Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hangszórójavítás (otthon)
 
Témaindító: weasels, idő: Márc 18, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   88 / 88
(#) quite válasza Skori hozzászólására (») Szept 13, 2017 /
 
Üdv.,

Azt nem írtad, hogy hol mérted. A normál csatlakozási pontjainál?

Mert nekünk a Fiatban pont ugyanez volt az egyik hangszóróval. Ott a rézharisnya csinált ilyen dolgokat (a membrán és a kosár között lévőre gondolok ), egy ideig szólt, aztán nem, majd megint szólt, majd megint nem, stb.
Aztán mikor sehogyan sem akart megszólalni, a hangerőt majdnem maxra állítva, hirtelen elindult.
Így "vizsgáltam" meg, hogy ismét ez-e a baja, vagy nem. Nem akartam mindíg kárpitot bontani.

Egy ideig jó volt, aztán kezdte újra. Persze közben én ezerrel javítgattam, állandóan újra kellett forrasztani a rézharisnyát, mostmár olyan rövidke, hogy éppenhogy elég a membrán normális mozgásához.

De már jó sok éve hozzá sem kell nyúlni, megy szépen.
A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2017
(#) Skori válasza quite hozzászólására (») Szept 13, 2017 /
 
Közben szétszedtem, és megnéztem. A bevezető szál közvetlenül a lengőcsévére ment, onnan pedig már egy szál ment tovább a lengőtekercshez (amiből tekercselve is volt). Ez a szál volt szakadt, pedig semmi sem indokolta volna, mivel nem mozog, és végig is volt kenve valamilyen ragasztóval. Ha tippelnem kellene, még a gyártáskor megtörte valami a huzalt... az pedig, hogy mind a 4 hangszóró így járt, vagy szándékos, vagy a gyártó gépnek valamilyen gyári hibája... A lengőcséve nem volt leégve, semmilyen melegedésre utaló jel nem látszott. A hajlékony bevezető szálak is hibátlanok. Amúgy nem sikerült teljesen sérülésmentesen szétszednem, de arra jutottam, hogy nem is lenne érdemes javítani, mert nem lesz elég megbízható (az ajtót többször szétkapni nem éri meg emiatt - olcsóbb egy normális hangszóró ami sok évig jó lesz)
(#) quite válasza Skori hozzászólására (») Szept 14, 2017 /
 
Üdv.,

"A bevezető szál közvetlenül a lengőcsévére ment, onnan pedig már egy szál ment tovább a lengőtekercshez (amiből tekercselve is volt)"

Ez minden dinamikus hangszórónál így van.

Na, humort félretéve...mivel azt írtad, hogy mindegyik hangszóró ugyanezt a hibát produkálja, és szinte egyszerre 12 év után, és egy szervizes szerint a többi is ilyen, ez azért picit túlmutat egy egyszerű gyártási hibán.

Ez már súrolja a szándékos, tervezett elavulási időt (planned obsolescence).

Ha ez van, akkor jól dolgoztak a mérnökök, mert jól beállították az időt.
Ha viszont mégiscsak szimpla gyártási hiba, akkor az egyszerre tönkremenés szinte biztos, hogy véletlenszerű.
Gyártási hiba esetén minden bizonnyal annál a munkafolyamatnál, ahol a tekercs huzalját bevezetik a membránba, és egy picit el is egyengetik, valószínűleg az operátor követhetett el valami hibát, ami vélhetően az összes általa szerelt hangszórónál kialakult.

Ez lehet esetleg a hanyag munka, vagy egy rossz gyártási utasítás eredménye is. Utóbbinál vélhetően rossz technológiát alkalmaztak a rögzítő anyag felvitele előtt a huzal membránra fektetése "lapítása" közben.

Ezt a hibát egy nagyobb hangszóró esetén aránylag jól lehet javítani, de egy kisebb teljesítményű, vagy kisebb méretű hangszóró esetén olyan vékony a tekercs huzal átmérő, hogy a rögzítő ragasztó felszedése közben biztos, hogy elszakad, így a forrasztása is már csak a membrán alatt lehetséges, ahhoz meg a kis méret esetén hozzáférni sem nagyon lehet, legfeljebb a membrán és a pille bontásával, de ez már egy másik történet.
A hozzászólás módosítva: Szept 14, 2017
(#) Skori válasza quite hozzászólására (») Szept 14, 2017 /
 
Idézet:
„"A bevezető szál közvetlenül a lengőcsévére ment, onnan pedig már egy szál ment tovább a lengőtekercshez (amiből tekercselve is volt)"

Ez minden dinamikus hangszórónál így van.”

Nem. Sok hangszórónál a hajlékony bevezető szál a membránra megy, és onnan tovább a a vékony szál as lengőcsévére, majd a tekercsbe. Ennél a hangszórónál a membrán alatt, közvetlenül a lengőcsévére csatlakozott a hajlékony bevezető szál.
(#) quite válasza Skori hozzászólására (») Szept 14, 2017 /
 
Hooopsz...ezt valóban félreolvastam! És még idéztem is....látszik, hogy kapkodva postoltam.

Természetesen én is arra gondoltam, hogy a rugalmas rézharisnya megy a membránra, ott csatlakozik a tekercs merev vezetékéhez, és ez van leragasztva a membrán elülső oldalán.

De ezt is írtam:

"...ahol a tekercs huzalját bevezetik a membránba, és egy picit el is egyengetik,...."

Én hirtelen olvasatra úgy értettem, hogy nálad itt, a ragasztott rész alatt volt elszakadva a forrasztásnál a tekercs merev vezetéke.

Persze most aztán már magyarázkodhatok...
Na mindegy, a lényeg, hogy nálad nem az említett "hagyományos" megoldást alkalmazták, hanem egy picit fura megoldást.
(#) fery45 hozzászólása Szept 15, 2017 /
 
Az említett hangszóró ilyen hibája legtöbbször a bevezető sodrony (harisnya) szakadása okozza. A legtöbb cég textiles fonatot használ. Így a vékony réz vezeték megszakad, a textil összetartja a fonatot. Nagyobb hangerőnél nagyobb teljesítménytől nagyobb feszültség van a rádió hang frekis kimenetén, és át üt a fémszakadáson. Néha ez össze heged egy kis időre. Nem hiszem, hogy gyártási "időzítés" lett volna. Gondoljatok arra, hogy egy helyi nagy térerejű adó műsorát véve a rádióval mekkora túlvezérlés lehet. Ilyen esetet már műszeresen is mértem. Ez lehet az egyik ok, a másik az, hogy kicsi teljesítményű a hangszóró. (Megint itt vagyunk a vita témánál, de ezt most hagyjuk.) Egyes esetekben nem megfelelő hangszórókat szerelnek a kocsikba a gyártók. Sok ilyen hibával találkoztam. Én új sodronnyal javítok. A hangszóró gyártóktól nagyobb mennyiségben ilyen beszerezhető.
Tisztelettel H.F.
(#) Skori válasza fery45 hozzászólására (») Szept 15, 2017 /
 
Valószínűleg a legtöbb hangszóró esetében a bevezető sodrony hibája a gyakoribb, kivéve amikor nem. Pl. jelen esetben mind a 4 hangszóró esetében hibátlanok voltak a bevezető sodronyok. A huzal a lengőtekercs, és a sodrony csévéhez rögzített vége közötti szakaszon volt megszakadva, olyan helyen, ahol elvileg semmi sem indokolhatná.
(#) fery45 válasza Skori hozzászólására (») Kedd, 15:29 /
 
Kedves Skori!
Igazad van. Egyszerre négy hangszóró ugyan olyan hibával nem szokott meghibásodni, kivétel ha túlterhelik nagy teljesítményű erősítővel. Az említett hibával én is találkoztam, még hozzá úgy, hogy a tekercs vezetéke a "levegőben" volt, és nem volt leragasztva a membránra. Ezen a helyen a huzal elégett. Ezt nagyító alatt lehetett látni. Mind ez a négy hangszórón egyszerre egy kicsit furcsa.
A tekercs kivezetéseket szigorúan a cséve "nyakára", majd a membrán felületére kell ragasztani a forrasztásig. A ragasztónak jó hővezetőnek kell lennie. A vékony tekercshuzalban 30-35 amper/ négyzet milliméter áramsűrűség keletkezhet. Ez komoly áramsűrűség érték. (trafóban csak 2,5-3,5 A/mm2.)
Tisztelettel H.F.
Következő: »»   88 / 88
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Frissek
2017. Szept, 25. Hé
2:46:53
Jelenleg 47 fő olvassa az oldalt
Online tagok:
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu