Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Frekvenciaváltó
 
Témaindító: sultann, idő: Feb 15, 2008
Lapozás: OK   72 / 99
(#) laacika hozzászólása Okt 13, 2018 /
 
Hát elnézést kérek mindenkitől,de lehet én gondolom nagyon egyszerűnek ezt a dolgot és azért gondolom úgy hogy amit leirtam elképzelést az bőven elég.
Nem nem az a váltó,egy másikról van szó.
Tipusa:Toyo Denki VF61M 2R222.
Nem tudom a tipus miért fontos de ti biztos hogy jobban tudjátok.
Nem sok elektrós ismeretem van,pár kapcsolást csináltam már segitséggel,szóval eléggé részletesen kell a segitség.
Az elképzelésem leirtam,nem igazán tudok többet mondani róla,de ha kevés akkor légyszives kérdezzetek.
Ismét köszönöm hogy próbáltok segiteni ebben a témában.
(#) naptukor válasza laacika hozzászólására (») Okt 13, 2018 / 1
 
Szia!

Idézet:
„Nem tudom a tipus miért fontos”

A típus azért fontos mert a világ összes frekvenciaváltója nem egyforma.
Eltérő funkciókkal képességekkel és kiépítéssel rendelkeznek. Legtöbbször még gyártón belüli típusoknál is van nagy eltérés. Egyiknek több, másiknak kevesebb bemenete van, ezek eltérő módon állíthatók be.
Pl. az irányváltás:
Egyes típusoknál lehet beállítani egy start jelet, amire a motor elindul/megáll. Egy másikra meg egy forgásirány váltást. Ha ez a start jellel együtt van, akkor a motor visszafele forog. Ha önmagában start nélkül kapja akkor nem forog a motor.

Más típusoknál meg külön be lehet állítani start előre és start hátra jelet egy-egy bemenetre. ha az egyiken kap jelet előre forog, ha a másikon akkor meg hátra forog. Látható hogy a kettő között igencsak nagy a különbség ha azt tervezzük hogyan vezéreljük az irányváltást.

Megint más típusoknál mind a kettő mód beállítható (Pl. Danfoss VLT, vagy FC sorozat).

Tehát összefoglalva:
Az "eszterga kapcsolóját" bekapcsolod, erre elindul előre. Addig megy előre amíg el nem ér egy "hátra" irányváltó végálláskapcsolót. Onnantól megy hátra mindaddig amíg az "eszterga kapcsolóját" ki nem kapcsolod.
Ezt tudtam leszűrni abból amit leírtál.

A következő kérdések merülnek fel:
1. Mi van ha NEM kapcsolod ki az "eszterga kapcsolóját" amikor hátra ért? Felkoppan és tolná tovább hátra (erre szokták azt válaszolni hogy olyan nem lesz, majd én kikapcsolom, pedig lesz)

2. Mi van ha hátra menet közben félúton akarod megállítani? Megteheted de amikor újra elindítod már előrefele fog menni, hiszen azt írtad hogy az "eszterga kapcsolója" elölről indítja a folyamatot. Vagy akkor majd kézzel megnyomod az irányváltó végállást hogy teljesen hátra menjen?

3. Hogyan vezeted ki a gépből a már meglévő "eszterga kapcsolóját"? Ugyanis egy potenciálmentes kontaktusra lesz szükség.

Itt egy hevenyészett rajz egy lehetséges megoldásról. De ebben nem az "eszterga kapcsolója" váltja vissza előre az irányt, hanem egy nyomógomb.
(#) pipi válasza laacika hozzászólására (») Okt 13, 2018 /
 
Hali!
Megvan a doksija a frekiváltónak? Tudod hogyan kell programozni?
Van pl. sorkapocsról vezérlési lehetőség? Ha igen miket lehet ráprogramozni? A start/stop fwd/rew milyen programozási lehetőségei vannak?
Miért nem linkeled be a doksit? Mi keressük meg?
(#) laacika válasza pipi hozzászólására (») Okt 13, 2018 /
 
Igen megvan,igaz Holland nyelvű.
Programozást illetően a gel/le futást amit szoktam állitani,ezen felül csak az alap nagyon szükséges dolgokat programoztam rajta mint pl a külső potméteres kezelést,külső inditás,nyomaték beállitás.
(#) pipi válasza laacika hozzászólására (») Okt 13, 2018 /
 
Hollandul nem értek..
A figure 2-2-ben ott van start fwd, start rev. Ezek működnek?
Innen kéne indulnod...
Hogyan kell aktiválni? Pillanatnyi gombnyomás? Mi van ha hosszan nyomod a gombot?
Mi van ha előremenetben aktiválod a vissza gombot? Leáll és elindul visszafelé? Vagy kell neki egy stop előtte? Játszogass el vele, és a nyomógomb helyére akár lehet hogy "direktbe" mehet a végálláskapcsoló. Azért még valami sima ki/bekapcsolót is köss vele sorba, megakadályozandó hogy valaki véletlenül rákönyököl a végálláskapcsolóra...
(#) laacika válasza pipi hozzászólására (») Okt 14, 2018 /
 
Igen,működnek hiszen ezekre van kötve a kapcsoló a gépen.
Melyik vissza gombra gondolsz?
(#) naptukor válasza pipi hozzászólására (») Okt 14, 2018 /
 
Helló!

Idézet:
„Hogyan kell aktiválni? Pillanatnyi gombnyomás? Mi van ha hosszan nyomod a gombot?
Mi van ha előremenetben aktiválod a vissza gombot? Leáll és elindul visszafelé?”


Nem pillanatnyi gombnyomás. Az F kapocs a start előre / stop, az R kapocs a start hátra / stop funkcióval bír.
Addig megy előre ameddig az F kapocs össze van kötve a CC kapoccsal és addig megy hátra ameddig az R kapocs össze van kötve a CC kapoccsal. Ha sem F sem R nincs összekötve CC-vel, akkor megáll.
(De szerintem ennek a rajzomból ki kellett volna hogy derüljön)

Ha egyszerre kap start parancsot R és F kapcsokon, akkor hátra indul el a motor.
(#) pipi válasza laacika hozzászólására (») Okt 14, 2018 /
 
Nyilván a vissza irányra...
Naptükör javaslatát kipróbáltad?
(#) laacika válasza naptukor hozzászólására (») Okt 15, 2018 /
 
Teljesen igazad van,ezért tényleg fontos a pontos tipus,hiszen ennek tudatában tudjuk mit tud a váltó és mit lehet belőle kihozni egy esetleges funkcióval.

Megpróbálok válaszolni a feltett kérdésekre.

1.
Minden menetvágásnál mikor üresen megyek vissza nekem kell kikapcsolni a gépet,tehát tényleg nincs olyan hogy nem kapcsolom ki.

2.
Hátrafelé sosem fog olyan adódni hogy meg keljen állni,de ha mégis akkor meg tudom állitani és akkor kézzel megnyomom a végálláskapvcsolót.

3.
Ezt nem teljesen értem,mert a gépben lévő kapcsoló ami eredetileg a mágneskapcsolókat kapcsolgatta az ki van most is vezetve,erre van most kötve a CC/F/R bemenet.

Úgy gondolom ez a balos menet vágásánál is működik.

Tehát:Jobbos menet vágásánál inditom a gépet előre forgással,a kés vágja a menetet és halad a tokmány felé,beér a menetkifutásba a kés,ekkor a beállitott helyzetben lévő végálláskapcsoló megállitja a gépet és automatice elindul visszaforgásal.Visszaballag és megállitom azzal a karral amivel elintitottam előre.

Balos menet:Beálitottam ugyan úgy a tokmány közelébe a menetkifutásnál a végálláskapcsolót,elinditom a gépet ugyan úgy előre de a tokmánytól távolodik a kés és vágja a menetet,végigért,majd kikapcsolom amivel inditottam.Kiveszem a kést és elinditom visszafelé forgással hogy vissza menjek a tokmány közelébe,itt álljon meg a végállás kapcsoló segitségével de NE induljon el vissza felé mert itt idő kell hogy a következő fogást vegyem a késsel.

Tehát minden ugyan úgy működik balos menetnél csak a kés ellenkező irányba halad a tokmány forgásirányához képest és nem kell hogy elinduljon visszafelé csak álljon meg.

Remélem érthetően le birtam irni.

Üdv:Laci.
(#) c27 válasza laacika hozzászólására (») Okt 15, 2018 /
 
Csak egy megjegyzés a balos menethez, lehet egyszerűbb lenne egy plusz kapcsoló amivel lehet forgásirányt váltani. Ha nem tévedek eredetileg úgy ment a balos menetvágás, hogy a kapcsolót felfelé kapcsolod és akkor balra megy a tokmány, plusz van valahol rajta egy jobb-bal forgásirány kar pluszba az át kell váltani balos menetvágásnál és ha balra megy a tokmány akkor az előtolás marad előre menet és ugyan úgy marad minden mint a jobbosnál csak balos menet lesz. Mondjuk ez gép függő én egy régebbi szerkezetből indultam ki annak 3 állású a kapcsolója középen ki, le jobbos fel balos főorsó forgásirány. Ezen kívül van még egy balos és jobbos kar a gépi menetvágáshoz. Remélem világos amit írtam. Szóval ha ilyen a géped akkor lehet célszerűbb lenne a balos forgásirányt is beadagolnia frekiváltónak, mert be lehet és akkor olyan lesz a gép mint az eredeti csak modernebb hajtással. Sőt féküzemet is érdemes lesz majd jól beállítani tokmánymérettől függően szintén célszerű ha a végállás kapcsoló után x időn belül megáll. Azt azért ne várd el, hogy ha eléri a végállást satufékkel megáll, de ha jól paraméterezed jól be lehet majd lőni, hogy hamar megálljon.
A hozzászólás módosítva: Okt 15, 2018
(#) Thomas10100 hozzászólása Okt 17, 2018 /
 
Sziasztok!

Adott egy Watt Drive L2000 frekvenciaváltó.
Úgy működik a JOG funkció, hogy elöször a JOG bemenetre adom a jelet és utána a ForwardRUN jelre.
Nekem pedig pont fordítva kellene. Ezt át lehet állítani a frekvenciaváltóban?
Tehát alapból megy a gép a Forward RUN bemeneten ott a 24V és ha a JOG bemenetre is 24V-ot adok akkor lassú járásra vált(ami a JOG frekvenciában meg van határozva).

Köszönöm!
(#) naptukor válasza Thomas10100 hozzászólására (») Okt 17, 2018 /
 
Szia!

Pedig a leírás szerint úgy kéne működjön ahogy szeretnéd. A Jog bemenet magas prioritást élvez a sebesség meghatározás terén.

Esetleg próbálkozhatsz még a Multistage speed funkcióval JOG helyett a menet közben történő sebesség választáshoz...
(#) Thomas10100 válasza naptukor hozzászólására (») Okt 17, 2018 /
 
Pedig fordítva van mert akkor nem is menne a gép ha meg lenne cserélve a kettő vezeték.
Átnézem holnap
Köszi
A hozzászólás módosítva: Okt 17, 2018
(#) naptukor válasza Thomas10100 hozzászólására (») Okt 18, 2018 /
 
Melyik kettő? Már miért ne menne?
Leírnád esetleg hogy mit csinál ha adsz neki egy start parancsot majd egy JOG parancsot is a start mellé?
(#) Thomas10100 válasza naptukor hozzászólására (») Okt 18, 2018 /
 
A PLC kettő kimenete, egyik a FORWARD RUN, másik a JOG.
A gépet elindítom, megy a potmeterrel beállított sebességgel.
Ha ki gombot nyomok akkor átvált lassú sebességre, majd a meghatározott fokszámon leáll a gép.
Jelenleg nem vált át lassúra, pedig a kimenet bekapcsol, ami a frekvenciaváltó JOG bemenete
A hozzászólás módosítva: Okt 18, 2018
(#) naptukor válasza Thomas10100 hozzászólására (») Okt 18, 2018 /
 
Szia!

Nem tudom sajnos. Én ahány frekvenciaváltót eddig használtam és a JOG funkciót is használtam mind úgy működött, hogy a JOG bemenetre adott aktív jelre végrehajtotta a JOG funkciót. Hiszen pont erről szól ez a funkció.
Bár Wattdrive-ot is használtam már (de a JOG-ot ennél pont nem) a leírás is azt írja hogy ha JOG aktív, akkor JOG frekivel kell mennie.

Az általad közölt információk alapján ennél többet nem mondhatok sajnos.
(#) Thomas10100 válasza naptukor hozzászólására (») Okt 18, 2018 /
 
Szia!

Megnézem még ha lesz rá időm, más információt nem tudok mondani.

Köszi a segítséget!
(#) laacika válasza c27 hozzászólására (») Okt 24, 2018 /
 
A gép eredetileg (és most is) ilyen.
Jobbos menet:Tokmány előre (balra)forog a szán pedig megy a tokmány felé.
/van egy irányváltó kar,ami megforditja a szán mozgását a főorsóhoz képest/
Balos menet:Tokmány előre forog a szán pedig távolodik a tokmánytól.

Ezt nem értem:"Szóval ha ilyen a géped akkor lehet célszerűbb lenne a balos forgásirányt is beadagolnia frekiváltónak"

Persze most is úgy vágok menetet hogy a lefutást egész kicsire veszem 0,8sec.
(#) c27 válasza laacika hozzászólására (») Okt 24, 2018 /
 
Értem, de a motort indító kapcsoló esetleg nem olyan, hogy közép állásban a motor áll, felfelé pl. balra, lefelé kapcsolva jobbra forog a főorsó? A régi gépek többsége ilyen, ugyan Toshoz még nem volt szerencsém.
Már csak azért írtam, mert akkor nem kell ragaszkodni a balos menetvágásnál a tokmánytól kifelé haladási irányhoz, hanem lehet úgy is, hogy a tokmány felé megy a szán, a főorsó pedig balra forog, ehhez mondjuk balos kés kell, szóval ezt csak megjegyzésnek szántam, így nem is offolok tovább.
(#) laacika válasza naptukor hozzászólására (») Okt 30, 2018 /
 
Bevallom őszintén ez a rajz nekem kinai.
(#) pipi válasza laacika hozzászólására (») Okt 30, 2018 /
 
Van 2 nyomógomb (az egyik bontó), egy végálláskapcsoló, egy R1 relé és a hozzá tartozó két érintkező. CC közös, F forward, R reverse bemenet.
Ha nem látod át, tényleg fordulj szakemberhez.
(#) laacika válasza pipi hozzászólására (») Okt 30, 2018 /
 
Nem szakember kell hanem mint ahogy az elején is kértem kicsit részletesebben/köznyelven,ehhez hülyének is érthetően mivel nem tanultam ilyeneket.
(#) pipi válasza laacika hozzászólására (») Okt 30, 2018 /
 
Ettől egyszerűbben nem lehet lerajzolni.
Nem tudjuk mit nem értesz a rajzon. Össze tudod vezetékelni? Akkor rajta közben megérted.
(#) laacika válasza pipi hozzászólására (») Okt 30, 2018 /
 
Szerintem meg lehet(ne).
Van akinek biztos pofon egyszerű de nekem nem.
Biztos én is tudnék neked rajzolni pár db szakmai dolgot ami marha egyszerű de nem értenéd meg csak ha lerajzolnám máshogy.
Köszönöm a segitséget.
(#) pipi válasza laacika hozzászólására (») Okt 30, 2018 /
 
De mit nem értesz a rajzon?
(#) laacika válasza pipi hozzászólására (») Nov 2, 2018 /
 
Mit?Az egészet.
De ha nem értem és valaki nem segit részletesen akkor ne ragozzuk tovább,majd egoldom valahogy.Kérek máshol segitséget.
(#) naptukor válasza laacika hozzászólására (») Nov 2, 2018 /
 
Szia!

Mivel csak annyit árulsz el hogy semmit nem értesz így nem lehet tudni mi is az a szikra amitől a homlokodra csapnál, hogy aha tényleg.
Anélkül meg nyilván nem szívesen ír senki időt és energiát nem kímélve oldalakat hogy prózában megtanítson villamos rajzot olvasni A-Z-ig.

Általában fórumokon senki nem szívesen ír sokat egy 2 mondatos kérdésre mert nagyon nem éri meg.
De ha valaki hatékonyan küzd a válaszért és látszik hogy ő is energiát fektet bele, annak azért megéri segíteni.

Máshogy fogalmazva: nem igazán csináltál kedvet ahhoz hogy válaszoljanak...
Valahogy tehát fogást kellene találni a problémádon, szerintem szakíts rá több időt!
(#) laacika válasza naptukor hozzászólására (») Nov 3, 2018 /
 
Igazad van,ilyen a mai világ!!
Nincs ideje az embereknek ilyenekkel foglalkozni,ha netán akad egy kis szabadidő akkor meg lusták.
Nem szakitanak időt arra hogy valahogy segitsenek egy olyannak aki hülye valamihez.
Ha egy fórumon segitséget kérnek én veszem a fáradságot és ha segitek akkor segitek,rászánom az időt energiát mert nekem is jólesne ha valaki majd segitene.
Nagyon remélem hogy úgy van ahogy mondják hogy mindent visszakapunk amit adunk,a jótis és a rosszat.
Igazad van hogy valamilyen szinten fogást kellene talállnom a problémámon,de mint mondtam abszolult nem értem ezeket a jeleket.
Nem érthwt valaki mindenhez.
Egy másik fórumon felajánlotak nekem egy ilyen kütyüt,valami reteszelt kettős mágneskapcsoló.
Ezzel mire megyek?
Tudom ez is kevés igy magába,látni kellene ez hogy lehessen valamit mondani róla.
Utólsónak csak annyit hogy nem vagyok a mai huszonéves generáció aki csak tárt kézzel várja hogy segitsenek neki,amit csak tudok megoldok de van ami nem megy.
(#) c27 válasza laacika hozzászólására (») Nov 3, 2018 / 1
 
Azzal, hogy ide felteszed a képet arról a valamiről nem lehet mondani semmit. Kapcsolási rajzot kellene hozzá látni, mert így elég nehéz kitalálni mi és hogy van bekötve.
Visszatérve a rajzhoz szépen sorban bal felső sarokból indulva lefelé haladva:
Előre gomb: egy olyan nyomógomb ami alaphelyzetben zárt, a kapcsolási rajzokon a kapcsolók mindig úgy vannak rajzolva, ahogy alaphelyzetben vannak. Ezért látszik is, hogy ez a nyomógomb a rajzon éppen összezárt érintkezőkkel van oda szokták írni az is hogy N.C. "normally closed" (alaphelyzetben zárt), amikor megnyomod a kapcsoló gombját akkor szakítja meg az érintkezőit.
Ez sorba van kötve a hátra végállás kapcsolóval ami alaphelyzetben nyitva van (tehát amikor megnyomod akkor zár). Ezzel párhuzamosan van kötve a relének egy olyan érintkezőpárja ami alapból nyitva van. Ezekkel pedig sorban a relé tekercse van.
Ezek rá vannak kötve gondolom a frekiváltó +24V-os sínjére (bár erről nem nyilatkozik a rajz). A +24V 100mA-ig terhelhető ami neked ebben az esetben elegendő. (A holland nyelvű leírásod 9. oldalán ott vannak a frekiváltó kapcsainak jelölései.)
A kapcsolás jobb oldali része:
CC F R a frekiváltón lévő jelölések megkeresed őket és a Start egy kapcsoló ami alaphelyzetben nyitott tehát amikor bekapcsolod akkor zárja az érintkezőit és az úgy is marad amíg ki nem kapcsolod. Az R1 a relé "középkivezetése" és az alapból zárt kontaktus megy az F-re míg az "alatta" lévő alaphelyzetben nyitott rész az R-re. Gondolom láttál már relét van egy mozgó érintkező ami alapból a felső érintkezőhöz van nyomódva egy rugó segítségével ez így normally closed az alatta lévő érintkező pedig a normally open. A középső érintkező amikor feszültséget kapcsolsz a tekercsre átkapcsol az alsóra és bontódik a felsővel. Remélem érthető.
Tehát a relé "középső" érintkezője ami mozog megy az R1-re a felső érintkező (aminek alapból nekinyomódik a mozgó érintkező) megy az F-re, az alatta lévő (ami akkor kapcsolódik össze a mozgó érintkezővel amikor behúz a relé) az megy az R-re.
Egy olyan relé kell neked ami két áramkörös és két állású pl. ilyen igaz ez 4. áramkörös, neked elég 2 áramkörös is, de kinézetre valami ilyesmi. Ha megnézed a képet akkor ezen látszik, amit írtam.
Egyébként ezek a rajzjelek az új kapcsolókon/reléket stb. is rá vannak rajzolva.
Remélem valamennyire világos így, megpróbáltam szájbarágósan leírni, remélem sikerült.
A hozzászólás módosítva: Nov 3, 2018
(#) laacika válasza c27 hozzászólására (») Nov 3, 2018 /
 
Nagyon szépen köszönöm ezt a tényleg részletes szájbarágós bő leiráat.
Na igy már mimden érthető,megbeszem hozzá a dolgokat és nekilátok,de ha jól emlékszem pont van itthon egy ilyen relém (az kapvsolgatja az olajpumpát mikor inditó jelet kap a váltó),és egy megfelelő kis végálláakapvsolóm is van.
Már csak egy nyomógomb kell,ja ,eg egy kis kapcsoló.
Köszönöm szépen mégegyszer a segitséget,sajnis én vsak igy érzem meg.
Következő: »»   72 / 99
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem