Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Műhelyünk felszerelése, szerszámai
Téma, a műhelyünkben előforduló készülékek, anyagok, szerszámok, eszközök bemutatására, kitárgyalására.
Lapozás: OK   120 / 196
(#) Olits válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 21, 2018 /
 
Köszi szépen.Mikor nagyobb az ellenállás?Ha hideg, vagy ha forró az izzó?
(#) Alkotó válasza Olits hozzászólására (») Dec 21, 2018 /
 
Melegen nagyobb, hidegen kisebb. De az a "hideg" olyan rövid ideig tart, hogy inkább csak a vezérlés miatt érdemes gondolni rá. Ha ismert az izzó feszültsége és a teljesítménye, akkor abból számítással is meghatározható az ellenállása -amit aztán méréssel lehet ellenőrizni-.
R = (UxU)/P (pl. 12 V - 60 W izzó esetén > 12x12x/60 = 2,4 ohm.)
A hozzászólás módosítva: Dec 21, 2018
(#) Ge Lee válasza Olits hozzászólására (») Dec 21, 2018 /
 
Természetesen ha meleg. A meleg ellenállás az adódik a teljesítményéből. Ha mondjuk 50W teljesítményt vesz fel 12V-on, akkor az 50/12=4,16A áram, ami 12/4,16=2,88 ohm.
(#) Olits hozzászólása Dec 21, 2018 /
 
Köszi mindenkinek.
(#) pucuka válasza Olits hozzászólására (») Dec 21, 2018 /
 
Az izzólámpa egy igen érdekes alkatrész. Pozitív hőmérsékleti együtthatója van (PTK), ráadásul nem is lineáris. Ezt a tulajdonságát sokszor ki is használjuk, pl erősítő élesztésénél, zárlatos áramkör javításánál, vagy szabályozásoknál.
Egyszer legalább érdemes végigmérni egy izzót úgy, hogy méred az izzón a feszültséget, és az átfolyó áramot, (egyszerre két műszerrel) és a feszültség függvényében OHM törvénnyel kiszámolod az aktuális feszültséghez (vagy akár az áramhoz) tartozó ellenállást. Ezt egy grafikonban ábrázolod. (excel tábla kitűnő erre a célra) Minden wolfram szálas izzónak igen hasonló a karakterisztikája.
(#) Action2K válasza Olits hozzászólására (») Dec 21, 2018 /
 
Jártam úgy is, hogy az üzem/méréshatár váltó tárcsa volt kontakthibás.
(#) freddyke hozzászólása Dec 26, 2018 /
 
Egy ilyen 12V-os mini pumpával szerintetek lehetne hatékony ónelszívót csinálni? (Csak példa, kínai oldalakon a töredékéért is kapható.) 0.8 bar nem kevés? A szivattyút csővel összekötném egy vastagabb filctoll méretű (átlátszó, áttetsző) ón-felfogó tartállyal (akár eldobhatós fecskendő). Ez lenne a kézben tartott munkaeszköz a végén egy rövid szilikoncsővel.
(#) Bakman válasza freddyke hozzászólására (») Dec 26, 2018 /
 
Kizárt. Rendeltettek velem (más célra) egy olyan vákuumszivattyút mint amilyen a mellékletben is látható. Papíron 30 W-os a motor, a valóságban 20 körülit mértem. Még ez is gyenge volt. Elméletileg van 70 W-os változata is, nem teszteltem, az talán jó lehet.
(#) nagym6 válasza freddyke hozzászólására (») Dec 26, 2018 /
 
A 0.8 bar nem kevés, elvileg 1 bar lehet a maximum vákum, ha teljesen kiszívná a levegőt, ilyen gyakorlatban nincs.
Úgy lehet jó, hogy egy puffertartály kell neki mert a szivattyú nem tud egy pillanat alatt sok levegőt szívni. Ha egy nagyobb tartályban van 0.8 bar, ehhez idő kell mire a szivattyú előállítja, de ez hosszan ad erős szívást tartálymérettől függően.
Persze egy szeleppel kell nyitni zárni a levegőt.
A hozzászólás módosítva: Dec 26, 2018
(#) freddyke hozzászólása Dec 26, 2018 /
 
Köszönöm a gyors válaszaitokat. Emberi erővel, egy puffertartály "felpumpálásával" nem lehetne előállítani a célnak megfelelő vákuumot? Tippetek esetleg lenne honnan szeretheznék puffertartályt, csöveket, összekötőket, stb?
(#) Bakman válasza freddyke hozzászólására (») Dec 26, 2018 /
 
Nem kell túlvariálni. Vastag falú cső, a végére egy ónszippantó hegye (Bővebben: Link), egy befőttesüveg, amibe bele lehet ragasztani a csöveket (Bővebben: Link) és egy nagyobb légszállítást tudó vákuumszivattyú.

A képen akkumulátor savkivezető csöve van. Néha beleragad az ón, ilyenkor párszor odavágom az asztalhoz és készen is van.

Nyílván ez nem precíziós munkára van, oda inkább ónszívó szalagot használok.
A hozzászólás módosítva: Dec 26, 2018
(#) Alkotó válasza freddyke hozzászólására (») Dec 26, 2018 /
 
Nem írtad mire is kell pontosan, ezért esetleg a kész megoldásokat is érdemes mérlegelni. Pl. itt van néhány lehetőség. Ezekben általában egy kis pumpa van, amit egy rugó nyom vissza, így egy rövid időre jelentős vákuum alakul ki a "dugattyúban", ami jól irányítva elviszi a kis ónodat.
Alapvetően szokatlan, de nálam a fújás is jól bevált abban a néhány esetben mikor szükségem volt rá. Tehát nem szívtam az ón-olvadékot, hanem fújtam. Ez egy sokkal jobban irányított légáramlás, ezért nagyobb az erő, illetve nem elhanyagolható hogy a kompresszor eleve ott van a műhelyemben kiépített léghálózat végén.
(#) freddyke válasza Bakman hozzászólására (») Dec 26, 2018 /
 
Idézet:
„Az ónszippantó kioldáskor rúg, ami néha zavaró lehet és masszívabb munkánál igen fárasztó tud lenni.”
Ugyanebből az elgondolásból indult ki az ötletem, rettenetesen zavar az ónszippantó ütése. Milyen szivattyút használsz? Mekkora a befőttesüveg?
(#) Bakman válasza freddyke hozzászólására (») Dec 27, 2018 /
 
Az üveg talán 2 dl űrtartalmú, felesleges nagyobb. A szivattyú egy 230 V-os, kb. 300 W-os, egy hengeres, membrános (diaphragm) kivitelű.
(#) (Felhasználó 116638) hozzászólása Dec 27, 2018 / 1
 
Mivel nem találtam konkrétan a mérővezetékekkel/mérőfejekkel foglalkozó topic-ot, arra gondoltam nyitok a témának egyet külön, ami csak erről szól.
Ki milyen vezetékekkel/fejekkel dolgozik, bemutatásuk/ajánlásuk pro és kontra.
Egyedi mérővezetékek, fejek készítése, leírása, gyári dolgok javítása.
Valamint ezzel kapcsolatos beszélgetés/ kulturált vita.
(#) nagym6 válasza (Felhasználó 116638) hozzászólására (») Dec 27, 2018 /
 
Oszcilloszkóp mérőfejnél ajánlom az aktív mérőfejet, bemeneti kapacitásuk 0.5 - 2 pF körüli. Tizede, huszada a szokásos passzív mérőfejeknek, ennyivel kevésbé terheli a mérendő áramkört. Sok esetben nincs jelentősége, de néha bizonyos áramköröknél a hagyományos mérőfej terhelése jelentősen megváltoztatja a mérendő áramkör működését, vagy csak a jelalak méretét, mást látunk a szkópon rátapintva, mint ami nélküle van normál üzem közben. Alkalmanként 10-15e. Ft.-ért lehet venni használtat.
(#) Ge Lee válasza nagym6 hozzászólására (») Dec 27, 2018 /
 
Annyiért én nem nagyon láttam, mondjuk nekem olyanra nem is lenne szükségem, viszont egy 1:1000-esre inkább. Most rendeltem egy 1:100-ast de azzal is csak 5kV-ig tudok mérni, és bizony néha jó lenne ha tudnék 20-30kV-ig is, a kerülőutakat meg lehetne spórolni vele. De ezek kínai nevesincsben is egy szkóp ára, aminek meg már neve is van az horror. És sajnos ez nem a legyártom itthon kategória.
Passzívban is léteznek egyébként már jók, és az áruk sem túl vészes.
(#) kowi válasza (Felhasználó 116638) hozzászólására (») Dec 27, 2018 /
 
Szívesen
(#) Remci válasza BarnaPili hozzászólására (») Dec 29, 2018 / 1
 
Ez azért jó, mert sötétben is lehet vele dolgozni
(#) peterpan válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 29, 2018 /
 
(#) Ge Lee válasza peterpan hozzászólására (») Dec 29, 2018 /
 
Oké. Több kérdésem nincs is. Ja, de. Az megvan, hogy azok a fél wattos ellenállások max. 250-300V feszültségtűréssel rendelkeznek? Ide speciális nagyfeszültségű ellenállások kellenek, kell egy arra alkalmas műanyag szár amibe belefér az egész, szigeteli kívül, meg a kiöntés is belül azt a 20-40kV-ot, meg van utána egy rendes kábel csatlakozóval, mondjuk ahhoz szét lehet bontani egy olcsóbb mérőfejet.
Gondolkodtam én már ezen, de még ha lenne is megfelelő ellenállásom, azok a kondikkal együtt nem férnének be abba a nagyfeszmérő műanyag fejbe ami nekem van. Plusz ekkora feszültségen már a szigetelőgyanta minősége sem mindegy amivel kiöntöd belül az egészet. Ilyen helyeken már egy közönséges szigetelő lakk nem játszik, tapasztalatból tudom. Úgy áthúz mint a pinty.
(#) bbalazs_ válasza BarnaPili hozzászólására (») Dec 29, 2018 /
 
Én már régóta csinálom, hogy azok az apróságok (néha 2x2mm az IC), amiket a hőlégfúvó elfújna, ezzel kerüljenek fel.
Az izzót egy réselt alucsőbe húztam (a szennyeződés és a tapogatás elkerülése miatt), a rés a reflektorral szemben van, az egészet egy PC tápról hajtom. Már kitapasztaltam, hogy amikor a kezem már nem bírja tovább a meleget, akkor jó
Hegesztőszemüvegen át nézem, mert nagyon vakít.
(#) BarnaPili hozzászólása Dec 30, 2018 /
 
Asztalosok figyelem!
Van egy satupadom, aminek a munkalapja 5 db 50 mm vastag 2000mm hosszú és 160 mm széles pallóból van. De van egy 1000mm x 800 mm x 10mm-es kazánlemezem is. Ezt a kazánlemezt bele szeretném süllyeszteni a mostani munkalapba. A satu felőli végén az padnak. Mivel tudnám én ezt belemarni, gyalulni, vésni...?
(#) zolika60 válasza BarnaPili hozzászólására (») Dec 30, 2018 / 1
 
(#) erbe válasza BarnaPili hozzászólására (») Dec 30, 2018 / 1
 
Rácsavarozod és körbeszegezed 10 mm vastag léccel.
(#) BarnaPili válasza zolika60 hozzászólására (») Dec 30, 2018 /
 
Ezek a felsőmarók milyen széleset tudnak marni?
(#) mateatek válasza BarnaPili hozzászólására (») Dec 30, 2018 / 2
 
Bele tudod marni felsőmaróval, de nem könnyű. A marást középről kifelé, csiga-bigában kell, mert különben a gép bele eshet az általa mart mélyedésbe. A széleket pedig vezető mellett lehet egyenesre marni. 16-20 milliméter átmérőjű maróval hamar ki lehet marni.
(#) BarnaPili válasza mateatek hozzászólására (») Dec 30, 2018 /
 
Köszi a válaszokat. Befejezem az offolást!
(#) Gafly válasza BarnaPili hozzászólására (») Dec 30, 2018 /
 
+1 bevonat, sok csavarral ragssztva. Ember soha nem viszi el onnan...
Következő: »»   120 / 196
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem