Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Oszcilloszkóp, avagy hogyan kell használni?
Lapozás: OK   83 / 109
(#) szapcsika válasza c27 hozzászólására (») Jan 31, 2018 /
 
Az a csík ott a szélén, azt jelenti, hogy ott a vége a tárolt jelnek. Valószínűleg azért ugrik oda, mert az egyik kurzor ki van tolva teljesen a képernyő szélére. A két kurzor között a SELECT gombbal tudsz váltani.
Egyébként a horizontal position gombbal tudsz jobbra balra menni. (Az auto gombot meg felejtsd el, nagy csodának állítják be minden szkópon, de sosem fogod megtanulni a kezelését, ha arra számítasz, ha az auto majd kitalálja, mit akarsz nézni.)
Jut eszembe. Alaphelyzetben a szkóp megjegyzi a legutolsó beállításokat, és ki tudja mi volt az. A PRGM/Init panel állással alaphelyzetbe tudsz mindent hozni. (Ne lepődj meg, a trigger mód ilyenkor auto level állásba kerül, és jel nélkül kb. másodpercenként megakad a szkóp, hogy triggerszintet állítson. Ha zavar, trigger mode-auto vagy normal.)
A kalibrátor frekvenciája ezen nem fix. Az időalappal változik, hogy minden állásban legyen pár periódus a képernyőn. 5Mhz felett nem is lesz négyszögjel. A mérőfejet kompenzálni alacsony frekin kell.
(#) c27 válasza szapcsika hozzászólására (») Jan 31, 2018 /
 
Értem, kösz. Azt a sávot szélre miért teszi be?
Láttam olyan videót pár napja ahol a fél képernyőn volt olyan sáv (beszínezve a képernyő) és csak a képernyő közepétől kezdődött a jel.
(#) szapcsika válasza c27 hozzászólására (») Jan 31, 2018 /
 
Azzal jelzi, hogy ott a vége a képernyőnek. Néha viszont szükség lehet arra, hogy a jelet jobban eltoljad, pl. amikor egy tárolt jellel akarod fedésbe hozni, vagy hasonló. Tehát nem áll meg a szélénél, de ezzel jelzi, hogy ott már nincs érvényes jel.
(#) c27 válasza szapcsika hozzászólására (») Feb 1, 2018 /
 
Kipróbáltam, mondjuk azért a kurzor mozgatása kicsit érdekes. Alapból elég kicsit lehet mozgatni, amikor két vonallal akarom behatárolni a jel periódusidejét akkor mindig váltogatni kell a két vonal mozgatása között, hogy sikerüljön. A horizontal positionnel viszont együtt mozog a kurzor sikerült egy négyszögjelet úgy triggerelni, hogy pont nem tudtam pontosan behatárolni, csak úgy ha a trigger levelt átállítottam (1/8 1/4 ... 7/8 elég sokféle van).
Még ami érdekes, hogy elég zizis a kalibráló jel (legalább is az analógéhoz képest zavarosabb) képet mellékeltem.

Ezen kívül kapcsolás után 2-3mp-el a képernyő jobb oldala felvillan a képernyő felett lévő 3 leddel együtt. Olyan viszonylag egyenletesen eloszló tompa fény valószínűleg a képernyő jobb széléből indul és a képernyő közepéig terjed kb. 1 mp-ig tart. Ez szokványos kikapcsolási jelenség?
A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2018

DSC_3877.jpg
    
(#) szapcsika válasza c27 hozzászólására (») Feb 1, 2018 / 1
 
Lehet azt a kurzort gyorsan is mozgatni, csak jobban meg kell tekerni a gombot. Először könnyen forog, utána van egy ellenállása, de akkor még tekerhetsz rajta. A pozíció gombok ugyanilyenek.
Az 1/8 stb. nem a trigger level, hanem, hogy mennyi adatot mentsen a trigger előőtt és után. Alapban fele-fele.
A kalbráló zizis, az ilyen. sima digit jel, kicsit megformálva. A célnak megfelel, nem kell jobb. Amúgy egy digit szkóp mindig zajosabbnak látszik, mint egy analóg.Ettől nem kell megijedni.
A kikapcsolás normális, mindegyik ilyen típus ezt csinálja.
(#) c27 válasza szapcsika hozzászólására (») Feb 1, 2018 /
 
A kalibráló jel egyébként ahogy írtad is x frekvencia felett már nem négyszög, inkább hasonlít szinuszra. Legalább megnyugtató, hogy minden ok, mondjuk a kurzor és a pozíciógombokat próbáltam jobban tekerni, de már nem mertem erősebben.
Kb. olyan nyomatékkal próbáltam mintha egy M3-as csavart próbálnék meghúzni, jobban nem mertem, lehet, hogy be lenne ragadva olyan létezik? Egyáltalán milyen elven működik ez a "durvább" fokozat valami rugóerő ellenében kellene tekerni?
Még a venti ami kicsit zavar, azzal lehet kezdeni valamit? Kár, hogy nem fordulatszám szabályzósra csinálták és akkor pörögne jobban ha melegedne, mert most elég hangosan megy.
Egyébként jó kis szkóp, de majd úgy is akkor fogok jobban kérdezgeti, ha elkezdem méregetni az áramköröket. (Azért egy sima analóg szkóp faék ehhez képest.)
A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2018
(#) szapcsika válasza c27 hozzászólására (») Feb 1, 2018 / 1
 
Igen, a kalibráló gyakorlatilag csak erre szolgál, hogy gyorsan lássad, hogy minden rendben, meg a mérőfej kompenzációra. Másra nincs is szükség, nincs olyan dolog a szkópon, amit ehhez kéne állítanod. (Szemben néhány régi analóg szkóppal,)

A poti egészen könnyen forog és ott is marad egy kb 90 fokos szögben. Utána viszonylag nagyobb erővel tudod rugó ellenében fordítani, onnan már visszaugrik. Így összesen kb 180 fokot tudsz rajta forgatni. A szabadonforgós részben finoman viszi a kurzort, a rugós részben pedig egyre gyorsulva, ttól függően, mennyire forgatod el.

A három pozíció meg a kurzor ilyen. A többi körbeforgatós.
Nyugodtan próbáld ki, nem fogod letörni, érezned kell, hogy így működik.

A venti hangos, azzal nem tudsz mit csinálni. Ez tele van nagy energia fogyasztású alkatrésszel, ezzel együtt kell élni. Két perc múlva úgyis gyorsan menne, amint bemelegszik. Ez nem videokártya, hogy keveset fogyasszon, ha nem játszanak vele
Sőt, az a jó, ha belül fix a hőmérséklet. Ha jelentős hőmérsékletkülönbségnek teszed ki, akkor előfordul, hogy újra kell futtatni az önkalibrációt.
(#) c27 válasza szapcsika hozzászólására (») Feb 7, 2018 /
 
Még két észrevételem lenne a szkóppal kapcsolatban:
Az egyik, hogy nem olyan tűéles a kép, legalább is nem lehet beállítani a focus és az astigmatism trimerekkel. Vagy szélen lesz tűéles a kép vagy középen próbáltam nagyjából egyenletesen beállítani, nem mondom, hogy rossz, de gőzöm sincs mit lehet elvárni ettől a csőtől. Egy félórás szenvedés után beállítottam amennyire tudtam. Gondolom mást nem lehet állítgatni, hogy jobb legyen. Bár azért nem annyira rossz (most inkább a jobb felső része picit életlen, csináltam képet, de nem adja vissza élethűen, na meg persze közelről lehet jobban észrevenni).
A másik érdekes dolog, hogy a vonalak picit meg vannak hajolva, pontosabban a vízszintes vonalak picit lefelé hajolnak a képernyő közepétől lefelé, felette pedig a két végük felfelé hajlik. Ezzel lehet valamit csinálni vagy érdemes egyáltalán foglalkozni vele? Nem annyira jelentős az eltérés, de azért látható.
A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2018
(#) szapcsika válasza c27 hozzászólására (») Feb 7, 2018 /
 
Ezeken mind lehet segíteni. Természetes,. hogy az idővel ezek a dolgok kicsit változnak.
Vannak további állítószervek a képgeometria beállítására. Ehhez ki kell nyitni a szkópot, lehúzni a kalibrálás engedélyező jumpert. (Külső hűtést nem elfelejteni!).
A kalibrálás menüben ilyenkor engedélyezve lesz a külső kalibrálás, és az ADJUST menüt kell választani. Ekkor a szkóp különböző teszt ábrákat fog felrajzolni, illetve kiírni, hogy mit állítsál.
Szépen be lehet állítani. Mind a cső munkapontot, mind a fókuszt, mind a geometriát, mind pedig a pontos képméretet és pozíciót be tudod állítani.
Javaslom, először ezt a részt részletesen olvasd el a service manualban. Fejből nem tudom az egész procedúrát,ha kell, tudok részleteket mondani, meg fotózni. De nem nehéz, és igazából nem lehet elrontani semmit. (Kivéve, ha engedélyezett kalibrálás közben törlöd a kalibrációt, de az sem egy nagy kaland újra csinálni, de azért figyeld, hogy melyik menüt választod.)
(#) c27 válasza szapcsika hozzászólására (») Feb 7, 2018 /
 
Ok, majd keresek 2db pc ventit és azzal fogom hűteni. Gondolom elég ha csak az alját fogják fújni a ccd-k környékét, vagy megpróbálok szerezni valami nagyobbat. Majd átolvasom a service manualt, ha lesz egy kis időm, bár annyira nem sürgős, szerencsére.
(#) nagym6 válasza c27 hozzászólására (») Feb 8, 2018 /
 
Tökéletes rajzolat nem létezik ks. csönél. Fókusz, asztigmatizmus beállításnál pici hiba mindig marad, geometriai torzítás is valamennyi lesz ahol a vonal nem pontosan egyenes. Minimalizálni lehet, de tökéletes nincs, ez nem hiba.
(#) Cinema válasza c27 hozzászólására (») Feb 8, 2018 /
 
Azon a képen, amelyiken a vonal látszik az jól néz ki, de azért azt megnézhetnéd, hogy nincs-e a közelében a készüléknek egy mágnes, hangszóró, nagyobb vasmag, vagy transzformátor, mert az is el tudja torzítani a vonalat, vagy eltolja a képet. A föld mágneses tere is el tudja a vonalat ferdíteni valamerre, így attól függően, hogy melyik földrészen, országban használják, valamelyest korrigálható.

Üdv!
(#) c27 válasza Cinema hozzászólására (») Feb 8, 2018 /
 
A vízszintes vonalak a képernyő 4 sarka felé hajlanak.
Nincs a közelében semmi ilyesmi, majd elolvasom a leírását és valamikor majd megpróbálok kicsit állítani rajta, hátha jobb lesz, mondjuk azért annyira most sem vészes. Gondolom a geometry és az edge focus lenne a megoldás nyitja, de ha úgy alakul lehet egy display kalibrációt lefuttatok fene tudja ezalatt a huszonvalamennyi év alatt mi merre mászott el.
(#) szapcsika válasza c27 hozzászólására (») Feb 8, 2018 /
 
Ne ha úgy alakul, hanem hozd be a display kalibrálás menüt. Ekkor pont a célnak megfelelő tesztábrákat fogsz kapni. Csak úgy tekergetni nem érdemes. Egyébként igen, a geometry fogja jórészt a hajló vonalakat állítani, de hatással van rá az y axis alignmemt is. Az edge fokus a szélén lévő fókuszt állítja, a high drive focus pedig a nagy fényerejű részek fókuszát. A grid bias a cső munkapontját, ezzel pedig az alapfényerőt. Sokmindennek van egymásrahatása, lehet, többször kell ezen-azon állítani. De pont ezért haladj a manual szerint. Ezen kívül még a képméretet, pozíciót és a vektoros/pixeles részek fedését kell állítani, ezeknek az állítószerve máshol van, a display panel hátulján. Ezeket a beállításokat nyugodtan megcsinálhatod, mert pont, ahogy mondod, 20 év sok idő. Itt semmi visszafordíthatatlant nem tudsz csinálni. A kép szinte biztos, hogy jobb lesz. Az túloldali panelen ne tekerj el semmit, mert oda már kellműszetezettség, hogy beállítsad.
(#) szapcsika válasza szapcsika hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Lehet félrebeszélek. Most eszembe jutott, hogy a 2430A-ban az adjust menüben kell állítani a másik panelon is. A CCD-k erősítésén. A saját teszt jelét azonos szintűre kell hozni, de ez csak annyi, hogy addig tekerni két potit, amíg fedésbe kerülnek a jelek. A service manual azt hiszem elég zavaros ezen a területen, de most nem keresem elő. A 2440-ben van egy elég összetett procedura a CCD-k órajelének állítására, azzal kevertem, de az itt nem játszik, ez nem 500mSa/s.
Meg ha amúgy nincs bajod a jellel, akkor amúgy sem kell hozzányúlni.
(#) xitibi hozzászólása Márc 21, 2018 /
 
Sziasztok.
Van egy Oscillograph st-509A oszcilloszkópom szeretném kapcsolóüzemű tápok élesztéséhez használni. Milyen mérőfejet vegyek hozzá?
A táp max. 100 Khz fog működni és 230v -os hálózatról.
(#) 13_Balu50 válasza xitibi hozzászólására (») Márc 22, 2018 /
 
Ha jól látom a szkópod 5 Vig mér. Nekem van egy db 1/10-es és 1db 1/100-as mérőfejem. De az én szkópom VOLTS/DIV-je 20V ig mér. Neked mindenképpen kell a 100-as osztó, ha a primer oldalon is akarsz méregetni,de nem ártana egy 1/10-es is a kisebb feszültségre.
A legfontosabb azonban LEVÁLASZTÓ TRAFÓ nélkül ne méregess egy kapcsoló üzemü tápban, életveszélyes lenne!
Nekem ilyen az 1/10-esem, és állitható a szkóphoz.
A hozzászólás módosítva: Márc 22, 2018

merofej.JPG
    
(#) xitibi válasza 13_Balu50 hozzászólására (») Márc 22, 2018 /
 
Szia.
Ha jól értem akkor jó lenne egy 1/10 és egy 1/100 -as mérőfej.
A trafós részre visszatérnék ha már ezeket sikerült meg vennem.
(#) 13_Balu50 válasza xitibi hozzászólására (») Márc 22, 2018 /
 
Azért várd meg a mások véleményét mielőtt beruháznál mindkettőre, is én is csak hobbista vagyok. Akkor ezek szerint 5V-ig mér a szkópod.
(#) xitibi válasza 13_Balu50 hozzászólására (») Márc 22, 2018 /
 
Hát ha jól értelmezem a feliratokat akkor igen.
(#) 13_Balu50 válasza xitibi hozzászólására (») Márc 22, 2018 /
 
Én a leválasztó transzformátort úgy oldattam meg, hogy volt egy kb 600W-os toroid trafóm 4x30V-os szekunder feszültséggel. Ezeket ahogy kell szabályosan összekötöttem így kaptam 120 V-ot . Nagyon kell vele vigyázni mert ha nem jól kötöd sorba a szekunder oldali tekercseket akkor zárlat lehet a tekercsek között. A szkópot átállitottam 110 V-ra . A kapcsoló üzemü táp meg elindul 120 V-ról is, legalábbis amivel eddig találkoztam.
A hozzászólás módosítva: Márc 22, 2018
(#) nagym6 válasza 13_Balu50 hozzászólására (») Márc 22, 2018 / 1
 
Mérőfej feszültségtűrése még a lényeges szempont, legalább 1000V legyen. Ha a szkóp legnagyobb állása 5V/div, az 5x8=40V ami teljes képernyő, 1/10 fejjel 400V a teljes képernyő. Ennél nagyobb (csúcstól csúcsig) jelhez 1/100 mérőfej kell. Kapcsolótápnál lehetnek ennél nagyobb tüskék, stb..
(#) xitibi válasza nagym6 hozzászólására (») Márc 22, 2018 /
 
Keresgetve az ebayon csak 20 MHZ mérőfejet találtam ez alatt nem. viszont ha minden igaz a készülék 10 MHZ -es.
Ez mennyire okoz gondot?
13_Balu50 köszönöm az ötletet.
(#) 13_Balu50 válasza nagym6 hozzászólására (») Márc 22, 2018 /
 
Köszönöm okosabb lettem, akkor nekem gyakorlatilag teljesen megfelel az 1/10-es osztó is. Mert a számításod szerint 1600V-ig mérhetek vele, leválasztó transzformátoron keresztül.
(#) tbarath válasza xitibi hozzászólására (») Márc 22, 2018 /
 
Nem okoz problémát, ha jobb minőségű mérőfejet használsz egy gyengébb képességű szkóphoz.
(#) 13_Balu50 válasza xitibi hozzászólására (») Márc 22, 2018 /
 
Az én szkópom is 10 MHz-es és a mérőfejem nem is tudom, hány MHz-et tud, ( a piacon vettem pár száz forintért) de nem is érdekel, van rajta kalibráló és belövöm a calibráló jelet és had menjen.Ami a feszültség türését illeti Orosz gyártmány biztosan kibir 1000 V-ot is.
A hozzászólás módosítva: Márc 22, 2018
(#) xitibi válasza tbarath hozzászólására (») Márc 22, 2018 /
 
Bővebben: Link Ez megfelelne?
(#) pucuka válasza xitibi hozzászólására (») Márc 22, 2018 /
 
Az nem baj, hogy csak 10 MHz -es, a lényeg, hogy kompenzált osztója legyen. Mivel nálad van, a 10 MHz -hez már kell, így a szkóp bemenete is "szabványos", azaz 1 MΩ II 20 - 40 pF. Ehhez illeszthető bármelyik általánosan használt mérőfej, akár 1:10, vagy 1:100 osztású. Nem szükséges különösen nagy frekvenciára alkalmas drága mérőfej.
Amit linkeltél megfelelő lesz.
A hozzászólás módosítva: Márc 22, 2018
(#) 13_Balu50 válasza nagym6 hozzászólására (») Márc 22, 2018 /
 
Gondolom ennek a feszültség türése megfelel 1000V-ig. Egy monstrum, ebben még van anyag.
A hozzászólás módosítva: Márc 22, 2018

mérőfej.JPG
    
(#) tbarath válasza xitibi hozzászólására (») Márc 22, 2018 /
 
Elvileg megfelelő, de kérdés a minősége, mert Kínában mindenre ráírnak mindent, a papír elbírja. Persze a céljaidra valószínűleg ez is megfelelne, még ha nem is "tud" 20 MHz-et, de olcsóbban kapsz 100 megást: Bővebben: Link. Vagy még olcsóbban 60 megást: Bővebben: Link, esetleg két 40 megást: Bővebben: Link

Még a Conrad-ban is olcsóbb a 100 megás: Bővebben: Link, a 80-as még olcsóbb: Bővebben: Link, és esélyes, hogy hamarabb megérkezik - persze itt előnyben a pestiek, vagy akinek van rendszeresen erre járó ismerőse.
(Nem vagyok nagy Conrad fan, a Voltcraft "márka termékei" nyilván szitázott kínai cuccok. Viszont úgy gondolom, hogy amit ők behoznak az EU-ba az jó eséllyel megfelel az EU-s szabványoknak, míg Jong Lang nem annyira ugyel erre Shenzen-Alsón.)
A hozzászólás módosítva: Márc 22, 2018
Következő: »»   83 / 109
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem