Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   80 / 86
(#) Peter65 válasza tamaaska hozzászólására (») Márc 10, 2019 /
 
A legegyszerűbb, ha kettő monostabilod van, és az egyik elé beraksz egy invertert, a kimenetük meg külön ellenállással csatlakozik a szűrőre. Egy picit ez is javíthat, de szerintem a szűrő meredekségét is növelni kellene, azaz én aktív szűrőt építenék, akár egymás után kettő másodrendűt egy dual műveleti erősítővel. Ha segít, lerajzolhatom mire gondolok.
(#) tamaaska2 válasza Peter65 hozzászólására (») Márc 11, 2019 /
 
Megköszönöm ha lerajzolod nagy segìtsèg lenne
(#) Peter65 válasza tamaaska2 hozzászólására (») Márc 12, 2019 /
 
Rajzoltam valamit, remélem nagy hibákat nem követtem el.
A táp részen az az áramtükrös megoldás LDO helyett van, ha van valamilyen LDO-d, amivel tudsz 10V-ot csinálni, az is jó. Az áramtükörben lévő tranyók lehetőleg hőcsatolásban legyenek.
A szűrő fokozatok elég érzékenyek a kondenzátorok értékére. Ha tudod, válogasd őket össze. Kisebb baj, ha eltérnek a névleges értéktől, de arányaiban egyformán térjenek el. Ide mindenképpen fólia kondenzátorok kellenek, kerámia és elko nem lesz jó.
Valószínűleg a 431-es söntstabilizátor fog a legjobban melegedni, smd esetén nagyobb hűlő felület kellene, ha furat szerelt TO-92, akkor esetleg hajtsd rá a nyákra, és ragaszd rá, hogy jobban hűljön.
A hozzászólás módosítva: Márc 12, 2019
(#) tamaaska2 válasza Peter65 hozzászólására (») Márc 12, 2019 /
 
Köszönöm a rajzot ,csináltam egy alkatrész jegyzéket és beszámoztam az alkatrészeket a tranzisztorok milyenek lenének? A PNP például lehet BC212 vagy BC557 és az NPN lehet BC182 vagy BC 547 vagy inkább valami amit lehet hűtőbordára tenni?
(#) Peter65 válasza tamaaska2 hozzászólására (») Márc 13, 2019 /
 
Lehetnek kis jelű tranzisztorok, mind megfelel amit írtál. Az alkatrész jegyzékbe ezeken kívül beírtam még a többi kondenzátor típusát is.
(#) tamaaska2 válasza Peter65 hozzászólására (») Márc 13, 2019 /
 
Köszönöm a kiegèszìtèst. Alkatrèszek beszerzès alatt ,ha sikerül mindent beszerezni akkor 15.-èn èpìtès ès proba.
A hozzászólás módosítva: Márc 13, 2019
(#) tamaaska2 hozzászólása Márc 15, 2019 /
 
Müködik a kapcsolás ,egy kis kiegèszìtèssel itt is szaggatott a motor egy kicsit induláskor ezèrt raktam be egy 2 voltos előfeszìtèst1. kèp . Jòl látszik a 2monostabìl működèse 2. kèp. A fordulatszám változásával jòl kivehető a kimenö feszültsèg változása az induktìv jeladò jelènek változásának arányába.
(#) tamaaska2 hozzászólása Márc 15, 2019 /
 
Köszönöm mindenkinek a segìtsèget!!!!
(#) tamaaska2 válasza tamaaska2 hozzászólására (») Márc 15, 2019 /
 
Bocsánat rosszùl rajzoltam le a 10M +10v- ra van kötve nem földre.
(#) Peter65 válasza tamaaska2 hozzászólására (») Márc 16, 2019 /
 
Örülök, hogy működik a dolog. Az előfeszítés akár az IR kompenzálásnak is megfelelhet.
Egy észrevétel; ha a szenzor 50%-os kitöltésű jelet ad, akkor a 2. képen a monostabil jeleknek jobban eltolva kellene lenniük, ami csökkentené a kimenő jel hullámosságát. Persze ha így is jó, akkor nem biztos, hogy érdemes tovább küzdeni vele.
(#) tamaaska2 válasza Peter65 hozzászólására (») Márc 16, 2019 /
 
Igen ez egy röktönzött jeladó (fùrogèp ès konzerves doboztető kombináciò) a valós jeladótárcsa 50%os kitöltèsi tènyezös lessz. Itt szeretnèm megkèrdezni hogy ha tudnám növelni a jeladó frekvenciáját akkor elèg a kèt monostabil frekvenciáját (C3-R6,C4-R7) változtatni?
(#) Peter65 válasza tamaaska2 hozzászólására (») Márc 16, 2019 /
 
Így már értem, akkor a valós helyzetben kedvezőbb lesz a helyzet.
Igen, a monostabil idejének a csökkentésére lesz lesz szükség, a nevezett alkatrészekkel állítható be.
(#) aviator17 hozzászólása Júl 24, 2019 /
 
Sziasztok,

Egy 3.6 V-os DC motort szeretnék FET-en keresztül Arduino-val vezérelni. Most próbálok ilyet csinálni először ezért az az egy célja van a dolognak, hogy működjön. Egy IRF9540N-et találtam ezzel kezdtem el kísérletezni. S-t tápra kötöttem D-t a motor pozitívjára, a motor negatívját földre. G-t földre kötöttem, ekkor kellene vezetnie. Ha jól tudom. Valamit vezet is. A motor megmozdul, ha megmozdítom és éppen hogy csak forog, pár másodperc múlva meg is áll, közben a FET erősen melegszik, ha 9V-os elemről működtetem. Az Arduino 5V-járól meg sem mozdul.
A FET után a motor pólusain 1V körül van a feszültség.

Mit rontok el?
(#) erbe válasza aviator17 hozzászólására (») Júl 24, 2019 /
 
A FET-ed nyitófeszültsége magas. Olyant kellene választanod, aminek a betűsorában L szerepel (Logic - 5 V nyitófeszültség)! Vagy kell hozzá magasabb feszültségű segédtáp, de ahhoz más elrendezés kell.
N-FET-tel jobban jársz. Pl: IRLR2905
(#) aviator17 válasza erbe hozzászólására (») Júl 25, 2019 /
 
Erre gondoltam én is. De: Ha jól nézem az adatlapon a grafikont akkor a legalacsonyabb nyitófeszültség -4,5V a S-hoz képest. Ha egy 9V-os elemmel próbálkozok akkor pont a fele megy el a nyitásra, a maradék 4,5V pedig a FET-en keresztül megy a motorra, ilyen Uds feszültségnél ráadásul már 1,5A-el telítésbe megy a FET, tehát a motornak elméletileg rendesen kéne működnie.

Az adatlap alapján ezek szerint akkor -4,5V-tól pozitívabb feszültségekre ki se nyit?
Mitől függ, hogy a gate-re kapcsolt feszültség mekkora része fordítódik a nyitásra?

Köszönöm a választ!
(#) Bakman válasza aviator17 hozzászólására (») Júl 25, 2019 / 1
 
Idézet:
„Mitől függ, hogy a gate-re kapcsolt feszültség mekkora része fordítódik a nyitásra?”
Valószínűleg félreértelmezel valamit, mert a Gate-re kapcsolt feszültség nyitja ki a FET-et, az összes feszültség a nyitásra fordítódik.

A Gate-et modellezheted úgy is, mint egy kondenzátor. Fel kell tölteni a nyitáshoz, ki kell sütni a záráshoz. A D-S átmenet attól függően nyit ki, mekkora feszültséget kapcsolsz a G elektródára. A D-S áram elsősorban két dologtól függ: mekkora feszültségre van feltöltve a Gate, illetve mekkora a feszültségkülönbség a Drain és Source között.

Ha a Gate nincs kellően feltöltve, akkor a D-S között limitált mennyiségű áram tud folyni. Ez a FET-ek egyik alapvető fontosságú paramétere. Ugyanakkor figyelembe kell vanni azt is, hogy "félig" nyitott állapotban viszonylag sok feszültség esik a FET-en ami többnyire felesleges veszteségeket okoz.

Mindezek mellett szerintem egyszerűbb lenne N csatornás FET-et használnod, lásd mellékletek. A motor feszültségét, ha kis áramúról van szó, egy egyszerű ellenállással is lehet korlátozni, az a kis feszültség-ingadozást kibírja.
(#) aviator17 válasza Bakman hozzászólására (») Júl 25, 2019 /
 
Kezdem érteni. Ezek szerint akkor célszerű külön megtáplálást adni a G-nek és a meghajtott fogyasztónak.
Az első ábrán a tranzisztornak azon kívül, hogy ki-be lehet vele kapcsolni a FET-et van egyéb szerepe?
A 4,7k-s a 100 Ohm-os ellenállás illetve a kondenzátor milyen célt szolgál?
(#) Bakman válasza aviator17 hozzászólására (») Júl 25, 2019 /
 
A reggeli kapkodásban összekevertem a szezont a fazonnal, a netről letöltött képekkel. Kezdjük az elején. A "motort akarok vezérelni" tulajdonképpen mit jelent? Egyszerűen ki- és bekapcsolni időnként vagy PWM vezérlésről van szó? Mekkora a motor áramfelvétele?

A legegyszerűbb megoldásért lásd a mellékletet. Ha csak időnként akarod ki- és bekapcsolni, nem gyakrabban, mint másodpercenként egyszer, akkor nem kell semmit változtatni a kapcsoláson.
(#) kaqkk válasza aviator17 hozzászólására (») Júl 25, 2019 /
 
ez lesz jó
A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2019
(#) Bakman válasza kaqkk hozzászólására (») Júl 25, 2019 /
 
Már csak beszerzési forrás kell.
(#) kaqkk válasza Bakman hozzászólására (») Júl 25, 2019 /
 
Itt 900 a házhoz szállítás de legalább hamar megjön Bővebben: Link Én tegnap rendeltem 5db ot (igaz hogy jön kínából is 10 db 600Ft ért ) de Pestről talán hamarabb ideér
A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2019
(#) aviator17 válasza Bakman hozzászólására (») Júl 26, 2019 /
 
A végső célom egy H-hidas vezérlés lenne amit arduinoval, legalábbis kis feszültséggel tudok vezérelni. Időközben kiderült, hogy a 3,6 V-os motornak valami baja van, direkt tápról sem hajlandó rendesen működni. Találtam helyette egy 12V-os motort ami jó. Tegnap össze tudtam rakni a H-hidat a 4 FET-tel, remekül működik akkor, ha a tápként használt 9V-os elemről vezérlem a FET-eket is. IRF9540N-et és IRL540NPBF-et használok, ez volt otthon a dobozban . A lényeg, hogy 5V-ról nem akar menni a rendszer. (Közben most látom kaqkk kolléga üzenetét a H-híddal: remek megoldás lenne de egy kicsit mazochista vagyok, szeretném magam összerakni megszenvedni vele és megérteni a működését.)

Mivel az IRL540, logic level ezért neki elég kell, hogy legyen az 5V. A másik viszont nem az, így az a gyanúm, hogy oda kevés. Az adatlap alapján -4,5V Vgs-nél nyit először, mivel ezt a +-ra kötöm ezért a Source-hoz képest ami 9V, ha a Gate-re 5-öt rakok az csak -4V lesz. Elképzelhető, hogy ez a gond?
(#) Bakman válasza aviator17 hozzászólására (») Júl 26, 2019 /
 
A P csatornás FET-ek Gate lábát érdemes egy tranzisztoron keresztül vezérelni, lásd melléklet.

H-híd.png
    
(#) Peter65 válasza Bakman hozzászólására (») Júl 26, 2019 / 1
 
Ez a kapcsolás nem jó, mert a fetek össze fognak nyitni az átkapcsolás alatt. Vagy RC tagokkal kell biztosítani a szünetidőt, vagy szétválasztani mind a négy fet meghajtását, és a processzor meghajtó jeleinél biztosítani a szünetidőt.
(#) Bakman válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 26, 2019 /
 
Ez nyílvánvaló, ha PWM vezérlésről van szó. Amennyiben egyszerűen néha erre, néha arra akarja forgatni a motort, megfelel. A korábbi kérdéseimre még nem kaptam választ:
Idézet:
„A "motort akarok vezérelni" tulajdonképpen mit jelent? Egyszerűen ki- és bekapcsolni időnként vagy PWM vezérlésről van szó? Mekkora a motor áramfelvétele?”
A választól függően kell továbblépni. A sötétben tapogatózáshoz egyelőre ez is megfelel.
(#) aviator17 válasza Bakman hozzászólására (») Júl 26, 2019 /
 
A kérdésedre elfelejtettem válaszolni: alapvetően időnként ki-és bekapcsolásról van szó, de érdekességképpen lehet benne PWM is.

A 3,6 V-os motor áramfelvétele 1A volt, amit majd helyette találok annak nem tudom mennyi lesz, de kb. hasonlóra számítok.

Az irányváltásra nem hirtelen lesz szükség, egyébként pedig programból egy késleltetéssel könnyen meg lehet oldani azt, hogy ne akadjanak össze.

A kapcsolást pontosan így raktam össze mint ahogy az előző leveledben a képen van, annyi különbséggel hogy a tranzisztorok elé 2k-t tudtam tenni 2.2 helyett, gyanítom ez nem sokat számít. A tranzisztor amúgy BC548, igaz, hogy csak 100mA-t tud de áram nem is nagyon kell hogy folyjon rajta mert csak a FET nyitásához közvetíti a feszültsget.

Ja a lényeg lemaradt: tranzisztor nélkül a FET-eket a 9V-os tápról vezérelve működik a dolog, tranzisztorral (5V-ról vezérelve őket) nem.
(#) aviator17 válasza aviator17 hozzászólására (») Júl 27, 2019 /
 
Közben megtaláltam ezt a remek programot, összeraktam a kapcsolást (csatolva), 0.11 másodpercig tud működni. Utána dob egy hibát, hivatkozik egy csomópontra, amit nem tud azonosítani Így nehéz.

A kép alapján valaki látja, hogy hol a hiba?

(Az igénytelen vezetékezésért elnézést.)
A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2019

Capture.JPG
    
(#) Emberke hozzászólása Szept 27, 2019 /
 
Üdv Mindenkinek!

Van egy 230 voltos, 400 wattos dc motorom (mini esztergában) amit egyrészt szeretnék stabil dc 230-ról meghajtani. Valamint pulzálásmentesen szabályozni a fordulatszámot. A 230 dc végülis meg van (greatz+kondi),de a szabályozással gondban vagyok. Wishről rendeltem AC szabályzót. Kisebb teljesítményű motor tökéletesen megy 0-tól 100 %-ig. De ez a "nagy" motor, ha azt akarom hogy 0-ról induljon akkor először szaggat majd amikor meg van neki egy bizonyos amper akkor megy folyamatosan csak. Ami azt jelenti hogy a potméteren kb negyed fordulatot kell fel tekernem a sima járáshoz. Valakinek van valami jó de nagyon egyszerű ötlete hogy ezt hogy lehetne megoldani? Esetleg a wishről rendelt cucc átalakítása?

Köszönöm!
(#) ferci válasza Emberke hozzászólására (») Szept 27, 2019 /
 
Szia!
Erre már egy másik topikban ( úgy rémlik ) beírtam neked, hogy 0-ról nem fogod elindítani a ( nagyobb ) motort. Kell egy bizonyos alap feszültség, ahol hajlandó folyamtosan forogni.
Vagy megjegyzed a minimális potméter állást, vagy elvágod a nyákot annál a végnél, ahová letekernéd és beteszel egy megfelelő értékű ellenállást, amit ki kell kísérletezned, sacc 0.3 x poti kohm értékkel.
Ha nagyon cammogóra szeretnél lemenni a fordulattal és stabilan, az a terheléstől erősen függene. Oda már áttételes rendszer kell.
(#) Peter65 válasza Emberke hozzászólására (») Szept 27, 2019 /
 
Több információ kellene. A képen egy AC szaggató van, ha jól gondolom, te pedig DC motort akarsz megtáplálni. Hogyan van a DC motor bekötve? Esetleg a szaggató után betettél egy diódás hidat, és és annak a kimenetén van a DC motor? Ha így van, akkor tudnod kell, hogy ez az összeállítás viszonylag érzékeny, mert a triakkon a kikapcsolás nagy di/dt-vel történik (a diódás-híd hirtelen átveszi a nulláramvezetést), és ekkor a triak könnyen bebillen. Ezért alakulhat ki rángatás, vagy ahogy írod "szaggatás". Erre a megoldás az AC körbe beépített telítődő fojtó, és egy RC tag a triakra. A problémáról olvashatsz: itt a 9/10 oldalon és itt az 523. oldaltól.
Következő: »»   80 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem