Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Tápegység
 
Témaindító: Szabiiiii, idő: Jan 17, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   27 / 55
(#) soos csaba hozzászólása Jún 18, 2012 /
 
Sziasztok, ma hoztak hozzám egy PC-tápot javításra, a típusa Rexpower PL 300. A probléma az volt vele hogy a primer részben ki volt menve 2 darab E13007-es tranzisztor a mellette lévő ellenállásokkal együtt, ezt orvosoltam és ki cseréltem őket, aztán szinte az összes kondenzátor fel volt púposodva, ezeket is cseréltem. Most annyit csinál a táp hogy el indul de valamiért nem működik rendesen, a 12V-os ki menetre kötöttem egy 12V-os égőt, mert mikor mértem a kimeneteleket a feszültségek mindenhol ugrálnak, és az égőn látszik vizuálisan hogy szaggat a táp. Már mindent le mértem ki cseréltem ami rossz volt de csak villogtatja az égőt. Segítséget szeretnék kérni tőletek, hogy hol lehet a probléma, mi lehet benne a ludas.
(#) soos csaba hozzászólása Jún 18, 2012 /
 
Na közben meg oldódott a probléma, az SG 6105D-icé mellet volt egy 470 pikófarados kondenzátor az vacakolt.
(#) trapacska hozzászólása Jún 22, 2012 /
 
Üdv mindenkinek! A problémám a következő:
Én eddig csak olyan kütyükkel foglalkoztam, ami 5v, 12v MAXIMUM 1A teljesítményű kis adapterekkel üzemel. Pc tápom van 3 db bontva.

A kérdés hogy ha fogom a 12v 1A-es "apró"(fizikailag is, beltéri egységé) tápegységet, és párhuzamosan ráteszek 3db 25V 4700µF kondit, akkor ki fogok tudni belőle ~2A áramot esetleg 1-2-3mp-ig?

Ugyanis nincs arra lehetőségem hogy akármennyi pénzt is beleöljek, az itthoni kis kacatokból meg nem hinném hogy bármit össze lehetne hozni. (Jó lenne egy 8-10A-es 12-14V-os táp, mert tda 1562q-val építettem egy 70w-os erősítőt, és azt hajtaná, de "én úgy tudom" hogy magától nem fog megsokszorozódni a teljesítmény. Úgyhogy építek egy 20W-os erősítőt, tda 7240av -val, eme kapcsolás alapján: Bővebben: Link
Low-pass szűrővel, mert egy 80w-os 25cm-es mélyet szeretnék hajtani.

Szerintetek fog tudni kezdeni valamit a 20w-os erősítő egy 80w 4ohm-os méllyel? Valamint ha 20w/12v = ~1,7A, akkor az ic adatlapján miért van 3A max kimeneti? A tápegységnek a kimenetihez (3A) vagy a névleges teljesítményéhez(20w) kell igazodnia? Avagy 20w-os erősítőhöz 20w tápegység, vagy épphogy a duplája kell?

Ha esetleg beérné a 20w erősítő 1,7A árammal, akkor azt a párhuzamosan kapcsolt puffer kondikkal kitudom venni az 1A-es 12v-os tápból(3x 4700µF 25V párhuzamban)? Még annyi hogy a kapcs.rajzon a C7 220µF-es kondit 4700uf 50V-ra cserélem.

Válaszaitokat előre is köszönöm!
Üdv, Tomi.
(#) tanulo99 válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
Ezt a kérdést bármelyik tápegységes topikban feltehetted volna.
(#) trapacska válasza tanulo99 hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
Lehetséges, és van tda7240 topic is, csak éppen egyik sem arról szól hogy fillérekből ki lehetne-e hozni. Hanem hogy építsünk egy .... ez meg ez kell hozzá. Én abból szeretnék építkezni amim van, és hogy lehetséges-e?! Amúgy "Ezt a választ bármelyik topikban írhattad volna ami hálózatról működik, kisebb mint 220v-ról."
(#) Gabi válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 / 1
 
Szia,
elsődlegesen amid szerintem van az egy egyszerű 12V/1A-es dugasztáp. Ezek eleve az 1A-t sikoltozva adják le, erős melegedés és zuhanó szekunder feszültség mellett. Erről szerintem nem tudsz üzemeltetni erősítő, még megkondizva sem. Ha már megépítetted az erősítőt, érdemes áldozni egy erősebb tápra.
(#) qvasz2 válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 / 1
 
Több sebből vérzik ez a dolog. Tegyük fel, hogy működne, és ki tudnál venni 2-3 s-ig 2A-t a kondikból. De onnantól kezdve a kondikat ismét fel kéne tölteni, és addig nem zene szólna, csak valami torz röfögés.
Másodszor ha telepakolod egy táp kimenetét kondival, akkor az az első bekapcsoláskor kinyírja neked a dióda hidat, mert nem ekkora kondikra van méretezve!
(#) trapacska válasza Gabi hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
Sajnos igazad van. Egy pár éves hi-fi-ben találtam egy trafót, aminek 3 kivezetése van. - 0 +, mindegyik ágon 17,5v váltóval, az egyik ágon egyenirányítás után és 4700µF-es kondi párhuzamosan 20v-ot kapok, amit vissza "ejtek" 4db 0,5v nyitófeszültségű 5A diódával 18v-ra, az eredmény egy olyan gerjedés/búgás, hogy az egyenirányító, a 4 "fogó" dióda, és a tda1562q kb. 20mp alatt iszonyatosan felmelegszik. Olyannyira hogy az ic biztonsági kikapcsolást hajt végre. A trafó nem szétszedhetős, EI vasmagos mezei trafó, elég nagy, és nehéz, kb 1mm-es szekunder rézdrót vastagsággal.

Ezzel a trafóval hogyan tudnék stabilizált, 15-17v-ot kapni, és a búgást mivel szűrjem? Szintén a pc táp alkatrészeiből, vagy ilyen mezei alkatrészekből kellene összehoznom. Az nem baj ha a trafó másik szekundere csak úgy van céltalan? Illetve párhuzamosan köthetem a két szekundert? Akkor az jó nagy teljesítményű lenne.
(#) Gabi válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 / 1
 
Itt több részre bontanám a dolgot:
- Az erősítőd másmilyen tápról (vagy akkuról) meghajtva gerjedés mentesen működik-e?

-Ez a trafó valószínűleg alkalmatlan lesz. Az a baj, hogy nem ad le megfelelő áramot és nagyon "megrángatja" az erősítő.

A másik szekunder céltalansága nem okozhatja a búgást.
(#) djhans válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 / 1
 
Ha a szekunder tekercs másik fele nincs bekötve akkor buktad a trafó fele teljesítményét. Két diódával kell kétutasan egyenirányítani. Mégpedig a közép kivezetés lesz a negatív. A két szélső kivezetésről meg egy-egy diódával elindulsz és a diódák katódjait összekötöd, ez lesz a pozitív kivezetés. A feszültséget meg stabilizálni kell egy stabilizátorral. számtalan kapcsolást dob ki a google.
(#) Gabi válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 / 1
 
A búgást elvileg tudnád a párhuzamos kondik rákapcsolásával csökkenteni. Erősítőket általánosságban nem járatnak stabilizált tápról, hanem a "túlméretezéssel" érik el, hogy ne változzon a kimeneti feszültség.
Meg kellene vizsgálni (pl. izzóval), hogy milyen áramot tud leadni a trafód és ekkor mekkora a kimeneti feszültség.
(#) trapacska válasza Gabi hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
Akkuról működik szépen, akku töltőről is, de ott már alig hallhatóan de búg, és amikor jönne a basszus akkor kikapcsol az ic a feszültség esés miatt. Egy 650W-os hkc tápról ment 3napot, 265W-os 12v-os ágról, azután este kikapcsoltam, másnap reggel meg nem indult az ic, a pc tápom minden ágán megfeleződtek a feszültségel 5v helyett 2,5 12v helyett 6v. Ha levettem az erősítőt róla akkor is. Szóval akkor több ezer Ft-ot kell költenem tápra? Nem lehet valahogy a 220V-ból megcsinálni fojtással? Tudom veszteséges lenne, de egyszerűen nem tudok keríteni ilyen drága toroidot vagy hasonlót. Ha nem a 70w-ost eröltetem, akkor a 20w-os erősítőhöz mi a legkisebb áram amit rá kellene akasztanom hogy szépen menjen? És végülis a kérdés még 1x hogy vajon meghajtaná a mélyemet a kis 20w-os? Köszönöm!
(#) didyman válasza Gabi hozzászólására (») Jún 22, 2012 / 1
 
A TDA1562-nek sehogy sem lesz jó ekkora tápfesz.
(#) trapacska válasza djhans hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
@didiman: igen tudom, ezért szeretném le vinni a feszt valahogy.

Akkor így a két tekercs teljesítményét ki tudnám használni? kép: Link

És hogyan tudom le vinni a feszültséget 4-5V-al? 5A-es diódáim vannak, elég sokat kellene sorbakötni hogy elérjek ennyi V csökkenést
(#) Gabi válasza didyman hozzászólására (») Jún 22, 2012 / 1
 
Lehet, hogy kicsit sok, max. 18V-ot ír az adatlap. (Ezt én is csak most néztem meg
Lehet, hogy pár diódát még be kéne sorosítani. Vagy beraksz egy soros ellenállást, de akkor azon elmelegítesz pár wattot.
(#) djhans válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 / 1
 
Igen így több teljesítményt lehet kivenni. Olyan 15-16V-ra kellene majd stabilizálni utána. Diódából nagyon sokat kellene sorbakötni ami nem igazán szép.
(#) Gabi válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 / 1
 
Meghajtja a 20W a mélyedet, de a 20W sem 20W, mert a torzítások miatt nem tudod addig kihajtani az erősítődet. A 20W-hoz, hogy szépen menjen (12V esetén), szerintem kéne 3A. De minimálisan 2A.
(#) djhans válasza Gabi hozzászólására (») Jún 22, 2012 / 1
 
Bármit tesz be: stab, ellenállás, dióda ugyanúgy elfűti a fölöst. Ellenállás nem jó mert ha nem hajtja az erősítőt akkor nem esik semmi az ellenálláson és az IC megkapja az összes feszt.
(#) trapacska válasza djhans hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
Van vagy pár méter 2mm réz drótom, ki kellene számolnom mennyi kellene belőle hogy megkapjam a kívánt feszültséget. Vagy ez hülyeség?

Van alu drótom is, 1,5mm és 2mm között. nos?
(#) djhans válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
Át akarod tekerni a trafót?
(#) Gabi válasza djhans hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
Ez a diódára is igaz, ha a "görbe" alján marad a nyugalmi árammal.

Igen, az ellenállás még rosszabb ilyen szempontból.
(#) didyman válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
Az a HKC táp is egy olyan fajta, amit inkább messzire kell kerülni, mint közelre. De ha van a háznál PC-s táp, kis alakítással alkalmassá tehető, nem fog jelentősen melegedni és tönkremenni sem ettől. A búgásról: Egy terheletlen végfok (műsorjel nélkül ugye) még nagyon gyatra puffereléssel sem búghat hallhatóan, hacsak nincs földhurok valamerre. Tehát földhurkod van. Ezt kábelezés megfelelő kialakításával lehet megszüntetni, ötleteket találsz a keresővel.
Ha maradsz a nagyob feszültségű trafónál: A meglévőből le kell tekerni pár menetet szekunder oldalon és máris alkalmas lesz sokat elfűtő stab-IC nélkül is, további befektetés nélkül (érdemes 15V-ra lemenni, nem 12-re).
IC kimeneti árama: Az IC felvett áramát nem a leadott teljesítményből számoljuk ki, mivel abban még nincs benne a vesztesége. Ökölszabály, hogy az IC tápját teljesítményének legalább másfélszeresére méretezzük, ebben egy tipikus AB osztályú végfok hatásfoka és némi tartalék elfér.
A 80W-os mélyhez a 20W-os végfok nem kevés, de ez már szubjektív dolog és a hangszóró sem csak annyiból áll, hogy 80W.
A 230V-ból fojtást, meg a kondenzátoros megoldást hagyjuk, abból minden lesz, csak jól működő tápellátás nem, végfokhoz így nem eszkábálunk tápellátást.
(#) Gabi válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
Alu drótot felejtsd el.
Azt írtad nem szétszedhetős a trafód.
Ha igen, akkor inkább az eredeti szekundert kéne letekercselni (ha csökkenteni akarod a feszt).
A vastagabb drót nem biztos, hogy segít, a trafód eredetileg valamilyen áramra méretezve lett.
(#) trapacska hozzászólása Jún 22, 2012 /
 
Hát igazából valami feszültségvesztőt akartam belőle kihozni, egy fadarabra feltekertem volna sok drótót oszt kész, de közben utána néztem és ez a megoldás = ellenállás. Jól bele kellene tenni egy 24v 30w körüli izzót, ha nem esik nagyáram az icn akkor max jobban világít az égő, nemde? Ha meg bömböl akkor meg kialszik.
(#) trapacska válasza Gabi hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
amit használni szeretnék nem is szétszedhetős, de van egy {&#@[? nagy trafóm, aminek a primerét nem bántom, rátekertem kb 80 menetet 2mm-es rézdrótból, és rádobtam a műszert és 218V-ot kaptam. Megtekerem én azt a böhöm trafót, csak az a baj hogy nem tudom a primer paramétereit. Sok, Sok, tényleg, sok, iszonyúsok becsülni sem tudok 0,25mm-es rézdrót van a primeren de ez is csak ~

A vas mag keresztmetszetem ~20cm2. Ha valaki tudna útbaigazítást adni hogy mi lehet ez a 218V a szekunderen, azt megköszönném.
(#) Gabi válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
Mérési hiba
(#) didyman válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 / 1
 
Hagyd már ezt a soros ellenállsát, meg tekercset, mondom.. Teljesen hibás elképzelés. Ha nagyon nem tudod megoldani máshogy akkor egy 7815+valami BD249 jellegű tranzisztorból épített, nagyáramú stabilizátor megoldja, de a soros diódázás sem éppen jó megoldás, ez is annyi meleget termel, de legalább egyszerű.
(#) trapacska válasza Gabi hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
bingo, 1x már megjártam és végül is bejött, kicseréltem az elemet a műszerben, terheletlenül 12 és 36v között ugrált(ahogy mozgattam rajta a műszert) mit tehetek rá terhelés ként, hogy megtudjam mérni pontosan? 220v-os izzót lehet?
(#) Gabi válasza trapacska hozzászólására (») Jún 22, 2012 / 1
 
Min mozgattad a műszert? Inkább tekerj le belőle és két sorba kapcsolt 12V-os izzót tegyél rá.
(#) trapacska válasza Gabi hozzászólására (») Jún 22, 2012 /
 
A lekapart kerámiás rézdróton a szekunder kivezetésein. Kipróbálom a 2 x 12 voltos izzóval. Aa 12V, akkor egyenirányítva pufferelve lesz 15-16v?
Következő: »»   27 / 55
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem