Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Rossz ötlet, itt ne alkalmazd.
Idézet: „Érdekesség: Ami a rajzon a 47nF-os kondik (be vannak karikázva) előtte mérek feszültséget a cső felső részénél 270V körül mérek,még az aljánál csak 52V-ot” Rajzon feltüntetett DC értékeket nézd, azok a mérvadóak. A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2017
Ezen a kapcsoláson kicsit reszelni kell, hogy egyből jól szóljon
R13 R16 C33 C6 C8 C34 L1 nem kell. Ezekkel inkább a hangsugárzóhoz lehet hozzáhangolni. Előtte szólónak igaza van, kell negatív feszültség, hogy a fet-es áramgenerátor működőképes legyen, ezt a -BIAS feszültségből el lehet húzni. De ezzel ugrik a visszacsatolás. Kivéve, ha invertáló erősítőre átkötöd, és a bemenetre csatolsz vissza. De a FET-et is le kell majd hidegíteni egy jó minőségű elkónak, mert ha AC tartományban is hagyod működni az áramgenerátort, akkor egy hang sem fog kijönni az erősítőből
Sajnos már megvan a baj. Mérve a két végcső közt 33ohm-ot mérek, az előbb 17V váltófeszt kötöttem rá (elé pedig egy 470ohm-os ellenállást) így az ellenálláson 16V esett, egy pillanatra (véletlenül) rövidre zártam az ellenállást, akkor elkezdtek búgni a hangfalak. Visszakötöttem rendesen az ellenállást 0,7V esett rajta. Bekapcsoltam az erősítőt szólt rendesen mintha misem történt volna,majd megint "átütött". Valószínű kimenőtrafós lesz így vagy tekertetni kell hozzá szerintem,mert ezt nem hinném hogy lehet javítani.
Idézet: „Mérve a két végcső közt 33ohm-ot mérek” Ezt kifejthetnéd bővebben. Szerintem a kimenő még jó.
A csövek 7-es lábain mérve , tehát a trafó primerének két szélén 33ohm (DC mérve) az ellenállás kivett csövek mellett. Ha berakom a csöveket szintén ennyi (de persze a gép kikapcsolva). De valamiért ha a két szélére feszültséget kapcsolok nem esik feszültség rajta (mintha zárlat lenne) a szekunderre kötött láda sem búg a 17V ~ feszültségtől. Viszont amikor véletlenül az áramkorlátnak szánt 470ohm-ot rövidre zártam, hirtelen elkezdett fesz esni a trafón és a hangláda is rendes erővel búgni kezdett ,mintha "transzformálna" a kimenőtrafó. Egy kis ideig jó is volt,de amikor elkezdtem neki nagyobb hangerőt adni megint hirtelen elhalkult, halk,recsegőssé vált a hangja.
A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2017
Kimenőt lekötve, kipróbálhatod ha az anódkivezetéseire 230V AC t kapcsolsz, (köss be egy soros izzót 230V 40W) Ha az izzó teljes fénnyel világítana, valóban megsérült a kimenő.
A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2017
30W-os halogénem van itthon, gondolom azzal is meg lehet próbálni. Akkor a végcsöveket kihúzom, és a Középre (ahova az anód megy) kötöm az izzót és az izzó után a nullát, a két végre meg próbálgatom a fázist (amik a végcsövek felé mennek egyesével)?
Nem, a két anódkivezetésére soros izzóval 230.
A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2017
Így jó.
Az izzó nem kapcsolt fel a kimeneten 10,8V mérhető (a 15ohm 15W-os kimeneten). Hogyan tovább?
Akkor a kimenő az jó !
Akkor a kimenő jó. Mérd ismét mekkora a két anódkivezetés között az ellenállását lekötve a foglalatról. Majd mérd meg a foglalatokon a két anódkivezetésen is kimenő nélkül.
A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2017
Ezek elfogadható feszültség adatok, de Én kicsit sokallom a tápfeszültséget. A Tungsram gyártmányú EL84-csövek nem szeretik a 300V-nál magasabb anódfeszültséget, hamar elöregednek és okozhatnak hibajelenségeket is.
Az egyik végcsövet vedd ki és próbáld úgy az erősítőt, viszonylag nagy hangerővel kell működnie, akkor a benn maradt cső és a kimenőtranszformátor ezen oldala jónak mondható. Ugyanezt ki kell a másik végcsővel is próbálni, tehát a másikat betenni a helyére emezt meg kivenni. Próba ismét, ha a hangerő megvan és nem torz, akkor a kimenőtranszformátor és a cső is jónak mondható. Ha most ezzel a csővel torzít, akkor próba a másik csővel ugyanebben a foglalatban, hogy a csőhibát is kizárjuk. Ha a cső jó, akkor ordít, ha nem akkor pedig torz. Ellenpróba a másik csővel is elvégezhető, mindkét végcső pozíciójában. Ha mindezen próbák után is fennáll a hibajelenség, akkor tovább kell keresni az okát. A végcsövek katódkörében lévő 50µF-os kondenzátort kivenném és helyette újat forrasztanék be, ami 40-50V-os és tuti jó. Ennek a kondenzátornak az időszakos zárlata is okozhat az általad leírtakhoz hasonló jelenséget, de a csövek szívják meg, mert előfeszültség nélkül (az 50µF-os kondenzátor pillanatnyi-zárlatánál) hamar tönkremehetnek. Sok sikert! Üdv!
370ohm -ot mérek a két szélső kivezetésen a primeren.
Ez ok, mérd meg a foglalatokon a két anódkivezetésén (7-7kivezetéseken) is kimenő nélkül.
Így mérve nem vezethet, kicsit sem. A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2017
Semmi vezetés. Kíváncsiságból (mivel most megint jónak tűnik a kimenő) beleraktam a végcsöveket,majd indítottam. Szól szól ahogy szólnia kell, de észrevettem valamit. Ha bármely csatornán 6-os felé veszem az "erősítést" akkor recseg, pedig biztos hogy nincs kihajtva. Régebben is kimenő baja lehetett ennek, mert eredetileg egy iskoláé voltak,onnét kaptam őket, és már úgy érkezett hogy volt rajta egy cetli ami szerint 6-os fölé nem szabad venni a hangerőt rajta. Jelenleg próbáltam úgy hogy 6-oson hajtottam 3 percig nem volt semmi baj. Ezek szerint 6-os felett átüt a kimenő? Mert így most lehet használni de később akkor újratekertetem a kimenőjét.
Járasd a kimenőt 230V ra kötve izzó nélkül, szekunderre 15 Ohm műterheléssel.
Melegedni fog ha valóban rossz. A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2017
Hogy végleg megszűnjön a zárlat lehetősége?
Így kiderülhet, hogy időszakosan átvezet e.
Értem,köszönöm akkor még ezt megcsinálom amint hazaérek.
Azt a két darab csatolókondit tényleg érdemes cserélni. Főleg ha a remix aluházas kivitelű 47n/400V van benne. Furcsa hibák melegágya, meg a csőizzásé is.
Jelenleg Fóliakondi van benne nem fémházas. Ugyan 47nF de 630V -os kondenzátorok.
Még érdemes megmérned primer, szekunder közözött is a tekercseket, lehet ott is átvezetés.
Megvolt a nagyfeszültségű vizsgálat, járattam egy 10 percig a kimenőt 230V-ról, mértem a szekunderen a feszültséget (ami a 15ohm-os műterhelésen esett) de nem változott. A primer/szekunder közt nincs átvezetés azt már mértem. Most jelenleg jól működik de 6-os hangerő felett még mindig olyan mintha áthúzna a kimenő,de sebaj egy darabig használom így aztán tekertetek bele egy jobb kimenő trafót.
Idézet: „...aztán tekertetek bele egy jobb kimenő trafót.” Van 1 ezresem rá, hogy majd lesz egy tartalék kimenőd és marad a hiba. Mert az nem a trafóban van - szerintem.
Az nem nagyfeszültségű vizsgálat, mert az valahol 1000V-nál kezdődik. Nem tudom mivel van szigetelve a trafód, de ha prespánnal az öregszik, nem véletlenül van előírva a szükséges helyeken azok időszakos szigetelésvizsgálata. A példa kedvéért van egy hálózati trafóm, úgy 35 éves lehet. Már az 500V-os szigetelésvizsgálatnál is látszik (PI, DAR teszt) hogy nincs teljesen rendben, az 1000V-os mérést pedig már el sem lehet végezni rajta, mert áthúz.
Mielőtt tekertetsz bele jópénzért kimenőt, próbára köss be egy másik trafót, akár egy 2*115V/12V hálótrafót. Ha ezzel is marad a recsegés, akkor tuti nem az a baj.
Rendben,akkor rákötök egy másik trafót próbaképpen, és meglátom mi történik. Annyi kérdésem lenne hogy egy 15Va-es puskás trafó (primer 2x115 ,szekunder 2x9V) jó lesz 8ohm-ra?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |