Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Lapozás: OK   417 / 1384
(#) titi válasza watt hozzászólására (») Feb 13, 2010 /
 
Nyugi! Én már nagyon várom a cikked, és szerintem nem vagyok egyedül!
Szóval arra ne is gondolj, hogy inkább nem írsz, mert mások más megoldást választottak!
(#) gulasoft hozzászólása Feb 14, 2010 /
 
Hát ismétlés a tudás anyja, bár ez nem ismétlés hanem a fotótechnika nagy előnye, ugyan arról a filmről a második darab. Ugye már nem kellett összeragasztani a filmet, mert már össze volt. Tényleg csak fóliázni kellett levilágítani (5 perc volt a két oldal összesen) előhívni és maratni.
Mondjuk már lassan egy éve megvan a buborékos marató, de ilyet még nem láttam. Könyöklök unatkozok, nézem a nyákot semmi effekt. (18-20perc maratás)
Egyszer csak látom hogy a túloldal vonalai mint halvány árnyak előtűnnek, és nem viccelek 20mp múlva kész volt a nyák. Ennyire egyenletes még soha nem volt, mondjuk oldalanként 10 percig sikáltam a nyákot a fémgyapottal, az volt a legmelósabb az egészben. Egyedül a szélén maradt egy rézfolt, most ezért nem marattam szét a nyákot, olyan vékony, már az is, hogy késsel leszedhető.
Egyébként látszott hogy megmaradt a fólia egy picit (30mp maratás után látszik hol nincs jól lemosva, és ott rá lehet gyúrni egy kicsit, addig nem is szoktam elrakni az előhívót), de mondjuk ugyan azt az előhívót használtam mint a másik darabhoz, mivel kétoldalas elmondható, hogy két a 4-esre biztos elég egy liter víz és bele 10 gramm szóda.
Na és akkor a képek.
(#) sucuka válasza gulasoft hozzászólására (») Feb 14, 2010 /
 
Üdv!
A buborékos marató saját gyártmány?
Érdekelne a műszaki megoldása, mert most szeretnék én is készíteni egyet.
Köszi!
(#) Realmadrid válasza emmzolee hozzászólására (») Feb 14, 2010 /
 
Köszönöm.
(#) gulasoft válasza sucuka hozzászólására (») Feb 14, 2010 /
 
Én üvegesnek odaadtam a tervet és legyártotta. Gyakorlatilag egy széles magas doboz aminek a mélysége 2cm (kevesebb folyadék elég bele, az enyém olyan másfél liter lenne szinültig. Van még az egyik oldalán egy nagyobb rész (L alakú az edény) oda raktam egy nagyobb wattos akváriumfűtőt, az olyan 35 fok közelében tartja a lötyit, 40 felett ugyanis elbomlik (állítólag). Mivel a buborékok keverik az egészet, ezért más keringető nem kellett bele.
Aljába kell egy cső ami ki van lukasztgatva, a cső végére én egy tescos autópumpát raktam, és vettem egy 12V-on 5A-t tudó tápot, és annak a végére egy szivargyujtó anyát. Valahol van fent kép, próbálj rákeresni.
Van aki saját maga készítette plexiből, az is jó biztos, csak én nem reszkíroztam hogy másfél liter maratófolyadék esetleg szétfollyon az asztalon.
(#) llaci56 válasza gulasoft hozzászólására (») Feb 14, 2010 /
 
Nem tudom, mi az amit nem olvastam...
Az, hogy csak egy éve jöttél az egyetemről, hidd el, semmit sem jelent. Foglalkozhatsz Te attól régebben elektronikával. (Én is 10 évesen kezdtem, de akkor volt már mögöttem egy detektoros rádió.)
Mivel az új levilágítómat amúgy is ki kellett próbálnom, csináltam egy 5/5 és egy 10/10 mil -es mintát, amit a jó időre és rád való tekintettel HCl+H2O2 –vel marattam. Feltettem egy cca. 10 évvel ezelőtti panelemet, azon is találsz 10 mil körüli vezetősávot. Az is sósavas maratással készült
Azt hiszem, ha a vékony vonalak nem bírják a maratást, az csak valami maszkolási probléma lehet.
Elavult technológia? Számtalan helyen alkalmazzák ma is.
(#) gulasoft válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 14, 2010 /
 
Nem jártam az egyetemre! Csak voltam ott nyákot csináltatni és ott végigvezettek a gyártáson. Mondtam majd kipróbálom, de most nem állok neki kísérletezni, a p20-ast lekapta mint a huzat. Lehet higítani kéne, de akkor meg ugyan ott vagyok mint a perszulfátossal és az legalább nem büdös, és nem barna mit a vaskloridos alapúak. Kasa kék színe lesz mikor már jól tele van rézzel. Ennyi. Szaga szinte semmi. 100Ft 10 deka, esetleg ha van kedved próbáld ki. Más azért -1 fokban maratni meg kényelmes 20-22-ben a fürdőszobában. Én mondjuk kint csinálom, mert fűtöm a folyadékot, és túl sokat gyártok ahhoz hogy a fürdőszobát elfoglaljam, de csak ez az oka nem a szag.
(#) llaci56 válasza gulasoft hozzászólására (») Feb 14, 2010 /
 
Figyu! Előhívás után hőkezeled a P20-at?
(#) greatman válasza janocsi hozzászólására (») Feb 14, 2010 /
 
Nos, úgy néz ki a vezérlő jelentős része elkészült, legalábbis próbapanelon már kifogástalanul működik. A firmware is kész, csak az időzítéseket kell még pontosítani, ha be lesz építve a laminálóba. (Habár, más így is használható lenne.) Itt a kapcsolási rajz meg a jelenlegi (beta) hex ha valakit érdekel. Kísérletezni már lehet vele. Fuse bitek minden alapon, belső 1Mhz oszcillátorral. A léptetőmotor 40 perc működés után is csak langyos volt, kézzel nem bírtam lefogni a motort a fogaskerekével. Jelenleg kb. 3mm/perc - 20mm/perc között lehet szabályozni 10 lépcsőben, a maximum sebesség (nyák bekapatáshoz) kb. 5 cm/perc.
(#) gulasoft válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 14, 2010 /
 
Ha maratás után hőkezeled, akkor beég. Olyat csináltam, hogy maratás után csak a forrszemek kaptak még uv-t és ott lejött a p20, utána a maradékot beégettem, egy kemény felület lett a vezetékeken, de ez régen volt. Nem p20-at használok most már.
(#) kaqkk válasza gulasoft hozzászólására (») Feb 14, 2010 /
 
Kinőttük a P20 - at
(#) gulasoft válasza kaqkk hozzászólására (») Feb 14, 2010 /
 
Ja várjál nem is a p20-at égettem be, hanem a gyári lakkot.
(#) Sir-Nyeteg válasza gulasoft hozzászólására (») Feb 14, 2010 /
 
Lakk beégetés1: SMD alkatrészekkel csináltam a panelt, pasztát raktam a hagyományos alkatrészek forrasztási helyére is, és így engedtem át a panelt a reflow kemencén. Nagyon jó védelmet ad ahol nincs paszta.
Lakk beégetés2: hagyományos(huzallábas) alkatrészeket beforrasztod a lakkrétegen keresztül és vagy hőlégfúvó, vagy reflow kemence, és szintén rá van sütve. De aztán leálltam vele, mert én szinte csak prototípusokat készítek, és így nehéz javítani, vagy keresztbekötni utólag
(#) llaci56 válasza gulasoft hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
A P20-at nem maratás után, hanem előhívás után kell "beégetni". Bár a tegnap küldött mintánál kihagytam, mert kiváncsi voltam, hogy anélkül lekapja-e. De láthatod, az 5 -ös is épen maradt.
De ha nem P20-at használsz, akkor én miről beszélek? Fóliával a "nagyok" úgy csinálják a finom rajzolatot, - mint ahogy előrébb valaki már leírta, és ezért negativ a film, - hogy nagyon vékony rézfólián a vezetősávokat vastagítják elektrolizissel, (ilyenkor elektromosan egyben van az egész panel,) itt kapnak fémet a furatok is, aztán valamilyen ón védelem jön, a fólia eltávolítása, és a maratás, ami néhány másodperc. A továbbiakban csak vegyi úton kezelhetőek a vezetősávok.
(#) gulasoft válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
Igen, Én vagyok az a valaki aki leírta hogy csinálják a nagyok.
Nem az a baj, hogy egy ekkora mintán lekapja, hanem hogy csinálsz egy 20cm*20cm-es panelt (vagy akár nagyobbat) és a szélénél kezdi marni, onnan megy befelé. Mire beér a közepére a szélén szétzabálja a vékony vezetőket, és akkor még a kétoldalasról nem is beszéltünk, ellentétben a buborékos maratóval és a nátruimperszulfáttal, ami egyenletesebben mar, bár lassabb, de egy jó nyákpucolás és 20 perces maratás mellett 20-30mp az első átmaródástól a teljes panel letisztulásáig. Igazából annyira durván egyenletes tud lenni, hogy nem foltosan látszik a túloldali vezetősáv, vagy a fény egyoldalasnál, hanem először homályosan. És 30mp múlva tiszta a nyák.
Most gondold végig milyen vastag az a rézréteg, ami ellenfényben átlátszó lesz.
Egyébként a galvanikus ónozáshoz megvan mindenem, csak a furatgalván annyira macerás, hogy nem éri meg (még az ónozás előtt rézréteget is kell a furat falára rakni), de nyáron tervben van a panelek galvanikus ónbevonása a vezető és forrasztási részeken, a cnc-höz a vezérlő úton van.
Egyébként a legnagyobb helyet pont a furatgalván kádsor viszi el, és a legtöbb költség is ott keletkezik.
Van vagy 8-9 lépés egy furatgalván folyamat, amihez külön kádak vannak, és nem egy literes kis műanyagtálkák. Amit Én láttam mikor megmutatták hogyan készül a nyák az volt vagy 5 méteres. (vagy több, centi nem volt nálam). Ezért irgalmatlan drága egy darab legyártása, mert egy nyákon is ugyan azokat a folyamatokat végig kell csinálni, mint 30 nyákon, és a 30 nyák az 10 táblán elfér, (vagy még kevesebben és az egész táblákat fúrják (ott is több táblát egyszerre egymás alatt), ónozzák és galvanizálják). Ezért van az, hogy egy darabszámig megéri a házi előállítás egy darabszám felett viszont lehagyja a gyári gyártás, ami viszont 30-as darabszám körül beáll egy állandó értékre. Lehet hogy több 100 vagy több 1000 darabnál még olcsóbb, de gondolom arra beállítanak egy speckó gyártósort.
A lötstoppot szitázzák. Kis darabszámnál azt sem éri meg, az még nagyon meg tudja dobni az árat, mert a szitát is fotózzák.
(#) llaci56 válasza gulasoft hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
Nem tudom, hogy Te hogyan teszel különbséget a sósavas maratásnál a szélek és a közepe között, mert a nagy pezsgésben én nem látok semmit, mire pedig kiemelem, kész a maratás. (Közben néhány métert arrébb szaladok, hogy vegyek egy nagy levegőt. ) Az egész 20-30 másodpercig tart.
Nem tudjuk egymást meggyőzni, de - gondolom, - nem is cél. Azért tettem fel másik képet is, mert az egy egész panel, nem csak egy kis darab minta. (...amit csak akkor, csak egyszer, csak neked!)
Bugyborékost én is csináltam a nátrium-perszulfáthoz, (csak én plexiből, hogy ne törjön,) de amellett, hogy drága az anyag, (1000.-Ft/1 kg - és ez nem túl sok maratáshoz elég!) nagyon lassú. Ha kint ítéletidő van, akkor kényszerülök rá.
Furatgalvánt on-kloriddal és ezüstnitráttal csináltam egyszer, (azt hiszem, abban az időben [néhányan/sokan/mindenki] így csinálta,) - egész jó lett. Azért is lett nagyon jó, mert ettől megnyugodtam, és tudtam, hogy soha többet ilyet itthon nem akarok csinálni. Ha nagyon muszáj, akkor csőszegecs, - persze ez nem oldja meg több réteg esetén a belső rétgek kapcsolatát. Na, ilyen nyákot nem akarok itthon készíteni, mert mindennek van határa.

(#) janocsi válasza greatman hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
Eddig ez az egyik legjobb vezérlés a már (értelmetlenül) átalakított hajtások közül és nagyon egyszerű is lett. Ha nem lenne már készen a bedobozolt és jól működő eszközöm, lehet hogy ezzel valósítanám meg.
(#) gulasoft válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
Ha full tömény sósav hidrogénperoxid keverékkel marsz és nem látod a pezsgéstől az eredményt honnan tudod hogy kész van? Martál mér vele 20*20cm-es nyákot?
Nem meggyőzni akartalak, csak elmondtam nekem a kettővel mi volt a tapasztalat. Én egy kilót vettem a nátriumperszulfátból 1000Ft volt egy kiló valóban, de még nem értem a végére egy év alatt. Nem kell kilószámra szórni a vízbe, és magas de ugyanakkor keskeny maratóedényt kell csinálni. Mondom nekem max. 1.5 literes. Most használom a 3. adagot. Télen olyan embertelenül kasa kristályokat képzett, hogy szét lehetett válogatni a rézzel telített kék kristályokat a fehérektől.
Igen ezüstnitráttal csináltam én is a furatgalvánt, iszonyat drága volt, de az ónklorid nálam nem került akkor képbe. Nálam rézgálic, meg glicerin, meg formaldehid, meg még pár összetevő oldatában kellett áztatni, és utána mehetett a rezes galvanizálás. Büdös is volt, meg munkaigényes. Egy borzalom, de nyáron nekiugrok még egyszer. Ezért kérdeztem a grafitspayt, hátha a furatfalon azzal is lehetne rezet növeszteni, de még senki nem próbálta.
(#) lidi válasza gulasoft hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
Csinálj ezekről a kristályokról képet légyszi, amíg még van egy kis fagy. Biztos nagyon szépek.
(#) gulasoft válasza lidi hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
Az a baj, hogy ahhoz állni kéne 3-4 napot, de szinte minden napra jut maratás. Mikor kimostam, beleöntöttem egy 5l-es edény aljába, és 3 nap múlva az alja tele volt kőkemény kékesfehér 3-8cm hosszú szögletes kristályokkal, külön voltak amorf sokszög sötétkékek, (ezeket kidobtam) és a kékesfehér kristályokon sötétkék icipici rézzel teli pöttyök voltak.
Nagyobbik lányom 17 éves, de annyira tetszett még neki is (pedig nem tudományos beállítottságú), hogy el akarta kérni, csak mondtam neki, hogy ha kell a bőre akkor ne nagyon piszkálja.
Szerintem 100Ft-nál több natriumperszulfát nincs benne, tök olcsó előállítani, csak előtte egy adag rézszöget vagy valami rézdarabot érdemes szétmaratni.
Majdnem volt időm lefényképezni de akkor jött egy olyan munka, hogy megvárták a nyákot annyira sürgős volt. Nem mondhattam, hogy bocsi előbb fényképezek, de szerintem tettem én fel képet róla.
(#) gulasoft hozzászólása Feb 15, 2010 /
 
Találtam képet a bubis maratóról, de a kristályokról sajnos nem.
Ja és szobahőmérsékleten nem olvad el. csak ha telítetlen sima vizet öntesz rá és lögybölöd. Majd egyszer félreteszek egy befőttesüvegnyit, csak mint mondtam, az egész maratóban kb. egy befőttesüvegnyi van. (fiam majd beviszi kémiaórára. Még egy szitis doboznyi marató van, lehet hogy cserélem a löttyöt, bár a múltkori kétoldalas marása annyira tökéletes volt, előbb még pár kétoldalast lemaratok vele.
(#) llaci56 válasza gulasoft hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
20 x 20 -ast ritkábban, inkább 20 x 30 -ast maratok. Általában összegyűjtöm, mert A4 -es nyersanyagom van. Csak "sürgős esetben" készítek kisebbet. (Amit feltettem panelt, abból pl. 16 db volt rajta. Talán van is még maratott A4 -es panel, ha keresgélnék.
A "kültéri" marató edényem tepsiszerű, és csak annyi vegyszert (cca. 1,5 dl) használok, hogy éppen ellepi. Ha megbillentem, akkor teljesen látszik a panel, - olyankor a pezsgés megszűnik.
A beltéri edényről tettem fel képet. Éppen Nátrium-perszulfáttal járattam a kép készültekor. Nekem is közel másfél liter megy bele. 1,4 l - csurig, látható a jelölés is, a hosszú vonal a kerek 1 lityi.

edeny.jpg
    
(#) gulasoft válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
Nagyon érdekes megoldás a marató melegentartására
(#) _JANI_ válasza greatman hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
Az ULNxxxx nem lenne egyszerűbb a tranzisztoros kapcsolás helyett?
Minden benne van az ULNxxxx-ben, s talán kevesebb helyigénye is.
(#) gulasoft hozzászólása Feb 15, 2010 /
 
Itt a lötstoppos, kicsit kapkodva készült tegnap éjjel 11 körül.

uj1_003.jpg
    
(#) sucuka válasza gulasoft hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
A lötstop-os hogy készült?
mit használsz hozzá, pl. a maszkolást mivel oldod meg?
(#) J-O-E válasza gulasoft hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
Előre is elnézést a kérdésért de honnan lehet rendelni Lötstop fóliát? Mindig olvasom a fórumot de erről lemaradtam, pedig biztos volt róla szó.
(#) greatman válasza _JANI_ hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
Egyszerűbb lenne, de nincs itthon a fiókomban. Ami a kapcsolásban van azt mindent itthonról turkáltam össze. Egyébként ez sem lesz valami borzasztó nagy. 48x78mm.
(#) llaci56 válasza gulasoft hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
Ne is mondd! Ez a mosókonyha a pincében. Elvileg ez a szint "csak az enyém", de ide bekéredszkedtek télre a muskátlik. Ez egyben azt is jelenti, hogy a radiátorok zárva vannak, - így 15 fok körül van.
Ha hosszabban lent vagyok, azért be szoktam kapcsolni, de ezt nem szabad tudni senkinek, mert valamelyik nap mondta a feleségem, hogy valamitől száradnak a muskátlik...
(#) llaci56 válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Feb 15, 2010 /
 
Igen, az 1 perc is sok. Betettem próbára 4db A4-es katedrál üveget, hogy egyenletesebb legyen, nem sokat használt. Az sem igaz, hogy a zöld üveg elnyeli az UV-t, mert a 4 katedrál üveg (már pedig az zöld üveg!) nem növelte az exp. időt.
Persze valamivel homogénebb lett a fény, de teljesen jó csak 6 csővel lesz. (...majd)
A zöld üveg is biztosan nyel el UV-t, csak itt nem érzékelhető.
Az UV leddel akkor fogom tudni összehasonkítani, ha készen lesz a 89. levilágítóm, - az leddel készül.
A 4 db 160W HGL a szolárium csőhöz képest csak játékszer. 50 cm -ről ugyan homogén, de 30 perc (volt) a levilágítási ideje.
Következő: »»   417 / 1384
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem