagában csak akkor értelmezhető, ha az a "tűrhetetlen" jelzővel is el van látva. Mert megadni, hogy az más számára is értékelhető legyen, csak a jel/zaj viszonyszám megadásával lehet. De még ez is jelenthet eltérést-problémát, mert gyárak is "szépítenek" "A" típusú szűrőfokozattal mérik, hogy "értékelhető legyen". De amatőr technikában nem az a lényeg hogy a számok jobbak legyenek, hanem a készülék legyen jobb. De "mindenféle zajt" máshogyan értékel még egy-egy egyén is. Van akit "ez", van akit "az" zavar jobban. De minimálisan értékelni a hasznos jel és a zavaró jel hányadosával célszerű.
- Itt eredetileg 3-3 kondi volt párhuzamosan kötve egy-egy feszültségre. Tehát nem 90V volt, hanem +-45V. Ha a kondi 63V-os, akkor a 45V nyugodtan "rámehet". Mivel 3db, 10000µF volt párhuzamosan, az 30000µF-os kondit jelent. De ha az eredeti bekötést nézed, ahogy kötötted, ott a két 30000µF van sorba kötve. Így a feszültség tűrése a kétszerese (126V) lett, de a kondik kapacitása viszont a fel. Így lett a kondenzátor telep, mely 126V-os és 15000µF-os lett. Miközben a feszültség emelésére nem volt szükség. Jelenleg ha egy sort használsz, az 63V-os és 30000µF-os. Tehát jobb szűrést tesz lehetővé.
- Az egyenirányító híd fele jelenleg nincs használva, viszont így a trafó mind két tekercse használatban van, és a diódák feszültség esése is kisebb. Mivel a trafó középkivezetése fixen kapcsolódik a GND-hez, az is jobb helyzetet teremt, mert a híd így nem kapcsolgatja a trafót másodpercenként 100-szor a GND-re. Ez hálózat felől is jobb elnyomást eredményez és nem képződik akkor rádiófrekvenciás zavarjel sem.
- Nem mindegy, hogy a kondenzátorblokkra hova csatlakozik az egyenirányító és fogyasztó. Az egyenirányító és a puffer között hatalmas áramok folynak, amik egy sima vezetékben is feszültséghullámokat hoz létre, Ezek ugyan kicsik, de ha "belebújnak" a bementi jel GND vezetékébe, "hatalmas zúgás" lesz a végeredmény. Ezt nevezik pld. "földhuroknak". A lényeg, hogy ne közösödjenek a nagyáramú jelek, a kisáramú bementi részekkel. Ha valami csak egy pontban van lekötve a GND-re (mint a készülék ház), akkor ott áram nem folyhat, így zavarjel sem képződhet. De erről és értelmezéséről van külön topik, nem a tápegységeknél kellene taglalni. De nem véletlen, hogy melyik drót hol csatlakozik a másikhoz, még ha az első látásra értelmetlen is lenne, "hiszen ugyan oda megy".
A hozzászólás módosítva: Aug 12, 2017
(#) rihekopo42 hozzászólása Aug 14, 2017 /
 
Ha valaki le tudná ellenőrizni ezt a kapcsolást, nagyon megköszönném!
A tanácsokat és bővítéseket szivesen fogadom!
(#) rihekopo42 hozzászólása Aug 14, 2017 /
 
Rajz:
Következő: »»   118 / 171
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem