Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű tápegység
 
Témaindító: Rendszer, idő: Feb 18, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   72 / 117
(#) Fenyő hozzászólása Feb 12, 2017 /
 
Sziasztok!

Egy kis átépítési segítséget szeretnék kérni.

Van ez a kapcsiüzemű táp: CC-CV Step-down converter

Még 2015-ben vettem belőle egyet, és nagyon jó kis converter, a Constant Current trimpotiját csavargatva a kimenetét be tudtam állítani akár 1 miliAmper -re is. (ami nagyon hasznos, minimálfényerőt tudok vele a LED-del)

Aztán sajnos sikerült tönkretennem.

Majd vettem egy ehhez megszólalásig hasonlót, de ezzel már sajnos nem tudok 50 miliAmper alá menni a kimeneten, hiába csavargatom a Constant Current trimpotiját lejjebb és lejjebb.

Az lenne a kérdésem, hogy ha csinálok nagyfelbontású fotókat róla, akkor meg tudja nekem valaki mondani, hogy mit kell átalakítani rajta ahhoz, hogy le tudjak menni 50 miliAmper alá a kimenetén a potival?
(#) Kovidivi válasza Fenyő hozzászólására (») Feb 13, 2017 /
 
Kicseréled a müveleti erősítőt olyanra, aminek nagyon-nagyon kicsi az offsetje, vagy a jelenleg IC-nek adsz egy kicsi negatív feszültséget soros ellenálláson keresztül a bemenetére.
(#) vede válasza black1989 hozzászólására (») Feb 13, 2017 /
 
Szia!
Megmértem 2 szigszallagot. Az egyik 0.1 a másik 0.15mm vastag (Danyik 0.7mm-es légréssel csinálta). Danyik ferritjének 12x15mm-es (180mm2) a középső oszlopa. A kezem ugyébe akadtnak (átlagos PC táp trafó) pedig 13x10mm (130mm2). Valóban növelted a FET source-ellenállását közel duplájára az eredetiének. Növelted a tápon lévö 470K-s ellenállást is kb. a duplájára (1M). KC507 helyén 2N2222A-t használnak jobb helyen. Az eredeti kapcsolás 110W-ot, míg a tiéd 150W-ot ad le (szerinted).Mennyire változott a tápod frekvenciája a maximális (110W) teljesítményen és készenlétben az eredetihez képest?
Igen, "A 250 voltos MPSA felesleges ide, mert a 16-18 voltos zener megfogja a kollektorfeszt mindenhogyan." Azért élte túl az MPSA a haváriákat, mert jóval nagyobb kollektor áramú mint a BC107.
(#) Pafi válasza vede hozzászólására (») Feb 13, 2017 /
 
Ezek nagyon lényeges meglátások és adatok. A szaturációs áramot is meg kellene vizsgálni.
(#) black1989 válasza vede hozzászólására (») Feb 13, 2017 /
 
Szia!
Az eredeti táp nem tud
90 wattnál többet úgy , hogy ne essen jelentősen a szekunder fesz , ráadásul a trafóban is hallható a freki változás , az átalakításnak köszönhetően ez is megszűnt !
Az én átalakításommal , 150 watt terheléssel 300 mv körül esik a szekunder fesz , ami szerintem nagyon stabilnak mondható. A frekit mérve a következőket tapasztaltam, mivel oszcilloszkóp hiányában vagyok jelenleg, ezért csak egy jobbfajta multival mértem frekit persze ez így nem az igazi ! Alaphelyzetben terhelés nélkül 40 khz körüli , teljes terhelésnél 90-100khz.
(#) Fenyő hozzászólása Feb 14, 2017 /
 
Sziasztok,

Kovidivi ötlete alapján szeretném megcsinálni, hogy egy ellenállással a minusz felé húzom az input-ját.
(tehát a cél, hogy 1mA-t is be tudjam állítani a potival, jelenleg minimum 50mA-t lehet)

Ezen a képen látható az elektronika, rajta az LM358-as műveleti erősítővel:
CC/CV (>50mA) KÉP

Baloldalt a fenti három nagy forrasztás a V-adj poti, az alsó három meg az I-adj poti.
Az LM358 az ugye duális, és úgy nézem, hogy az I-adj az az LM358-as bal oldalához csatlakozik.
Namost az LM358 lábkiosztása alapján akkor a képen látható LM358-asnak baloldalt a legalsó lába az a GND, fölötte a Non-inverting Input A, fölötte az Inverting Input A.

A kérdésem az, hogy jól gondolom-e, hogy akkor nekem most baloldalt a két legalsó lábát kéne egy ellenállással összekötnöm?
Kb mekkora ellenállás kéne?


Kovidivi most sajnos nem elérhető, ki tudna nekem segíteni?


Köszi,
Fenyő
(#) Fenyő válasza Fenyő hozzászólására (») Feb 14, 2017 /
 
Ma kísérleteztem egy kicsit az elektronikával.

Fogtam egy 1.8kOhm-os ellenállást, és elkezdtem hozzáérintgetni az LM358-as lábaihoz.
(persze az I-adj potit lecsavartam úgy, hogy a mA lement ameddig tudott, aztán még egy egész fordulatot tovább tekertem biztos ami biztos)

A jobboldalon lévőket hiába, próbáltam, illetve egyszer átállt miatta az elektronika constant voltage üzemmódba. (LED zöld lett)
(Ez is azt bizonyítja, hogy a baloldalon lévő lábai vannak az áramszabályozáshoz bekötve)

Baloldalon kipróbáltam az összes verziót, ahogyan két pontot összeköthetek, és úgy néz ki, hogy egyedül két olyan pont van, amit az ellenállással összekötve sikerült közel lenulláznom a fogyasztómon a miliAmpert: a legfelső láb (Output A) és a kettővel alatta lévő Non-Inverting Input A (+) nevű lábak.

Próbáltam még 3kOhm-os ellenállással is, azzal mintha mégközelebb került volna a 0mA-hez, meg próbáltam 100Ohm és 36Ohm ellenállásokkal is, ezeknek mintha semmi hatásuk sem lett volna.

Namost az említett két láb nem egészen az, amiről a kovidivi beszélt, szóval ez tutira nem helyes megoldás. Ugye?

Neten keresgélve az input offset kompenzálásra mindenféle több ellenállásos verziókat láttam többféle módon összekötözgetve.
Ejh, sötétben tapogatózok. Ilyenkor bánom, hogy nem mégis a villamosmérnökire mentem anno.

Amúgy ha inkább vállalom az LM358 kiforrasztását, és egy másikat a helyére, akkor mit ajánlanátok a helyére, ami teljes mértékig helyettesíti, és gyártási szórástól függetlenül tutira elég jó offsettel rendelkezik ahhoz, hogy 1mA-t is be tudjak vele állítani?
(#) Fenyő válasza Fenyő hozzászólására (») Feb 14, 2017 /
 
Hű mit találtam: AD708
Azt hiszem ha erre cserélném az LM358-at, az megoldaná az 1mA problémámat.
Kár, hogy nem lehet kapni az egész országban.
(#) Fenyő válasza Fenyő hozzászólására (») Feb 14, 2017 /
 
LT 1013
- vajon ezt beforraszthatom az LM358-as helyére? Az adatlapja szerint garantáltan 150 uV az offset-je.
(#) Max26 hozzászólása Feb 15, 2017 /
 
Sziasztok!

Az alábbi kapcsolás egy boost konverter, amely 2,5-4,2V- ból csinál 9V-ot egy dc-dc kalkulátor szerint. Megépítettem a kapcsolást. A Gate elektródát mikrokontrollerrel vezérlem. Miért vesz fel az akkuról üres-járásban 440mA-t? Frekvenciája kb 25-30kHz-re van beállítva és az üres-járási kimenő fesz 33V
A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2017
(#) kadarist válasza Max26 hozzászólására (») Feb 15, 2017 /
 
Szia!
Oszcilloszkóppal vizsgálva a gate-feszültség lemegy 0V-ra a vezérlés szüneteiben?
(#) Pafi válasza Max26 hozzászólására (») Feb 15, 2017 /
 
Például mert nem tettél bele szabályzást. Változtatni kéne a kitöltési tényezőt a kimeneti fesz stabilan tartásához, nem pedig a kimeneti elkón fűteni el a felesleget.
De az 1N4004 sem ide való.
(#) bbatka válasza Max26 hozzászólására (») Feb 15, 2017 /
 
Szerencsés vagy hogy nem durrant el a kondi a 33V-tól.
(#) malak hozzászólása Feb 16, 2017 /
 
Sziasztok.

Egy kis segitséget szeretnék kérni Pc táp átalakitáshoz.

Szereztem egy Chieftec 450W tápot amiböl labor tápot szeretnék csinálni a leirások alapján, viszont
kicsit se találok rajta olyan IC-t amiröl irnak mert elég hülye helyen vannak.Kérdésem hogy a mellékelt rajzon 2 helyen bejelölt paneleken látok IC-ket amik sajnos nem igazán láthatoak,melyik panelt forrasszam ki hogy azon megcsináljak az átkötéseket.Az egyik panel a betáphoz van közel szoval arra gondolok hogy az bemeneti áram szabályásáért felel.A másik panelen van a power good jel kábele és a power on kábel plusz a venti kimenete.Melyiken lehet az a vezérlö IC ami feszültség modositására ad lehetöseéget illetve amit piszkálnom kell.
(#) Ge Lee válasza malak hozzászólására (») Feb 16, 2017 / 1
 
PC táp átalakítással kapcsolatos kérdést miért nem a PC táp átalakítós topikba írsz? Az ott lévő rajzok a 494-gyel vezérelt tápok átalakításához lettek kitalálva, ahol az egyik hibaerősítő a feszt, a másik az áramot szabályozza. Erről a kép alapján még azt sem lehet eldönteni hogy egyáltalán félhíd topológia-e, vagy esetleg 1T foward, mert szerintem inkább az utóbbi (legalább a vezérlő típusát leírhattad volna...). Azt is meg lehet csinálni csak nem olyan egyszerűen, és ahhoz rajzot sem nagyon fogsz találni, mert nem foglalkozott vele senki. Nekem van egy valahol elfekvőben, de még nem volt rá érkezésem hogy átalakítsam. Abban UC3842 van ha jól emlékszem.
(#) erbe válasza malak hozzászólására (») Feb 16, 2017 / 1
 
Az első IC (alul bal oldalon) talán az aktív PFC vezérlője. A másik a szekunder oldali szabályzás. Szerintem még az alján is nyüzsögnek a bogarak.
Nem célszerű ilyen bonyolult szerkezettel kezdeni kevés tapasztalattal. 4 db optocsatoló?
(#) malak válasza Ge Lee hozzászólására (») Feb 16, 2017 /
 
Szia

Köszönöm mindkettötök válaszát és igazság szerint azért ide tettem fel a kérdést mert sokat utána olvastam és ugy láttam hogy van különbség a sima AT táp és az ATX-es táp között,ugy gondoltam hogy az ATX-jobban ide illik független attól hogy valoban pcből való.

Amugy az alján nincs több IC igaz a kábelek még benne vannak és azért nem látható jól ,a másik ic pedig olyan közel van a kondihoz hogy egyáltalán nem láthó töle.Amugy ezen a külön állo paneleken látok csak IC tokot de gondoltam elöbb megkérdezem mert nem akartam mind a 2 panelt kifforrasztani.Föleg ha csak az egyik elég ,aztán már csak a Ic-t kell megkeresnem de amennyit ferdén láttam abban egyikben se volt 494 szám szoval ez valami változat.Mondjuk olvastam hogy ennek a 494-nek talán volt másik megoldása is ami vagy többet tudott vagy más gyártó.
(#) vteo válasza malak hozzászólására (») Feb 16, 2017 /
 
Szia,
Meglepődnék, ha egy Chieftec tápba 494-et találnál. Újabb fejlesztésekkel dolgoznak. A 4 opto( ebből egy a segédtáp) azt jelenti, hogy a kapcsolók vezérlése a primeroldalon van. Első tippem a vezérlő IC-re cm6800 és természetesen az 1. panelon. (ez vezérli az aktív PFC-t is)
A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2017
(#) granpa válasza malak hozzászólására (») Feb 16, 2017 /
 
Ha netán KA7500-at látsz, az a 494-es "álneve". Ha jól emlékszem.
(#) 13_Balu50 válasza malak hozzászólására (») Feb 16, 2017 / 1
 
Szia!
Egyszerű táppal kezd, azt sem egyszerű átalakítani. Ha nincs rajz, akkor vissza kell rajzolni az otó, melyik szekunder feszültséget, figyeli, mert van ahol mindegyiket. Mielőtt belekezdenél a szekunder oldalon a 12 V rész kondenzátorait minimum 35V-osra le kell cserélni. De mivel oda nem fog beférni, mindjárt megvan az első probléma. Majd szintén nagyobb értékűre kell cserélni az +-5v-os ill +-3,3v ágban lévőket is. Én is próbálkoztam átalakítással, de feladtam . Az átalakitás során teljes kitöltésnél a 12V helyett 28-30V jött ki, az 5 V-on meg 10-11V. Tehát ha nem cserész kondenzátort, és ha a kitöltés megugrik a kondenzátor pár másodperc után felrobbanhat. Én biztonsági leválasztó trafó és a soros 220V /100W-os égő nélkül én, bele se merek kezdeni kapcsoló űzemü tápban méregetni, átalakítgatni ez nem játék !!
(#) Ge Lee válasza malak hozzászólására (») Feb 16, 2017 /
 
Igen van, az AT-sben még nincs segédtáp, az ATX-esben már van. De ha jól emlékszem AT és ATX topik is van. A képen két IC látszik, a 8 lábú mivel csak 7 lábú az lehet a segédtáp, TNY, LNK, Viper valamelyik változata lehet, az öcsipanelen meg gondolom a vezérlő.
Egy ledes lámpával így is le lehet olvasni, még tükör sem kell hozzá.
(#) Ge Lee válasza 13_Balu50 hozzászólására (») Feb 16, 2017 /
 
Amikor zsinórban a hatodikat csinálja az ember akkor az már játék, a hatodikhoz már rajz sem nagyon kellett, mert fejből is tudtam hogy melyik láb micsoda, és mit hova kell vagy nem kell kötni... Pedig még leválasztótrafót és 100W-os izzót sem használtam, igaz volt helyette nagyobb feszültségű áramkorlátos táp.
(#) 13_Balu50 válasza Ge Lee hozzászólására (») Feb 16, 2017 /
 
Én csak amatőr kezdő vagyok csak hozzád képest, nekünk nagyobb feladat egy ilyen átalakitása. Meg miután nem sikerült nagyobb feszültségtürésü kondit berakni a helyére, helyhiány miatt, hagytam az egészet. Majd valamikor az U.K.T. tápodat akarom megépiteni, a leírásod alapján szerintem fog sikerülni már többször figyelmesen átolvastam.
A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2017
(#) malak hozzászólása Feb 16, 2017 /
 
Köszönöm szépen mindannyiotok hozzászolását.

Amit kitudtam deriteni a 2 panelen láthato chipek az egyik DWA105 mig a melette levő LM339
Az 1 panel egyszerüen nem láthato a konditol.

Nem akarok én semmi extrém dolgot csinálni csak 1 valamit szeretnék amihez lehet az IChez se kell hozzá nyulnom,Tudjam állitani a feszt max 12 voltig és min 1 volt között az se baj ha megoldhato lenne az áramkorlát vagyis a kimenö áramerösség.Ha ezekhez elég nekem csak annyi hogy a kimeno 12 voltot és gnd-t tudjam szabályozni akkor az már böven jo.

Amugy egy kérdés,milyen cinnel forrasztották bele a kábeleket mert egyszeruen nem tudom kiforrasztani belöle,mindegyik feszböl elég lenne nekem 1-1 szál.......
A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2017
(#) Moderátor hozzászólása Feb 17, 2017
 
Diamik kérésére, hibás kapcsolási rajz miatt, a hozzászólása eltávolításra került.
(#) Fenyő hozzászólása Feb 18, 2017 /
 
Nagy nehezen kicseréltem az LM358-at az elektronikán LT1013CP-re, erre egy egész napot elcsesztem, ez lett az eredmény:
CC/CV-LT1013CP-vel

Tudom, nem valami szép, de működik.
Viszont sajnos nem oldotta meg a problémámat.
Most már ugyan 10mA-ig le tudom vinni az áramszabályozó potival (I-adj), de ez még mindig nem elég.
Kb 1mA-ig szeretném levinni, amivel egészen picike fényerőt tudok előállítani.

Hogyan tudok negatív offsetet csinálni neki, vagy akármi egyebet, hogy ez sikerüljön? Mit hová kössek?


KÖNYÖRGÖM valaki segítsen már végre!!
(#) 13_Balu50 válasza Fenyő hozzászólására (») Feb 19, 2017 /
 
szia !
Lehet, hogy túl nagyok az elvárásaid, 1 mA egy lednek kevés, másrészt gondolom a nyákodon van valami led -es kijelzés, ha igen és az müködik rajta, az már több mint 1mA vesz fel, talán itt a bibi.
(#) Fenyő válasza 13_Balu50 hozzászólására (») Feb 19, 2017 /
 
Ha túl nagyok az elvárásaim, akkor az előző ugyanilyen elektronikával ez miért sikerült? (amit SAJNOS sikerült tönkretennem )
Amúgy Cree XP-L ledekről van szó, három van sorba kötve.

Szóval ha az előző elektronika gond nélkül megcsinálta, akkor valahogy mennie kell!
(#) gulyi88 válasza Fenyő hozzászólására (») Feb 19, 2017 /
 
Amíg vissza nem rajzolod az áramkört különös képpen az áramszabályozó részét és a főkört addig nem lesz érdemi előrelépés, csak találgatás.
Amúgy meg a visszarajzolás kiváló gyakorlati feladat, ha érdekel a szakma.
Az előző tönkretett elektronika javíthatatlan, szénné égett?

De hogy énis találgassak egyet: Tegyél be a ledekkel párhuzamba egy akkora ellenállást ami kb ekkora: (Ledek feszültsége minimum áramnál)/(minimum áram)
első közelítésben 0.6W-osat.
A hozzászólás módosítva: Feb 19, 2017
(#) Fenyő válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 19, 2017 /
 
Nagyon szívesen visszarajzolom az áramkört, ha valaki megmondja, hogyan tudom ezt megtenni egy több rétegű nyákkal. Szerintem legalább 3 rétegű, mert vannak rajta olyan pontok, amik elindulnak valamerre és aztán látszólag "elvesznek".

Az előző tönkrement elektronika nem égett szénné, még fotót is csatoltam róla itt fentebb.

Az történt, hogy először teljesen jó volt, de távolabbról rendes potival akartam szabályozhatóvá tenni, ezért le akartam forrasztani róla a 10kOhm-os TrimPotit, hogy aztán egy 3 pólusú tüskesort nyomjak a helyére, és rá tudjak csatlakozni egy kábellel.
Csak ez a kiforrasztás olyan piszok nehezen ment, hogy hosszú percekig kellett melegítgetnem a pákával, mire nagynehezen ki tudtam cibálni a helyéről a potit, és a vége az lett, hogy valamelyik IC tönkremehetett benne. Ugyanis utána egy ideig egyáltalán nem működött az elektronika, aztán másnapra magától "meggyógyult" annyira, hogy menni ment, csak az alsó határnál (<50mA) a potin nagyon összesűrűsödött a fokozat, azaz picit tekertem a potin(ekkor már külső potival), és már le is ment 0mA-re a kimenet.
Aztán ahogy még ráforrasztottam három vezetéket a poti és a tüskék helyére, akkor végleg meghülyült, azóta azt csinálja, hogy ha bekapcsolom, azonnal max áramot ad a kimenetére, majd 1 másodperc alatt ez szépen fokozatosan lecsökken nullára, azaz a LEDek hirtelen felvillannak, és gyorsan fokozatosan elhalványodnak, aztán nem égnek. Ezt 1 mp alatt.
És a potit akárhova állítgathatom most már, nincs különbség.
Ha viszont a nyákon kézzel hozzáérek a három érhez, akkor felvillan, és amíg fogom kézzel, úgy marad, hogy ad áramot a LED-eknek.
Szerintem az LM358-at sikerült megsütnöm.

És ugye vettem egy ugyanilyen elektronikát, ami úgy tűnik, hogy szinte tökéletesen egyforma ezzel, csak ezzel már éppen nem tudok állítani 1mA áramot a LED-eknek.
Ezen cseréltem ki aztán most az LM358-asat LT1013CP-re.

Fent vannak nagy felbontású képek az elektronikáról, részint látszik rajta, hogy mi merre megy, de persze nem minden.

Találgatás: Erre én is gondoltam, hogy egyszerűen bekötök párhuzamosan egy ellenállást a kimenetre, és akkor azzal eldisszipálom a felesleget. Csak ez egyrészt nagyon pazarló (akár több Wattot is jelenthet!), másrészt szerintem akkor meg nem is lehet olyan pontosan belőni, hogy mennyi áram is jusson a LED-ekre.

Meg még ami eszembe jutott, hogy esetleg hagyom a francba az áramszabályozást és egyszerűen feszültségszabályozott lesz csak az, amit a LED-ek kapnak. Csak így meg a LED hőmérsékletétől való változásai miatt fog elmászkálni a fényerő. Azért igazából mégiscsak áramvezérelt áramkörbe tervezték a LED-et.
Következő: »»   72 / 117
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem