Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Gitár torzító / Effekt / Erősítő / Pickup
Lapozás: OK   295 / 317
(#) Longa György válasza karcsy50 hozzászólására (») Máj 7, 2017 /
 
Rádiótechnika újságban láttam, de meg nem találnám mégegyszer.Kb. 1970-1975 közötti.
(#) Massawa válasza Longa György hozzászólására (») Máj 7, 2017 / 1
 
Két hsz-l lejjebb van a részletes leirás használati utasitással együtt.
(#) tothbela válasza karcsy50 hozzászólására (») Máj 7, 2017 /
 
Én is építettem annak idején egy torzítót, aminek a kimenetére (ha már úgy is négyszög) osztó IC-vel feleztem, negyedeltem a frekit. Borzalmas volt. Már csak azért is, mert a gitár jele az nem szinusz, a torzított hangé meg nem négyszög. Itt borult minden. Viszont az Ashdown Mag300 basszuserősítő tartalmaz egy áramkört, ami egy oktávval lefelé tolja a hang alját. Tehát nem mindent, csak az alsó tartományt. Konkrét rajzom nincs, csak az elvet tudom. Nem a hangszer kimenő frekijét felezi és teszi a kimenetre, hanem fordítgatja a fázist. 80-150 Hz között kiszűr magának egy spektrumot a jelből, azt egy kompresszorral igyekszik jelszint függetlenné tenni, hogy még azegészen halk részeknél is teljes legyen a jelszint. Ezt a formált jelet négyszögesíti, majd bistabil áramkörrel felezi. Ez a felezett frekvenciájú jel kapcsolgat egy hangfrekis fokozatot úgy, hogy vagy invertáljon, vagy ne. Ezen a fokozaton átengedik azt a 80-150 Hz közötti jelet, amit még nem konprimáltak. Tulajdonképpen azt a basszus tartományt fázismodulálja a saját frekvenciájának a fele. Eredményként megjelenik a legmélyebb hang egy oktávval mélyebb összetevője, ami mind amplitúdóban, mind zenei hangban tökéletes szinkronban van az eredeti hanggal, tehát nem lesz disszonáns géphangú.

Amit te említesz, az talán az Ibanez octave down néven található. Ott is kiszűrnek egy oktávnyit a legmélyebb hangból, aztán szintentartják, majd kettéosztják a frekijét. Ezt az osztott négyszögjelet átvezetik egy amplitúdó modulátoron, amit a bemenő jel nagysága modulál. Tehát ha kicsi a jel, akkor a felezett hang is lehalkul.

Ma már inkább digitális technikával oldják meg ezt a problémát.
(#) Massawa válasza tothbela hozzászólására (») Máj 7, 2017 /
 
Ez igy marhaság.
Az oszto csak akkor oszt, ha négyszögjelet kap. Az áramkör elsö fokozatai éppen erröl gondoskodnak.
A gitáron meg is kell tanulni ezzel az effektussak játszani ( lásd a leirás utolso fejezeteit) van aki megtanul van aki meg soha nem.
Ez az áramkör pontosan azt teszi amiröl beszélsz. Elöször is felerösiti a jelet majd egy kompanderrel megnyujtja, hogy a lecsengés megnyuljon és azt ugy teszi, hogy a tiszta hang mindig hosszabb legyen mint a leosztott hang, igy a basszus hamarabb eltünik a kimeneten.
A hang nagyban függ a gitártol, a pickuptol a huroktol meg a játékstilustol. Azaz hangolni meg tanulni kell!!!
Persze ma már (éppen a minap néztem) az olcso pedálok is sok minden tudnak DSP-vel de az már nem hobbi áramkör. És azok akkordokkal is tudnak dolgozni - a belinkelt kapcsolás nem!!!!
(#) neogeo2 válasza tothbela hozzászólására (») Máj 7, 2017 /
 
Igaz, nem nekem szólt a válsz, de... Köszönöm a leírást, így legalább már tudom, hogy mit is csinál az a kapcsoló és poti az erősítőmön
(#) Longa György válasza Massawa hozzászólására (») Máj 7, 2017 /
 
A kérdező nem arra gondolhatott amit be linkeltél, mert írja hogy tranzisztoros kapcsolás.
(#) tothbela válasza Massawa hozzászólására (») Máj 7, 2017 /
 
Mármint melyik része marhaság? Nem állítottam hogy nem négyszög jelet oszt az osztó, hanem azt írtam, hogy a négyszögesített jel leosztva modulálja a fázisát az eredeti jelnek.

Nemsokára felteszek egy szimulációt.
(#) Massawa válasza Longa György hozzászólására (») Máj 7, 2017 /
 
Gyakorlatilag ugyanez az elv.
Ennek volt egy elödje 2 tranzisztoros osztokkal és kompander nélkül. Annak tényleg nagyon rossz hangja volt, és kin szenvedés volt vele játszani, mert az osztok gyakran billegtek a hang után és azt csak hangpedállal tudta a gitáros kiküszöbölni (ha tudta).
A lényeg itt a 2 kompanderen van.
(#) Massawa válasza tothbela hozzászólására (») Máj 7, 2017 /
 
A gitárnak amikor ilyen oszton játszanak a lehetö legtisztább hangjának kell lennie ( egy huron jo hangszedövel). Azt a jelet egy szürövel megvágva a booster teljes szaturácioba vezérli amiböl lesz a sima és tiszta négyszögjel. Az az osztok simán leosztják majd a kimeneten visszakevered az eredeti tiszta jelhez. De azok a jelek már egy vagy több oktávval mélyebbek, igy a fázisuk is csak kis mértékben hat az eredeti jelre. ( illetve csak a felharmonikusok keverödhetnek fázishibával - de ez már a szerkezet hangját adja).
A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2017
(#) tothbela válasza Massawa hozzászólására (») Máj 7, 2017 /
 
Eddig rendben van. De mutatom a másik elvet, ahol nem száraz négyszög a kimeneti jel. A hang dinamikája olyan, mint a bemeneti jelnek. Itt csak az a lényeg, hogy a kapcsolójel legyen lehetőleg tiszta. Szerintem sokkal zeneibb. Talán nem lenne hülyeség megtervezni egy teljes áramkört.

Itt van a szimuláció. Ha CM2000-red, elküldöm a fáljt is.
(#) Massawa válasza tothbela hozzászólására (») Máj 7, 2017 /
 
Nem mértem és nem vagyok az ilyen szimuláciok embere, de szerintem a berakott kapcsolásbol is ilyen jelalakot kapsz. A négszögjel ott is jol meg van szürve és elég raffináltan van a kimeneti jelhez keverve. Probáld meg azt a jelet szimulálni, az inkább érdekelne, mint ilyen elméleti eszmefuttatások.
A zeneiségét a jelnek én inkább a probák alatt hangolnám arra ami a gitárosnak a legjobban tetszik, föleg ha hajlando elsajátitani ezt a technikát ( nem egyszerü).
A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2017
(#) tothbela válasza Massawa hozzászólására (») Máj 7, 2017 /
 
Ez nem kísérlet, ez az Ashdown Mag300 alapja. Sajnos nem én találtam ki, de állítom hogy analóg áramkörökkel ez a legjobb.

Volt nálam az Ibanez octave down, meg a Mag300 is. Utóbbi jobban tetszett.

Azért említettem a szimulátort, mert ott látszik, hogy a bemeneti felharmonikusok is megjelennek a kimeneten. Az az RC tag csak szépítésnek van. Az nélkül is megy az áramkör.

Megpróbálom berajzolni a te általad linkelt kapcsolást is a CM2000-be.
(#) Massawa válasza tothbela hozzászólására (») Máj 7, 2017 /
 
Nyilván, higy a bemeneti felharmonikusoknak meg kell jelenni, söt nagyon sok, hiszen mielött még bármit is csinál a jellel azt tulmodulálja (fuzz) ami extra felharmonikusokat termel. Kimeneten - de nem az oszton! Az osztora csak az alaphangok kerülnek, egy bizonyos tartományig. Az oszto kimenete megint tele van harmonikusokkal (négyszögjel) és ezt keverik egy szürön meg kompanderen át a torzitott kimeneti jelhez. Igy egészen biztos, hogy nem kapsz olyan szép legömbölyitett jelalakot.
Én már régen abbahagytam a zenecirkuszt igy csak a jozan érdeklödés erejéig foglalkoztat a dolog. És az is tény, hogy ma már nem biztos, hogy érdekes egy ilyen áramkör, hacsak valaki nem akar a vintage hangzásra pendülni.
Kiváncsi leszek majd mire jutsz a szimulácioban.
(#) konzervhal válasza akos70 hozzászólására (») Máj 9, 2017 /
 
Köszi. Melyik btdr-t használtad?
(#) akos70 válasza konzervhal hozzászólására (») Máj 9, 2017 /
 
BTDR2, az L jelű.
(#) tothbela hozzászólása Máj 13, 2017 / 2
 
Sziasztok!
Cimborám hozott hozzám egy TU-2 hangolópedált. Érintetlen gyári, de lassan reagál. 5-6 másodpercig nem reagál. Visszavitte, de csere után a másiknak is sok idő kellett, amíg érzékelte a gitár jelét. Tehát gyári hibás. Részleteket mellőzve a mellékelt kapcsolási részletet megnézve látszik, hogy egy kettős opa van túlvezérelve, és ennek a kimeneti szaturált jelét figyeli a digitális rész. Ennek a kettős opának bypass módban lekapcsolja a tápját, hogy a zizi ne jelenjen meg a kimeneten. A tápot megkapva viszont nehezen áll be a DC munkapont, mert 1 Mohmon keresztül kell feltöltődnie egy 22 µF-os kondinak. Egy antiparalel diódapárnak segítségével ez az idő töredékére csökken, így szinte azonnal üzemkész a hangoló.
Ha segít valakinek ez a mod, akkor egészségetekre.

mod.png
    
(#) tothbela válasza Massawa hozzászólására (») Máj 14, 2017 /
 
A szimulációval nem mentem semmire, mert az időbeli amplitúdó szinkron lenne a lényeg, és pont ezt nem tudom egyben megcsinálni. De igazad van abban hogy csak bohóckodásra jó. Gyakorlati haszna nem sok van.
(#) Massawa válasza tothbela hozzászólására (») Máj 14, 2017 /
 
Minden ilyen cucc a technika meg az hangizlés határán van. Nézd meg mennyi fuzz, wah-wah pedál meg stb van a piacon és mindenki a magának leginkább tetszö, vagy valahonnan lehallgatott hangot szeretné elérni és kétlem, hogy az ilyesmit szimulácioval le lehet modellezni, mert egy akkor
bárki utánna tudná épiteni
Mindegyik egyformán szolna..
Szoval az ilyen cuccokat én inkább mindig a hangjukbol és a zenész egyéniségéböl tudtam ugy ahogy értékelni. A zenészek meg gyakran hetekig, honapokig gyakoroltak mire olyan hangot kaptak ami tetszett is nekik ( vagy ment a cucc a kukába vagy a bolhapiacra).
(#) Gránátalma hozzászólása Máj 21, 2017 /
 
Sziasztok!
Ha Bővebben: Ő forditott tápot kap, számítani kell a teljes tönkremenetelre, vagy menthető az összes j201 cseréje nélkül?
Hoznak hozzám egy ilyet elvile annyi a baja, hogy rossz adaptert kapott, és most nem szól (9volt fforditott polaritással.)
(#) tothbela válasza Gránátalma hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Elvileg a harmadik és a negyedik jfet kerülhet abba a helyzetbe, hogy fordított táp esetén viszonylag nagy áram folyik rajtuk, de még ez is határérték alatt van. Esetleg a tápszűrő 100µF-os elkó lehet zárlatos. Az összes többi alkatrészt nem érinti a tápfordítás.

Normális polaritással egy 100 ohmos ellenálláson keresztül tápot kell tenni rá, majd ha a 100 ohmon 1V alatt esik a feszültség, akkor az összes fet mindhárom lábán megmérni a feszültséget. Ebből megállapítható, hogy a feteknél beálltak-e a DC munkapontok.

Jó lenne tudni, hogy korábban működött-e az áramkör, mert a jfetek szórása miatt megeshet, hogy a hibátlanul megépített kapcsolás meg se mukkan.
(#) Gránátalma válasza tothbela hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Szia, köszi.

Egyelőre annyi bizonyos, hogy működött eddig a kapcsolás, használatban volt, elvileg válogatottak a FET-ek.

Egyelőre annyit tapasztaltam, hogy tényleg nem szól a cucc, szinusz jelet adtam a bemenetére, de már az első FET összes lába DC feszültségre va emelkedve. De kb 5percem volt rá eddig, úgyhogy majd remélhetőleg holnap vagy holnapután megvizsgálom milehet.

Köszi a tippet is, kötök elé 100 Ohm-ost aztán meglátjuk, elvileg pár napja még hibátlanul ment, szóval remélhetőleg életre birom kelteni ismét.
(#) tothbela válasza Gránátalma hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
Előfordulhatott, hogy az első fet meghibásodott. Végül is az érintkezik a bemeneten keresztül a külvilággal. Ha bebizonyosodik hogy ő a beteg, akkor ne az helyett szerezz be másikat, hanem a negyedik fetet használd előre. Az ugyanis valószínűen nem nagyon tér el az eredetitől.

Azért gondoltam a negyedik fetre, mert annak a szerepe már nem az erősítés, hanem csak az impedancia illesztés. Oda pedig akár BF245A is mehet, ha éppen nincs más. Sőt, még azt is megkockáztatom, hogy egyszerű bipoláris tranzisztor is használható a negyedik fet helyett amíg nem veszel bele odavaló alkatrészt. Ez a negyedik (használjuk inkább a T4-et) legérzéketlenebb a -UGS-értékére. A többi pozícióban lévő fet cseréje nagy valószínűséggel erősen kihatna a hangra.

Ha a bemeneten lévő 68 kohm megszakadt, az is produkálhatja hogy a T1 minden lába ugyanazon a feszültségen van. Ez lenne a legjobb, de nem én döntöm el, hogy mi menjen tönkre.
A hozzászólás módosítva: Máj 22, 2017
(#) karcsy50 válasza Massawa hozzászólására (») Máj 23, 2017 /
 
Bocsi, de nem értem.Hol található ?
(#) Massawa válasza karcsy50 hozzászólására (») Máj 23, 2017 /
 
Divider ennek a hsz-nek a végén.
(#) szikorapéter hozzászólása Máj 25, 2017 /
 
Sziasztok. Volna itthon egy Vermona Regent 1000H-ból kioperált tankom (Rever) és azt szeretném megkérdezni hogy ezt miként tudom már meglévő gitár erősítőmhöz csatlakoztatni? Külső egységként is megépíthető vagy mindenképpen bele kell nyúlni a gitár erősítő áramkörébe? A válaszokat előre is köszönöm.
(#) steelbird válasza szikorapéter hozzászólására (») Máj 26, 2017 /
 
Szia.
Az eredeti készülékben egy kis teljesítményű végfok hajtja a rúgós zengetőt. Kicsi a zengetőről lejövő jel, azt fel kell erősíteni, plusz kell egy keverő fokozat, ami visszakeveri a zengetőről érkező erősített jelet a tiszta jelhez. A zengetés mértékének pedig állíthatónak kell lenni.
(#) szikorapéter válasza steelbird hozzászólására (») Máj 26, 2017 /
 
Ehhez esetleg van valami példa? Gondolom a tank meghajtására használhatom a Vermona régi áramköreit nem? Abban lényegében már megvan ez a meghajtó fokozat,és az utána jövő erősítő is.
(#) steelbird válasza szikorapéter hozzászólására (») Máj 28, 2017 /
 
A Vermona rajza megtalálható a neten, ha azokat a áramköröket szeretnéd hozzá használni. De szerintem egy kiszajú dual opamp és két tranzisztor bőven megteszi.
A hozzászólás módosítva: Máj 28, 2017
(#) FeketeVipera hozzászólása Jún 6, 2017 /
 
Sziasztok!

Építettem két gitárerősítőt (egy előfokcsöves, egy fullcső), és mindkettőben azt tapasztalom, hogy ha nem fogom a húrokat, (tehát nincs a testem...a testen ) az erősítő alapzaja jócskán megugrik, sistergés hallható. Ha lecsavarom a hangerőpotit a végfok előtt, a zaj megszűnik, tehát tuti nem a végfokban keletkezik. Az erősítők csillagpontos földeléssel készültek, a bemeneti jack-ek földje nem érintkezik a fémházzal, hanem rögtön a csillagpontra megy. Szerintetek mi lehet a hiba oka? Köszönöm szépen!
(#) Longa György válasza FeketeVipera hozzászólására (») Jún 7, 2017 /
 
Szia! Sajnos így szokott lenni a kisjelű bemenettel!Csökkenteni lehet, de teljesen nem szűnik meg.Hálózat földeléssel, árnyékolással, bemenetre kis értékű ellenállás párhuzamba kötése, stb....
Következő: »»   295 / 317
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem