Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akusztika
 
Témaindító: csonthulye, idő: Máj 10, 2006
Lapozás: OK   2 / 2
(#) zoka válasza zolika60 hozzászólására (») Márc 8, 2012 /
 
Számomra már semmi, de sokan nincsenek ezzel tisztában, és úgy gondolják, hogy a hangfal maga a legfontosabb, pedig az csak 1 a fontos tényezők közül, amik a végeredményt meghatározzák :yes:
(#) pucuka válasza zoka hozzászólására (») Márc 8, 2012 /
 
Akár tetszik akár nem a szoba maga egy üregrezonátor, és a hangsugárzó sem pontszerű sugárzó. Ezért szoktak hangsugárzót szabad térben mérni, és ha ott jó, akkor a többi a kedves felhasználó dolga. (ennyit a különböző alkatrészek hangjáról, melyről parázs viták folynak)
(#) lamalas hozzászólása Márc 8, 2012 /
 
Nekem errol csak az jut az eszembe, hogy az ujszulottnek minden vicc uj

Az akusztika alapjai az okorba nyulnak vissza. Azota nagyon sok tapasztalat gyult fel illetve a technikai fejlodessel parhuzamosan egyre tisztabban latja az ember az osszefuggeseket. Manapsag az akusztika egy jol dokumentalt es ismert terulete a fizikanak, csak az atlagember nem tudja, hogy mi miert tortenik. Az iskolaban kepleteket, egyenleteket tanitanak nem azt, hogy a mindennapi eletunk soran hogy tudjuk azokat az ismereteket hasznositani valamilyen formaban amik a konyvekben bonyolult kepletek soraval vannak leirva.
(#) zoka válasza pucuka hozzászólására (») Márc 8, 2012 /
 
Sajnos a szoba ront el mindent. Egy normális hangfal aránylag egyenletes átvitellel rendelkezik +/- néhány dB ide vagy-oda persze előfordul. Ez látható a mérésemen is, a hangszórótól 1cm-re még nem szól bele a szoba.

Egy kellemesen berendezett lakószoba akusztikai szempontból kész katasztrófa. Sok párhuzamos felület, állóhullámok, kiemelések, kioltások stb...

Mindenki megpróbálja a lehető legjobb helyre elhelyezni a mélyládát, de a legjobb helyen is problémás lesz. Illetve ha megfigyeljük, nincs egy univerzális hely, ha adott helyen jól szól, akkor a másik helyen nem és fordítva. Jó példa erre nálam a 30Hz-es szinusz hang. A szoba egyik felébe hallani csak, méghozzá mindig a hangfallal ellentétes falon. Most már nem tudok mást kitalálni, még egy szubládát kell vennem, egyet ide, egyet oda és talán úgy jobb lesz.

Az utólagos korrekció különböző áramkörökkel már nem az igazi, mert ezek beleszólnak a fázisba is stb.. így a subwoofer összeveszhet a többi hangfallal.
A legjobb az lenne, ha el lehetne nyeletni a falakkal a hangokat. Ez utólag elég reménytelen, mert a mély hangok elnyeletése olyan vastag anyagokat igényelne, amik sokat elvennének a szoba térfogatából. Akinek van lehetősége, érdemes eleve úgy megépíteni a szobát, úgy tervezni, hogy az akusztikai szempontokat is figyelembe vegyük. Na ez már komoly tudomány
Legalábbis én így látom a dolgot :yes:
(#) pucuka válasza zoka hozzászólására (») Márc 8, 2012 /
 
Igen, vagy nagyon közelről hallgatod, (fejhallgató), vagy nagyon messziről. Az arany középút, ha csinálsz kellő csillapítású szobát, a síma felületekre Heimholz rezonátoros burkolat, vagy hangelnyelő anyag. A két véglet tojástartó / brokátfüggöny, amibe az asszony belemegy. Persze ha van hely zeneszobának, akkor már nagyobb a szabadság fok, csak a pénztárca szab határt. Vagy tényleg hangfalat készítesz téglából, ami mondjuk a szoba egyik fala. Akkor közel vagy a hangsugárzóhoz.
(#) zoka válasza pucuka hozzászólására (») Márc 8, 2012 /
 
A fejhallgató az biztos, hogy egy más világ. Viszont nincs meg az a varázsa, mint a hangfalaknak. Én a zeneszobára szavaznék, ha megtehetném
(#) tibsim hozzászólása Júl 25, 2012 /
 
Sziasztok! A segítségeteket és véleményeteket kérném. Egy gőz akusztikus generátor ötletről lenne szó. A termoakusztikus generátoroknál (egyfajta hőlégmotor) a hőből hangot állítanak elő, a hangból pedig hangszóróhoz hasonlatos generátorral elektromosságot. Arra gondoltam, hogy nem lehetne-e ezt valamiféle gőzsíp használatával egyszerűbben megcsinálni. Nem tudom, hogy a síp milyen veszteséggel szaggatná meg a gőz áramlását vagyis milyen hatásfokkal állítana elő nyomásoszcillációt (hangot). Természetesen a rendszer zárt lenne, nem jönne ki hang belőle, mint ahogy a termoakusztikus generátorból sem jön ki.Nem tudom, hogy a felharmonikusok, rontanak-e, és mennyit a rendszeren. Vajon milyen hatásfokot lehetne elérni (10-15%-nak örülnék)? Ha van benne fantázia, akkor pedig ez olcsó, és tartós is lehetne. A cél leginkább egy parabola tükörbe beletenni, és legyőzni a napelemet, ami kb. 10%-os hatásfok körül van. Esetleg házi CHP rendszerbe tenni, kazánba, és így a fűtés mellett elektromos energiát is termelhetnénk. Ha kell, akkor pedig kondenzálhatjuk is a gőzt, mivel nem járműbe lesz, hely lenne hozzá. A termoakusztikus generátorba a hangenergiát több módon veszik le. "Csak" le kell utánozni, ez már működő dolog. Tehát csak a hangot hoznánk létre máshogy, de ugyanazt a technológiát használnánk a generátorhoz, mint amit a termoakusztikus gépekbe. Az egyik hogy egy dugattyút rezget be
http://www.prismnet.com/~frg/tar8.jpg
Van egy fickó, aki mini gépet fejleszt a hadseregnek, ő piezo lapkát használ, vagy akar használni,
http://sustainabledesignupdate.com/2007/06/thermoacoustic-energy/
de ez nekünk nem hiszem hogy jó. Van membrános, ami igen hasonlít egy hangszóróhoz:
http://www.prismnet.com/~frg/alternator%20pm-01.jpg
van olyan, ami szinte hangszóró:
http://www.iccgov.org/images/Thermo-acoustic.jpg
És néha laborba kísérlethez ténylegesen hangszórót használnak: http://www.aster-thermoacoustics.com/?p=532
Itt egy 23 W-os egy standard hangszórót, használtak, mint a lineáris generátor. Az elektromos hatásfoka így csak 35%-os volt. Szerintem használhatnánk Lee Fellows (fém) membránját, vagy dugattyút is. itt
http://www.youtube.com/watch?v=PcyRZlIvBUU
ezen a videón az első gép egy los alamosi konfiguráció, de lehet látni ahogy leválasztja a generátort, meg hallani, ahogy (ha jól emlékszem 50Hz-en) működik a rendszer. Köszönöm, ha elmondjátok a véleményeteket, akkor is, ha kiderül nagy marhaság ez az elképzelés!
(#) fery45 hozzászólása Máj 2, 2021 /
 
Tisztelt Hozzászólók!
Kilenc éve hallgat az oldal. Végig olvastam a két oldalt. Érdekes hozzászólások voltak. Szinte senki se kapott érdemi választ problémájára. Számomra meglepő, hogy hangszóró elhelyezésekkel ennyire nem vagyunk képben. Komoly szoba akusztikai problémák is tapasztalhatók.
Én rendezvény és épülethangosítóként tevékenykedtem egész életemben. Könyvet írtam a témában, és az első rész tér- és teremakusztika, a negyedik rész hangszóró elhelyezésekkel foglalkozik. A felsorolt témák iránymutató leírása terjedelmes része könyvemnek.
Lakásban hangszórók elhelyezésének kérdése bonyolult feladat. A kilenc évi hallgatás azt mutatja, hogy ez rengeteg embert nem érdekel. "Beszórunk két hangládát, aztán szól, ahogy szól" elv alapján üzemeltetünk lakásban, diszkóban, lakodalomban zenekarnál, vagy bárhol.
Szinte semmit sem teszünk annak érdekében, hogy az egész helységben, annak minden részében azonos hangerőt és azonos hangminőséget érjünk el. Rossz akusztikájú helységben jó teremakusztikát érjünk el elektroakusztikai rendszerrel. Terem- és térakusztika javítást végezzünk.
A téma megérne egy komolyabb érdeklődést. Javaslom, hogy akit érdekel, szóljon hozzá.
Az utolsó kérdező "tibsim" felvetésére szeretném állítani, hogy a legerősebb hangoknak is fizikailag nagyon kicsi a teljesítménye. Az emberi üvöltő legerősebb hang is csak 110 dB szintű, és mekkora tüdő légnyomással tudunk ilyen hangerőt létre hozni. Nem látok benne fantáziát.
Tisztelettel: H.F.
(#) zoka válasza fery45 hozzászólására (») Sze, 20:49 /
 
Sziasztok!

Kedves fery45! Bár úgy látom már megszűnt a profilod, viszont csak most "tévedtem ide". Meglepődtem, amikor szembejött velem a 11 évvel ezelőtti hozzászólásom. A téma mindig aktuális, csak sajnos tényleg lövése nincs hozzá az emberek nagy részének. Csak döngjön valami aztán tökéletes!

Most egy kis méretű 5,25 x 2,55 m hálószobát próbálok épp megfelelő mély hangokkal ellátni, a szoba közepén a hosszú oldalra néző franciaágyon feküdve szomorúan tapasztaltam, hogy a 30Hz gyakorlatilag "féloldalasan" szól. Ugyanis a hosszanti oldal 2 végében úgy remeg a levegő, hogy kifolyik a szemem, azonban az ágyon nyugodtan lehet aludni közben (persze ez is a funkciója egy ágynak, oké... csakhogy én onnét "moziznék"). Mivel nem az ágy közepén fekszem, 10dB-el "közelebb" van a jobb fülem az ideális zónához (na ez a legrosszabb).

Csatoltam egy képet, bejelöltem a 30Hz "határát" (persze jelképes, mert a 33Hz ugyanúgy rossz, amely hullámhosszának fele pont egyenlő a szoba hosszával), de én 30-al teszteltem. dB-ben kifejezve, ha például 86dB mérhető a sarokban, akkor az ágyon 58, ha becsukom az ajtót 68...
Találtam egy videót, ahol ezzel foglalkoztak, amennyit megértettem belőle, ott egy másik subwoofer használatával ellensúlyozták a kioltást. Nálam ez sem segít, a 2db 30 kilós ládát ide-oda cipeltem a szobaában, a képen látható zöld karikákba helyeztem el, még az ágyba is befektettem de semmi! Konkrétan ott olyan mértékű a kioltás, hogy a membrántól 10 centire semmi, a szoba 2 végében van a mély.

Olvastam több helyen, hogy próbálgatják 10-20 centivel ide-oda rakni a hangdobozt, a faltól. Nálam semmi érdemi változás. Ezek masszív zárt ládák, tökéletesen betöltik a teret. Nem egy pontszerű sugárzásuk van, bárhová rakom, szinte mindenhol ugyanúgy szól, terül a mély. Ha megküldeném a 30Hz-et a sarkokban kiakadna a műszer. 130dB-ig mér!

Kezdem feladni, csillapítani lehetetlen, úgy, hogy ne csökkenjen a szoba hasznos mérete.

Azért megkérdezem, hátha van itt hangmérnökúr

Szerintetek több kisebb mélyláda lenne a megoldás? Akár az ágyneműtartó egy részét is feláldoznám, de nem férnek bele ezek a bestiák..
A hozzászólás módosítva: Sze, 20:52

30hz.png
    
(#) zoka válasza zoka hozzászólására (») Sze, 22:21 /
 
Lényegében még egy dolgot nem próbáltam, hogy egymásra rakom a két ládát, az egyik a szoba rövid oldalára néz, a másik az ágy felé és bekötöm ellentétes fázisban. Elvileg ez már bezavarhatja a hanghullámok visszaverődését... holnap teszt!
(#) zoka válasza zoka hozzászólására (») Csü, 19:34 /
 
Nem vált be a dolog, viszont ha a szoba 2 ellentétes átlójába kerül a két láda, az egyik a gardrób tetejére, a másik az átlós sarokba a padlóra, és fordított polaritással kötöm be, akkor a szoba közepén kiegyenlítettebbé válik a mélyhang és a hangdobozokhoz közeledve sem erősödik jelentősen. Mivel a 2 woofer 60Hz alatt szól csak szoftveresen lefojtva, így egész kiegyenlített hangképet kapok. Lehet, hogy 4 láda lenne az ideális Hozá teszem, így a hangnyomás jelentősen csökken, mert nem érvényesül a szoba kiemelése, de az ágyról hallgatva egészen elfogadható. Jól elbeszélgettem magammal.

30hz-jó.png
    
(#) compozit válasza zoka hozzászólására (») Pé, 10:26 /
 
A fiamnak van egy moziszobája. ( Illetve volt, kb 20 nm ) A mennyezeten gipszkarton volt, kismillió LED-del, a csillagos eget stilizálta, de akusztikai szempontból nem sok vizet zavart. A falak kb 60...70%-a be volt borítva 7 cm vastag, nehezebb fajsúlyú hőszigetelő anyaggal. Ezek fa keretben voltak, valami vékony szövettel borítva. ( De nem hangfalvászon. ) A sarkokban superchunk-ok voltak, a padlótól a mennyezetig. Ezek háromszög alakú alapterülettel rendelkeztek, a szoba belseje felé néző oldal kb 70 cm széles volt. Ezek is megtöltve az előbbi anyaggal. A két front hangfal valami B&W nagyobbacska volt, az oldalukon volt egy-egy 30 cm-es mélynyomó, a frontja valami hagyományos. A szatelitek szintén B&W, talán DM602-esek lehettek.
Amikor bementem és becsuktam az ajtót, mintha egy süket szobába kerültem volna. Semmi viszhang, semmi zaj, furcsa volt. Korábban össze-vissza voltak visszaverődések, a mélyek hol voltak, hol nem, attól függően hova álltam. Aztán kész lett az előbbiekben leírt rendszer és elképesztő. A mélyek nagyjából mindenhol egyformán szólnak. Egy ilyen rendszer elég drága, meg sok munka, de megéri.
(#) pucuka válasza zoka hozzászólására (») Pé, 15:46 /
 
Én is azt tanácsoltam volna, hogy csinálj "süketszobát".
A legegyszerűbb, ha a nagy sík felületeket kárpitozod, vastagabb nehezebb szőnyegfélékkel, függönyökkel.
Lehet burkolni Helmholcz rezonátoros falemezekkel, olyanokkal, amit a stúdiókban is láthatsz, négyszögelrendezésben lyukakkal.
Megoldás lehet, bár nem túl esztétikus, tojástartókkal teleragasztani a falakat, az ablak, ajtó elé vastagabb sötétítő függönyt.
Mind eredményes lehet
A hozzászólás módosítva: Pé, 15:47
(#) Gafly válasza pucuka hozzászólására (») Pé, 17:11 /
 
Lehet venni is.
Csinálni, könnyűt és nehezet is.
Neten rákeresni mondjuk az "Acoustic diffuser" kifejezésre lehet...
(#) Cinema válasza pucuka hozzászólására (») Szo, 10:00 /
 
A pucér tojástartó nem ér semmit.
Van viszont hasonlóan kinéző akusztikai anyag, ami már jó lehet valamire, nem olcsó, az biztos.
Én nem szeretem a kreált-hangzású szobákat, élni is kell valahol, nem a hangzás-élvezet az első, mindenekfölöttálló dolog. Tehát a szoba ahol hallgatjuk a zenét, a filmek hangját, az akusztikailag élő, nem agyoncsillapított, süketszoba jellegű, mindenféle sarok-hangelnyelőkkel, panelekkel telipakolva. Mellesleg nem a szoba sarkában ülök, tehát ott lehet döngés, semmit nem befolyásol az ülőhelyemen hallgatva a hangzást, sőt, lehet, hogy kell is a kisebb hangsugárzók miatt egy kis "mélyemelés szinte ingyen", ami a sarkok zengéséből jön.
Azt kell figyelembe venni, hogy elfogadható-e az a hangzás, amit kapok a rendszeremből, ez nem egy-két napi hallgatódzást jelent, hanem hetekig tartó figyelmes zenehallgatást, filmnézést. Ha elfogadható, akkor azt kell meggondolni, hogyan lehetne minimális ráfordítással ezen javítani, ha lehet, vagy másképp kell fölépíteni a rendszert, mert valamely eleme nem elegendő tudású-képességű.
Nem kell eszetlenül mindenféle sarok-tubát-csövet, hangelnyelő paneleket venni, mindent beburkolni, ez egészen biztosan rossz irányú-megoldás.

Üdv!
(#) zoka hozzászólása Szo, 10:47 /
 
Köszi a hozzászólásokat, nagyon örülök, hogy egy kis élet költözött ebbe a topikba is.
Elgondolkodtató, amiket írtatok.

Én ezzel az egésszel csak kísérleti jelleggel kezdtem el foglalkozni, hogy az említett szobába, ami nemrég lett berendezve, egyáltalán milyen akusztikai körülmények uralkodnak. Korábban már tapasztaltam, hogy minden lakószobának van egy jellegzetes alsó határfrekije, amit a sarkokban vagy hosszanti falak végén "megnyom", kiemelés keletkezik. Ez például a 3,5x2,55-ös szobában a 45Hz környéke, az 5,25x2,55-ösben a 30Hz. (ezek panel lakás jellegzetes szoba méretei). A szoba hossza nagyjából a frekvencia hullámhosszának felével összemérhető. Ezt én csak "szobafrekinek" hívom. Aztán vannak 2. 3. felharmonikusok stb.. ennyire nem is akarok belemenni, lényeg, hogy minden lakószoba olyan, mintha egy hangszer lenne, és ha a világ legtökéletesebb mélyládáját tennénk bele, akkor is csak a mindenféle visszaverődés által okozott kiemeléseket és kioltásokkal megtépázott hangot hallanánk. Ha csak egy adott pontban szeretnénk normáisan hallgatni a zenét, például egy kanapéban, akkor azért nem kell teljesen süketszobát építenünk.

Nálam a "szobafreki" a 30Hz-et úgy meglökte a szoba két végébe, hogy amikor néhány elektronikus zenében megjelent ez a tartomány egy jellegzetes remegő döngést lehetett hallani (ami azért elég dögösen szólt). Filmekben meg amúgy is gyakran előfordul 30Hz. A legrosszabb az, hogy az ágyról hallgatva az egyik fülemmel mást hallottam, mert az még a kiemeléses tartományban volt, a másik pedig már a kioltás irányából hallotta a hangokat. Kb. ahhoz hasonló, mintha fél füllel hallgatnánk a zenét. Borzasztó. Aztán elkezdtem tesztelni, először csak azonos fázisban 2 ládával, de semmi eredményt nem értem el. Viszont fordított polaritással bekötve működött a dolog, a kiemelések mérséklődtek a szoba két végén, és megjelent a hang az ágyról hallgatva is. Nálam így a tesztek során gyakorlatilag ez egyik mélyláda csak azért dolgozott, hogy ellensúlyozza a másikat.

Tehát visszatérve az első bekezdésre, ha csak egy helyről hallgatjuk a zenét, sokkal könnyebb a kiemeléseket kezelni, mint a kioltásokat. Én szoftveresen szűröm a mélytartományt is, szinte bármilyen átvitelt ki tudok egyenesíteni, akár ezer ponton is be tudom állítani, hogyan szóljon a hang. (Ha lenne egy korrekt mérőmikrofonom... de a dB mérő is jobb a semminél) Ha akarom úgy állítom be, hogy 60Hz fölött ne szóljon semmi. És ez nem 12 meg 24 dB/ oktáv, hanem gyakorlatilag teljesen eltörlöm azokat a hangokat. Viszont a szinte teljes kioltással nem tudok mit kezdeni, mert akármeddig fokozom a hangerőt, a kioltás megmarad. Na és ez ellen bizonyul jó megoldásnak az "ellen SUB".

A legkorrektebb, ha valakinek van lehetősége zene vagy moziszobát kialakítani.

Viszont egy kis lakásban luxus lenne az amúgy is kis tereket beburkolni mindenféle basszus csapdával. Illetve a 30Hz-et szerintem nem állítja meg a tojástartó. Azonban a magasabb frekvenciákat már eredményesebben lehet kezelni. Ezek a fali panelek még nem is néznek ki olyan rosszul, kép helyett.
(#) compozit válasza zoka hozzászólására (») Szo, 11:00 /
 
" Ezek a fali panelek még nem is néznek ki olyan rosszul, kép helyett."

És lehet mindenféle feliratot is elhelyezni a paneleken, szóval nagyon is meg lehet csinálni igazán elegánsra.
Basszus csapdát csak a sarkokba kell tenni. A fiamnál először nem volt a sarkokban semmi és a fali panelek nagyon keveset csillapítottak a basszus erősítéseken, kioltásokon. Kell a sarkokba...
Az is igaz, hogy kis szobákba nem igazán lehet jóra, szépre megcsinálni. Meg egy panelben a basszus felfelé és lefelé is terjed, a plafonon meg az elnyelő panel nem sokat ér. A szomszédok nem igazán örülnek neki...
(#) Massawa válasza zoka hozzászólására (») Szo, 11:08 /
 
Egy kicsit félre sikerült a sztori. A nagyon alacsony frekikre (<100Hz) alig tudsz hatni a falak boritásával. Azok a hullámhosszok a térfogatot ( a szoba légterét) rengetig meg és alakulnak ki a hangemelések és a lyukak a frekvencia meneten.
A házi hangszorok többsége is képtelen ilyen alacsony frekik átvitelére és a filmhangban pontosan ezt igyekeznek kihasználni, hogy joval nagyobb hangerövel jönnek ezek a hangok ( föleg ha valamelyik modern kodolási eljárást használják).
Ez ellen nem okvetlenül a fal boritása segit hanem több nehéz nagyobb méretü butor és a hangszoro (-k) elhelyezése. Hajdanában egy teszten nagyon jo sikerült bemutatni a különbséget, amikor aaz amugy is nehéz teázo asztal alatti polcot szépen feltöltöttük könyvekkel. Egyböl eltünt a szobabol egy rezonáns.

Egy érdekes Tesztsorozat
(#) pucuka válasza Cinema hozzászólására (») Szo, 11:39 /
 
Idézet:
„élni is kell valahol, nem a hangzás-élvezet az első”

Ez nagyon is igaz, kevesen engedhetik meg maguknak, hogy külön "lehallgató stúdiót" építsenek a lakásukba.
Jó eredményeket lehet elérni természetes lakókörnyezet bútoraival is, pl. könyvespolc, függönyök, szőnyegek kellő mértékű használatával. (ezt a módszert javasoltam elsőként)

zoka
A problémát ott kell kezelni, ahol megjelenik. Ha a szoba terében, akkor ott, növelni kell a szoba csillapítását, amennyire csak lehet, mert ha mozogsz a szobában, akkor helyfüggően változnak az akusztikus viszonyok pontról pontra, ha viszont nagy a szoba csillapítása, ezek a változások sokkal kisebbek.
Az erősítőben való szűrőzés biztos hatásos, de hogy az erősítő fázismenetét tönkreteszed, az is biztos, és még ehhez fog jönni a lehallgató tér nem kezelt fázisproblémáinak halmaza.
Ráadásul az erősítő nemlineáris tulajdonságai miatt a a külön beiktatott szűrők fázistolásai miatt belső interferenciák, intermodulációk is keletkezhetnek az erősítő minőségétől függően, az akusztikus térben ilyesmi nem keletkezik, mert a levegő meglehetősen lineáris. (egy kisméretű szobában egész biztosan)
.
Következő: »»   2 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem